Doing the liga's

Gestart door watergatehopper, okt 08, 2019, 11:24:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luccie

Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet.
Voor mij is de diversiteit juist het mooie aan groundhoppen.
In Duitsland kan ik genieten van de grote stadions, maar ook op lager niveau is er veel moois.
Ik heb nu zo'n 60+ stadions in Duitsland gezien en ben er zeker nog niet op uitgekeken.

DannyH79

Ik ben pas 2x in Duitsland geweest 3e Bundesliga en Regionalliga West. Beide wedstrijden goed bevallen ondanks dat er eentje werd gestaakt en ik zeiknat van de regen was. Maar vind Duitsland leuk om te vinken. En hoop er nog geregeld een wedstrijdje te kunnen pakken
Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Joost

Duitsland is net de McDonalds. Dat is af en toe best lekker maar als jet het te vaak eet smaakt alles hetzelfde en is er geen bal meer aan.

AthleticHolanda

Citaat van: hgrm op mrt 30, 2022, 09:34:26
Ten eerste wat betreft de ultra's. Die cultuur is doorgeschoten en de sfeer wordt er niet beter op.

Dat is jouw mening, realiseer je ook dat niet iedereen die deelt, en daarnaast kan het voor iemand die er niet in het stadion bekend mee is een hele leuke ervaring zijn.

Citaat van: hgrm op mrt 30, 2022, 09:34:26Niet alleen monotoon gezang, maar ook continu zwaaien met vlaggen waardoor je de helft van het veld niet kan zien.

Van tevoren weet je precies bij welke clubs en op welke tribune je (mogelijk) achter een vlag staat als je enige research doet. Als je niet achter een vlag wil staan, zijn er dus nog minstens drie tribunes om uit te kiezen.

Citaat van: hgrm op mrt 30, 2022, 09:34:26En dat leidt weer tot irritaties op de tribunes want de ultra's denken de baas te zijn.

Mensen die tweewekelijks dezelfde club bezoeken kiezen bewust hun plaats op de tribune uit, en ergeren zich dus niet aan ultra-vlaggen aangezien ze bewust voor een plaats op die tribune hebben gekozen.
Dagjesmensen mogelijk wel, maar hebben dus genoeg andere keuzes.

Citaat van: hgrm op mrt 30, 2022, 09:34:26Bovendien heeft het ultra-gedrag de laatste tijd geleid tot ongeregeldheden (vuurwerk op het veld, zelfs een gestaakte wedstrijd) dus de politie en stewards worden ook weer strenger.

Ongeregeldheden en 'ultra-gedrag' hebben geen significant verband. Ongeregeldheden worden zelfs vaak veroorzaakt door hooligans of de politie, niet door ultras.

AthleticHolanda

Ontopic, nu ik toch bezig ben

1. Bundesliga 17/18 qua clubs, 16/18 qua stadions ivm SC Freiburg
2. Bundesliga 16/18 qua clubs, 15/18 qua stadions ivm Jahn Regensburg
3. liga 18/19 qua clubs, 17/19 qua stadions ivm Viktoria Berlin

Regionalliga Nord 3/20
Regionalliga Nord-Ost 5/19
Regionalliga West 18/20 qua clubs, 17/20 qua stadions ivm Lippstadt
Regionalliga Sud-West 3/19
Regionalliga Bayern 3/20

FCT1980

Citaat van: AthleticHolanda op mrt 30, 2022, 21:02:59
Dat is jouw mening, realiseer je ook dat niet iedereen die deelt, en daarnaast kan het voor iemand die er niet in het stadion bekend mee is een hele leuke ervaring zijn.

Van tevoren weet je precies bij welke clubs en op welke tribune je (mogelijk) achter een vlag staat als je enige research doet. Als je niet achter een vlag wil staan, zijn er dus nog minstens drie tribunes om uit te kiezen.

Mensen die tweewekelijks dezelfde club bezoeken kiezen bewust hun plaats op de tribune uit, en ergeren zich dus niet aan ultra-vlaggen aangezien ze bewust voor een plaats op die tribune hebben gekozen.
Dagjesmensen mogelijk wel, maar hebben dus genoeg andere keuzes.

Ongeregeldheden en 'ultra-gedrag' hebben geen significant verband. Ongeregeldheden worden zelfs vaak veroorzaakt door hooligans of de politie, niet door ultras.

Hier kan ik me helemaal in vinden.
Ik snap ook niet waarom members Duitsland nu afkraken. Zelf vind ik Duitsland gewoon een super leuk land om voetbal te kijken. Bij veel clubs ademt echt alles naar voetbal. Voor de wedstrijd lekker een bratwurst en een biertje mee de tribune op. Heerlijk land. Ultras zitten in hun eigen vak en hoef je echt geen last van te hebben.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: Joost op mrt 30, 2022, 20:59:49
Duitsland is net de McDonalds. Dat is af en toe best lekker maar als jet het te vaak eet smaakt alles hetzelfde en is er geen bal meer aan.
Dit is wel de beste samenvatting.

En zoals Watergatehopper al aangaf, afwisseling is de sleutel. En dat geldt voor ieder land, ik probeer (als het even kan) een mix te pakken van niveau en stadion.

hgrm

#67
Citaat van: AthleticHolanda op mrt 30, 2022, 21:02:59
Dat is jouw mening, realiseer je ook dat niet iedereen die deelt, en daarnaast kan het voor iemand die er niet in het stadion bekend mee is een hele leuke ervaring zijn.

Inmiddels worden de ultra's door steeds meer mensen, ook in Duitsland uitgekotst. Zeker nu ze ook weer steeds gewelddadiger worden.
De eerste keer is het leuk, maar de situatie is inmiddels zo geworden dat als je geblinddoekt naar een stadion wordt gebracht, je niet eens meer kan zeggen bij welke club je bent

Citeer
Van tevoren weet je precies bij welke clubs en op welke tribune je (mogelijk) achter een vlag staat als je enige research doet. Als je niet achter een vlag wil staan, zijn er dus nog minstens drie tribunes om uit te kiezen.

Dat is geen argument. Als je 20 of 30 euro betaalt voor een kaartje van een VOETBALwedstrijd, moet je die ook gewoon kunnen zien en moet je zicht niet continue ontnomen worden. Bovendien is die keuze niet altijd beschikbaar en kun je mensen niet dwingen om meer te betalen (bijvoorbeeld zitplaats in plaats van staanplaats) om de wedstrijd ongehinderd te zien.

Citeer
Mensen die tweewekelijks dezelfde club bezoeken kiezen bewust hun plaats op de tribune uit, en ergeren zich dus niet aan ultra-vlaggen aangezien ze bewust voor een plaats op die tribune hebben gekozen.
Dagjesmensen mogelijk wel, maar hebben dus genoeg andere keuzes.

Dat is dus niet zo. Mensen kiezen hun plaats ook omdat ze niet meer kunnen/willen betalen of omdat ze willen staan in plaats van zitten. Dat is bij sommige clubs onmogelijk doordat de goedkope plaatsen gegijzeld worden door de ultra's. Ik kan me voorstellen dat er steeds meer mensen niet meer naar het stadion gaan omdat ze op de plaatsen van hun voorkeur of budget niet ongestoord/relaxt/veilig naar de wedstrijd kunnen kijken.

Citeer
Ongeregeldheden en 'ultra-gedrag' hebben geen significant verband. Ongeregeldheden worden zelfs vaak veroorzaakt door hooligans of de politie, niet door ultras.

Ook dat klopt niet. In Duitsland is het een hele tijd relatief rustig geweest, maar de laatste tijd gaat het weer mis. Daarbij spelen rivaliserende ultra-groeperingen (zelfs van één club) vrijwel altijd een hoofdrol. En het is een gotspe dat de politie dit veroorzaakt. Het klopt dat ze in Duitsland wat pro-actiever zijn dan in Nederland, maar als je je normaal gedraagt, niet uitdaagt, geen vuurwerk afsteekt etc, en je niet in de verkeerde groepen begeeft, zul je nergens last van hebben.

Overigens is het inmiddels ook zo dat de kerngroepen van de ultras, hooligans  en extreem rechts bij veel clubs een grote overlap hebben. 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Joost op mrt 30, 2022, 20:59:49
Duitsland is net de McDonalds. Dat is af en toe best lekker maar als jet het te vaak eet smaakt alles hetzelfde en is er geen bal meer aan.

Precies. Al geldt dat vooral voor de clubs bovenin. De Bundesliga is leuk voor het niveau van het voetbal en de imponerende schaal van alles in vergelijking met Nederland, maar het is wel steeds meer eenheidsworst. Dat geldt voor de meeste landen, al smaakt de Duitse eenheidsworst (nog wel) anders dan de Engelse of de Italiaanse. En als je die nog nooit geproefd hebt, is het wel een nieuwe smaak.

Ik snap dus ook heel goed dat als je voor de eerste keer een Bundesliga-wedstrijd bezoekt, dat leuk, spannend en nieuw is en dat het de tweede en derde keer ook zo is. Maar voor een groundhopper komt er een keer een moment dat je je juist gaat irriteren aan al die stereotype en nagemaakte dingen zoals stadions die steeds meer hetzelfde uitzien, de commercie die overal vanaf straalt en ook het obligate gedrag van de ultras. Zonder het te willen beseffen, zijn ultras een onderdeel en zelfs een product van "Het Moderne Voetbal"

Bovenstaand geldt uiteraard niet alleen voor Duitsland maar voor alle landen. Elk land heeft zijn hebbelijkheden en onhebbelijkheden, maar in elk land zijn de hoogste competities verziekt door commercie en massacultuur. In het ene land door capo's en ultra's, in het andere land door sjeiks en idiote toegangsprijzen en in het derde land weer op een andere manier.

Als je op zoek bent naar authenticiteit (of dat nu is op gebied van stadions, supporterscultuur of het voetbal zelf), kun je die ook in elk land vinden. Alleen niet bij Liverpool, Bayern, Barcelona of Milan en consorten.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Citaat van: hgrm op mrt 31, 2022, 10:08:51


Inmiddels worden de ultra's door steeds meer mensen, ook in Duitsland uitgekotst. Zeker nu ze ook weer steeds gewelddadiger worden.
De eerste keer is het leuk, maar de situatie is inmiddels zo geworden dat als je geblinddoekt naar een stadion wordt gebracht, je niet eens meer kan zeggen bij welke club je bent

Dat is geen argument. Als je 20 of 30 euro betaalt voor een kaartje van een VOETBALwedstrijd, moet je die ook gewoon kunnen zien en moet je zicht niet continue ontnomen worden. Bovendien is die keuze niet altijd beschikbaar en kun je mensen niet dwingen om meer te betalen (bijvoorbeeld zitplaats in plaats van staanplaats) om de wedstrijd ongehinderd te zien.

Dat is dus niet zo. Mensen kiezen hun plaats ook omdat ze niet meer kunnen/willen betalen of omdat ze willen staan in plaats van zitten. Dat is bij sommige clubs onmogelijk doordat de goedkope plaatsen gegijzeld worden door de ultra's. Ik kan me voorstellen dat er steeds meer mensen niet meer naar het stadion gaan omdat ze op de plaatsen van hun voorkeur of budget niet ongestoord/relaxt/veilig naar de wedstrijd kunnen kijken.

Ook dat klopt niet. In Duitsland is het een hele tijd relatief rustig geweest, maar de laatste tijd gaat het weer mis. Daarbij spelen rivaliserende ultra-groeperingen (zelfs van één club) vrijwel altijd een hoofdrol. En het is een gotspe dat de politie dit veroorzaakt. Het klopt dat ze in Duitsland wat pro-actiever zijn dan in Nederland, maar als je je normaal gedraagt, niet uitdaagt, geen vuurwerk afsteekt etc, en je niet in de verkeerde groepen begeeft, zul je nergens last van hebben.

Overigens is het inmiddels ook zo dat de kerngroepen van de ultras, hooligans  en extreem rechts bij veel clubs een grote overlap hebben.

In geen enkel stadion is er over de hele curve vlaggenparade. Dat zijn enkel een aantal vakken, vaak in het midden. Je kunt dus als je wat meer naar de zijkant gaat staan de wedstrijd gewoon volgen. Zelfde geldt voor geweld of vuurwerk. Gewoon een stukje opschuiven en er is werkelijk NIETS aan de hand. Je moet het wel willen zien.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

headout

Citaat van: fcbisart op mrt 30, 2022, 20:05:33
Snap ook niet goed waarom iedereen hier opeens een afkeur gekregen heeft van Duits voetbal. Clubs als pakweg Bielefeld, Bochum, Mannheim , Werder, zijn toch een aanrader voor iedere groundhopper. Ik vermaak me telkens in Duitsland en dit van de Bundesliga tot Regionalliga
Eens. Wedstrijdbezoek aan 2e/3e bundesliga, of 1 van de regionalliga's vind ik vrijwel altijd top en prima vermaak. Dat ultragebeuren neem ik op de koop toe, is soms gewoonweg lachwekkend. Ook de 1. Bundesliga met clubs en stadions als dat Bochum, Bielefeled, Hertha Berlin, Köln, Dortmund en Stuttgart zijn toch meer dan prima en tof?
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

headout

1. Bundesliga 7/18
2. Bundesliga 7/18
3. Liga 6/20

Regionalliga West 7/20
Regionalliga Sud-West 1/19

Viel me eigenlijk nog tegen, dacht dat ik al wat meer had gezien...
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Semper Fidelis

Citaat van: hgrm op mrt 31, 2022, 10:08:51
Dat is dus niet zo. Mensen kiezen hun plaats ook omdat ze niet meer kunnen/willen betalen of omdat ze willen staan in plaats van zitten. Dat is bij sommige clubs onmogelijk doordat de goedkope plaatsen gegijzeld worden door de ultra's. Ik kan me voorstellen dat er steeds meer mensen niet meer naar het stadion gaan omdat ze op de plaatsen van hun voorkeur of budget niet ongestoord/relaxt/veilig naar de wedstrijd kunnen kijken.

En toch zie je dat de statribunes altijd bommetjes vol staan. Heb me er ook nog nooit onveilig gevoeld. Als ik een wedstrijd in Duitsland bezoek, zorg ik er altijd voor dat ik niet midden tussen de Ultras sta. Ook omdat ik niet de gehele wedstrijd een vlag voor mijn snufferd hoef te hebben. Dat is op een statribune eigenlijk altijd goed te doen door meer naar de zijkant uit te wijken. En eigenlijk is vaak de beste beleving door op de lange zijde te zitten, zodat je ook nog wat meemaakt van het uitvak.

Saltacampos

#73
Mjah, die ultra's, je bent voor of tegen, maar één ding is zeker, sfeer brengen ze wel, in West-Europa kan behoudens Italië en een aantal clubs in Spanje en Frankrijk niemand aan de sfeer in Duitsland tippen. Het hoort er gewoon bij in Duitsland de laatste 15 jaar.
Mijn eerste buitenlandse wedstrijd (op Spanje na) was ruim twintig jaar geleden de Bökelberg in Mönchengladbach, ik had al een boontje voor Duitsland door al die jaren Sportschau en Sport Bild in mijn jonge jaren, het is alleen maar meer geworden door er veelvuldig te komen: leuke herinneringen aan Dortmund, Essen, Bielefeld, Duisburg, Bochum, Schalke, Mannheim, Osnabrück, Meppen...
Logischerwijs valt het ook al eens tegen, maar dat gebeurt overal, de commercie is er zeker en ik heb ook een voorkeur voor voetbal vanaf niveau twee of drie naar onder, maakt niet uit in welk land (behoudens de hele kleine landen waar ook niveau 1 leuk is), maar in vergelijking met bijvoorbeeld de Premier League is er nog een groot verschil en is het voetbal in Duitsland nog vrij authentiek en volks met vaak een rauw randje.
Ik ga ook graag naar Engeland, maar de sfeer is daar over het algemeen in de huidige tijd toch vaak maar platjes in vergelijking met Duitsland. Wat was ik er graag geweest in de jaren zeventig, er zijn geweldige dingen te zien op You Tube met een ongelooflijke ambiance en dat is voor mij toch één van de dingen die voetbal zo mooi maken.
Over land and sea

jdebruin96

Ik heb ook echt niets met die ultra gastjes, maar ik stoor mij in Duitsland altijd aan de sponsors. Bij iedere aftrap, corner, gele kaart etc. komt dat dan weer door die speakers. Overigens is dit natuurlijk niet bij elke club zo.