Hoofdmenu

Hooliganisme

Gestart door TeeZee, okt 19, 2007, 16:24:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Uit Engeland komt vandaag het bericht dat het aantal arrestaties van hooligans voor het eerst in vier jaar gestegen is (bron). 3788 Stuks tuig kreeg een paar armbandjes om met daaraan een agent. Dit is 0,01% van het totaal aantal toeschouwers in de Engelse competitie + interlandvoetbal in Engeland.

De top-3 in Engeland is momenteel als volgt:
1. Manchester United (195 gedraggestoorden)
2. Chelsea (135)
3. Sunderland (119)

Het aantal arrestaties i.v.m. geweld daalde dan weer wel. De stijging is dan ook vooral te wijten aan het strenger optreden tegen zaken als het gooien van objecten op het veld.

Heeft er hier ooit iemand (onvrijwillig) te maken gehad met hooliganisme? Mijn persoonlijke ervaring is dat het in Nederland het ergst is met het asociale gedrag rondom en tijdens wedstrijden.

Rokerman

Citaat van: Albion op okt 19, 2007, 16:24:50
Heeft er hier ooit iemand (onvrijwillig) te maken gehad met hooliganisme? Mijn persoonlijke ervaring is dat het in Nederland het ergst is met het asociale gedrag rondom en tijdens wedstrijden.

Ik ben bij de vorige Tyne-Wear derby vlakbij een enorm opstootje "getuige" geweest. Ik zat vlak onder een executive box waar (blijkbaar) enkele N#wc@stle supporters zaten. Ze hadden zich vrij rustig gehouden tot de 1-3 viel en She@r#r uitviel met een knieblessure en onder oorverdovend gefluit het veld moest verlaten (zijn laatste competitie wedstrijd). Een aantal flinke Sunderland supporters klommen bij elkaar op de nek en tilden zichzelf zo het balkonnetje op. De haat in hun ogen was gewoon om bang van te worden. Ik heb door de loop der jaren flink wat geleerd van deze rivaliteit, maar zoals dit kon ik gewoon echt niet geloven. Dit was echt haat ! Het eindigde met een hoop glasgerinkel omdat ze door de ramen heen denderden van de box en een flink aantal politie die zich ertussen mengde. De 1-4 miste iedereen in ons vak aangezien iedereen meer naar achter dan naar voren keek....
FTM

TeeZee


Erkaa

Heb zelf ooit een klap gekregen in een louche pub vlakbij Ninian Park, binnen 5 seconden stond ik buiten. Verder heb ik geen spannende dingen meegemaakt.

Bij Torquay blijft het 'hooliganisme' beperkt tot wat chavs die het uitvak bestoken met obscene gebaren en scheldwoorden.

Zo nu en dan ook bij deze club een incidentje. Onlangs in de FA Cup wedstrijd bij Bath City werden er wat flessen uitgewisseld met de lokale 'hoolies', voor de rest hebben ze bij Torquay weinig problemen met dit soort gasten. Die voelen zich meer thuis bij een club als Plymouth Argyle.

The Wizard

#4
Citaat van: Albion op okt 19, 2007, 16:24:50



Heeft er hier ooit iemand (onvrijwillig) te maken gehad met hooliganisme?

Vaak zat, met als dieptepunt de beruchte wedstrijd tegen de Spurs.
Ik stond op vak S en met de rust kwamen uit het niets honderd Engelsen het vak op.
Eerst deinsde iedereen beduusd achteruit, waarna het hele vak zich op die gasten stortte.
Met als gevolg dat de meesten over de reling 3 meter naar beneden vielen, sommigen met messteken en al.
Een gebeurtenis die misschien 2 minuten duurde, maar ik zie het nog seconde voor seconde voor me.

EDIT: Gezocht en gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=5wP2a-Lfqhw

TeeZee

Bij Sunderland v Newcastle en vooral Birmingham v Villa heb ik gezien dat er supporters het stadion werden uitgezet, maar of dat echt hooligansime was... Okee, die ene die het veld op kwam zou je zo kunnen noemen. Erg veel politie bij beide wedstrijden, maar echt intimiderend vond ik het niet. Al blijft het ook schelen dat de gemiddelde Engelsman de kaboutergrens van 1.75 m niet haalt.

Ik las vandaag in de krant dat er weer ongeregeldheden waren tussen Den Bosch en ADO-fans. Die lui schijnen elkaar niet te liggen en ik heb nooit goed begrepen hoe dat zo gekomen is.

Han

Vandaag. 29 Mei 1985. Het Heizeldrama is een van de gezichtsbepalende 'factoren' voor het voetbal van vandaag. Het behoeft ook geen nadere introductie of toelichting. 39 mensen gingen naar een voetbalwedstrijd en kwamen niet meetrthuis. Live coverage. Macaber, morbide en sinister.

The game must go on...
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Nort

Citaat van: Han op mei 29, 2020, 12:44:59
Vandaag. 29 Mei 1985. Het Heizeldrama is een van de gezichtsbepalende 'factoren' voor het voetbal van vandaag. Het behoeft ook geen nadere introductie of toelichting. 39 mensen gingen naar een voetbalwedstrijd en kwamen niet meetrthuis. Live coverage. Macaber, morbide en sinister.

The game must go on...
Al duurde het nog vier jaar voordat er écht iets zou veranderen.

Saltacampos

Citaat van: Nort op mei 29, 2020, 12:55:36
Al duurde het nog vier jaar voordat er écht iets zou veranderen.
In Engeland was toen al behoorlijk wat veranderd, het probleem was dat Brussel totaal niet voorbereid was op wat ging komen, er was toen in België nog nauwelijks (in mijn herinnering in het Ottenstadion in Gent bijvoorbeeld zelfs geen) scheiding van de supporters en men had o.a. vrije verkoop georganiseerd voor het beruchte vak Z waar (zoals te verwachten was) heel wat Belgen met Italiaanse roots zijn op af gekomen.

Dit soort geweld was ongekend behalve als het van de overkant van het kanaal kwam en dat was maar sporadisch.
Over land and sea

Nort

Citaat van: Saltacampos op mei 30, 2020, 10:42:19
In Engeland was toen al behoorlijk wat veranderd, het probleem was dat Brussel totaal niet voorbereid was op wat ging komen, er was toen in België nog nauwelijks (in mijn herinnering in het Ottenstadion in Gent bijvoorbeeld zelfs geen) scheiding van de supporters en men had o.a. vrije verkoop georganiseerd voor het beruchte vak Z waar (zoals te verwachten was) heel wat Belgen met Italiaanse roots zijn op af gekomen.

Dit soort geweld was ongekend behalve als het van de overkant van het kanaal kwam en dat was maar sporadisch.
Pas na het Hillsborough drama is men gaan beseffen dat het bedrijfsmodel van de tijd failliet was. Er was jarenlang een tekort aan geld en dat leidde tot onveilige stadions, etc.

Betaal tv heeft het mondiale voetbal dan ook gered om het hedendaags bijna de nek weer over te draaien met een overaanbod.

Jef400

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/DMF20200826_26492792/az-supporters-steken-vuurwerk-af-naast-hotel-waar-spelers-van-tegenstander-viktoria-plzen-liggen-te-slapen

Misschien niet direct gevaarlijk voor de omgeving (alhoewel met zuidwesterstorm vuurpijlen de lucht in schieten is niet bijster slim), maar ik vind dit soort 'grappen' zo ontzettend sneu. Je wint er niets mee, kopieert de club waar je je als AZ tegen afzet en denkt dat je zo ontzettend stoer bent. Blegh.

hgrm

Citaat van: Nort op mei 30, 2020, 21:24:07
Pas na het Hillsborough drama is men gaan beseffen dat het bedrijfsmodel van de tijd failliet was. Er was jarenlang een tekort aan geld en dat leidde tot onveilige stadions, etc.

Betaal tv heeft het mondiale voetbal dan ook gered om het hedendaags bijna de nek weer over te draaien met een overaanbod.

Ik denk dat er na Hillsborough, Heizel en (vergeet die niet!) Valley Parade diverse misstanden zijn aangepakt maar dat er ook misbruik is gemaakt van de situatie door het voetbal om te vormen van een volkssport naar entertainment voor de middenklasse. Dat laatste (waaronder ook betaaltv valt) heeft het voetbal niet gered. Het patroon dat al sinds 1885 zichtbaar is, is namelijk onveranderd alleen gaat het nu om grotere bedragen. De uitgaven passen zich altijd aan aan de inkomsten en er zijn altijd clubs die meer uitgeven dan dat ze binnen krijgen en daardoor in de problemen komen.

Wat er wel is gebeurd is dat er steeds meer geld het voetbal is ingetrokken waardoor enerzijds de verschillen steeds groter worden (kijk maar eens naar het aantal verschillende kampioenen per decennium) en anderzijds er steeds grotere risico's worden genomen om bij de happy few te gaan behoren. Maar dat geld heeft het voetbal helemaal niet nodig. Met elk budget kun je voetbal spelen. Dat zie je in de lagere divisies en bij de (semi)amateurs.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

Citaat van: hgrm op aug 26, 2020, 12:47:45
Ik denk dat er na Hillsborough, Heizel en (vergeet die niet!) Valley Parade diverse misstanden zijn aangepakt maar dat er ook misbruik is gemaakt van de situatie door het voetbal om te vormen van een volkssport naar entertainment voor de middenklasse. Dat laatste (waaronder ook betaaltv valt) heeft het voetbal niet gered. Het patroon dat al sinds 1885 zichtbaar is, is namelijk onveranderd alleen gaat het nu om grotere bedragen. De uitgaven passen zich altijd aan aan de inkomsten en er zijn altijd clubs die meer uitgeven dan dat ze binnen krijgen en daardoor in de problemen komen.

Wat er wel is gebeurd is dat er steeds meer geld het voetbal is ingetrokken waardoor enerzijds de verschillen steeds groter worden (kijk maar eens naar het aantal verschillende kampioenen per decennium) en anderzijds er steeds grotere risico's worden genomen om bij de happy few te gaan behoren. Maar dat geld heeft het voetbal helemaal niet nodig. Met elk budget kun je voetbal spelen. Dat zie je in de lagere divisies en bij de (semi)amateurs.
Daar ben ik het absoluut mee oneens en vind het zelfs grote kletskoek. Het voetbal verkeerde in de jaren '80 in een ongekende crisis die zich nog nooit had voorgedaan. De reputatie van het voetbal holde achteruit en nog nooit kwamen er zo weinig toeschouwers op wedstrijden af dan in deze jaren. Wat Hillsborough echter anders maakt dan Heizel is dat de schuld een keer niet bij fans gelegd kon worden (iets wat wel geprobeerd werd) en dus moest er echt iets gebeuren in plaats van het 'pappen en nathouden'. Heizel was een drama waar alles samen kwam, maar waarna er helemaal niets veranderde. Het hooliganisme ging vrolijk verder en ook de stadions (Europa breed) werden niet aangepast. Zogezegd zijn er 39 nutteloze levens gestorven. De 96 van Hillsborough hebben de hoogste prijs moeten betalen, maar eindelijk werd men wakker.

En daar waren zeker niet alleen de hooligans verantwoordelijk voor. Geld om het stadion aan te passen aan de moderne wens was er niet (of werd niet gebruikt), waardoor de 'working-class' het voetbal steeds vaker links liet liggen en andere vormen van vertier zocht. Het Taylor rapport viel natuurlijk als een bom in bij de voetbalclubs, maar achteraf is het een geschenk voor ze geweest. Dankzij de noodzakelijke aanpassingen aan stadions of een verhuizing konden de club hun publiek weer terug winnen. Echter konden ze de verbouwingen en nieuwbouw enkel bewerkstelligen dankzij het tv geld dat binnen kwam (of de dure grond in het centrum te verkopen).

Dat er een ander soort voetbalpubliek werd geboren is ook weer logisch. De gegoede burger laat zich niet twee keer verpieteren op een staantribune waarvan het beton afbrokkelt. Leuk voor de romantici, maar niet om stelselmatig je vrije zaterdagmiddag door te brengen. Zij kregen nu de mogelijkheid om van het voetbal te genieten, zonder schrik te hebben om klappen te vangen of zeiknat thuis te komen.

Mijn reactie sloot ik af met ''Betaal tv heeft het mondiale voetbal dan ook gered om het hedendaags bijna de nek weer over te draaien met een overaanbod.'', waarmee ik ook aangeef dat ze meewerken aan de waanzin die er momenteel geldt in de voetbalwereld om maar bij je genoemde 'happy few' te noemen.

hgrm

Wat jij beschrijft, klopt misschien voor de bovenlaag, maar niet voor alles wat daar onder zit. En dan heb ik het over de bovenste divisies en misschien nog een deel van de Championship en de 2. Bundesliga. Daar onder is er weinig veranderd. Clubs hebben nauwelijks geprofiteerd van de instroom van extra TV-geld, hebben hun stadions nauwelijks aangepast (of pas het laatste decennium) en hebben dus aangetoond dat het nog steeds kan om op de oude voet door te gaan. Juist clubs die iets wilden afdwingen door te investeren of een nieuw stadion te bouwen, zijn vaak keihard op hun bek gegaan (ik noem een Aachen, een Offenbach of een Darlington). De meest clubs laten zien dat je helemaal geen grote hoeveelheden geld of nieuw stadion nodig hebt om te kunnen overleven, zolang je ook maar geen grote hoeveelheden uitgeeft. Dat ze daardoor veroordeeld zijn tot een marginaal bestaan op het tweede of derde niveau, dat is de opbrengst van de influx van TV-geld. De top halen is als kleine club met een bescheiden stadion niet meer haalbaar zoals het in de jaren 80 en zelfs 90 nog wel haalbaar was.

Nogmaals, de rampen van de jaren 80 hebben ook gezorgd voor goede dingen, namelijk de terugkeer van veiligheid rond de wedstrijd. Vooral door het aanpakken van hooliganisme maar ook door het saneren van stadions. Maar in dat laatste is men dus veel te ver gegaan omdat men door had dat een zitplaats veel meer oplevert dan een staanplaats. En door zo misbruik te maken van de situatie heeft met die 96 doden in feite nog een keer vermoord.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jef400

Ik moet zeggen dat veel van die clubs die periodiek in de top meespeelde na gepromoveerd te zijn gewoon schipperploegen waren. Ploegen die tussen de niveaus pendelden en daar hun respectievelijke succes vandaan haalden. Dat fenomeen is niet uitgestorven. Als je kijkt naar het kampioenschap van Leicester City, Champions League deelnames van Gladbach vlak na bijna gedegradeerd te zijn in de nacompetitie en de successen van bijvoorbeeld PEC Zwolle halverwege de jaren '10 dan is die stelling helaas niet de waarheid. Overigens zie je in de stadionarchitectuur de veilige intrede doen in de stadions. In Nederland heeft een groot deel van de stadions al staanplaatsen, in Engeland beweegt de politiek die kant op en in landen als België en Duitsland zijn staanplaatsen nooit weggeweest. Het zijn golfbewegingen, en er zijn grote verschillen per land. In Nederland is het gelukkig zo dat de kaartjes betaalbaar zijn. Zelfs hoog in de Eredivisie ben je voor twee tientjes wel binnen (Utrecht bijvoorbeeld), waardoor het volk in de stadions blijft en de sfeer alleen maar aan het verbeteren is geslagen. Het kan wel, mits je de juiste maatregelen neemt.