Als hopper moet je flexibel zijn. Meer dan eens worden wedstrijden, vaak op het laatste, moment verzet en kan het programma weer helemaal op schop. De geplande 24-uurs trip naar Belfast voor mijn bezoek aan Glentoran – Cliftonville (@The Oval), liep even iets anders. Doordat Cliftonville zich plaatste voor de League Cup Final, die één dag later gespeeld zou worden, ging Glentoran – Cliftonville P-P.
Dat was een teleurstelling. Vliegtickets waren al geboekt evenals de busreis en ook de vriendin had al ‘toestemming’ verleend. Op vrijdag avond waren er drie mogelijkheden, voetbal in Belfast of Portadown of Rugby in Belfast. Een rugby wedstrijd stond nog altijd op het verlanglijstje en dit was een prima gelegenheid. Volgens ingewijde zou het een mooie wedstrijd zijn met de koploper (Ulster) tegen de regerend kampioen (Glasgow).
12-02-2016 Ulster Rugby 13-10 Glasgow Warriors (Rugby)
Kingspan Stadium, PRO 12Rugby is in (Noord) Ierland de populairste sport en het stadion in Belfast heeft een capaciteit van 17.000, met een mix van staan- en zitplaatsen. Om verzekerd van kaartjes te zijn, werden deze online gekocht voor £20,00 Pond per stuk. Eén nadeel, je kon enkel voor de optie ‘e-ticket’, als verzending, kiezen. De horror voor de verzamelaar.
De vrijdag middag werd cultureel besteed, waarna we richting het Kingspan Stadium vertrokken. Z’n 1,5 uur voor de wedstrijd was er nog weinig te beleven. Volgens de politie was de dichtstbijzijnde pub vijftien minuten lopen en bovendien niet populair onder rugby bezoekers. Als advies kregen we mee om naar binnen te gaan, waar genoeg eet- en drink mogelijkheden zouden zijn.
Dat bleek te kloppen en binnen de stadionmuren was een heus foodcourt opgezet. Zo kon men pizza, pannenkoeken, noedels, hamburgers of friet krijgen. Binnen was het bier in grote hoeveelheden te verkrijgen, waarbij er liefst 10 tappen non-stop open stonden om de mensen SNEL van een ‘natje’ te voorzien. Anders dan bij het voetbal in de UK, mocht het bier ‘gewoon’ de tribunes op.
Eenmaal binnen bleek het Kingspan Stadium wel erg modern te zijn. Saaie rechthoekige tribunes, met voor staan- en achter zitplaatsen. De rood, witte en zwarte stoeltjes waren willekeurig door elkaar geplaatst, maar anders dan bij dat gedrocht in Amsterdam, wel in de clubkleuren van Ulster. De open hoeken en lichtmasten fleuren het stadion wat op, waardoor het totaal op een krappe voldoende uitkomt.
Behalve de wedstrijd had ik nog één missie en dat was het vinden van een papieren kaartje. Na verschillende pogingen, werd iemand gevonden die een echt kaartje had en zij wilde hem wel ruilen voor het e-ticket. Degene, die het fenomeen e-tickets heeft uitgevonden mag van mij een levenslang stadionverbod krijgen (om het netjes te houden).
Als redelijk rugby leek, laat ik een wedstrijd verslag voor wat het is. Ondanks de staantribune en het overvloed aan bier, was de sfeer totaal niet te vergelijken met het voetbal. In 80 minuten spel heb ik geen scheldwoord gehoord, het ‘booen’ na een twijfelachtige beslissing van de scheidsrechter was zo ongeveer het ergste.
Na afloop van de wedstrijd kwam het meest vermakelijke moment van de avond. Een ‘steward’ Gewapend met een bord en megafoon attendeerde hij de menigte op de mogelijkheid om gratis in het centrum afgezet te worden. Hij werd bespot door twee kinderen en tot vreugde van hen reageerde hij er ook nog op. Een paar pesterijen verder, liep die zelfs voor een aantal minuten weg om al mopperend terug te keren.
Scheidsrechter: Marius Mitrea
Een ander opvallend detail aan de wedstrijd was het gebruik van de ‘video-ref’. Bij een wedstrijdmoment was het onduidelijk of het nu een ‘trie’ was of niet en de beelden moesten voor uitsluitsel zorgen. 20 herhalingen en vijf minuten later, discussieerde men nog steeds. Uiteindelijk werd besloten om de ‘trie’ niet te geven en daar was niet iedereen het mee eens.
Ondanks dat ik een groot voorstander ben van dergelijke hulpmiddelen, was dit het bewijs dat er goed gekeken worden naar de invoering ervan. Het spel vijf minuten stil laten leggen om een herhaling te bekijken is in het voetbal onbegonnen werk. De spelregels bij het voetbal zijn voor 80% een grijs gebied. Al heb je beelden uit 200 hoeken, nog steeds blijft het bij de interpretatie van de scheidsrechter.
Foto's:
https://www.facebook.com/refontour/