Vorige week zaterdag Mackems versus Smoggies, Sunderland tegen Middlesborough. De Wear-Tees Derby, al willen de Sunderland supporters daar niet aan. Voor hen is de Tyne-Wear Derby de enige derby en ze vinden dat Middlesborough een beetje geforceerd derbytje tegen hen willen spelen. Ongeveer hetzelfde wat voor de Mackems zelf geldt met betrekking tot Newcastle, wie op hun beurt weer heel geforceerd proberen te doen voorkomen dat de derby hen niet interesseert en dat zij strijden met ploegen als Liverpool en Chelsea.
De Noordzee was dit weekend zowaar eens een biljartlaken, je moest op dek om te geloven dat je op zee was. De heenreis verliep relatief rustig, al heeft een metgezel ontdekt dat je ook op internationale wateren opgepakt kunt worden en in de cel kunt worden gesmeten. Geen vertraging ditmaal en geen vervroegde kick-off, dus in een slakkegangetje op gang komen voor de wedstrijd. De pre-match strippers in enkele Sunderland-pubs waren niet in staat het bloed weer sneller te gaan laten stromen, dus dan toch maar naar het stadion. Vanaf de overkant van de Wear-brug was goed te zien hoe (een deel van?) de Boro-aanhang door een ongekende politiemacht inclusief helicopter naar het uitvak werd gedirigeerd. DFDS Seaways leverde ditmaal kaarten rechtstreeks naast het uitvak, wat zorgde voor het nodige vermaak. Een vroege tegentreffer liet zien dat men stiekem toch wel een grote hekel aan elkaar heeft. Het verdere scoreverloop was ook perfect voor het onderlinge spel der supporters.
Afonso was crap, Boateng was alleraardigst, Sunderland was beter en blijft in de Premier. Ook nu weer 45.000+ man in het Stadium of Light, waarvan enkele duizenden zorgen dat de Mackems ongeveer de beste away-crowd van Engeland hebben. Vandezomer mag Roy Keane weer schandalig veel geld gaan uitgeven, om te zorgen dat ze kunnen aanhaken bij West Ham and the likes. Persoonlijk moet ik het allemaal nog maar aanzien. Keane laat Sunderland met veel passie spelen (5 winnende doelpunten in blessuretijd dit seizoen, geloof ik, tegen Boro ook), maar ik zie totaal geen lijn in het spel. Ook zijn aankopen afgelopen zomer zijn weinig overtuigend. Allemaal dure britten zonder brains, maar gelukkig heeft hij nu aangegeven dat hij het de vorige keer bij britten hield omdat hij nog geen europees netwerk had. Dat zou nu anders zijn.
Keep the faith!