Promotie/degradatie België 2023/2024

Gestart door Joost, feb 26, 2024, 10:53:36

Vorige topic - Volgende topic

Joost

Ik ben er toch uit!

ACFF D1;
Standard B
U23-Sp.Charleroi B
Olympic Charleroi
Virton
Union Namur
Mons
Rochefort
Tubize-Braine
Tournai
U23-Union B
Binche
Stockay-Warfusee

D2
Meux
Warnant
Un.La Calamine
La Louviere-Centre
Stade Verviers
Verlaine
Ganshoren
RSD Jette
KAS Eupen B
Onhaye
Union Hutoise
Raeren-Eynatten
Aywaille
Crossing Schaerbeek
Entité Manageoise
Habay-La-Neuve
Acren-Lessines
Seraing B

D3
Hamoir
Rebecq
Ostiches-Ath
Wallonne Ciney
Aische
RFC Perwez
RCS.Braine
Monceau
Arquet FC
Jodoigne
Flénu
RUS Beloeil
Et. Elsautoise
Sprimont
Un.Richelle
RRC Mormont
Stade Waremme
ROC Meix-Dt-Virton
Marloie Sport
Gouvy
Sporting Bruxelles
USG Tetre-Hautrage
Biesme
Harre-Manhay
Geer
PAC Buzet
Stade Everois
Tilff
Loyers
Aubel
FC Eupen 1963
Libramont

- Het B-team van Union promoveert op basis van afspraken met de pro-league naar D1
- De 4 deelnemers aan de eindronde D2 promoveren sowieso, Stockay neemt de plek van Vise in
- Eupen B promoveert als beste ACFF ploeg in de beloftencompetitie
- Seraing B zou worden uitgesloten maar door het wegvallen van Oostende blijven zij en promoveren ze zelfs
- De top 4 uit eindronde D3 promoveert naar D2, Aywaille is de 5e door het wegvallen van Vise
- De 5 provinciale kampioenen plus de nummer 2 uit Luik promoveren rechtstreeks
- De 5 provinciale deelnemers aan de interprovinciale eindronde promoveren ook
- Het wegvallen van Vise moet reglementair worden opgevangen door het promoveren van een ploeg uit dezelfde provincie, dat is Aubel als beste Luikse ploeg zonder promotie

Cyclebob

Citaat van: Joost op mei 21, 2024, 16:26:40Omdat Vise een Luikse ploeg is komt de vervanger ook uit Luik en niet via de Interprovinciale eindronde. En dat zou dan Aubel moeten zijn. En dat is vreemd.
Aubel werd 3e achter Geer en FC Eupen. In de eindronde deed Eupen niet mee en verloor Aubel de halve finale.

Ik snap er echt geen bal meer van...

En Richelle gaat vervolgens in het stadion van de stad Visé spelen en wordt Visé 3.0
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland:  13-10: Ternana - Ascoli 3-0, Nederland: 17-11: RBC - Orion, terrein DOSKO, 0-1. Futbology: Bob Vellinga

Joost

Citaat van: Cyclebob op mei 22, 2024, 08:16:06En Richelle gaat vervolgens in het stadion van de stad Visé spelen en wordt Visé 3.0
Richelle heeft al in het stadion in Vise gespeeld. Dat was eigenlijk Vise ad interim.

Joost

En het is ook gelukt voor de Vlaamse klassen.

1e amateur
Knokke
Thes
Heist
Hoogstraten
U23-Gent B
Dessel
Tienen
U23-Antwerp B
U23-OH Leuven B
Cappellen
Eendracht Aalst
Belisia Bilzen
SP Hasselt
U23-Cercle Brugge B
Lyra-Lierse Berlaar
Merelbeke

2e amateur
Ninove
Dikkelvenne
Voorde-Appelterre
Oudenaarde
Oostkamp
U23-Essevee B
Gullegem
Torhout
RC Gent
Zelzate
Olsa Brakel
Harelbeke
Rupel-Boom
RC Mechelen
Houtvenne
Bocholter
Tongeren
Lebbeke
U23-KV Mechelen B
Berchem Sp.2004
Diegem Sport
Wezel Sport
Hades Kiewit
Lille United
Westhoek
Termien
Berg en Dal
Pelt
Roeselare
STVV B
Westerlo B
Deinze B

3e Amateur
VW Hamme
Wielsbeke
Avanti Stekene
HO Kalken
Eendr.Wervik
Blankenberge
St-Denijs Sp.
Jong Lede
Erpe-Mere United
Elene-Grotenberge
Zepperen-Brustem
Wellen
Geel
Nijlen
St.Lenaarts
Turnhout
U23-Beerschot B
Schoonbeek-Beverst
Zwarte-Leeuw
Sparta Petegem
Mandel United
Wetteren
Tempo Overijse
City Pirates
Londerzeel
Bevel
Rotselaar
Achel
Drongen
Diksmuide
WS Lauwe
FC De Kempen

- De vier halve finalisten in de eindronde D2 promoveren allen
- Beide finalisten in eindronde D3; Berg en Dal & Pelt promoveren, evenals de nummer 3 Roeselare
- Op afspraak met de Pro league stromen er nog drie beloften in. STVV, Westerlo en Oostende. Maar die laatste is failliet dus dat zal Deinze U23 zijn
- Beerschot U23 had de keus om te promoveren naar D2, of ze daar gebruik van maken is onduidelijk. Wellicht gaan zij alsnog naar D2 en dan moet Deinze in D3 starten?
- De vijf provinciale kampioenen promoveren
- FC De Kempen wint de interprovinciale eindronde en promoveert
- Het verdwijnen van Winkel Sport levert een extra provinciale stijger op in West-Vlaanderen, dat is WS Lauwe

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 21, 2024, 16:26:40SudInfo meldt na het nieuws over Vise dat Aywaille is gepromoveerd naar D2.
Dat is ook conform wat ik zelf had becijferd;

Plek 1/2 Raeren-Eynatten - Crossing Schaerbeek 0-1
Plek 3/4 Habay-la-Neuve - Manage 0-1
Plek 5/6 Aywaille - Ostiches-Ath 3-2
Plek 7/8 Elsautoise - Brainois 1-4

Omdat Vise een Luikse ploeg is komt de vervanger ook uit Luik en niet via de Interprovinciale eindronde. En dat zou dan Aubel moeten zijn. En dat is vreemd.
Aubel werd 3e achter Geer en FC Eupen. In de eindronde deed Eupen niet mee en verloor Aubel de halve finale.

Ik snap er echt geen bal meer van...
Aubel won de tweede periodetitel en mocht daarom meedoen aan de eindronde.
Over land and sea

Joost

Seizoen 2024-2025 zal alleszins eenvoudiger zijn qua promotie en degradatie dan de extreme chaos die het dit seizoen was. Wel/geen licentie, instroom beloften, splitsing ACFF/VV, geen enkele communicatie vanuit de Bond. Ik heb diverse krantenartikelen gelezen waarin er openlijk geklaagd werd over de complete chaos die het dit seizoen was.

Enfin alvast de modaliteiten voor het nieuwe seizoen.

Voetbal Vlaanderen
D1. Een reeks van 16 clubs. Na afloop van het reguliere seizoen speelt de top 4 een play-off met halvering van de punten. De winnaar mag promoveren naar 1B. Drie clubs degraderen rechtstreeks.

D2. Twee reeksen van 16 clubs. Beide kampioenen promoveren rechtstreeks. 4 clubs uit iedere reeks nemen deel aan de Eindronde D2 stijgen waaruit 1 club promoveert. De nummers 15 en 16 degraderen rechtstreeks, de nummer 14 spelen de eindronde D2 dalen waarbij de verliezer mogelijk degradeert.

D3. Twee reeksen van 16 clubs. Beide kampioenen promoveren rechtstreeks. 4 clubs uit iedere reeks nemen deel aan de Eindronde D3 stijgen waaruit 2 clubs zullen promoveren. De nummers 14, 15 en 16 degraderen rechtstreeks. De nummers 13 spelen de eindronde D3 dalen waarbij de verliezer mogelijk degradeert.

Provincies. De vijf provinciale kampioenen promoveren evenals de winnaar van de Interprovinciale Eindronde.

Algemene bepaling;
Degraderen er uit 1B 2 Vlaamse clubs dan is er op ieder niveau een extra daler (vandaar de eindronde D2/D3 dalen)
Degradeert er uit 1B geen Vlaamse club dan is er naar ieder niveau een extra stijger aangeduid via de eindronde

ACFF
D1. Een reeks van 12 clubs. Verdere details ontbreken maar logisch zou zijn dat de kampioen promoveert en twee clubs degraderen.

D2. Een reeks van 18 clubs. De kampioen promoveert, 4 clubs nemen deel aan de eindronde D2 stijgen waaruit 1 club promoveert. 3 clubs degraderen rechtstreeks.

D3. Twee reeksen van 16 clubs. Beide kampioenen promoveren. 4 clubs uit iedere reeks nemen deel aan de Eindronde D2 stijgen waaruit 1 club promoveert. De nummers 14, 15 en 16 degraderen. De nummers 13 spelen de eindronde D3 dalen waarbij de verliezer mogelijk degradeert.

Provincies. De vijf provinciale kampioenen promoveren evenals de winnaar van de Interprovinciale Eindronde.

Algemene bepaling;
Degraderen er uit 1B 2 Waalse clubs dan is er op ieder niveau een extra daler (vandaar de eindronde D3 dalen)
Degradeert er uit 1B geen Waalse club dan is er naar ieder niveau een extra stijger aangeduid via de eindronde.

Beloftenteams;
Alle clubs uit 1A en 1B die niet met een beloftenteam actief zijn in de nationale klassen én ELITE status hebben dienen deel te nemen aan de beloftencompetitie. Voor 30 november moet worden aangegeven of het beloftenteam zou willen integreren in D3. Per vleugel (VV/ACFF) kan 1 team promoveren. Het hoogstgeeindigde team per vleugel mag het laagstgeëindigde U23 team in D3 uitdagen. Tenzij die ploeg promoveert of deelneemt aan de eindronde voor promotie.

syntric

Hartelijk dank weeral Joost voor dit prachtige overzicht, eens checken nu of ik wat te vincken heb volgend seizoen om de nationale reeksen terug te vervolledigen :-)
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op mei 22, 2024, 11:52:55Hartelijk dank weeral Joost voor dit prachtige overzicht, eens checken nu of ik wat te vincken heb volgend seizoen om de nationale reeksen terug te vervolledigen :-)

Het kunstgras bijveld aan de Kehrweg in Eupen is vast een idyllische locatie om het te vervolledigen.

Joost

Citaat van: Cyclebob op mei 22, 2024, 08:16:06En Richelle gaat vervolgens in het stadion van de stad Visé spelen en wordt Visé 3.0

Toch niet!

Al een tijdje is de jeugd van Richelle en Vise actief onder een ander stamnummer; BMFA Vise (Basse-Meuse Football Academy). Dat is een aparte vereniging en zij gaan nu starten met een elftal in 4e provinciaal.

syntric

Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op mei 22, 2024, 21:55:22Problemen bij Aalst, Ninove vervangt hen
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240522_96763477?journeybuilder=nopaywall&utm_source=google

Ongelofelijk toch.
Het oorspronkelijk dossier dat op de site staat was niet eens heel slecht. Er misten een paar zaken maar dat leken slechts administratieve handelingen. De BTW-aangifte bijvoorbeeld en wat betalingsbewijzen. Hoe je het dan voor elkaar krijgt om zelfs bij het BAS bot te vangen... Het is wachten op de uitgebreide toelichting.

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 22, 2024, 12:07:18Het kunstgras bijveld aan de Kehrweg in Eupen is vast een idyllische locatie om het te vervolledigen.
Bedoel je KFC Eupen ?
Die hebben een eigen complex met kleine tribune naast het stadion van KAS Eupen, in de Judenstrasse, ik ben er ooit eens gepasseerd toen ik in Eupen was voor een wedstrijd van KAS Eupen en heb daar toen een deel van een jeugdwedstrijd gezien:
https://www.europlan-online.de/sportplatz-judenstrasse/stadion-31235.html
Nu ze in 3 Amateur zullen spelen, wil ik zeker terug om een wedstrijd van het A-elftal daar te zien.
Dat wordt weer een pittige treinrit.
Over land and sea

Joost

Citaat van: Saltacampos op mei 23, 2024, 11:16:58Bedoel je KFC Eupen ?
Die hebben een eigen complex met kleine tribune naast het stadion van KAS Eupen, in de Judenstrasse, ik ben er ooit eens gepasseerd toen ik in Eupen was voor een wedstrijd van KAS Eupen en heb daar toen een deel van een jeugdwedstrijd gezien:
https://www.europlan-online.de/sportplatz-judenstrasse/stadion-31235.html
Nu ze in 3 Amateur zullen spelen, wil ik zeker terug om een wedstrijd van het A-elftal daar te zien.
Dat wordt weer een pittige treinrit.

Nee, ik bedoelde het B-team van KAS dat nu in D2 gaat spelen.

Joost

De middag is gepasseerd maar buiten de enkele mededeling van gisteravond is er nog niets bekend.

Geen verklaring van Eendracht zelf en geen uitspraak van het BAS.

Joost

https://www.tvoost.be/nieuws/eendracht-aalst-krijgt-geen-licentie-voor-eerste-nationale-en-mag-niet-promoveren-168842

Een interview met iemand van Voetbal Vlaanderen. In de eerste motivatie was al te lezen dat de club wat documenten miste, als je dan naar het BAS gaat dan moet er meer in orde zijn, eigenlijk alles tot aan de zitting. Het lijkt er toch sterk op dat er financieel wanbeleid is gevoerd.