Het Franse voetbal is betrekkelijk spannend. Op de kampioen na wint iedereen van iedereen elke week na elkaar. Hierdoor krijg je een hele spannende competitie met bijvoorbeeld tussen plaats 5 en plaats 18 een gat van pakweg 15 punten. De competitie is totaal niet te voorspellen. Een degradatiekandidaat als Nice doet tot het laatst mee voor de Europese plekken, en toch gevestigde (sub)toppers als RC Lens en Paris Saint-Germain strijden gewoon tegen degradatie. En dat soort dingen zijn meer regel dan uitzondering. Moet zeggen dat het voor een fan van PSG uiteraard wel verschrikkelijk frustrerend is, terwijl het voor een neutrale toeschouwer natuurlijk fantastisch is. Voor de reeks van Lyon werden ook gewoon 5 verschillende clubs achter elkaar kampioen. Door de dominantie van Lyon heeft de Franse competitie dus de naam dat het altijd maar eentonig is,maar dat is dus zeker niet zo. Overigens lijkt dat niet lang meer te gaan duren, want het machtige Lyon lijkt een beetje af te brokkelen terwijl ploegen als Marseille en Bordeaux erg sterk zijn geworden. Lyon had het afgelopen jaar al absoluut niet meer zo makkelijk als de jaren ervoor en haalde het uiteindelijk met de hakken over de sloot nog.
Bovendien is de Ligue 1 een hele technische competitie, waarbij een aantal ploegen ook nog eens zeer leuk en aanvallend voetbal laat zien. En in Frankrijk staan ook een aantal hele mooie stadions als je het mij vraagt. Stadions als het Parc des Princes en het Stade Velodrome zijn natuurlijk pareltjes. En ook in Lyon, Toulouse, Nantes en Saint-Etienne staan prachtige bakken, en dan heb ik nog een aantal clubs niet genoemd.
Maargoed, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Een vraag aan TeeZee: Je hebt al redelijk veel gezien, heb jij nog een absolute droom op het gebied van groundhopping, dus een stadion of bepaald affiche dat je absoluut bezocht moet hebben?