Indeling semiprofs/amateurs 2016-2017

Gestart door hgrm, mei 16, 2016, 22:55:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Wat ik in mijn opzet wil voorkomen is dat een belofteteam een promotieplek wegkaapt voor een standaardteam. Dus vandaar dat belofteteams alleen in de plaats kunnen komen van belofteteams en standaardteams alleen in plaats van standaardteams. Dan heb je dus eigenlijk twee losse competities: een piramide van 18/16/12/12+12+12 voor standaardteams en 0/4/4/4+4+4 voor belofteteams die eigenlijk een eigen ranglijst hebben maar onderling wel wedstrijden spelen. Een beetje zoals de interleague-games in het Amerikaanse honkbal.

Het doel is vooral om te voorkomen dat (in de eerste jaren) de belofteteams zich omhoog willen werken en daardoor de amateurclubs niet kunnen promoveren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Het automatisch laten degraderen van het laagst geklasseerde beloftenteam lijkt mij niet gewenst. Je creeert daarmee een competitie in een competitie. Het kan tevens zeer demotiverend werken. Kijk naar Jong Twente en Jong Almere dit seizoen die al bij de winterstop kansloos zouden zijn geweest voor handhaving.

Daarnaast vind ik de verdeling van 3 zaterdag en 2 zondag hoofdklasse heel apart. Het zondagvoetbal is nog altijd een stuk groter.

hgrm

Dat is juist het idee. Dat de belofteteams de standaardteams niet in de weg zitten als het om promotie gaat.

Het aantal zondagteams is inderdaad groter, maar de kwaliteit in de top is op zaterdag hoger. Kijk nu maar eens naar het soort clubs in de derde divisie zondag en naar de hoofdklasse zaterdag. Ik durf te beweren dat de zaterdaghoofdklasse sterker bezet is dan de zondag-derdedivisie.

In de zondagpiramide kom je al heel snel omhooggevallen clubs met geldschieters (al dan niet malafide) tegen die behalve het eerste elftal niks voorstellen (OFC, De Dijk, Maghreb in de 3e divisie zelfs) of dorpsclubs. In de zaterdagpiramide zijn het tot in de hoofdklasse bijna allemaal clubs die bijna professioneel werken. Clubs met zowel de grootte als de professionaliteit zoals DOVO, Excelsior'31, ACV, Huizen (om er maar een paar te noemen) kom je op dat niveau op zondag een stuk minder tegen. Misschien wel qua grootte in de breedte, maar niet qua professionaliteit bij het eerste team.

Tenslotte: het is in het westen de laatste tijd een trend dat steeds meer zondagclubs met het eerste team op zaterdag gaan spelen (voorbeeld: in Hilversum hadden we vroeger maar een paar zaterdagclubs op niveau 3e klasse of lager in en een hele serie zondagclubs tot in de topklasse. Nu speelt er nog één club op zondag en de rest is allemaal geswitcht naar zaterdag. Misschien is het in het Zuiden anders, maar in de randstad verschuift het zwaartepunt steeds meer naar zaterdag.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Ik ben het zeker met je eens dat er in de top van het zaterdagvoetbal meer geld rondgaat dan bij het zondagvoetbal. Daarom zul je er in de top ook meer professionaliteit vinden.

Maar dorpsclubs en zwart geld clubs vind je in beide kampen. VVA '71, Young Boys bijvoorbeeld.
Hoek, Kozakken Boys, SteDoCo, Achilles Veen zijn ook niet meer dan dorpsclubs die zich enkel door er geld tegenaan te smijten zo hoog spelen. Kijk ook naar het gemak waarmee SC Feijenoord zich aan het omhoog werken is na de overstap.

Tenslotte is het aantal overstappers echt beperkt in aantal en vooral een Randstedelijke aangelegenheid. Vrijwel iedere club die overstapt vanuit de top doet dat omdat de financiën verdwijnen en de club op de eigen speeldag niet vrijwillig kan degraderen naar een aantal niveau's lager.

Als de frequentie van het overstappen zo blijft duurt het wel nog minstens 30 jaar voordat het zaterdagvoetbal qua standaardteams groter is dan het zondagvoetbal.

Mijns inziens moeten we op landelijke niveau zo snel mogelijk naar gemengde klassen.

bunnet

#154

ðe waan

De huidige stand in de tweede divisie laat zien dat er geen enkel niveauverschil zit tussen de zaterdag- en zondagclubs. En de beloftenteams staan in de zondag derde divisie op de onderste drie plekken, terwijl Volendam en Groningen op zaterdag subtoppers/middenmoters zijn. Ik zie vooralsnog dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat het niveau op zaterdag zoveel hoger is. Een goede opleiding versus flink met de buidel rammelen houdt elkaar kennelijk aardig in balans.

hgrm

Niet mee eens.

In de tweede divisie staan de zaterdagclubs gemiddeld op een 8e plaats met 37 punten en de zondagclubs op een 10e plaats met 34 punten.
Dat verschil lijkt misschien klein (en is kleiner dan ik had verwacht) maar omdat het om gemiddeldes gaat wel significant.

De positie van de jong-teams in de 3e divisie zegt me niet zo veel. De jong-teams zijn niet voorspelbaar. Het is ook niet logisch dat Jong Volendam het veel beter doet dan Jong Groningen en dat Jong Sparta bijna 10 plaatsen boven Jong Vitesse staat. Dus om de kracht van de twee derde divisies af te meten aan de prestaties van jong-teams vind ik behoorlijk dubieus.

Het krachtverschil tussen zaterdag en zondag zit ook niet in de top. In het verleden was de kampioenswedstrijd tussen zaterdag en zondag ook altijd spannend en won zaterdag ook niet alles. Het verschil wordt groter naar mate je lager in de piramide komt. Bij zondagclubs in de hoofdklasse en lager mis ik toch de topsportmentaliteit en de ambitie die er bij veel hoofdklassers en eersteklassers op zaterdag wel is. Op zich niks mis mee, maar dat rechtvaardigt wel dat de top van de zaterdagpiramide breder is dan van de zondagpiramide.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ðe waan

Citaat van: hgrm op mrt 22, 2017, 20:42:06
In de tweede divisie staan de zaterdagclubs gemiddeld op een 8e plaats met 37 punten en de zondagclubs op een 10e plaats met 34 punten.
Dat verschil lijkt misschien klein (en is kleiner dan ik had verwacht) maar omdat het om gemiddeldes gaat wel significant.

Voor het gemak laat je het verschil in aantal gespeelde wedstrijden maar even buiten beschouwing. :-)

Het gemiddeld aantal punten per wedstrijd is 1,38 om 1,36. Verwaarloosbaar dus.

Citaat van: hgrm op mrt 22, 2017, 20:42:06
Het krachtverschil tussen zaterdag en zondag zit ook niet in de top. In het verleden was de kampioenswedstrijd tussen zaterdag en zondag ook altijd spannend en won zaterdag ook niet alles. Het verschil wordt groter naar mate je lager in de piramide komt. Bij zondagclubs in de hoofdklasse en lager mis ik toch de topsportmentaliteit en de ambitie die er bij veel hoofdklassers en eersteklassers op zaterdag wel is. Op zich niks mis mee, maar dat rechtvaardigt wel dat de top van de zaterdagpiramide breder is dan van de zondagpiramide.

Enkel en alleen gebaseerd op aannames en veronderstellingen dus.

Alleen daarom zou het al veel beter zijn om alles tot en met de hoofdklasse samen te voegen. Dan komen de beste teams vanzelf boven drijven en hoeven we deze discussie helemaal niet te voeren.

Footballromantic

Zijn er nog mooie bekerpotten/derby's/belangrijke potten in het amateurvoetbal de laatste competitiemaand?:)
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Jehoentelaar

Je kan sowieso uitgaan van een hele rits belangrijke duels in het kader van kampioenschappen en nacompetities.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

spons

Citaat van: Jehoentelaar op apr 15, 2017, 20:05:41
Je kan sowieso uitgaan van een hele rits belangrijke duels in het kader van kampioenschappen en nacompetities.

Helaas hebben ze bij een gelijk aantal punten de beslissingswedstrijden afgeschaft
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Alleen in de tweede en derde divisie, toch?
Daaronder zijn er volgens mij nog steeds beslissingswedstrijden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op apr 15, 2017, 23:24:34
Alleen in de tweede en derde divisie, toch?
Daaronder zijn er volgens mij nog steeds beslissingswedstrijden.
Dat kan ik wel bevestigen.

Mokum1900

Citaat van: Footballromantic op apr 15, 2017, 19:28:29
Zijn er nog mooie bekerpotten/derby's/belangrijke potten in het amateurvoetbal de laatste competitiemaand?:)
Quick boys- Ijsselmeervogels , is altijd wel gezellig .
Waar je ook gaat ik volg je overal

Nort

Voor wie geintresseerd is in een overzicht van de nacompetitie voor de 2e-,3e divisie en hoofdklasse:

http://www.vvsjc.nl/bestanden/Schemas_nacompetitie_2e_en_3e_divisie_Hoofd-_en_1e_klasse_1505.pdf