Daar waar de Burgemeester en de Sint de aftrap doen

Gestart door Joost, nov 23, 2008, 19:46:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Voor deze zondag stond de wedstrijd tussen Heerlen Sport en SCKR voor mij op 't program. Waar ik echter pas zaterdags achterkwam was dat de amateurs in Nederland helemaal niet spelen dit weekend. Er is bekervoetbal en inhaalvoetbal maar niets interessants. Dan maar de blik richting België, ik wilde graag dichtbij blijven en belandde daardoor bij Zichen-Zussen-Bolder.

Bij aanvang van het seizoen 2007-2008 viel deze ploeg me op bij de loting van de loting voor de Beker van België. Tevens de eerste keer dat ik er van hoorde. Met zo'n naam kon een ploeg overal vandaan komen. Ik ging op zoek en kwam erachter dat ZZB een deelgemeente is van Riemst, ten zuiden van de weg Maastricht – Tongeren. Een half uurtje rijden voornamelijk vertraagd door het gebrek aan doorgaande weg in de Limburgse hoofdstad.

Ik verwachte geen gigantische drukte en arriveerde daarom pas enkele minuten voor aftrap aan het terrein genaamd Roosburg. Het ligt buiten het dorp en 50 meter van de taalgrens aan een modderige doodlopend weggetje. Zichen-Zussen-Bolder is een dorp van drie kernen in de gemeente Riemst. De plaatselijke voetbalclub is nooit succesvol geweest behalve de laatste jaren, al is dat ook maar relatief. Van wat ik kan terughalen werd ZZB in 2005 kampioen in 3D en handhaafde het zich een jaar later ternauwernood in 2B. Tijdens het volledige seizoen 2006-2007 stond ZZB bovenaan in 2C. Van de 29 eerste wedstrijden wonnen ze er 23, speelden er 3 gelijk en verloren er ook 3. In zo goed als iedere klasse ben je met zo'n gemiddelde al in maart kampioen, tenzij er nog zo'n wonderploeg in je reeks zit. Bij ZZB was dat Moelingen dat na 29 duels 2 puntjes minder had. Op de slotdag was het uiteraard ZZB-Moeilingen en wonnen de gasten met 2-4. Gelukkig voor ZZB werd de nacompetitie wel gewonnen. Afgelopen seizoen daarom het debuut in Eerste provinciaal en de derde plaats doet vermoeden dat er toch wel met een beetje geld wordt gegooid. Dit seizoen behoort ZZB tot de favorieten om tot de nationale reeksen door te dringen. Dat zijn ook Bree en Overpelt. Bree is koploper met 28 uit 11, Overpelt 2de met 25 en ZZB volgt met 23. Afgelopen week verloor ZZB met 1-0 bij Bree. Overpelt won de eerste periode.

Nummer twee Overpelt was vandaag te gast op Roosburg waar alle duels dit seizoen door ZZB werden gewonnen. De gasten zijn helaas geen heropgestarte ploeg van Overpelt-Fabriek die in KVSK United opgingen maar een zelfstandige club die in 1933 werd opgericht. Vorig seizoen speelde het haar enige jaartje ooit in de Nationale klassen maar degradeerde direct.

Ik werd verwelkomd met Sinterklaasliedjes en in de kantine bleek waarom. De goedheiligman kwam de plaatselijke jeugd een zakje snoep brengen. Het veld was volledig besneeuwd en het was eigenlijk apart dat de wedstrijd doorgang vond. De Burgemeester (tevens wedstrijdsponsor) en de Sint verrichten de aftrap waarna ZZB en Overpelt er eens flink tegenaan gingen. Ik zocht een plekje op onder de overkapping waardoor ik totaal geen last had van de ijzige wind.

De eerste helft was voor de thuisclub en op ieder kwartier scoorde het een goal. De 1-0 een vrije trap die een rare stuit kreeg door de sneeuw. De 2-0 een vrije trap  die bij de tweede paal werd ingetikt. Terwijl ik de kantine binnenliep voor iets warms leverde het allerlaatste schot van de eerste helft zelfs 3-0 op. Het veld gebood tot bikkelen en daar kwamen de geel-zwarten uit Overpelt pas na rust achter. Het was geen schim van de ploeg die de eerste helft geen schijn van kans had en na 10 minuten was het al 3-2. Vanaf dat moment was het alles of niets voor Overpelt en counterde ZZB er op los. Het had ook 9-9 kunnen worden maar beide teams vonden het doel niet meer.

Naast de lekker warme kantine heeft Roosburg en kleine overdekte zittribune met zo'n 400 plaatsen. Aan de overkant tussen de dug-outs staat een overkapping met twee treden tribune erin. Het was rond het vriespunt maar doordat de wind precies achter de overkapping stond was het heel goed uit te houden. Er waren zo'n 450 toeschouwers waarvan de helft de wedstrijd vanuit de kantine bekeek.






Een voetballende sint


De zittribune al is dat door het weinige licht nauwelijks te zien

http://www.youtube.com/watch?v=yOVzJ6HBOBA







Penalty waaruit Overpelt haar eerste goal maakt
http://www.youtube.com/watch?v=qiItW5yGhf0


ZZB loopt terug om weer af te trappen na de 3-2




Negers in de sneeuw blijft toch een apart gezicht


Pieros

Ziet er gezellig en sprookjesachtig uit, zo met die sneeuw.

Toevallig kwam ik die club vanochtend tegen op internet, toen ik wat aan het surfen was naar interessante wedstrijden in België om te bezoeken. Had er tot vanochtend nog nooit van gehoord.

hgrm

Leuk stukje, Joost.
Weer iets voor het verlanglijstje
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maroboduus

Schitterende plaatjes inderdaad. Sneeuw en voetbal gaan dus wel degelijk samen.


Joost



Rinus A.

Zonder dat ik het over racisme wil gaan hebben of jou in een hoek wil plaatsen, maar vind jij een neger in de sneeuw echt zo apart? Ik heb dat namelijk totaal niet en kan me nauwelijks indenken dat ik zoiets zou bedenken bij het schrijven van een wedstrijdverslag. Ik ga er vanaf nu wel extra aandacht aan besteden als het sneeuwt.

Joost

Citaat van: Rinus A. op nov 24, 2008, 22:06:22
Zonder dat ik het over racisme wil gaan hebben of jou in een hoek wil plaatsen, maar vind jij een neger in de sneeuw echt zo apart? Ik heb dat namelijk totaal niet en kan me nauwelijks indenken dat ik zoiets zou bedenken bij het schrijven van een wedstrijdverslag. Ik ga er vanaf nu wel extra aandacht aan besteden als het sneeuwt.
Het is in ieder geval alles behalve racistisch bedoeld. Hij mocht invallen en trok eerst drie jassen uit voordat er een shirt onder vandaan verscheen dat maakte het nogal grappig. Daarnaast blijf ik het wel een merkwaardig gezicht vinden, zo'n kolossale vent in een spierwit shirt in de sneeuw. Net als een blank iemand tijdens een wedstrijd tussen twee Afrikaanse ploegen.

Ici c est Paris

Citaat van: Joost op nov 24, 2008, 22:32:57
Het is in ieder geval alles behalve racistisch bedoeld. Hij mocht invallen en trok eerst drie jassen uit voordat er een shirt onder vandaan verscheen dat maakte het nogal grappig. Daarnaast blijf ik het wel een merkwaardig gezicht vinden, zo'n kolossale vent in een spierwit shirt in de sneeuw. Net als een blank iemand tijdens een wedstrijd tussen twee Afrikaanse ploegen.

Doet me denken aan de ploeg van Trinidad & Tobago tijdens het WK 2006, met 1 blanke. Was een komisch gezicht.