Winter in Deutschland

Gestart door hgrm, feb 13, 2009, 23:23:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Maroboduus op feb 20, 2009, 09:59:09
Met iets meer dan 35.000 toeschouwers was het trouwens de laagste opkomst van het seizoen tot dusver. Vooral het weer en de onaantrekkelijke tegenstander zullen daaran debet zijn geweest. Frankfurt en Wolfsburg hebben de afgelopen jaren draken van wedstrijden tegen elkaar gespeeld.

Mooie foto's trouwens.
Je vergelijkt het stadion met die van Hamburg, Hannover en Düsseldorf. Ik vind dat zelf moeilijk, zeker in het geval van Düsseldorf. Welke van deze stadions is je favoriet? Persoonlijk zet ik Frankfurt boven Hannover en Düsseldorf, Hamburg heb ik van binnen in elk geval nog niet gezien, dus dat is afwachten.

Wat betreft de buitenkant valt Düsseldorf af. Het heeft nog het meeste weg van een fabriekshal. De andere zien er volgens mij van binnen en ook wel van buiten redelijk eender uit. Twee ringen, het hele stadion rond. Wat Frankfurt een streepje voor doet hebben, is de dakconstructie. Maar hoe het ook zij, geen van allen komt ook maar in de buurt van de gevoelens die stadions als het Ludwigspark of het Sechzger oproepen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#16
Tag 3.

Na gegeten te hebben in het überromantische Rothenburg o.d. Tauber, overnacht te hebben in Ulm en al blauwbekkend een kerkdienst in de plaatselijke münsterkerk (met de hoogste kerktoren ter wereld) te hebben bezocht, was de volgende stop het Donaustadion van de plaatselijke SSV Ulm 1846. Al snel werd duidelijk waarom de wedstrijd tegen Reutlingen de vorige dag afgelast was: het hele stadion samt veld en staanplaatsen, lag onder een laag van 5 tot 10 cm sneeuw. Het leverde wel mooie plaatjes op (want in tegenstelling tot Darmstadt werd me geen strobreed in de weg gelegd om het stadion even te bekijken):








Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

De reis ging verder naar Augsburg. Ook in Augsburg had het hevig gesneeuwd, maar niet zonder trots meldde de website van FC Augsburg (leve mobiel internet!) dat er alles aan gedaan was om de staanplaatsen sneeuwvrij te krijgen. Voeg dit bij het verwarmde veld en het wordt duidelijk dat afgelasting kein Thema zou zijn.

Het Rosenaustadion is het eeste nieuwe stadion dat na de tweede wereldoorlog geopend werd. De staanwallen zijn opgebouwd uit puin uit de platgebombardeerde stad. Een voorbeeld dat gevolgd zou worden in andere steden zoals Hannover en Ludwigshafen. Aanvankelijk had het stadion een capaciteit van rond de 50000, met tijdelijke tribunes uitbreidbaar tot meer dan 60000. Voor de bouw van het Olympiastadion van München was het Rosenaustadion het pronkstuk van Beieren en werden er vele belangrijke wedstrijden gespeeld, zowel voetbalinterlands als athletiekmeetings. De laatste decennia gaat het bergafwaards. Er mogen nog slechts 28000 toeschouwers naar binnen en belangrijke wedstrijden worden in München gespeeld. Toch is het Rosenaustadion nog gebruikt voor halve finales van de Ligapokal en intertotovoetbal (o.a. 1860-RKC) in de jaren 90. Dankzij de revival van FC Augsburg -het afgelopen decennium klom de club op van de Bayernliga naar de tweede Bundesliga- komen er nu weer grote clubs op bezoek. Bundesligavoetbal zal het Rosanaustadion echter niet gaan meemaken, zelfs als FC Augsburg mocht promoveren. Vanaf begin volgend seizoen speelt de club in een nieuw onderkomen.

Dit hoeft niet het einde te betekenen van het oude stadion. Het veld met verwarming (pas enkele jaren oud) is een ideaal trainingsveld en in de bodem zit nog allerlei teerhoudend materiaal waarmee de staanplaatsen bedekt waren. Afbraak en sanering zou een vermogen kosten. Het meest waarschijnlijke scenario is dat het stadion, geheel of gedeeltelijk, zal blijven staan.

De club FC Augsburg is in 1969 ontstaan uit een fusie van BC Augsburg en Schwaben Augsburg. In de tijd voor de vorming van de Bundesliga in 1963 speelde BC Augsburg veelal in de Oberliga Süd, zonder echt potten te kunnen breken. Kwalificatie voor de Bundesliga zat er niet in, maar in 1970 was FC Augsburg dichtbij. Slechts één punt kwam de club te kort om naar de Bundesliga te promoveren. Hierna ging het snel bergaf en pas in de jaren 90 kwam Augsburg weer terug in het landelijke voetbal. Uiteindelijk lukte het in 2006 om naar de tweede Bundesliga te promoveren. Momenteel staat Augsburg, met even veel punten als tegenstander MSV Duisburg, op de 7e plaats.

De wedstrijd Augsburg-Duisburg was de leukste van het weekend. In de slotfase kreeg Augsburg zeker vier goede kansen. Toch opende Duisburg de score met een fraai afstandsschot. Nog voor rust kwam Augsburg uit een corner op gelijke hoogte. Na rust zag de thuisclub een goal afgekeurd worden wegens hinderen van de keeper (neem ik aan). Aan de andere kant overkwam Duisburg hetzelfde, wegens buitenspel (dat het -volgens de media- niet zou zijn). Ondanks nog wat kansen over en weer eindigde de wedstrijd in 1-1.











Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Tag 4

Op de terugweg werd nog één stadion bezocht. Het Stadion Oberwerth in Koblenz, dat wordt bespeeld door TuS Koblenz (op vrijdag nog de tegenstander van Wehen Wiesbaden) ligt niet ver van de Rijnbrug in het zuiden van de stad. De poorten stonden wagenwijd open, zodat enkele foto's gemakkelijk gemaakt waren:







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Best unieke foto's van Ulm, zo'n stadion met 10 cm sneeuw!

Citaat van: hgrmNa gegeten te hebben in het überromantische Rothenburg o.d. Tauber
Wat is er romantisch aan en wat heb je gegeten?

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

De wedstrijd Borussia Neunkirchen - Saarbrücken wordt ingehaald op zaterdag 11 april. Daar ben ik niet blij mee want dat weekend heb ik al wat anders.

Joost

Citaat van: Hugo op feb 23, 2009, 12:30:01
De wedstrijd Borussia Neunkirchen - Saarbrücken wordt ingehaald op zaterdag 11 april. Daar ben ik niet blij mee want dat weekend heb ik al wat anders.
Vervelend.

hgrm

Idem. Dan volgend seizoen maar naar Neunkirchen-Homburg.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: Hugo op feb 23, 2009, 12:30:01
De wedstrijd Borussia Neunkirchen - Saarbrücken wordt ingehaald op zaterdag 11 april. Daar ben ik niet blij mee want dat weekend heb ik al wat anders.

Het werd afgelopen zaterdag 0-0 voor 4.500 toeschouwers. Mijn eerste reactie is dat het aantal toeschouwers teleurstellend is. Anderzijds een 0-0 die ik graag had willen zien.