Als de club verdwijnt, zal ik er geen traan om laten. En wel om drie redenen.
Ten eerste vind ik dat het niet past in een moderne multiculturele samenleving om (nog) verzuilde clubs te hebben. Dus clubs die zich richten op één bepaalde doelgroep of zich daar heel erg aan verbinden of mee identificeren, daar ben ik geen voorstander van. Een club hoort een vertegenwoordiging te zijn van een bepaald geografisch gebied (wijk, dorp, stad, streek, afhankelijk van de grootte van de club) maar niet van een economische, religieuze of etnische groep.
Ten tweede vind ik clubs die hun niveau hebben bereikt dankzij een investeerder in plaats van dankzij de grootte van het gebied dat ze vertegenwoordigen of dankzij goed beleid, geen goede zaak. Een club moet kunnen draaien op de inkomsten uit contributie, normale sponsoring, mediagelden en eventueel een positief transfersaldo en niet omdat één persoon of bedrijf elk jaar de verliezen aanzuivert.
Enerzijds concurreer je daardoor oneerlijk met clubs die zich drie slagen in de rondte werken om hun zaakjes goed voor elkaar te hebben (concreet: in plaats van Turkugucu had nu ook een "normale"club als Schweinfurt in de 3. Liga kunnen spelen), anderzijds zie je dit soort clubs één voor één als een plumpudding in elkaar zakken als de investeerder wegvalt. Kijk maar naar Uerdingen, Aalen of in het verleden Herne of Salmrohr. Daar komt nog eens bij dat gemaakte clubs nauwelijks aanhang hebben die de traditionele clubs vaak wel hebben.
Tenslotte vind ik dat een club die geen fatsoenlijk eigen stadion heeft, niet in de 3. Liga thuis hoort. De eisen die de bond stelt, zijn te streng (zo vind ik de stadions van Havelse en Verl prima geschikt voor de 3. Liga en is het onzin dat ze in Hannover en Lotte moeten spelen), maar Turkugucu heeft geen eigen terrein dat enigszins in de buurt komt van geschikt. Dat ze in het Olympiastadion spelen is, leuk maar slaat nergens op.