Landelijke verkiezingen België 13 juni 2010

Gestart door Breda, jun 14, 2010, 00:05:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Breda

asdf

TeeZee

Is het echt realistisch dat Vlaanderen zich losmaakt van België? En wat zou dat kunnen betekenen voor het voetbal?

hgrm

Ik heb meer het idee dat de federatie en de federatieve overheid steeds meer uitgekleed gaan worden en de gewesten steeds meer macht gaan krijgen.

Het gaat dat volgens mij helemaal niet om BHV of wat dorpjes rond Brussel, maar veel meer om de niet aflatende geldstroom van Vlaanderen richting Wallonië. Ik vermoed dat als Vlaanderen en Wallonië financieel op eigen benen gaan staan, dat de Vlamingen daarmee zo gelukkig zijn, dat de hele Brusselse Rand met een grote strik eromheen naar Wallonië mag.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Ik vraag me dus af of de het hele verhaal van BHV en de Brusselse rand niet alleen bij de locals en bij een stel scherpslijpers leeft. Zou het de gemiddelde inwoner van Lommel, Nieuwpoort of Turnhout nu echt wat kunnen schelen of St Geniusrode Vlaams of Waals is? Volgens mij zitten de Lommelse, Nieuwpoortse of Turnhoutse variant van Henk en Ingrid (Sjef en Marie?) veel meer te wachten op een paar procent belastingverlaging als Vlaanderen niet meer hoeft op te draaien voor de Waalse uitkeringstrekkers.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

#4
Om op de vraag te antwoorden of Belgie nu zal ophouden te bestaan: nee. althans niet de eerste jaren als men een akkoord kan sluiten(NVA en PS).  Indien men terug gaat ruziën , en er opnieuw nieuwe verkiezingen volgen, zal men aan beide zijden nog verder radicaliseren en dan wordt alles nog uitzichtlozer.
Als men mag veralgemenen, kan men concluderen na deze verkiezing dat de Vlaming meer autonomie wil, maar zeker niet Vlaanderen onafhankelijk (1 partij is daar voor , Vlaams Belang en die gingen zwaar achteruit).
Men wil meer bevoegheden voor de gewesten, en nu is de vraag hoever de walen daarin meewillen.
Daar heerst echter het gevoel dat de Vlaming alleen verder wil, wat niet zo is. Er is bijlange geen meerderheid in Vlaanderen voor een zelfstandig Vlaanderen, dus dat is nog niet voor meteen. In Wallonië reageert men mijns inziens al jaren te "gevoelig" ,  "gepikkeerd", "als door een mug gestoken" op redelijke Vlaamse eisen. Had men jaren terug een paar kleine toegevingen gedaan, was er nu bijlange zo geen grote Vlaamse stem (NVA) geweest.


wekke

Ik zou zelfs niet kunnnen uitleggen waar die verdomde B-H-V splitsing voor nodig is. Het interesseert me ook nul komma nul dat daar de verkiezingsbrieven in het Frans worden rondgestuurd en dergelijke. In een slechte financiele periode waarbij de werkloosheid blijft stijgen, zitten de heren van de wetstraat te zanikken over een (belachelijke) splitsing. Iets waar de gemiddelde Belg geen behoefte aan heeft.

Ikzelf stem altijd op NV-A. Ik ben niet zo extreem dat ik pleit voor een onafhankelijk Vlaanderen. In de geschiedenis hebben de Walen ons ook niet laten vallen toen zij het welvarende gedeelte van ons land waren. Wel ben ik voorstander om meer bevoegdheden naar de gewesten door te schuiven. Het Vlaams Gewest bewijst in ieder geval al lange tijd dat het uitstekend functioneert.

Flandria

Citaat van: wekke op jun 14, 2010, 14:46:41


In de geschiedenis hebben de Walen ons ook niet laten vallen toen zij het welvarende gedeelte van ons land waren.


Daar hadden ze ook geen enkele reden toe.Integendeel.De situatie was ook helemaal anders trouwens.Ten eerste werd het vuile werk in de Waalse mijnen door de Vlamingen gedaan en ten tweede was er geen geldstroom van Wallonie naar Vlaanderen.Bovendien bleven bvb. Italianen altijd voor een groot stuk Italiaan terwijl de Vlamingen na 2 generaties hun moedertaal vergeten waren en bijna bijna volledig verfranst(of "verwaalst" in dit geval)waren.
BHV is op zich niets wereldschokkend maar toch ook niet geheel onbelangrijk hoor.Mochten wij als Vlamingen 'en masse' naar Wallonie of Frankrijk trekken en daar,éénmaal we met genoeg zijn,onze eisen stellen dan zouden ze er daar terplekke niet mee eens zijn.En terecht.En dat is nu nét wat gebeurt in de Vlaamse rand rond Brussel met de franstaligen.


fcbisart


wat is de volgende stap? West-Vlaanderen loskoppelen van Barts nieuwe Rijk ?
Ik vrees trouwens dat we er op voetbalvlak niet op vooruit zullen gaan , club - standard lijkt me toch leuker
dan pakweg standard - olympic charleroi of club  - tienen ?
13 juni mag dan ook gerust als een "zwarte" zondag bestempeld worden

AthleticHolanda

Een scheiding van België hoeft toch niet per definitie een scheiding van de voetbalcompetitie te betekenen? Er zijn talloze voorbeelden van clubs uit bepaalde landen die meevoetballen in de competitie van een ander land...

3434

Er zal niet zoveel veranderen heb ik de indruk. De NVA is al aan het matigen in hun beleid (vroeger vonden zij een splitsing ook een goede zaak). Nu spreekt de kopman over 2035 als jaar voor een splitsing (met enig sarcasme). BHV zie ik ook niet echt opgelost geraken.

BHV boeit de rest van het land totaal niet. Met uitzondering van de mensen die echt anti-Franstaligen zijn, grijpen dit aan om hun frustraties/woede nog extra in de verft te zetten.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11