Waarom mag je geen fototoestellen meenemen naar sommige stadions?
Omdat alle rechten bij de clubs liggen. Als jij een foto maakt heeft de club de rechten er over, met andere woorden: je mag de foto's niet gebruiken.
Zo heeft zelfs ook Concordia Basel de rechten van alles spelers....
Volgens mij was het bij Concordia niet de club maar de "Challenge League" die de rechten bezit, en dan niet van spelersportretten maar van de wedstrijdbeelden. In meerdere landen zijn van zulke beperkingen. Naast Engeland bijvoorbeeld ook Frankrijk en Turkije. Overigens interpreteren de clubs deze beperkingen elk anders. Bij sommige clubs wordt nadrukkelijk gezegd dat er geen beelden van de wedstrijd gemaakt mogen worden, je mag de camera wel mee naar binnen nemen om bijvoorbeeld foto's van het stadion te maken. Bij andere clubs worden compact-camera's wel toegelaten maar camera's die er iets professioneler uitzien worden niet toegelaten. Wat het voor de groundhoppers en andere voetballiefhebbers niet makkelijker op maakt.
Zo mocht ik een aantal jaren terug geen foto's maken van de vriendschappelijke wedstrijd tussen Hull City en Derby County. Na lang aandringen bij de steward, de hoofdsteward werd er zelfs bijgehaald, mocht ik voor de wedstrijd wel foto's maken van Boothferry Park. Maar bij een aantal Premier League wedstrijden kon ik gewoon rondlopen en alles op de gevoelige plaats vastleggen, ook wedstrijdbeelden. Dus er is geen touw aan vast te knopen.
In Turkije werd mijn camera gewoon in beslag genomen toen ik voor de wedstrijd foto's aan het nemen was. Hieronder het moment.