'De voetbalwet'

Gestart door Peenvogel, mei 04, 2010, 10:38:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

betonrot

Nu ga ik eens een heel introvert postje plaatsen.

Ik ben clubsupporter en ik volg letterlijk alle wedstrijden (toevallig net eentje gemist vanwege de geboorte van mijn zoon, met alle liefde). De club die ik support heeft een harde kern. Deze harde kern manifesteerd zich buiten stadions en "op afspraak". In principe heb ik met deze mensen weinig tot niets van doen.  Nu is het zo dat bij uitwedstrijden van mijn ploeg nagenoeg nooit wat gebeurd. Ik praat dan wel uit ervaring ik heb de afgelopen 10 jaar meer dan 180 uitwedstrijden bezocht. Ik kan de keren dat "het uit de hand gelopen is" nog niet op één hand tellen.

Hoe kan het dan, dat wij nu de ene na de andere verplichte combi-regeling opgelegd krijgen? Nu is het voor mij persoonlijk nog niet zo'n hele grote ramp, ik ben zelfstandig ondernemer en ik pak me mijn tijd maar ik kan me voorstellen dat deze repressieve maatregel ervoor zorgt dat andere normale supporters niet in staat zijn om hun club achterna te reizen.

Die combi-regeling kan dus worden opgelegd als oom agent in Eindhoven bijvoorbeeld slecht geslapen heeft of omdat er een snotje verkeerd uit zijn neus gekomen is. Lik op stuk dus... Er hoeft geen enkele concrete aanleiding te zijn om repressie toe te passen.

Ik moet van die voetbalwet dus niets hebben. Als fanatiek volger van mijn club loop ik voortdurend het risico om "preventief geruimd" te worden.

En nu jullie weer met die verhalen over grootschalige voetbalrellen...

TeeZee

Citaat van: Peenvogel op dec 02, 2010, 10:13:06
Gelukkig hebben ze in Engeland een voetbalwet. Daar gebeurt nooit meer wat.
In Nederland staat in de wet dat je niet mag moorden. Toch wordt er in ons land weleens iemand omgelegd. Is het daarom niet goed dat er een wet tegen moord bedacht is?

betonrot

Die wet is bedoeld om achteraf te straffen. De voetbalwet is bedoeld om vooruitlopend op een gebeurtenis te onderdrukken en te straffen. Het lijkt minority report wel. Hebben we ook ergens drie precogs in een badje liggen die voorspellen welke voetbalsupporters over de schreef gaan?

hgrm

De voetbalwet zoals die in Engeland wordt toegepast, biedt de mogelijkheid om mensen waarvan vast staat (op grond van het verleden) dat ze een bedreiging vormen, van te voren aan te pakken. De Engelse voetbalwet is dus op het individu gericht en niet op de groep. Zo zou het hier ook moeten zijn.

Daarnaast zou het fenomeen 'stadionverbod' ook een betere juridische onderbouwing moeten krijgen. Nu is het vaak zo dat een door de club opgelegd stadionverbod klakkeloos door KNVB en anderen wordt overgenomen.
Natuurlijk mag een club zelf weten wie ze binnenlaten en wie niet, maar zodra het een algemeen geldende maatregel wordt, dient een stadionverbot m.i. door een rechter te worden opgelegd en dient dat te gebeuren op grond van gedegen bewijsvoering en met inachtneming van het principe van hoor en wederhoor. En niet -zoals nu vaak het geval is- door willekeur.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Peenvogel

Het enige aantoonbare punt waarin de Engelse voetbalwet werkt is dat ze hooligans kunnen weigeren naar het buitenland af te reizen. Daarbij wordt gemakshalve 'vergeten' dat Engeland op een eiland ligt en dit dus makkelijker te controleren valt. In de verslagen van de Engelse CIV zie je ook keurig het aantal aanhoudingen staan in Dover/Gatwick/Heathrow/Folkestone enz. enz. ten tijde van een EK of WK.

Meldingsplicht tijdens wedstrijden en verboden om groepen om zich op een bepaalde plek op te houden bestaan allang in Nederland.

Het gaat me ook niet zozeer om de inhoudelijke discussie over de toepassing van zo'n wet maar meer dat iedereen wijst naar 'de voetbalwet' want die werkt in Engeland ook zo goed. Tuurlijk.

West Ham-Millwall vorig seizoen
Birmingham City - Aston Villa deze week.
Luton, Sheffield & Grimsby aan het einde van vorig seizoen.

Allemaal wedstrijden waar er tientallen zo niet honderden mensen het veld betraden, ouderwets fakkelgooien en vechtpartijen met de politie plaatsvonden (in de stadions). Mensen op het veld, dat heb ik in Nederland al jaren niet zien gebeuren.

Joost

Utrecht v Roda een half jaar geleden.

Peenvogel

Touché. Daar heb je gelijk in.

hgrm

In Engeland was het in de jaren 70 en 80 veel vaker mis dan tegenwoordig. Het probleem is verkleind van een probleem dat onlosmakelijk met voetbal verbonden leek tot een probleem in de marge. En dat op een manier dat je als voetbalfan naar een wedstrijd kunt zonder als vee behandeld te worden en bij voorbaat al gecriminaliseerd te zijn. Uit ervaring weet ik dat de sfeer rond het stadion in Engeland een stuk ontspannener is dan in Nederland of Duitsland.

De vraag blijft: komt dit door de maatregelen die zijn genomen zoals de voetbalwet of komt dit door het prijsbeleid dat voetbal onbereikbaar maakt voor de sociale onderklasse.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op dec 03, 2010, 15:05:10
Uit ervaring weet ik dat de sfeer rond het stadion in Engeland een stuk ontspannener is dan in Nederland of Duitsland.


Mijn ervaring is juist dat het in Duitsland juist in en rond het stadion zeer ontspannen is nog ( veel ) meer dan in Engeland
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Ik vind in Duitsland de politie vaak op een nogal provocerende manier aanwezig. In Engeland snappen ze beter wat de-escalerend aanwezig zijn betekent.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

De fans in Duitsland zijn wel meer relax. Maar de politie.. Ik weet nog dat ik in Aken wat foto's stond te maken en er een 5tal robocops mij bekeken alsof ik met een swastika ofzo rondliep. Werkelijk om bang van te krijgen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Het ligt ook aan die groene pakjes die ze dragen.....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Peenvogel

Citaat van: hgrm op dec 04, 2010, 12:19:53
Het ligt ook aan die groene pakjes die ze dragen.....

Als ze dat schild op hun rug hebben zijn het net de ninja-turtles....

betonrot

In Duitsland kom je ook heel veel vrouwen bij de politie tegen. Soms heb je wel eens van die exemplaren waarvan je denkt "die zou ik eens in de kroeg tegen moeten komen." Bij Herne waren het echter twee uitzonderlijk gekoelde dames zonder enig gevoel voor humor.

Joost

Haha, ik stond ooit in de tram in Keulen toen Alemannia de derby speelde daar naast zo'n mooi exemplaar.

De volksaard is ook heel verschillend. In Nederland worden er een heel aantal figuren helemaal gek als ze alleen maar agenten zien. In Duitsland leeft meer het idee dat die mensen er ook maar gewoon hun werk staan te doen in plaats van zich er aan te storen.