België 2023 - 2024

Gestart door syntric, jun 07, 2023, 11:41:54

Vorige topic - Volgende topic

syntric

Wijzigingen in het aantal ploegen bij de hoogste drie niveau's:

1A: 18 -> 16
1B: 12 -> 16
1ste nationale: 20 -> 18

Dit zijn de reeksvoorstellen voor de 2de & 3de afdeling Vlaanderen, geen wijzigingen in het aantal ploegen:

2e Nationale (amateurs) VV:

- Reeks A (18 ploegen):
Racing Club Gent, Eendracht Aalst, Sparta Petegem, KVCSV Oostkamp, Cercle Brugge U23, KFC Merelbeke, Zulte-Waregem U23, KSC Dikkelvenne, KSV Oudenaarde, KVV Zelzate, KM Torhout, K Olsa Brakel, RC Harelbeke, FC Gullegem, RFC Wetteren, KVK Ninove, FC Mandel United en Voorde-Appelterre

- Reeks B (18 ploegen):
Tempo Overijse, RC Hades Hasselt, Sporting Hasselt, Belisia Bilzen, KSK Tongeren, K Lyra-Lierse, KV Mechelen U23, K Diegem Sport, K Bocholt VV, KRC Mechelen, VC Lille United, City Pirates Antwerpen, K Londerzeel SK, K Berchem Sport, FC Lebbeke, K Rupel Boom FC, FC Wezel Sport en KVC Houtvenne

3e Nationale (amateurs) VV:

- Reeks A (16 ploegen):
KSC Blankenberge, VW Hamme, HO Wolvertem Merchtem, KE Wervik, Elene-Grotenberge, KVC Jong Lede, HO Kalken, KVE Aalter, KSC Wielsbeke,                 
SK Roeselare-Daizel, Avanti Stekene, KVK Westhoek, Erpe-Mere United, Sint-Denijs-Sport, KFC Wambeek-Ternat en SK Pepingen-Halle

- Reeks B (16 ploegen):
KFC Diest, KFC Nijlen, KFC Zwarte Leeuw, KFC Sint-Lenaarts, Witgoor Sport, ASV Geel, Esperanza Pelt, EWS Schoonbeek-Beverst, KVK Wellen, KAC Betekom, Eendracht Termien, KFC Turnhout, Beerschot VA - B, K Berg en Dal VV, Zepperen Brustem en KFC Eksel
Groundhopper for life :-)

Saltacampos

KALENDERBEKENDMAKINGEN

Op vrijdag 28 juli staat de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2023-2024 op het programma. De reguliere competitie duurt 30 speeldagen, met een langere winterstop tussen 28 december en 18 januari 2024. Op 29 maart starten de play-offs voor alle teams.

De speelkalender voor de Jupiler Pro League 2023-2024 wordt eind juni bekendgemaakt en zal voor het eerst slechts 4 updates kennen gedurende het seizoen:

22 juni 2023
Begin september 2023
Midden december 2023
3e week maart 2024 - planning Play-Offs
(www.cerclebrugge.be)
Over land and sea

syntric

De reeksvoorstellen voor de 2de & 3de afdeling Wallonië:

2e Nationale (amateurs) ACFF: 18 ploegen
RFC Tournai, La Louvière Centre, RSD Jette, RFC Union La Calamine, RUS Rebecquoise, RRC Stockay-Warfusée, R. Entente Acren Lessines, Union Rochefortoise, RCS Verlaine, RRC Hamoir, RUS Binche, Renaissance AEC Mons, RFC Meux, Renaissance Union Tubize Braine-le-Comte, RFC Warnant, FC Ganshoren, R. Union Saint-Gilloise U23, RCS Verviers.
Stade Disonais is gefusioneerd met RCS Verviers (2de provinciale) en speelt onder de naam van de laatste voort in Bielmont stadion

3e Nationale (amateurs) ACFF:

- Reeks A (16 ploegen):
RCS Brainois, RAS Jodoigne, RES Couvin-Mariembourg-Fraire, RU Wallonne Ciney, RFC Perwez, RJ Aischoise, RJS Taminoise,
Crossing Schaerbeek, RAS Monceau-Châtelet, R. Arquet FC, RUS Beloeil, RFC Rapid Symphorinois, RCS Onhaye, CS Entité Manageoise, CS Pays Vert Ostiches-Ath, FC Flénu

- Reeks B (16 ploegen):
RFC Huy, FC Herstal, R. Stade Waremmien FC, RF Comblain Banneux Sprimont, RFC 1912 Raeren-Eynatten, RES Wanze/Bas-Oha,
R. Aywaille FC, RSC Habay, RRC Longlier, ROC Meix, RUS Gouvy, RRC Mormont, R. Marloie Sport, Etoile Elsautoise, FC United Richelle, RFC Seraing U23
Groundhopper for life :-)

Saltacampos

Over land and sea

mike_t

Jammer, dacht dat ze juist van plan waren om ook op lagere niveaus het juist doorelkaar te gaan gooien.

watergatehopper

Ik mis in het stuk wel hoe promotie naar 1B gaat. Je blijft toch nog steeds afhankelijk van waar de daler(s) vandaan komen? Het probleem is alleen opgeschoven in de piramide of mis ik iets?
Ik tel alleen de buitenlandse stadions.
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

Joost

Citaat van: watergatehopper op aug 11, 2023, 13:55:14Ik mis in het stuk wel hoe promotie naar 1B gaat. Je blijft toch nog steeds afhankelijk van waar de daler(s) vandaan komen? Het probleem is alleen opgeschoven in de piramide of mis ik iets?

Ik weet niet of over de P/D regeling tussen 1B en de nieuwe 1e amateurklasses al iets is gepubliceerd maar ik denk dat je het vrijwel kan kopieren van de regeling zoals die nu tussen 1e en 2e amateur is.

Als er in een landsdeel een te laag of te hoog aantal clubs in 1e amateur gaat zijn dan wordt dat met versterkte promotie/degradatie opgelost. Zo gaat het al decennia.

Wat ik me vooral afvraag is of in Wallonië 3e Amateur zal blijven bestaan.

watergatehopper

Als die er niet is betekent dat dat je de aankomende kampioen van provinciale Hainaut, luik, Namur ....laat promoveren naar 2de nationale ACFF.
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Waarom zou 3de nationale vervallen?
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

Joost

Citaat van: watergatehopper op aug 11, 2023, 20:23:44Als die er niet is betekent dat dat je de aankomende kampioen van provinciale Hainaut, luik, Namur ....laat promoveren naar 2de nationale ACFF.
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Waarom zou 3de nationale vervallen?

Het is nu al zo dat er bij ACFF slechts 1 poule is in 2e amateur en er zitten 6 ploegen in 1e amateur uit ACFF gebied.

Het zou in mijn ogen een beetje raar zijn om zowel in 1e als 2e amateur bij ACFF te werken met een 1 poule per niveau. Tevens zou je dan 10 ploegen extra moeten laten promoveren vanuit de provinciale klassen alleen maar om het aantal clubs bij elkaar te krijgen.

ACFF telt daarnaast 5 provincies waarvan er 3 heel matig bezet zijn. Namen heeft 11 poules, Luxemburg 8 en WaalsBrabant maar 7. Enkel Henegouwen en Luik zijn goed qua volume.

Het zou veel logischer zijn die 6 ploegen bij die van huidige 2e amateur te voegen.

Vergeet ook niet dat Wallonië 3,6 miljoen inwoners heeft en Vlaanderen 6,7 miljoen.

watergatehopper

Hmm.. ja duidelijk. Verschil in inwoners is inderdaad ook iets om rekening mee te houden.
Het lijkt mij alleen voor de Waalse clubs moeilijk te concurreren met Vlaamse 2de klassers. Van de andere kant is het ook niet veel meer dan benaming van het niveau. Eerste provinciale of 3de landelijk.
Qua sponosor inkomsten zal benoeming van het niveau echt niet veel gaan schelen en qua publieke opkomst komt het wellicht alleen maar ten goede. Het lijkt mij in ieder geval leuker om je te meten met regionale clubs dan met de 'kleintjes' >100km verder.
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

Joost

Stel je vooral niet teveel voor van publieke belangstelling op dat niveau. Een club als RFC Meux dat al een aantal jaar bovenin 2e amateur speelt komt zelden aan toeschouwersaantallen van 3 cijfers.

watergatehopper

Dat is wel heel dramatisch. Als ze het daarvan moeten hebben is ieder behaald punt een pintje aan de bar nog teveel.
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

FCT1980

Heeft iemand ervaring met Lommel?
Ik zou daar graag eens naartoe gaan en mocht het lukken met twee kaarten voor RKC - FC Twente voor komende zondag (zie mijn vraag in ander topic) dan wilde ik voor die wedstijd naar Lommel. IS dat de moeite waard?
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

jdebruin96

Citaat van: FCT1980 op sep 21, 2023, 10:25:01Heeft iemand ervaring met Lommel?
Ik zou daar graag eens naartoe gaan en mocht het lukken met twee kaarten voor RKC - FC Twente voor komende zondag (zie mijn vraag in ander topic) dan wilde ik voor die wedstijd naar Lommel. IS dat de moeite waard?

Het stadionnetje is wel leuk, maar ik vond het niet perse moeite waard. KV Mechelen kwam toen op bezoek en zij namen veel man mee. Slechts een paar honderd namen de moeite om langs te komen.

ricodejong4

Citaat van: FCT1980 op sep 21, 2023, 10:25:01Heeft iemand ervaring met Lommel?

De club lijkt qua beleving inderdaad niet echt te leven, maar qua stadion vond ik het zeker de moeite waard! 4 verschillende soorten tribunes in een mooie bosrijke omgeving.