Het Duitse Ligasystem....als 45 jaar een zootje

Gestart door hgrm, jul 15, 2008, 14:22:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Een tijdje geleden alweer heb ik de bewegingen van de Engelse clubs door de Leagues in grafieken weergegeven (en ook hier gepost). Op het gedoe met de 3rd Division North en South na tussen 1920 en 1958 lekker overzichtelijk. Het begon met 12 clubs in 1888 en inmiddels is het alweer jaren 'de 92'.  Ik speelde al een tijdje met het idee hetzelfde te doen voor Duitsland, maar dan kom je toch wat problemen tegen. Om een schot voor de boeg te geven: de inrichting van het voetbal in Duitsland.

Toen in Engeland in 1888 de League van start ging, bestond Duitsland als staat pas 17 jaar. En eigenlijk was het nauwelijks een staat te noemen. Onder koning Wilhelm I van Pruissen en diens eerste minister Otto von Bismarck lukte in 1871 -na de Frans-Duitse Oorlog- hetgeen alk eeuwen niet gelukt was: het verenigen van al die kleine en grotere Duitse koninkrijkjes, hertogdommetjes, vrijsteden en andere staatjes. Alleen Oostenrijk, naast Pruissen de andere grootmacht in het Duitse gebied, bleef buiten het nieuwe Duitse keizerrijk.

Hoewel Duitsland in naam één werd, hielden de oorspronkelijke staatjes nog veel macht. Bijna alles bleef onder eigen verantwoordelijkheid: onderwijs, spoorwegen, posterijen,.... Het is dan ook niet verwonderlijk dat één Duitse voetbalcompetitie lang op zich liet wachten. Aanvankelijk waren er overal lossen voetbalbonden die hun kampioenen afvaardigden naar Duitse kampioenschappen. Met de komst van meer centraal gezag na de eerste wereldoorlog en met de komst van het Nazi-regime werd de organisatie wat strakker en uniformer, maar het systeem van regionale competities en een landelijke eindronde bleef bestaan.

Ook na de tweede wereldoorlog ging men in het Westen op dezelfde voet verder. Er waren vijf Oberligen (Nord, West, Südwest, Süd en Berlin) waarvan de nummers één en twee om het kampioenschap speelden. In de jaren 60 kwam hier eindelijk verandering in. Om het Duitse voetbal minder versnipperd en competatiever in Europa te maken, werd in 1963 de Bundesliga opgericht. Onder de Bundesliga bleef de oude situatie bestaan, al werden de Oberligen nu Regionalligen genoemd. De kampioenen en nummers twee van de Regionalligen speelden om twee plaatsen in de Bundesliga.

De volgende wijziging kwam in 1974: onder de Bundesliga kwam ene tweegedeelde (Noord en Zuid) tweede Bundesliga. In 1982 werd dit ingekrompen tot één competitie. Onder de 2. Bundesliga had elk Bundesland en Berlijn een eigen Oberliga (Nordrhein-Westfalen zelfs 2). Middels play-offs werden de promovendi naar de 2. Bundesliga bepaald.

Met de integratie van het Oostduitse voetbal in 1991 werd de Bundesliga voor een jaar uitgebreid tot 20 en speelde de 2.Bundesliga een jaar lang in twee divisies van 12 en één jaar in één divisie van 24, maar verder zijn de Bundesliga en 2. Bundesliga al sinds 1982 de hoogste twee speelklassen.

Onder de 2. Bundesliga rommelt het al 15 jaar. In 1994 werden de sterkste clubs uit de Oberligen in 4 Regionalligen geplaatst (Nord, Nordost (DDR), West/Südwest en Süd). Voor veel kleinere clubs was dit niet vol te houden, zodat er sinds 2000 nog maar twee Regionalligen zijn: Nord en Süd. Vooral de noordelijke Regionalliga ontwikkelde zich tot een sterke comptitie met zeer goede toeschouwersaantallen. Het zuiden bleef achter.

Het komend seizoen komt er tussen de 2. Bundesliga en de Regionallia een nieuwe divisie: de 3. Liga van 20 ploegen. Bovendien wordt de Regionalliga weer in drieën gedeeld: Nord, Süd en West. Hoe dit zich gaat ontwikkelen, is afwachten.

Eén club heeft nooit te maken gehad met al het gedoe onder de Bundesliga. Als enige club is HSV al sinds 1963 onafgebroken in de Bundesliga. Zoals te zien is in de onderstaande grafiek.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

In ieder geval hebben de Duitsers het competitieschema wel perfect in orde. De eerste wedstrijd in de heenronde is ook meteen de eerste wedstrijd in de terugronde.

Bayern München is ook nooit gedegradeerd, alleen behoorde deze club in het jaar 1963 niet tot de Bundesliga.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Klopt:



Zo zijn er wel meer die nooit gedegradeerd zijn uit de Bundesliga (Wolfsburg, Leverkusen, en -beetje flauw- Hoffenheim), maar alleen HSV was er vanaf het begin bij.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ik vreet dit soort plaatjes en vind het erg interessant om te lezen hoe de Duitse pyramide in elkaar steekt. Klopt het dat jij paralleldivisies uitbeeldt door het in de vertikaal uit te rekken? Ofwel, dat het rechterrijtje van de blauwe paralleldivisies door jou bepaald is als zijnde hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de huidige Regionalliga?

hgrm

#4
Het idee is dat de afstand tot de bovenkant (in hokjes gemeten) een maat is voor de positie op de ladder van een seizoen. In Engeland is dat simpel: als je 13e wordt in de PL ben je nummer 13 in het totaal en als je 17e wordt in League 2 ben je 20+24+24+17 = 85e.

Met gedeelde divisies is het lastiger. Nemen we het seizoen 1963/64 in Duitsland.

13e in de Bundesliga is geen probleem. Gewoon 13.
1e in de RL Nord is al lastiger. Ik zou zeggen: gedeeld 17e met de nrs 1 van de RL W, SW, S en Berlin samen
Voor 7e in de RL Berlin moeten we rekenen: er zitten 16 Bundesligisten en 5 maal nr 1 t/m 6 van de Regionalligen voor. Dus dan ben je gedeeld 47e.
Verder naar beneden wordt het lastiger, omdat niet alle Regionalliga's even veel clubs tellen.

Mijn oplossing in de grafieken is dus om de gedeelde divisie's uit te rekken. Een zwartomlijnd hokje is één positie. Hoe langgerekte dit hokje, hoe meer divisies er naast elkaar zijn. De volgorde is bij de regionalliga's voor 1974: N-W-SW-S-B, in de 2. BL en tweegedeelde RL: N-S, in de vierdelinge RL van de jaren 90: N-NO-W/SW-S en in de regionalliga vanaf 2008: N-W-S

De kleurcodering heb ik hetzelfde gehouden als bij de Engelse plaatjes:
Rood = hoogste niveau
Blauw = niveau 2
Groen = niveau 3
Roze = niveau 4
Dit alles ongeacht de naam van de divisie.


Alleen de niveau's die onder de DFB en DFL (Deutsche Fussball Bund en Deutsche Fussball Liga) vallen (in plaats van de regionale bonden) zijn meegenomen.

En, voordat de verzoeknummers komen: HSV en Bayern München zijn de enige die ik al gemaakt heb. Ik ben eerst bezig met een enorme kruistabel (125 clubs tot nu toe, en daar komen er nog wel wat bij) van alle eindplaatseringen per club en seizoen. Ik heb de Bundesliga er al in staan en de eerste twee seizoenen van de Regionalliga. Op grond van die data kon ik HSV en Bayern al maken. De volgende wordt Leverkusen, als ik ergens in de jaren 70 ben aangeland
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen