Groundhop nummer: 181
Datum: 13-08-2016
Uur: 18.30
Land: Frankrijk
Wedstrijd: ES Marchoise-US Aiguerande 4-0
Reeks: Vriendschappelijk
Niveau reeks: 8 (thuisploeg)
Afgelegde afstand (enkel): 15 km
Transportmiddel: Auto
Reistijd (enkel): 0u20
Weer: 33° – Zonnig en warm
Prijs ticket: 0€
Toeschouwers: 40 (geschat)
Mijn oorspronkelijke doel was de meest nabije club bij mijn vakantiehuis in Frankrijk te bezoeken, ES Dun-Naillat, maar dat mislukte op vrijdagavond. Thuis had ik op het laatste moment nog gekeken of de wedstrijd in Naillat, dan wel in Dun-le-Palestel zou worden gespeeld, want deze club is een fusie van de clubs van beide plaatsen. Er stond Naillat, dat is 4 kilometer, bij aankomst bleek daar niemand aanwezig, even checken via roaming leerde dat de wedstrijd last minute was verplaatst naar Dun, vanuit Naillat 9 kilometer, dat kon ik nog halen. Op naar Dun dus, daar kwam ik tien minuten voor tijd aan, maar ook daar was niemand te zien, na enig rondvragen bleek de wedstrijd te zijn afgelast wegens gebrek aan spelers door vakantie. Gezien de spelers op dit niveau in de Creuse niet betaald worden, kan je ook weinig van hen eisen natuurlijk.
De volgende dag speelde ES Marchoise, de club uit het veel grotere La Souterraine, thuis tegen US Aiguerande, een club uit het aangrenzende departement Indre. De thuisclub speelt regionaal voetbal in de Ligue Centre Ouest (Promotion d'Honneur), de bezoekers zijn in de hoogste afdeling van hun departement actief. Deze keer had ik geluk, de wedstrijd ging door. Ik raakte aan de praat met iemand die in het bestuur van Aiguerande actief was en zo kwam ik één en ander te weten over het voetbal op dit niveau in deze streek. Ook hier wordt niemand vergoed en zelfs de coach is meestal iemand uit eigen midden. Aiguerande kan moeilijk doorgroeien door het gebrek aan steun van de gemeente, die al twintig jaar hetzelfde bedrag subsidie uitkeert en door de ligging in het uiterste zuiden van de Indre, waardoor het moeilijk aan kwaliteitsvolle spelers komen is. De Creuse zou -ondanks de zeer beperkte bevolkingsdichtheid- een oplossing kunnen bieden, maar dat lukt niet, gezien de grens tussen beide departementen, volgens deze man, psycholgisch moeilijk te overbruggen is (de Creuse is Zuid-Frankrijk, een streek waar tot honderd jaar geleden de bevolking overwegend Occitaans en geen Frans sprak, de Indre behoort geografisch tot de noordelijke helft van Frankrijk). Ook aantreden in de liga's van de Creuse zou op zich interessanter kunnen zijn, maar dat laat de Franse voetbalbond blijkbaar niet toe.

De eerste helft was, op een schot op de lat door Aiguerande na, niet echt interessant, het was dan ook loeiheet, in de tweede helft bracht Marchoise meer kwaliteit in de ploeg en in een mum van tijd stond het 3-0. In de slotfase viel nog een vierde treffer.

Tijdens de rust bezocht ik de kantine en daar beleefde ik -wat mij betreft- het hoogtepunt van dit bezoek, toen ik daar een ingekaderde originele trui zag hangen waarmee lokale held Paul Sauvage in 1962 één van zijn zes interlands (tegen Duitsland) speelde. Het kleine stadion (één korte zittribune aan de lange zijde, zoals wel vaker op dit niveau in Frankrijk) is naar hem genoemd. Sauvage werd in 1939 in La Souterraine geboren en speelde in zijn profcarrière voor Limoges, Reims en Valenciennes.

Voor de liefhebbers, hier vind je een artikel van toen de man 75 werd (Frans):
http://www.lepopulaire.fr/limousin/actualite/departement/creuse/2014/06/12/lancien-international-natif-de-la-souterraine-a-dedie-une-grande-partie-de-sa-vie-au-ballon-rond_11038526.html