Confetti, bier en staanplaatsen, en vijf minuten voetbal..

Gestart door HJanneman, jan 24, 2011, 21:13:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJanneman

Vanmorgen, de dag na Waasland-Beveren – Antwerp werd ik wakker met kleine snippers op mijn kussen: confetti.
Ik voelde me gaar, want het was al met al 9 uur treinen geweest voor welgeteld 5 minuten leuk voetbal, maar toch is deze gespeelde affiche het schrijven waard. Niet om het voetbal,maar om de randzaken. Half 1 's middags kwamen we aan op station Beveren(Waas), of is het (Waas) Beveren, inmiddels? Ik had mijn huiswerk gedaan, Google maps stond aan in mijn hoofd, maar ik had geen idee wat ik moest verwachten. Beveren is geen SKB meer, maar Waasland-Beveren. De Freethiel wordt nog bespeeld op niveau, maar het is voor veel supporters van de SK Beveren(hint: FC Ivoorkust) niet meer hetzelfde, die rode ster van Red Star Waasland hoort niet op het logo.
En dus zijn vooral de fanatieke supporters afgehaakt. Dit is vervelend, want deze zorgen voor de sfeer. Nieuwe clubs hebben nieuwe supporters, en die moeten opstarten, ook op sfeergebied. Toch zou er vandaag sfeer gegarandeerd zijn, want het (drank)orgelorkest uit Deurne-Noord zou op bezoek komen. Berucht,verguisd en geliefd tegelijkertijd. Welke mening je ook over ze hebt, je wilt ze komen zien wanneer ze je plaatselijke club aandoen.  Daarnaast komen ze zelf ook massaal, dus dat betekent goed gevulde tribunes.

Op voorhand stond op de website van Waasland-Beveren al te lezen dat deze affiche de kaskraker van het jaar zou zijn, en zelfs provocerende teksten als 'die van de andere kant van de rivier' ontbraken niet. Gekkenhuis, dus.
Maar niet om half 1 's middags in Beveren. Het twintig minuten durende wandelingetje  van station naar het stadion, via de Grote markt, zagen we nog geen 10 locals, eng bijna.
Dit leek wel de laatste plaats waar een kaskraker plaats zou gaan vinden. Bij het stadion aangekomen stond een product van de nieuwe Waasland-Beveren-generatie. Een jonge ultra zonder baard in de keel, maar bepakt met sjaal en vlag. Hij vertelde ons dat we met hem nog 5 minuten moesten wachten tot de kassa's open zouden gaan, ook al zaten de mannetjes van de kaartverkoop al met hun kaartjes en geldtasjes in de aanslag( 13uur is 13 uur, en geen minuut eerder, wat een volgzaamheid..). In de tussentijd lulde het jonge knaapje ons de oren van het hoofd. Een korte opsomming: Waasland-Beveren leeft(meer publiek dan Beveren vorig seizoen), periodekampioenschap, voor 300 euro kun je bij de professionelen in de jeugd spelen, maar zijn ouders waren te laat met inschrijven, nu zit hij bij de recreatieve voetballers, vanmiddag volle bak..en tot slot de leugen van de dag: Waasland-Beveren en Real Madrid lijken op elkaar. Niet alleen door het logo met dezelfde vorm en het kroontje, maar ook zijn het beide erg succesvolle aanvallende ploegen.

De vijf minuten waren voorbij en de luikjes van de kaartverkoop gingen open. Er was nog plek op de spionkop. Hierna vervolgden wij onze weg in een tijdmachine: we stapten tientallen jaren terug in de tijd uit in het nabijgelegen café de Zuiderbond. Van buiten zag je door de oubollige vitrage enkel en alleen schimmen. Nu nog schimmen, maar over enkele jaren geesten, want de klantenkring is er hoogbejaard, net als de uitbaters en belangrijker: de prijslijst. Sfeerverlichting is niet nodig: er hangen drie TL-bakken, alsof je onder de zonnebank stapt, zo licht was het er. De prijs voor een biertje: 1,10 en als je gek wilde doen betaalde je 1,20 en kreeg je een speciaalbiertje. Dit had mij de tijd wel kunnen duren. Voor 10 euro kun je pootje over naar huis. Twee rondjes en nog geen 5 euro lichter gingen we terug naar het stadion.

De spionkop bestaat uit enkel en alleen staanplaatsen, bier wordt gedoogd, en het vak grenst aan het uitvak: sfeerverhogend allemaal! Er was flink wat 'banter' over en weer. De ene club ging failliet(Antwerp), en de andere was al kapot gegaan (Beveren). Wij stonden meteen aan de afscheiding, dus dit was genieten met hoofdletter G. Het gaf een Engels lower league-gevoel, niet in de minste plaats vanwege het repertoire van de 'marginalen'(de gemiddelde mening op de spionkop over hun buren voor een middag) uit Deurne-Noord. 'Who the f*cking hell are you? You're supporting a piece of shit, We love you Antwerp, when the Reds go marching in, glory, glory en nog veel meer typisch Engelse liedjes kwamen uit het Antwerp-vak. Je zou er serieus door kunnen gaan twijfelen. Het eveneens gekopieerde hand in hand werkte echter erg ontnuchterend. Maar zingen deden ze, 90 minuten lang, en aan Waasland-Beveren-kant deed men ook hun best om tegengas te geven. En weer leek het of ik ergens anders voetbal keek dan op de Freethiel, want d'n Beerschot(volgens ons vak de Ploeg van 't stad) werd hartstochtelijk aangemoedigd aan onze zijde. Smullen dus. Ook omdat alle bekende vocale banter kracht bijgezet werd door de welbekende handgebaren. Op het veld gebeurde tussen de shows van de cheerleaders en de 85e minuut niet veel. Daarna volgden 5 knotsgekke minuten, waarin de Great Old op een 0-1 voorsprong kwam. En mental gingen ze naast ons. De drie punten zouden meegaan over de rivier. Maar Waasland-Beveren werd wakker en begon een wanhopig laat en kort slotoffensief, echter net genoeg om de 1-1 in de allerlaatste minuut te maken. Wie het laatst lacht, en dus ging ons vak nu mental, en zelfs de doelpuntenmaker van Waasland-Beveren begon voor het uitvak te provoceren: een einde die deze sfeervolle wedstrijd verdiende. Het periodekampioenschap van een periode eerder werd nog eens dunnetjes over gevierd.

Deze vijf minuten vol oerkreten,banter en euforie..ik zou er zo weer 9 uur voor in de trein zitten!

(foto's volgen traditiegetrouw nog)