In het verleden heb ik vooral in Engeland nog wel eens problemen gehad met fotograferen (maar ook in Hobro, Denemarken, of all places) maar dat was voor de komst van de smartphone. Inmiddels hebben clubs wel door dat het geen zin heeft om moeilijk te doen en kom ik met mijn compactcamera overal binnen. De spiegelreflex laat ik thuis als ik naar een profclub ga. Niet zo zeer vanwege de professionele uitstraling van zo'n apparaat maar meer omdat er nog wel eens clubs moeilijk doen als je met een tas het stadion binnen wil of als je dingen bij je hebt waarmee je zou kunnen gooien.
De camera die ik meeneem is een Sony RX100 (2e generatie). Dat is alweer een wat ouder model maar voor het doel een prima camera: je kunt er goed mee uitzoomen en hij presteert prima bij weinig licht (avondwedstrijden). De spiegelreflex die ik vooral naar amateurwedstrijden meeneem is het instapmodel van Nikon, met extra erbij een telezoomlens. Dat laatste is leuk voor closeups van spelers en spelsituaties, al is de camera zelf eigenlijk te langzaam om goede actiefoto's te maken. Daarvoor heb je zo'n mitrailleur nodig die 10 foto's in een seconde maakt.