Tief Op Choreografie

Gestart door Han, okt 23, 2008, 01:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op nov 11, 2008, 13:22:22
Studio Sport, zondag j.l.
Ajax had knap met 5-2 gewonnen van hoogvlieger Sparta.

De laatste beelden van de samenvatting lieten een stuk tribune zien, waar een honderdtal jongens de armen op elkaars schouders hadden gelegd en heen en weer hopten. "Zijwaartse knuffelpolonaise" omschrijft het beeld nog het beste. Het is weliswaar geen nieuwe manier voor de supporters van Ajax om affectie voor elkaar te tonen, maar ik blijf me afvragen waarom ze dat doen met de rug naar het veld. Ook tijdens de wedstrijd doen ze het, dan zie je dus niks van het voetbal.

Het doet mij sterk denken aan een groep gepensioneerden op een Rijncruise met Schlagermuziek.

Sinds dat ik naar Duitsland ga zie ik ze het daar ook doen. Zal wel daar vandaan komen of uit een land als Italië, Griekenland of Turkije. Ze nemen toch alles van elkaar of, weinig origineels.

In Duitsland heb je van die gasten met een megafoon in de handen, die staan bijna de gehele wedstrijd met hun rug naar het veld.

Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op nov 11, 2008, 13:31:51
Sinds dat ik naar Duitsland ga zie ik ze het daar ook doen. Zal wel daar vandaan komen of uit een land als Italië, Griekenland of Turkije. Ze nemen toch alles van elkaar of, weinig origineels.

In Duitsland heb je van die gasten met een megafoon in de handen, die staan bijna de gehele wedstrijd met hun rug naar het veld.

In Zuid-Europese landen zie je dit soort gespring ook op de tribunes. De megafoon is al jaren in Duitsland een fenomeen, niet alleen de megafoon, sommige clubs hebben een microfoon met geluidsinstallatie, goed voorbeeld is 1.FC Nürnberg.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Maroboduus

Volgens mij is er in de 1. en 2. Bundesliga geen club meer die de grootste bek van de plaatselijke ultra-beweging letterlijk en figuurlijk geen podium biedt (zie foto). Overal in Duitsland wordt de sfeer van A tot Z geregisseerd. Is het niet door de speaker in het stadion, dan is het door de zogenaamde "voorzinger" die overigens normaliter niet alleen het grootste deel van de match met de rug naar het veld staat, maar het vertoonde spel vaak geen seconde aandacht schenkt.
Om nog even terug te komen op mijn laatste bezoek aan het Bruchwegstadion; ik besloot nadat ik de tekst op het pamflet had gelezen, puur uit ironie het ballonnetje op te blazen. Maar nog voor dat ik daarmee klaar was, begon voor in het vak weer een mannetje te krijsen: "Hände hoch, alle hände hoch. Auf geht's, ich will alle Hände sehen...komm, alle Hände!!". Op zo'n moment loop ik het liefst het stadion uit, doch de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dat nog nooit heb gedaan. Wel gaat mij dat hele circus meer en meer tegenstaan. Vandaar ook dat je mij veel minder vaak in de hoogste speelklasse's aan zult treffen dan een aantal jaren geleden.


Een "podium" voor de "voorzinger" zoals je ze tegenwoordig overal in Duitsland ziet.

Maroboduus

Lees zojuist op de site van 11Freunde een interessant artikel. Het stukje is gedateerd, maar eveneens oh zo actueel:
http://www.11freunde.de/bundesligen/16577

Hoewel het misschien niet direct in dit topic hoort, is er nog een aspect van het huidige (Duitse) voetbal wat menig liefhebber stoort. Hielke repte er over in zijn verslag van de wedstrijd Wolfsburg-Heerenveen; het "danke-bitte" ritueel van stadionspeaker en publiek. Vaak gaat de functie van speaker in de Bondsrepubliek echter nog veel verder en loopt naadloos in die van voorzinger over. Ook bij Mainz kan de speaker het vaak niet laten om bij een achterstand of een gelijke stand, tien minuten voor het einde van de wedstrijd ineens "Und auf geht's!" door de boxen te brullen. Van al dat Führer-gedrag krijg ik de rillingen. Het extreemste voorbeeld wat ik ooit mee heb gemaakt was de opgefokte sfeer rondom de derby tussen Sachsen Leipzig II en Lokomotive Leipzig. Ik hoop dat de speaker op het moment zelve helemaal onder de speed zat, maar vrees dat hij broodnuchter achter de microfoon plaats had genomen. Ik zou zeggen oordeel zelf. Ik vond het volgende filmpje op YouTube dat de situatie na de 1-3 weergeeft en waarin de speaker de fans van Lokomotive attendeerd op het feit dat hun ploeg zojuist de derde goal van de middag heeft gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=Mcxd6hiw-xQ&feature=related
Kortom Führer-gedrag in optima forma. Zittend tussen louter (Oost-)Duitsers, was ik klaarblijkelijk de enige die zich hier niet meer lekker bij voelde.
Na de wedstrijd nam de speaker de controle opniew over, nu voor het gebruikelijke en meer dan uitgekauwde "Humba-Humba-ritueel".
http://www.youtube.com/watch?v=m9D6onmyyp0&feature=related

Ici c est Paris

#19
Citaat van: TeeZee op nov 11, 2008, 13:22:22
Studio Sport, zondag j.l.
Ajax had knap met 5-2 gewonnen van hoogvlieger Sparta.

De laatste beelden van de samenvatting lieten een stuk tribune zien, waar een honderdtal jongens de armen op elkaars schouders hadden gelegd en heen en weer hopten. "Zijwaartse knuffelpolonaise" omschrijft het beeld nog het beste. Het is weliswaar geen nieuwe manier voor de supporters van Ajax om affectie voor elkaar te tonen, maar ik blijf me afvragen waarom ze dat doen met de rug naar het veld. Ook tijdens de wedstrijd doen ze het, dan zie je dus niks van het voetbal.

Het doet mij sterk denken aan een groep gepensioneerden op een Rijncruise met Schlagermuziek.

Dit bedoel je?

http://famille.mesk.free.fr/Grek.mpg

Gert

Citaat van: Maroboduus op nov 11, 2008, 19:06:53
Kortom Führer-gedrag in optima forma. Zittend tussen louter (Oost-)Duitsers, was ik klaarblijkelijk de enige die zich hier niet meer lekker bij voelde.
(...)
Na de wedstrijd nam de speaker de controle opniew over, nu voor het gebruikelijke en meer dan uitgekauwde "Humba-Humba-ritueel".

Afgrijselijk... weet ik meteen waarom ik voorlopig maar bij bezoeken aan Engeland blijf.

hgrm

Dat vind ik nu net één van de aantrekkelijke dingen van het Duitse voetbal. Het geeft toch wel een bijzondere sfeer. Beter dan het bioscooppubliek dat je in de Premierleague nog wel eens tegenkomt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Houseman



De inwoners van Almere zijn er zelf inmiddels ook achter dat het daar niet erg prettig wonen is.

Gert

Citaat van: hgrm op nov 13, 2008, 00:04:39
Dat vind ik nu net één van de aantrekkelijke dingen van het Duitse voetbal. Het geeft toch wel een bijzondere sfeer. Beter dan het bioscooppubliek dat je in de Premierleague nog wel eens tegenkomt.

Bij enkele clubs is dat zeker het geval, maar wie ooit een keer bij een wedstrijd van bijvoorbeeld Sheffield United is geweest, weet hoe het ook kan. Daar is geen megafoon of enge voorganger voor nodig.

TeeZee

Ik blijf het georganiseerde supporteren erg geforceerd vinden. Ik geef de voorkeur aan een sfeer die min of meer spontaan ontstaat naar aanleiding van wat er op het veld gebeurt. Gesponsorde vlaggetjes, toeterhoedjes of doe-het-zelf-harmonicaklappers zijn niet aan mij besteed. Publieksdirigenten met een megafoon brengen mij op voorhand niet bepaald in extase.

Joost

De laatste twee wedstrijden van Alemannia op Tivoli waren tegen TUS Koblenz en VfL Osnabruck. Het viel me vooral op in de tweede wedstrijd dat de uitsupporters volstrekt inwisselbaar zijn voor elkaar. In feite staat er een groep mensen met vlaggen te wapperen waardoor de helft niets ziets en staat er een Capo voor die de groep als een dirigent laat zingen. Het enige verschil tussenbeide was de kleur van de vlaggen.

En alsof de duvel er mee speelt lees ik gisteren de nieuwe 11 Freunde een zeer kritisch stuk over de Ultracultuur in Duitsland.

http://www.11freunde.de/ballkultur/116034

Stadionhopper

Het enige verschil in Duitsland in de uitsupporters zit m in de aantallen meegereisde fans. Voor de rest hebben ze bijna allemaal hetzelfde repetoir. Soms om moe van te worden um Hurra! Hurra! die..........sind wieder da! en de Humba steeds weer te horen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Houseman

Interessant, die 11Freunde. Is het makkelijk die naar Nederland te laten versturen?

Joost

Citaat van: Houseman op nov 28, 2008, 11:55:32
Interessant, die 11Freunde. Is het makkelijk die naar Nederland te laten versturen?
In de Bruna staat-ie meestal gewoon in 't schap.

Hugo

Citaat van: Joost op nov 28, 2008, 13:04:49
In de Bruna staat-ie meestal gewoon in 't schap.

Bruna Aachen Hbf?