Stelling van de dag - 11 september 2008

Gestart door TeeZee, sep 11, 2008, 09:18:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

99% van alle voetbaldiscussies wordt voor 100% beinvloed door de resultaten. Wint een club vaak, dan zijn spelers en beleid goed. Wint een club (te) weinig en speelt het slecht, dan zijn de spelers en beleid ook slecht. Wordt er dan toch a priori een stelling ingenomen, dan is die in bijna alle gevallen gebasseerd op speculatie en persoonlijke voorkeur of angst.

Han

Citaat van: TeeZee op sep 11, 2008, 09:18:34
99% van alle voetbaldiscussies wordt voor 100% beinvloed door de resultaten. Wint een club vaak, dan zijn spelers en beleid goed. Wint een club (te) weinig en speelt het slecht, dan zijn de spelers en beleid ook slecht. Wordt er dan toch a priori een stelling ingenomen, dan is die in bijna alle gevallen gebasseerd op speculatie en persoonlijke voorkeur of angst.

Bedoel je dat Ajax-mensen bedenkingen over Van Basten niet kunnen velen van mensen met een Feyenoord-signatuur? En dat men denkt dat Feyenoorders minder gunstig over hem denken juist omdát hij bij Ajax zit? En dat die Feyenoorders 'dat heus ook gezegd zouden hebben als Marco bij ons zat?' En dat Ajacieden dat dan weer niet geloven en op hún beurt weer dezélfde Van Basten-kwaliteiten zouden verketteren als hij bij Feyenoord zat?

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Deels, maar niet helemaal. Ik doel vooral op het opportunisme. Zie Nederland v Italie, maar vooral Nederland v Frankrijk op het laatste ek.

Stadionhopper

Citaat van: TeeZee op sep 11, 2008, 18:15:57
Deels, maar niet helemaal. Ik doel vooral op het opportunisme. Zie Nederland v Italie, maar vooral Nederland v Frankrijk op het laatste ek.

Inderdaad, ineens was het Nederlands elftal het paradepaardje, nu worden ze weer afgeslacht door "het volk". Recentelijk gespeelde WK kwalificatiewedstrijden heeft wel aangetoond dat Frankrijk en Italie veel zwakker zijn dan dat op het EK werd gedacht..
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

Het is algemeen bekend en gek genoeg ook geaccepteerd dat voetbal geregeerd wordt door de "waan van de dag". Dat zie je telkens weer terug in de bestuurskamers van voetbalclubs, of het nu om semi-professionele clubs gaat, of om clubs die aan een landelijke beurs genoteerd staan. Ook de politiek blijkt telkenmale niet in staat om beslissingen te nemen op basis van het normale mensenverstand, of tenminste op basis van patronen die ook door het normale bedrijfsleven gehanteerd worden. Een mooi voorbeeld daarvan is Vitesse en de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland in het bijzonder.
Om het bij "mijn eigen club" te houden. Ook bij FC Utrecht wordt telkens weer bewezen dat er op basis van allerhande schimmige gevoelens in de maagstreek beslissingen worden genomen en dat terwijl voetbalclubs toch gezien en serieus genomen willen worden al zijnde "normale" bedrijven die in financiëel opzicht het hoofd boven water dienen te houden.

Als beleidsbepalers en de politiek niet in staat zijn om de zweem van subjectiviteit van zich af te zetten, hoe zouden de voetbalfans - die per slot van rekening leven van subjectieve gevoelens - dat dan wel moeten kunnen?

Dat een groot deel van het publiek opportunistisch wordt van successen is logisch. De meeste mensen zijn kuddedieren en meelopers. Gooi daar de "event-geilheid" van de massa bij en je krijgt dergelijke taferelen zoals gezien op het voorbije EK. Ik denk overigens dat Nederlanders over het algemeen in vergelijking tot vele andere nationaliteiten overdreven kritisch zijn als het om het nationale voetbalelftal gaat. Natuurlijk lijkt het vaak nergens op wat de heren internationals presteren, maar ga eens in Italië, Frankrijk, Engeland, en ga zo maar door kijken. Er is geen enkel voetballand van formaat dat de afgelopen jaren in staat is geweest constant te presteren. En zo konden de geboren verliezers uit Spanje ineens dik verdiend de titel binnen slepen.

Goed, inmiddels is het alweer 12 september. Ik zou graag een nieuwe stelling willen plaatsen (wat mij betreft paralel) en wel: Vrouwenvoetbal is geen voetbal (in navolging op de discussie die min of meer in het topic "Week 37 / 8 - 14 sep 2008" op gang is getrokken).

Han

Citaat van: TeeZee op sep 11, 2008, 18:15:57
Deels, maar niet helemaal. Ik doel vooral op het opportunisme. Zie Nederland v Italie, maar vooral Nederland v Frankrijk op het laatste ek.
De tijdelijke euforie in Engeland na de massacre in Kroatië is opium. Dat zou ik niet graag stukgerelativeerd zien.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Voor vrouwenvoetbal geldt wat mij betreft hetzelfde als voor gehandicaptensport: het is leuk dat het er is en dat mensen er plezier in hebben het te doen. Maar dat het verder bijna niemand ene ruk interesseert, is geen reden om het kunstmatig in de belangstelling te gaan brengen uit gelijkheidsoverwegingen. Het grote publiek is nu eenmaal wel geïnteresseerd in een wedstrijd op het scherp van de snede tussen twee ploegen die elkaar al 100 jaar te vuur en te zwaard bestrijden en niet in een wedstrijdje tussen twee franchisedamesploegen waarbij op 5 meter gedekt wordt en de meesten geen bal fatsoenlijk kunnen aannemen. Net als dat men wel geïnteresseerd is in een wedstrijd waarin Bolt 9,69 loopt en niet in een wedstrijd waarin een gozer met twee zwemvliezen als benen 11-zoveel loopt, hoe knap dat ook is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het grote problem van vrouwenvoetbal is dat het verschil met mannen zo groot is en dat je vaak niet het idee hebt dat ze er ook werkelijk aanleg voor hebben. Ik heb 4 wedstrijden tussen dames gezien omdat een goede vriendin het spelletje speelt. Telkens viel het op dat de helft van de vrouwen de natural ability om een bal te trappen totaal miste.
Het eerste punt is nog belangrijker. Wanneer je dameshockey, handbal of tennis ziet dan is het spelletje soms een beetje anders maar je hebt wel het idee dat de dames er werkelijk aanleg voor hebben. Vrouwenvoetbal lijkt vaak helemaal niet op mannenvoetbal.

Houseman

Ik denk wel dat het de taak van de KNVB is om het vrouwenvoetbal op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, zodat 'we' op termijn met Duitsland, Engeland en de VS kunnen meedoen om titels.

Maar dat betekent inderdaad niet dat het nu al in samenvattingen op tv moet worden uitgezonden. Laat ze eerst het niveau eens richting europese top trekken, vervolgens grote toernooien uitzenden en dan kunnen we daarna wel eens kijken of de eredivisie tv-waardig is geworden.

hgrm

Het is helemaal niet de taak van de KNVB wat dan ook op welk niveau dan ook te krijgen. Wat mij betreft moet de KNVB zuiver faciliterend zijn naar de clubs en spelers toe (organisatie competities, ondersteuning clubbesturen, collectieve verzekeringen etc.). Als er dan vervolgens in Nederland damesvoetbal ontstaat van een beetje niveau, is dat leuk. Ontstaat het niet, jammer dan, maar dan is er blijkbaar in Nederland geen belangstelling voor. Dan moet je er ook niet aan gaan trekken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

Ben het in deze helemaal met hgrm eens.

CiteerIk denk wel dat het de taak van de KNVB is om het vrouwenvoetbal op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen, zodat 'we' op termijn met Duitsland, Engeland en de VS kunnen meedoen om titels.

Waarom zouden we überhaupt mee willen doen? Wat stellen dergelijke titels voor? Ik zie daartoe dan ook geen enkele reden.
En om een mooi bruggetje te slaan naar de stelling van gisteren: het Duitse opportunisme rondom vrouwenvoetbal is naar mijn mening volledig misplaatst en doet mij bijkans braken. Nationalisme pur sang.

Han

Citaat van: hgrm op sep 12, 2008, 01:25:48Net als dat men wel geïnteresseerd is in een wedstrijd waarin Bolt 9,69 loopt en niet in een wedstrijd waarin een gozer met twee zwemvliezen als benen 11-zoveel loopt, hoe knap dat ook is.

Intermezzo:

Ik zit zakelijk gezien momenteel in lastig vaarwater en laat niet na te zeggen dat ik werkelijk heb gebulderd van het lachen bij deze analogie omdat ie zo mooi beeldend is. Bedankt voor deze vrijdagmiddagtherapie.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Houseman

Citaat van: hgrm op sep 12, 2008, 14:16:51
Het is helemaal niet de taak van de KNVB wat dan ook op welk niveau dan ook te krijgen. Wat mij betreft moet de KNVB zuiver faciliterend zijn naar de clubs en spelers toe (organisatie competities, ondersteuning clubbesturen, collectieve verzekeringen etc.). Als er dan vervolgens in Nederland damesvoetbal ontstaat van een beetje niveau, is dat leuk. Ontstaat het niet, jammer dan, maar dan is er blijkbaar in Nederland geen belangstelling voor. Dan moet je er ook niet aan gaan trekken.


Op zich een valide argumentatie, maar als we in alle sporten zo zouden denken hadden we in Peking 0 medailles gehaald.

spons

Citaat van: hgrm op sep 12, 2008, 01:25:48
Voor vrouwenvoetbal geldt wat mij betreft hetzelfde als voor gehandicaptensport: het is leuk dat het er is en dat mensen er plezier in hebben het te doen. Maar dat het verder bijna niemand ene ruk interesseert, is geen reden om het kunstmatig in de belangstelling te gaan brengen uit gelijkheidsoverwegingen. Het grote publiek is nu eenmaal wel geïnteresseerd in een wedstrijd op het scherp van de snede tussen twee ploegen die elkaar al 100 jaar te vuur en te zwaard bestrijden en niet in een wedstrijdje tussen twee franchisedamesploegen waarbij op 5 meter gedekt wordt en de meesten geen bal fatsoenlijk kunnen aannemen. Net als dat men wel geïnteresseerd is in een wedstrijd waarin Bolt 9,69 loopt en niet in een wedstrijd waarin een gozer met twee zwemvliezen als benen 11-zoveel loopt, hoe knap dat ook is.

niets aan toe te voegen, helemaal mee eens
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Citaat van: Houseman op sep 12, 2008, 16:55:55
Op zich een valide argumentatie, maar als we in alle sporten zo zouden denken hadden we in Peking 0 medailles gehaald.

Het gebemoei van de KNVB ten gunste van de nationale elftallen gaat ten koste van de clubcompetities. Hoe het Nederlands zaalvoetbal al jaren leidt onder de grillen van bondscoach Hermans is stuitend en de damesclubs die jarenlang een leuke competitie hebben gehad, zijn hun status als topclub en vrijwel al hun topspelers kwijtgeraakt aan de door de KNVB verzonnen damesvoetbalfranchises. Om nog maar te zwijgen over vele onderbrekingen van de Vaderlandse competitie vanwege wedstrijden van Oranje.

Mijn keuze is duidelijk: de competitie, waar wekelijks in verhouding veel meer mensen naar kijken dan de nationale teams moet prioriteit hebben. Als je een leuk nationaal team hebt, is meegenomen, maar dat komt vanzelf als je een sterke en goed lopende competitie hebt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen