Stelling van de dag: 4 maart 2009

Gestart door Rinus A., mrt 04, 2009, 11:15:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rinus A.

Stelling:

Darwin had een bewonderaar van Henk Kesler geweest

TeeZee

Hoe bedoel je die stelling precies?

Ik denk dat Kesler, net als vrijwel alle politieke partijen, bedrijven en overheidsinstanties, de kredietcrisis aangrijpt om de eigen agenda er doorheen te kunnen drukken.

Hielke

Citaat van: Rinus A. op mrt 04, 2009, 11:15:37
Stelling:

Darwin had een bewonderaar van Henk Kesler geweest

Darwin spreekt van natuurlijke processen, terwijl Kesler eerder een creationist is. God zelf, misschien wel. Die juist wil sturen en bepalen. Jouw stelling impliceert dat Darwin op de Galapagos-eilanden een aantal groengestreepte paradijsvogels hoogstpersoonlijk de nek omdraaide omdat ze het dreigden af te leggen tegenover de roodgestreepte paradijsvogels.

In mijn ogen zou Darwin dus juist een afkeer hebben gehad van Kesler.

Houseman

Citaat van: Hielke op mrt 04, 2009, 12:14:53
Darwin spreekt van natuurlijke processen, terwijl Kesler eerder een creationist is. God zelf, misschien wel. Die juist wil sturen en bepalen. Jouw stelling impliceert dat Darwin op de Galapagos-eilanden een aantal groengestreepte paradijsvogels hoogstpersoonlijk de nek omdraaide omdat ze het dreigden af te leggen tegenover de roodgestreepte paradijsvogels.

In mijn ogen zou Darwin dus juist een afkeer hebben gehad van Kesler.

Lekker, met één rake reactie de hele discussie de nek omdraaien. Creationist die je bent.

Rinus A.

Er is duidelijk sprake van het feit dat de beter aangepaste clubs zullen gaan overleven, voor de rest zal geen plek zijn. Kesler doet wat hij moet doen van zijn werkgever, enkel zijn ego zit in de weg en zijn toontje irriteert, maar hij praat geen poep.

Er was 1 partij die in 1954 niks wilde weten van betaald voetbal, bang dat onder het bijkomende financiële geweld diverse clubs het loodje zouden leggen, dat was Kesler's clubje de KNVB. Voor de bond was voetbal toch vooral een sociaal gebeuren, waarin voor iedereen een plaats was. De clubs met hun resultaatbeluste supporters, sponsoren en bestuursleden hebben de KNVb opzijgedrukt en zijn met vol verstand begonnen aan de mondiale ratrace die het profvoetbal nu is. Het enige wat de KNVB heeft gedaan is zich aanpassen aan de veranderde kapitalistische wensen en werkt nu mee aan de wensen van de clubs en zoals het hoort in een kapitalistisch systeem krijgen de grote jongens het meeste gehoor.

De evolutie van amateurvoetbal naar profvoetbal krabbelt nu langzaam door naar mondiaal voetbal, waarbij zwakke clubjes het zeer logisch afleggen en komen te verdwijnen. Hoe hypocriet is het om naar Kesler te wijzen met een soldair vingertje, terwijl het juist onze clubs met hun supporters, sponsoren, investeerders, gemeentes en bobo's zijn die deze financiële ratrace aandrijven met hun honger naar succes, geld en hun desinteresse in de sociale functie van het voetbal?

Sebastiaan_W

Citaat van: Houseman op mrt 04, 2009, 13:41:15
Lekker, met één rake reactie de hele discussie de nek omdraaien. Creationist die je bent.

Mwah..... mijns inziens een mooie reactie van Rinus. Dus de discussie is met één reactie niet de nek omgedraaid.

hgrm

Dat vind ik onzin (het verhaal van Rinus bedoel ik).

Net zoals in heel veel andere geledingen van de maatschappij en economie is er een glijdende schaal van volledig professioneel naar amateur. Om in mijn eigen beroep te blijven: ik en vele andere scharrelen hun dagelijks kostje bijeen door full-time voor de klas te staan en andere gerelateerde werkzaamheden te verrichten. Daarnaast loopt er in onderwijsland een groot aantal parttimers rond die meer of minder tijd voor de klas staan. En velen zijn ook nog -op amateurniveau- in de weer om neefjes, nichtjes, buren en vrienden bijles te geven, al dan niet tegen een kleine vergoeding.

Deze gezonde economische stuctuur werkt in de meeste landen ook zo in het voetbal. Zie bijvoorbeeld Engeland: van duurbetaalde profs in de premiership tot aan voetballers die voor reiskosten en een gevulde koek voor de wedstrijd de schapen van het veld moeten jagen. En alles wat er tussen in zit. Kan een club het niet bolwerken, dan zakt deze vanzelf weg (al dan niet in reformed vorm) en kunnen ze onderin weer opnieuw beginnen.

In Nederland wordt dit doorkruisd door het artificiële onderscheid tussen amateurs en profs. Dit maakt het leven onderin de eerste divisie bijna onmogelijk. Je speelt voor even veel toeschouwers als de amateurs, maar hebt wel te maken met alle licentie-eisen van de KNVB, de belastingdienst, sociale premies en nog veel meer. Terwijl er bij de amateurs vrijwel straffeloos aangemodderd kan worden met zakken zwart geld door schimmige figuren.

Zolang er geen overgangsklasse komt met verplichte promotie en degradatie en zolang het amateurbeginsel niet wordt geschrapt, blijft het aanmodderen en blijven de ploegen in de eerste divisie aanmodderen.

Wat Kesler betreft: ik ben het er mee eens dat hij niet meer dan een spreekbuis is van de KNVB. Het probleem is niet Kesler (al is het een arrogante zak die van communicatie geen kaas heeft gegeten), maar de hautaine houding van de KNVB. De KNVB is er alleen in geïnteresseerd om zoveel mogelijk graan uit de ruif van het topvoetbal mee te pikken. Wat daar onder gebeurt, interesseert ze geen fluit.

Als de KNVB echt ballen had, was de topklasse er al lang geweest. Kwestie van gewoon doen. Kwestie van onder de vleugels van de profsectie een competitie opzetten en de amateurclubs uitnodigen er aan mee te doen. Dan buitelen dezelfde amateurclubs die het nu getorpedeerd hebben, over elkaar heen in de race voor een startbewijs.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

#7
En waarin verschil je nou precies met Henk?

Volgens mij begrijp ik dat jullie allebei een ongezonde situatie zien onderin de eerste divisie en zien jullie allebei de topklasse als een gezonde manier (ipv van intrekken licentie) om de clubs naar een plek te krijgen die bij hen past.

Dat Henk ballen moet tonen, tja, hij komt al jaren met plannen voor de topklasse en juist de clubs denken alleen maar aan hun eigen hachie, eerst de profs en nu het amateurvoetbal dat de boel tegenhoudt. Ondertussen is het status quo en zit hij met een stel rotte appels in zijn eerste divisie, vindt je het gek dat hij met grovere maatregelen komt. Geforceerd een topklasse opstarten en kijken hoe ver je komt, klinkt lekker, maar of het zo makkelijk is?

hgrm

Het verschil zit er in dat:

1) ik van mening ben dat de KNVB er alles aan moet doen om noodlijdende eerstedivisionisten een hart onder de riem te steken zolang de topklasse er niet is

2) ik de topklasse echt wil geen halfslachtige aanpak voorsta die van te voren tot mislukken gedoemd is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen