Hoofdmenu

Derby topic

Gestart door Jeje, okt 05, 2015, 21:06:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John Sleeuwenhoek

#75
Citaat van: FCT1980 op nov 28, 2016, 10:48:31
Rivaliteit tussen twee clubs maakt het nog geen derby.
Bij Twente en Groningen was in de oude stadions ook grote rivaliteit.

Daarnaast is een wedstrijd waarbij de afstand tussen de clubs klein is wel een derby maar die hoeft natuurlijk niet te leven onder de supporters.

Derby heeft niets met afstand te maken. Daarom heeft men het ook vaak over een 'local derby'. Zou anders een pleonasme zijn.

''The Derby is the name of the premier horse race in England and the contest was founded by the twelfth Earl of Derby in 1780. Since at least as early as 1840 'derby' has been used as a noun in English to denote any kind of sporting contest.''

hgrm

Het woord "derby" heeft blijkbaar twee betekenissen die nogal door elkaar gehaald worden.

De "paardenderby" heeft inderdaad zoals John zegt te maken met de Earl van Derby en de term wordt nog steeds gebruikt bij sportwedstrijden van enig aanzien (zoals de Homerun Derby in de MLB op de dag voor de Allstar Game).

Dit heeft echter niks te maken met de "voetbalderby". Dit komt van het middeleeuwse Shrovetide Football in Ashbourne in de Derbyshire Dales (vandaar de naam Derby of Derby game). Twee lokale teams probeerden met de bal de goal van de tegenstander te bereiken. Hier zit dus al het lokale aspect in.

Wat mij betreft is een derby in het voetbal dus ook strikt een wedstrijd tussen twee geografisch verwante teams. Niet persé binnen één stad; Vitesse-NEC of ASV'65 (Ankeveen)-Nederhorst zijn ook derbies omdat de geografische samenhang er is en er geen tegenstanders zijn die dichterbij zitten. Anderzijds vind ik Fulham vs. Millwall geen derby omdat er voor beide veel dichterbij clubs zijn waarmee een rivaliteit bestaat.

Een wedstrijd als Bayern-Werder, Anderlecht-Club Brugge of Feyenoord-Ajax is voor mij geen derby omdat het geografische aspect ontbreekt. Er is natuurlijk wel sprake van een klassieker, maar dat is wat anders.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Robbie

Citaat van: hgrm op nov 28, 2016, 13:08:58
Wat mij betreft is een derby in het voetbal dus ook strikt een wedstrijd tussen twee geografisch verwante teams.

En dat is ook relatief. Zo kunnen de afstanden in Duitsland (veel) groter zijn voor een derby. En om in te haken bij een eerdere opmerking kan het daarom zijn dat Ajax-Utrecht niet als derby gezien word, maar bijvoorbeeld Heerenveen-Groningen wel.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: hgrm op nov 28, 2016, 13:08:58
Het woord "derby" heeft blijkbaar twee betekenissen die nogal door elkaar gehaald worden.

De "paardenderby" heeft inderdaad zoals John zegt te maken met de Earl van Derby en de term wordt nog steeds gebruikt bij sportwedstrijden van enig aanzien (zoals de Homerun Derby in de MLB op de dag voor de Allstar Game).

Dit heeft echter niks te maken met de "voetbalderby". Dit komt van het middeleeuwse Shrovetide Football in Ashbourne in de Derbyshire Dales (vandaar de naam Derby of Derby game). Twee lokale teams probeerden met de bal de goal van de tegenstander te bereiken. Hier zit dus al het lokale aspect in.

Wat mij betreft is een derby in het voetbal dus ook strikt een wedstrijd tussen twee geografisch verwante teams. Niet persé binnen één stad; Vitesse-NEC of ASV'65 (Ankeveen)-Nederhorst zijn ook derbies omdat de geografische samenhang er is en er geen tegenstanders zijn die dichterbij zitten. Anderzijds vind ik Fulham vs. Millwall geen derby omdat er voor beide veel dichterbij clubs zijn waarmee een rivaliteit bestaat.

Een wedstrijd als Bayern-Werder, Anderlecht-Club Brugge of Feyenoord-Ajax is voor mij geen derby omdat het geografische aspect ontbreekt. Er is natuurlijk wel sprake van een klassieker, maar dat is wat anders.

Mooie theorie, maar dat het uit Ashbourne komt is niet zeker.

''Shrovetide football played between "Two towns" in Derby is often credited with being the source of the term "local derby". A more widely accepted origin theory is the Epsom Derby horse race. Whatever the origins the "local derby" is now a recognised term for a football game played between local rivals and a Derby is a horse race.''

Anyway, iedereen heeft zo zijn interpretatie wat een derby betreft. In Polen noemen ze de wedstrijd tussen Legia en Lech de Poolse derby...


Footballromantic

Citaat van: Robbie op nov 28, 2016, 13:27:05
En dat is ook relatief. Zo kunnen de afstanden in Duitsland (veel) groter zijn voor een derby. En om in te haken bij een eerdere opmerking kan het daarom zijn dat Ajax-Utrecht niet als derby gezien word, maar bijvoorbeeld Heerenveen-Groningen wel.

Nice - Bastia en Nice - OM zijn in Frankrijk ook derby's
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam