Het jaar is bijna ten einde en dat brengt ons bij het jaaroverzicht van 2022. Mede door de geboorte van ons eerste kind, drukte op het werk en het voorzitterschap van de lokale FC werd er een stuk minder gevinckt dan in andere jaren.
Wedstrijden: 59
Nieuwe stadion: 21
Landen: 7 (Noorwegen nieuw)
Top-55. Rangers 2-2 PSV 16-08-2022Je twee favoriete clubs tegen elkaar zien voetballen in een van de mooiste stadions ter wereld is een top-5 plek waardig. Met vrienden van Rangers de dag doorgebracht in Glasgow en gezamenlijk richting het stadion gegaan. Zij naar binnen via de home turnstiles en wij via de poortjes voor de bezoekers. De Champions League hyme en de sfeer waren op momenten echt geweldig. Het resultaat bood perspectief voor de return, maar dat mocht helaas niet baten. En na vier maanden ben ik nog steeds niet over deze nederlaag heen.
4. Aston Villa 1 – 0 Southampton 16-09-2022De Europa League loting bracht ons naar London en om niet alleen voor een revisit naar het Emirates stadion te gaan, besloten we er een weekend van te maken. Door de dood van de Queen ging er een streep door Arsenal – PSV en werd de donderdag besteed aan kroeghangen. Buiten London werd wel gevoetbald en daar stonden de wedstrijden vooral in het teken van de Queen. Een met kunstlicht verlicht Villa Park bezorgde mij een kippenvel moment nadat de minuut stilte overging in het ‘God save the Queen’, voor de allerlaatste keer.
3. Grimsby Town 2–1 Stockport County 15-04-2022Wij blijven op het Britse eiland, waar met de Pasen de traditionele Paastrip op het programma stond. Ditmaal wel een korte variant in verband met finale verplichtingen op zondag (zie hieronder). Met een ervaren gezelschap is het passen, meten en vooral heel goed zoeken op een gezamenlijke nieuwe vinck. Die werd dan ook niet gevonden en met drie man trokken we richting de Oostkust van het land.
De reisgenoot (hier bekend als Koning Kriel) had z’n huiswerk keurig gemaakt en kon ons verblijden met kaartjes op de hoofdtribune die uitzicht gaf op de zee, de woonwijken van Cleethorpes en beide fanatieke supportersgroepen. Met bijna 8.000 toeschouwers was het stadion uitverkocht en leek koploper Stockport een voorschot te nemen op de titel door de leiding te nemen. Niets was minder waar. Onder genot van een heerlijk Engels sfeertje ging Grimsby er met de winst vandoor.. Mede door deze drie punten bereikte Grimsby de play-offs om in mei, net als Stockport, te promoveren naar de Football League.
2. PSV 2-1 Ajax 17-04-2022Doordat PSV de bekerfinale haalde, vloog ik een dag eerder terug dan gepland. Nadeel was dat het vliegtuig al om 06:00 vertrok. Normaal al vroeg, maar helemaal als je om 02:00 nog met Koning Kriel in de kroeg ergens in Altrincham staat. De kater loog er dan ook niet om en de enige oplossing om er vanaf te komen was om nog een biertje te pakken.

Buiten het stadion liepen de PSV en de Ajax fans door elkaar en heerste er echt een finale sfeertje. Binnen de stadionmuren was het vooral PSV dat zich liet gelden (op een positieve manier) met een fraaie sfeeractie, een goede vocale support en het belangrijkste een sterke wedstrijd. Ajax liet het afweten, bracht Ihattaren (wie?) om de PSV’ers te jennen en een paar bivakmutsen uit Amsterdam bestormde een gedeeltelijk kindervak om vervolgens keihard door de ME van het vak afgeslagen te worden. Persoonlijk was het ook een hoogtepunt, want het was mij voor de eerste keer dat ik PSV de beker zag winnen. Dat staat in schril contrast met de zevenkampioenschappen die ik al in een stadion heb mogen vieren.
1. Bodø Glimt 1-2 PSV 03-11-2022Bodø Glimt was de exoot in de Europa League loting en de trip waar ik het meest naar uitkeek. Door een paar kneusjes in London, moest het uitvak van de UEFA verplicht leeg blijven. Al twijfelde ik er eigenlijk niet aan dat ik alsnog binnen zou komen. De oplossing volgde snel, want Bodø ging de oorspronkelijke uitvak kaarten aan de eigen fans verkopen en legde de PSV’ers geen strobreed in de weg om ook een kaart te bemachtigen.
Eenmaal in Noorwegen werden we direct getrakteerd op het noorderlicht en kon er achter het enige hoogtepunt van Bodø een kruisje. Dat werd kroeghangen voor de rest van de dagen. Al moest je daarbij niet te veel nadenken over de kosten van een rondje, want met €15,- voor een halve liter gaat je bankrekening er hard aan. In Bodø was het hebben van een kaartje ‘talk of te town’ en voelde blijkbaar iedere PSV supporter de noodzaak om dit met iedereen te delen. Het gevolg liet zich raden. De meegereisde journalisten deelden dit nieuwtje maar al te graag en zo kwam het ook de UEFA en de politie ter oren. Met als gevolg dat er een ID controle aan de poort zou volgen.

Onderweg naar het stadion raakten we aan de praat met wat Bodø fans die ons een snelcursus Noors gaven én een geel sjaaltje om de nek deden. Dat resulteerde in een groen vinkje bij de controle, maar een ijverige steward verhinderde mij nét voor de toegangspoort dan toch de ingang. Al snel hadden wij door dat er alleen bij de ingang van het uitvak zeer streng gecontroleerd werd en probeerden wij onze kaarten te ruilen. Maar in Noorwegen moet je voor alles diep in de buidel tasten en was €100,- niet voldoende om mensen over de streep te krijgen. Na letterlijk een uur iedereen te hebben aangesproken, leek het dan toch niet te lukken. Totdat we uiteindelijk een iemand troffen met een ‘spare’ kaartje, al moest daar dus nog wel even €100,- voor betaald worden. Toen was het wachten op het juiste moment dat een steward bezig was en stonden we tien seconden later aan de goede kant van de omheining. Een aantal PSV supporters volgden de wedstrijd vanuit een boom of vanaf het dak van een huis.
De wedstrijd eindigde in een 1-2 overwinning en bij terugkomst was de bankrekening leeg…