Promotie/Degradatie België 2024/2025

Gestart door Saltacampos, jun 07, 2024, 14:34:15

Vorige topic - Volgende topic

Saltacampos

De reeksindelingen in het nationale amateurvoetbal (Vlaanderen) zijn bekend gemaakt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240606_95602560
Over land and sea

Saltacampos

1ste nationale VV: Young Reds, Jong AA Gent, Jong Cercle, OHL U23, Cappellen FC, Lyra-Lierse Berlaar, FC Knokke, KVK Tienen, Dessel Sport, Hoogstraten VV, KVK Ninove, SK Heist, Sporting Hasselt, FC Merelbeke, Thes Sport, Belisia Bilzen.

2de afdeling VV A: KRC Gent, KVC Westerlo B, SV Oudenaarde, Eendracht Aalst*, KVK Westhoek, KM Torhout, KRC Harelbeke, FC Voorde-Appelterre, KVV Zelzate, Jong Essevee, Olsa Brakel, SV Oostkamp, SC Dikkelvenne, SK Roeselare, FC Lebbeke, FC Gullegem.

* Indien Eendracht Aalst de licentie van regionale amateurclub niet behaalt, dan wordt deze plaats ingenomen door Sparta Petegem.

2de afdeling VV B: Jong KV Mechelen, KRC Mechelen, Berchem Sport, KSK Tongeren, STVV B, Bocholter VV, Wezel Sport, Rupel Boom, Esperanza Pelt, KVC Lille United, KVK Wellen, Berg en Dal VV, Diegem Sport, KVC Houtvenne, Eendracht Termien, RC Hades.

3de afdeling VV A: SC Blankenberge, RFC Wetteren, VW Hamme, WS Lauwe, Mandel United, SV Diksmuide, KVV Sint-Denijssport, Eendracht Wervik, Sparta Petegem*, KVE Drongen, Eendracht Elene-Grotenberge, KVC Jong Lede, HO Kalken, Erpe-Mere United, SC Wielsbeke, Avanti Stekene.

3de afdeling VV B: Beerschot B*, KFC Turnhout, City Pirates, KFC Nijlen, KFC Zwarte Leeuw, KFC Sint-Lenaarts, Bevel FC, ASV Geel, Lommel SK B, Schoonbeek-Beverst, Achel VV, SK Londerzeel, KFC De Kempen, Sportief Rotselaar, KVV Zepperen-Brustem, Tempo Overijse.

* Indien Eendracht Aalst de licentie van regionale amateurclub niet behaalt, dan stijgt Sparta Petegem terug naar tweede en wordt deze plaats in de A-reeks ingenomen door Beerschot B. KAC Betekom vervangt dan Beerschot B in de B-reeks.
Over land and sea

Saltacampos

KV Oostende heeft een amateurclub gevonden waarvan het bestuur bereid is zijn ziel te verkopen om de doorstartclub meteen in Derde Amateur te laten starten.

KSV Diksmuide is de compleet bevreemdende keuze geworden voor een "mooi nieuw voetbalverhaal".
Als je de gespuide nonsens in detail wil lezen kan je hier terecht:

https://sporza.be/nl/2024/06/10/oostendse-voetbal-werkt-aan-doorstart-met-amateurclub-ksv-diksmuide-gesprekken-evolueren-positief~1718009056458/

Over land and sea

syntric

Het blijft natuurlijk controversieel zo'n fusie/heropstart/voortzetting en we hebben er in België al talloze, maar is het op zich niet positief dat het stadion op die manier kan blijven gebruikt worden, de jeugd kan blijven voetballen op dezelfde plaats en er zullen toch nog wel positieve kanten aan zijn, waarom ben je er zo negatief over? Gewoon uit interesse hoor, ik ben neutraal in dat soort zaken :-)
Groundhopper for life :-)

watergatehopper

Je hebt helemaal gelijk aangaande het stadion in Oostende, maar het voelt toch altijd als Diksmuide wordt opgeslokt door een BVO die zijn zaakjes niet op orde heeft.
Hiermee lijkt het meer dat Diksmuide ter ziele gaat of in ieder geval weinig tot geen waarde hecht aan zijn eigen historie ipv KVO die wordt begraven.
Ik tel alleen de buitenlandse stadions.
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

syntric

Citaat van: watergatehopper op jun 10, 2024, 18:45:53Je hebt helemaal gelijk aangaande het stadion in Oostende, maar het voelt toch altijd als Diksmuide wordt opgeslokt door een BVO die zijn zaakjes niet op orde heeft.
Hiermee lijkt het meer dat Diksmuide ter ziele gaat of in ieder geval weinig tot geen waarde hecht aan zijn eigen historie ipv KVO die wordt begraven.
Dat heb ik natuurlijk ook al geregeld vastgesteld, Temse, Haasdonk, Germinal, Wilrijk, enz enz. Maar dat gebeurde wel altijd door de medewerking van de mensen die de leiding hadden bij die clubs, die zullen er dan toch ook iets positiefs in zien

Saltacampos

Citaat van: syntric op jun 10, 2024, 18:38:51Het blijft natuurlijk controversieel zo'n fusie/heropstart/voortzetting en we hebben er in België al talloze, maar is het op zich niet positief dat het stadion op die manier kan blijven gebruikt worden, de jeugd kan blijven voetballen op dezelfde plaats en er zullen toch nog wel positieve kanten aan zijn, waarom ben je er zo negatief over? Gewoon uit interesse hoor, ik ben neutraal in dat soort zaken :-)
Omdat ik vind dat het bestuur van een amateurclub niet het recht zou mogen hebben om zo'n club te verkopen aan een failliete profclub bij een heropstart om die hoger dan Vierde Provinciale te laten starten zonder daarvoor de toestemming van de leden van die amateurclub te krijgen.
Het zal juridisch wel mogen, maar het voelt gewoon fout.
Een paar mensen beslissen dat zo'n club de facto wordt opgeslokt door een profclub en de soms honderden leden hebben daar niets over te zeggen. Dat zou enkel mogelijk moeten zijn mits toestemming van de leden .
Bovendien is deze "fusie" te gek voor woorden, Diksmuide ligt bijna 30 kilometer van Oostende.
In Diksmuide gaat dan het B-team spelen, dat interesseert toch niemand ?
Over land and sea

Joost

Ik vind het altijd erg dubbel. Clubs als Beerschot, Lokeren en Oostende zijn behoorlijk groot qua achterban. Dat zijn op lange termijn ook clubs die voor een regio belangrijk zijn. Ze hebben zich ingelaten met foute financierders en zijn ten onder. Die club helemaal van onder laten beginnen is misschien wat gortig. Wellicht zou een constructie zoals in Duitsland beter zijn. Maar voor de kleinere clubs veranderd er op de langere termijn weinig. Kijk naar Ingelmunster waar ze al aan hun 3e poging bezig zijn.

syntric

Citaat van: Saltacampos op jun 10, 2024, 21:54:43Een paar mensen beslissen dat zo'n club de facto wordt opgeslokt door een profclub en de soms honderden leden hebben daar niets over te zeggen. Dat zou enkel mogelijk moeten zijn mits toestemming van de leden .
Bovendien is deze "fusie" te gek voor woorden, Diksmuide ligt bijna 30 kilometer van Oostende.
In Diksmuide gaat dan het B-team spelen, dat interesseert toch niemand ?
Dat weten we eigenlijk niet, misschien werden de achterban en leden wel degelijk geraadpleegd? En stellen de toeschouwersaantallen zoveel voor in eerste provinciale WVL? Ik krijg echt niet de indruk dat er duizenden mensen van wakker liggen daar in Diksmuide.

Saltacampos

Citaat van: syntric op jun 11, 2024, 10:54:46Dat weten we eigenlijk niet, misschien werden de achterban en leden wel degelijk geraadpleegd? En stellen de toeschouwersaantallen zoveel voor in eerste provinciale WVL? Ik krijg echt niet de indruk dat er duizenden mensen van wakker liggen daar in Diksmuide.
Op de eerste vraag weet ik het antwoord niet, ik vermoed echter sterk van niet, dat gebeurt praktisch nooit al zou het eigenlijk wel moeten.
De toeschouwersaantallen liggen bij de meeste amateurclubs laag, maar dat wil niet zeggen dat er geen echte supporters kunnen zijn voor wie dit een ramp is.
Duizenden mensen zijn dat uiteraard niet.
Er wordt toch wat licht overgegaan vaak, elke club die verdwijnt zijn toch een paar honderd mensen die hun club en vaak tweede thuis kwijt zijn en dat allemaal om weer een profclub die gewoon slecht heeft gewerkt weer sneller hogerop te brengen.
En waarvoor ?
Om een paar jaar later weer hetzelfde probleem te hebben, want als Oostende vroeg of laat toch weer profvoetbal wil doen, zal er weer externe financiering nodig zijn waarvan je niet weet wat de echte bedoeling is.
Dit soort operaties doen me vervreemden van het voetbal zoals het nu is.
Over land and sea

watergatehopper

Citaat van: syntric op jun 10, 2024, 21:40:31Dat heb ik natuurlijk ook al geregeld vastgesteld, Temse, Haasdonk, Germinal, Wilrijk, enz enz. Maar dat gebeurde wel altijd door de medewerking van de mensen die de leiding hadden bij die clubs, die zullen er dan toch ook iets positiefs in zien

Ja een sprong op de sportieve ladder en hoogstwaarschijnlijk ook qua accommodatie. Dat de geboortegrond en de mensen in directe omgeving de huidige club zijn wordt heel snel overheen gestapt. Maar misschien is het te sentimenteel en moet je juist naar het mogelijke verlies kijken als er niemand iets doet.
Ik tel alleen de buitenlandse stadions.
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

Joost

Het belangrijkste vind ik is de voorzetting van de club voor jeugdspelers. En dat is in alle gevallen uiteindelijk gebeurt. Vaak door een nieuwe vereniging op te richten maar voor jeugdspelers is er geen gat geweest waardoor ze niet konden voetballen.

In Diksmuide gaat precies hetzelfde gebeuren. Door het eerste team te verplaatsen en de jeugd over te nemen kan iedereen blijven voetballen. Er is dan nu geen echt eerste elftal meer op niveau maar dat is slechts een kwestie van tijd. En de ervaring leert dat zulke clubs die zo'n steile opmars hebben gemaakt vaak ook weer vanzelf vallen.

Saltacampos

Citaat van: watergatehopper op jun 11, 2024, 20:51:11Ja een sprong op de sportieve ladder en hoogstwaarschijnlijk ook qua accommodatie. Dat de geboortegrond en de mensen in directe omgeving de huidige club zijn wordt heel snel overheen gestapt. Maar misschien is het te sentimenteel en moet je juist naar het mogelijke verlies kijken als er niemand iets doet.
Ik denk dat ze veel minder te verliezen zouden hebben als ze gewoon hadden verder gewerkt zoals ze nu bezig waren bij Diksmuide, gewoon grotendeels met eigen jeugd die ze lieten doorstromen. Als het plafond dan Derde Amateur is, is dat maar zo, niet iedereen kan op het hoogste niveau spelen en daarvoor is Diksmuide sowieso veel te klein.
Er zullen volgens mij mensen in het Diksmuidse bestuur zijn die meer aandacht willen en zelf in de spotlights willen staan en dat kan je niet zonder profvoetbal.
Die verhalen over de jeugdacademie die ze willen uitbouwen, is klap voor de vaak.
De realiteit toont dat zelfs uit die B-elftallen die veel hogerop spelen nauwelijks iemand doorbreekt om in het A-elftal te spelen, dat is gewoon een extra plaats voor 1A-clubs om overbodige spelers te stallen in de hoop die te kunnen slijten aan lager spelende profclubs.
Over land and sea

Saltacampos

Het nieuwste Belgische fusiegedrocht is geboren:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240613_95840363

KV Oostende (zelf ook al een fusie van AS en VG Oostende) fuseert nu met KSV Diksmuide tot het vierkleurige (geel-blauw-rood-groen) KVDO en zal in Derde Amateur aantreden. Ben al benieuwd wat voor uitrusting dat gaat opleveren, een lelijke naam hebben ze in elk geval al.
Over land and sea

syntric

Citaat van: Saltacampos op jun 14, 2024, 14:33:01Het nieuwste Belgische fusiegedrocht is geboren:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240613_95840363

KV Oostende (zelf ook al een fusie van AS en VG Oostende) fuseert nu met KSV Diksmuide tot het vierkleurige (geel-blauw-rood-groen) KVDO en zal in Derde Amateur aantreden. Ben al benieuwd wat voor uitrusting dat gaat opleveren, een lelijke naam hebben ze in elk geval al.
Die van OHL is toch ook mooi, dat zijn ook 4 kleuren :-p