De Twaalfde Man

Gestart door De Twaalfde Man, nov 08, 2016, 13:26:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

De Twaalfde Man

Citaat van: spons op jun 15, 2017, 14:15:22
In de jaren 30 van de vorige eeuw vonden ze de bouw van De Kuip ook grootheidswaanzin.
Grootste non-argument dat er in de hele stadiondiscussie bestaat.

Saltacampos

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België zijn nieuwe stadions die gebouwd worden vaak een concubine tussen de lokale overheid en de immobiliënsector. In het dossier dat ik het beste ken, de "Ghelamco"-Arena hier in Gent is dat duidelijk het geval.

Ons kent ons, vriendjes van de politici worden bediend met bouwcontracten, politici strijken in ruil royale vergoedingen op in allerlei vaak schimmige vormen. De factuur wordt dan wel grotendeels door de belastingbetaler opgehoest.

De plaats waar het Ottenstadion stond ging een ecowijk worden, maar intussen zijn die plannen bijgesteld en zullen plots veel meer woningen gebouwd worden, want er moet veel meer geld in het bakje komen voor beide eerder genoemde belangengroepen.

Intussen is de ceo van Ghelamco opgedoken in het dossier van het nieuwe nationale stadion in Brussel/Grimbergen en is hij plots een fervent Antwerpfan geworden, een logische keuze als je ruim 150km verder naar het westen bent opgegroeid en het lokale dialect niet eens begrijpt...
Over land and sea

De Twaalfde Man

Een dergelijke constructie is hier ook aan de hand. De focus ligt nu op complete gebiedsontwikkeling rond het stadion, waar veel nieuwe woningen, horeca enz. moet komen. Het totale project gaat minimaal 1,4 miljard kosten, waarvan dus ruim 400 miljoen voor het stadion.

De Gemeente staat daarin garant voor zo'n 135 miljoen, de rest moet door externe financiers worden opgehoest en de gebiedsontwikkeling ligt in handen van projectontwikkelaars. Kortom, voordat Feyenoord er ook maar éen cent beter van wordt, worden er eerst een hele hoop andere partijen beter van en dat zijn niet alleen de commerciële partijen die het project moeten realiseren.

Sowieso is er her en der sprake van belangenverstrengeling, al is dat lang niet altijd publieke aan te wijzen. Zit hem vooral in de vastgoedconstructies (eigenaren) van de panden aan de maas en de dubieuze constructie rond het oude ziekenhuis naast De Kuip (waar straks het nieuwe trainingscomplex komt). Die worden allemaal voor bakken met geld uitgekocht, wat of vriendjes zijn of mensen die zelfs binnen de club betrokken zijn. Daarnaast de zgn. Vrienden van Feyenoord, die nu 49% van de aandelen in de club bezitten. Die hebben contractueel laten vastleggen dat zij hun aandelen mee kunnen nemen naar het nieuwe stadion enz. Dus ook zij blijven een hele dikke vinger in de pap hebben. Kortom, te veel ego's en te veel eigen belangen.

Footballromantic

Het bestuur schildert het pracht stadion af als de Alkmaarderhout of het zuiderpark. Stadions die met alle respect bijna uit elkaar vielen. Echter hebben we het over de Kuip. Zolang er nog zoveel problemen zijn als mobiliteit en iets simpels als waterleidingen die over het hoofd worden gezien, zie ik dit plan met deze bestuurders (rvc plus inmenging "vrienden" van Feyenoord)  niet van de grond komen.
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Vinnn

Citaat van: Footballromantic op jun 15, 2017, 20:19:06
Zolang er nog zoveel problemen zijn als mobiliteit en iets simpels als waterleidingen die over het hoofd worden gezien

''Dan leggen jullie die leidingen toch gewoon een stukje opzij''...toen ik dat las viel mijn bek echt open van verbazing.

Footballromantic

Citaat van: Vinnn op jun 16, 2017, 08:29:38
''Dan leggen jullie die leidingen toch gewoon een stukje opzij''...toen ik dat las viel mijn bek echt open van verbazing.

Exact dat... Zo'n miljoenen /miljarden project wat met zo'n amateurisme wordt geleid, kan alleen maar mislukken
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

HRM1880

Citaat van: Saltacampos op jun 15, 2017, 16:39:57
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België zijn nieuwe stadions die gebouwd worden vaak een concubine tussen de lokale overheid en de immobiliënsector. In het dossier dat ik het beste ken, de "Ghelamco"-Arena hier in Gent is dat duidelijk het geval.

Ons kent ons, vriendjes van de politici worden bediend met bouwcontracten, politici strijken in ruil royale vergoedingen op in allerlei vaak schimmige vormen. De factuur wordt dan wel grotendeels door de belastingbetaler opgehoest.

De plaats waar het Ottenstadion stond ging een ecowijk worden, maar intussen zijn die plannen bijgesteld en zullen plots veel meer woningen gebouwd worden, want er moet veel meer geld in het bakje komen voor beide eerder genoemde belangengroepen.

Intussen is de ceo van Ghelamco opgedoken in het dossier van het nieuwe nationale stadion in Brussel/Grimbergen en is hij plots een fervent Antwerpfan geworden, een logische keuze als je ruim 150km verder naar het westen bent opgegroeid en het lokale dialect niet eens begrijpt...
Wat voor onzin is dat. Paul Gheysen is helemaal geen Antwerpfan en zal dat volgens mij ook nooit worden. Die mensen heeft niet veel met voetbal en kijkt zelden een wedstrijd. Wel is hij een investeerder die een (financiële) opportuniteit zag.

Saltacampos

Citaat van: HRM1880 op jun 17, 2017, 19:59:01
Wat voor onzin is dat. Paul Gheysen is helemaal geen Antwerpfan en zal dat volgens mij ook nooit worden. Die mensen heeft niet veel met voetbal en kijkt zelden een wedstrijd. Wel is hij een investeerder die een (financiële) opportuniteit zag.
Het was dan ook cynisch bedoeld, uiteraard doet hij het voor het geld.
Over land and sea

Jehoentelaar

Citaat van: Footballromantic op jun 15, 2017, 20:19:06
Het bestuur schildert het pracht stadion af als de Alkmaarderhout of het zuiderpark. Stadions die met alle respect bijna uit elkaar vielen. Echter hebben we het over de Kuip. Zolang er nog zoveel problemen zijn als mobiliteit en iets simpels als waterleidingen die over het hoofd worden gezien, zie ik dit plan met deze bestuurders (rvc plus inmenging "vrienden" van Feyenoord)  niet van de grond komen.

Beetje een side-note, maar er bestonden destijds plannen voor een grootschalige renovatie van het Zuiderpark. Ik heb die discussie toen niet echt gevolgd (was ook maar een jaar of dertien toen, dus hè, vooruit) maar wat ik mij herinner moest het voor de gemeente vooral een fraai uithangbord worden bij het inrijden van de stad. Negen jaar voetballen op een industrieterrein verder is diezelfde gemeente er iets minder over te spreken.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

De Twaalfde Man

Afgelopen weekend bezocht ik de Leipzig Derby tussen BSG Chemie en 1. FC Lokomotive. Wat een geweldig contrast ten opzichte van het poenerige RB Leipzig. Een derby zoals een derby hoort te zijn, waarbij beide clubs spelen in prachtige authentieke stadions. Naar mijn idee twee clubs die qua support het verdienen om op een hoger niveau in het Duitse voetbal actief te zijn, maar zoals zo veel in Oost-Duitsland is er een schrijnend gebrek aan geld.

Mijn verslag op In de Hekken: https://www.indehekken.net/leipzig-derby-authentieke-voetbal/

Fotoverslag op mijn eigen pagina: https://www.facebook.com/DeSupporter/

Nort

Citaat van: De Twaalfde Man op aug 01, 2017, 11:29:17
Afgelopen weekend bezocht ik de Leipzig Derby tussen BSG Chemie en 1. FC Lokomotive. Wat een geweldig contrast ten opzichte van het poenerige RB Leipzig. Een derby zoals een derby hoort te zijn, waarbij beide clubs spelen in prachtige authentieke stadions. Naar mijn idee twee clubs die qua support het verdienen om op een hoger niveau in het Duitse voetbal actief te zijn, maar zoals zo veel in Oost-Duitsland is er een schrijnend gebrek aan geld.
Dan kom je uit bij het bekende kip-ei verhaal. Zodra ze promoveren moet het stadion op de schop en alleen op deze manier heeft een club in de toekomst ook bestaansrecht. Wat veel mensen echter vergeten is dat dit soort geld-issues zo oud zijn als er tegen een bal aangetrapt wordt.

hgrm

Niet alleen dat. Zowel Lok als Chemie hebben een dermate slechte staat van dienst zowel qua mismanagement als qua supportersgedrag dat er de geldschieters ook niet in drommen staan te wachten. Het is niet voor niets dat RB juist in Leipzig voet aan de grond heeft gekregen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

De Twaalfde Man

Citaat van: Nort op aug 01, 2017, 11:46:50
Dan kom je uit bij het bekende kip-ei verhaal. Zodra ze promoveren moet het stadion op de schop en alleen op deze manier heeft een club in de toekomst ook bestaansrecht. Wat veel mensen echter vergeten is dat dit soort geld-issues zo oud zijn als er tegen een bal aangetrapt wordt.
Helemaal waar. Wat mij betreft mogen ze lekker blijven ballen in de Regionalliga om de voetbalcultuur rond deze derby te behouden. Ik wil zeker de mogelijkheden onderzoeken om ook de tweede derby dit seizoen te gaan bezoeken.

FCT1980

Mooie verslagen op in de hekken en Facebook.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

De Twaalfde Man

Citaat van: FCT1980 op aug 01, 2017, 20:28:06
Mooie verslagen op in de hekken en Facebook.
Dank je wel! Zal ze vanaf nu ook met regelmaat hier delen