023 On Tour

Gestart door Olav, okt 01, 2015, 19:41:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Olav

Bedankt jongens!

Deel 2

Twee avonden zet de harde kern van Zeljeznicar de stad in vuur en vlam. Een avond slaan we over, omdat wij de Derby van Belgrado op het oog hebben. Als je al helemaal naar Sarajevo hebt gereden, is de afstand naar Belgrado geen uitdaging meer. De navigatie geeft slechts vijf tot zes uur aan! Fris en fruitig stappen we de auto in voor dit mentale korte ritje. We hebben alle tijd dus de rempedaal wordt ingedrukt wanneer we het stadion van Drina Zvornik ineens zien. Op de tankstations na waren onze stoppen toch al kort.


We wisten alleen niet wat er bij de grens richting Servië zou gebeuren. Je houdt rekening met het ergste. We mogen wederom even de auto aan de kant zetten. Ditmaal voor een flinke controle: iedereen van ons mag in een rijtje staan en één voor één mogen we een hokje in. Hier worden de tassen gecontroleerd en mogen we even naakt poseren voor oom agent. Na het controleren van de laatste persoon wordt de auto nog even grondig onderzocht. Hierna mogen we gelukkig weer doorkarren naar Belgrado.

We komen uiteindelijk prima op tijd aan in de Servische hoofdstad, waar ik vlak voor corona voor het eerst was (onder andere voor Rode Ster - Partizan, februari 2020) . Al gauw valt op hoeveel politie er op straat loopt. Op elke hoek van de straat zien we zeker twintig bewapende agenten. We lopen door naar het stadion waar we eerst per ongeluk bij de ingang van Rode Ster staan. Een uur voor de aftrap betreden we het Partizanstadion, waar we ons ter hoogte van de middenlijn bevinden. De vooraf online gekochte kaarten kosten zo'n vijftien euro. Beide fanatieke vakken zitten goed vol en van beide kanten komt er flink wat geluid. Ik heb van beide supportersgroepen genoten. Partizan verdient de winst, maar de teams moeten genoegen nemen met een gelijkspel. Wat me bij blijft, is de mooie pyroshow en de ontlading bij Rode Ster. De late treffer wordt uitbundig gevierd en na het fluitsignaal namen de spelers alle tijd om de supporters te bedanken en andersom.



Er staat natuurlijk ook nog een terugreis op het programma, maar we hebben geen spijt van de keuze. Uiteindelijk vermaak je je prima in de auto en als je erop ingesteld bent dat het wat langer duurt dan is dit goed te accepteren. We kiezen voor een overnachting in Bijelnija, zodat we de onverlichte wegen van Bosnië niet weer 's avonds hoeven te nemen. De rit verloopt soepel, totdat we weer de welbekende grensovergang passeren. Hetzelfde liedje herhaalt zich, behalve dat de kleren dit keer aanblijven. En nee, we hebben echt geen wiet of drugs bij ons. Een paar stempels ben ik inmiddels rijker in mijn paspoort, maar gezien het gezeik telkens ben ik blij dat we tot het einde van de trip gelukkig in Bosnië blijven.




Maandag staat de trip naar Srebrenica op het programma. Een bijzonder stukje historie die de aandacht verdient. Een aanrader als je Bosnië bezoekt. De derde foto hierboven is van de begraafplaats. Onderstaande foto's zijn gemaakt in Bratunac. Hier zijn destijds grote groepen mensen heengebracht die later werden vermoord. Meer hierover lees je via deze link.



De derby van Sarajevo moet nog komen, maar dinsdag volgt ineens de kers op de taart van deze trip. Velez Mostar – Borac Banja Luka is ingeroosterd op dinsdagavond, wat voor ons perfect uitkomt. Zowel de club als de stad staan al lang op mijn lijst! We stoppen we bij Tito's bunker voordat we Mostar bereiken. Bij aankomst in de stad halen we allereerst kaartjes voor de wedstrijd bij hun clubwinkel in de stad. Na een bezoek aan de zonnige oude binnenstad is het tijd voor de wedstrijd. We parkeren op zo'n vijf minuten lopen van Stadion Rodeni, waar we een lange rij aantreffen. Gelukkig is een QR hier niet nodig dus ging de rij sneller dan gehoopt en zijn we op tijd binnen. De lange zijde is helemaal vol en ook de andere tribunes zijn goed gevuld. Na 80 minuten wordt de wedstrijd gestaakt, want tientallen supporters bestormen het veld na de 0-2 van het gehate Borac Banja Luka. Het verhaal hierachter (en meerdere foto's) lees je via deze link. De combinatie van deze beleving en een mooie en leuke stad maakt dit stiekem voor mij een van de hoogtepunten.

Compilatie van de sfeer en veldbestorming Velez: https://www.youtube.com/watch?v=xY1fHpcVEhg&feature=emb_title



Na deze pot rijden we in het donker terug naar Sarajevo. Woensdagmiddag staan de toeristische attracties gepland, we zien onder andere de oude bobsleebaan van de Winterspelen en de ondergrondse tunnel. 's Avonds zien we de laatste wedstrijd van ons lijstje: FK Sarajevo – Zeljeznicar. We verzamelen weer bij de kroeg van zaterdag en vertrekken met zo'n duizend supporters van Zeljeznicar richting het stadion. De sfeer zit er goed in. In het stadion was dit minder, de thuisploeg gaat er met de winst vandoor. Bij hen gaat het pas echt los! Ik heb spijt dat ik niet daar zit, maar verder is er geen reden tot balen. We hebben wederom een mooie ervaring erbij. Voor meer foto's en tekst betreft deze wedstrijd verwijs ik je naar deze link.



Om 8:00 sluiten we de deuren van ons appartement en zeggen we gedag tegen de stad Sarajevo. Op de grensovergang bij Slovenië (vanwege drukte) na verloopt de hele terugreis goed. Verklaar ons voor gek, maar de gehele terugreis is in één keer afgelegd. Rond 6:30 word ik thuis afgezet. Mijn reisgenoten tikken bijna 24 uur aan. Moe en vol adrenaline lig ik weer in bed. Wat een memorabele reis was dit, één van de mooiste die ik heb gehad. De wedstrijden waren sfeervol en uniek qua ervaring. Het zitten in de auto was lang niet altijd prettig, maar ach, dat is toch al achter de rug en vergeet je zo weer. Wat een mazzel hebben we gehad met dit programma! Bosnië is een geweldig land met vriendelijke mensen en heerlijk eten. Daarbij is het leven erg goedkoop. Ik keer zeker nog eens terug! De flinke avondmalen en bezoekjes aan de bakker worden al gemist. Ook zonder het voetbal is Bosnië het meer dan waard. Ik ben na deze reis zeker geen expert of doorgewinterde Bosniëkenner, maar als er iemand vragen heeft over bepaalde dingen kan ik wel mijn ervaring delen.



Op het moment van schrijven zijn er in ons landje weer bizarre maatregelen, waardoor ik extra blij ben dat deze trip al is gemaakt. Na deze reis, tweemaal Polen, een wedstrijd in Frankrijk en een aantal binnenlandse bezoeken heb ik dus weer wat om even op te teren.

Saltacampos

Mooie trip en dito verslagen, daar was ik wel graag bij geweest ;p!
Over land and sea

Olav

Afgelopen zomer ben ik onder andere voor het eerst in Montenegro geweest. Een bestemming die je niet zo vaak hoort. Ik zou het iedereen aanraden: een prachtig land met vriendelijke mensen. En op de Balkan weet je dat het eten goed en goedkoop is.

Natuurlijk werd er ook 'toevallig' gevoetbald. In Bar zagen we het stadion van Bar aan het strand liggen en we hebben in Podgorica en Kotor een wedstrijd gezien.

Buducnost Podgorica - Sutjeska Niksic is de topper à la Ajax - Feyenoord. Het stadion is niet heel bekend, dit is ook het nationale stadion. Gelegen op loopafstand van het centrum. Zo'n 2.000 man bezocht deze topper en zowel in het thuis- als uitvak was een vuurwerkactie. Leuke kennismaking met het Montenegrijnse voetbal!
https://www.indehekken.net/de-topper-van-montenegro/

Een dag later stond in het toeristische stadje Kotor een wedstrijd op het tweede niveau op het programma (al heeft Bokelj Kotor ook vaak op het hoogste niveau gespeeld). Hier kwamen zo'n 250 supporters op af. De trekpleister was de geweldige achtergrond: van de bergen in Montenegro krijg je niet snel genoeg. Het potje was ook vermakelijk. Ideaal gecombineerd met drie dagen in de stad!
https://www.indehekken.net/bokelj-kotor-de-toeristische-trekpleister/

Voor meer foto's en informatie verwijs ik je naar de links. Mocht iemand iets willen weten over Montenegro, laat het maar weten! Voor mij is het zeker voor herhaling vatbaar.


Olav

Onlangs bezocht ik in Kroatië een wedstrijd van HNK Sibenik. Mooie omgeving:


Verhaal en foto's hier: https://www.indehekken.net/hnk-sibenik-support-your-local/


Olav

Deze zomer bezocht ik in Macedonië de wedstrijd van FK Pobeda Prilep tegen Teteks Tetovo. Ik heb me een beetje verdiept in de voetbalcultuur van het land en het is interessanter dan dat je op voorhand zou denken. Er zitten bijvoorbeeld meerdere clubs met Albanese achtergrond in de competitie. Tegenstander Teteks komt bijvoorbeeld uit Tetovo, een stad met een Albanese meerderheid.

Pobeda speelt momenteel in de tweede divisie, maar hoort op het hoogste niveau thuis. Het stadion mag er zeker zijn. De beleving was verrassend, beide clubs werden gesteund door een groep fanatiekelingen.

Meer over deze wedstrijd vind je via deze link.

Video-impressie: https://www.youtube.com/watch?v=clOwtiKTwfU



watergatehopper

mooie vinck Olav!!

Citaat van: Olav op sep 22, 2023, 23:40:09Deze zomer bezocht ik in Macedonië de wedstrijd van FK Pobeda Prilep tegen Teteks Tetovo. Ik heb me een beetje verdiept in de voetbalcultuur van het land en het is interessanter dan dat je op voorhand zou denken. Er zitten bijvoorbeeld meerdere clubs met Albanese achtergrond in de competitie. Tegenstander Teteks komt bijvoorbeeld uit Tetovo, een stad met een Albanese meerderheid.

Pobeda speelt momenteel in de tweede divisie, maar hoort op het hoogste niveau thuis. Het stadion mag er zeker zijn. De beleving was verrassend, beide clubs werden gesteund door een groep fanatiekelingen.

Meer over deze wedstrijd vind je via deze link.

Video-impressie: https://www.youtube.com/watch?v=clOwtiKTwfU



🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Saltacampos

Schitterend.
Dat is het echte voetbal.
Over land and sea

Olav

Eind augustus bezocht ik in Slovenië onder andere een wedstrijd van NK Radomlje in Domzale. Ongeveer 250 mensen waren aanwezig en Radomlje had ook een fanatieke groep supporters. NK Bravo uit Ljubljana (vijftien minuten rijden) was de tegenstander, maar helaas zorgde dit niet voor extra (uit)publiek.

Meer foto's en tekst: https://www.indehekken.net/nk-radomlje-klein-en-lokaal/




Op 10 september stond Sporting Hasselt - Tempo Overijse (tweede afdeling) op het programma. Ik zou het stadion zeker aanraden. Foto's: https://www.indehekken.net/het-stedelijk-sportstadion-in-hasselt-is-zijn-schoonheid-niet-verloren/




Olav

Slowakije oktober 2023

In oktober ging ik voor de tweede keer dit seizoen naar Slowakije. Hier bezocht ik Spartak Trnava, Podbrezova, Petrzalka FC en AS Trencin.

Spartak Trnava - Nordsjaelland:

Podbrezova - Dukla Banska Bystrica:
Podbrezova is een dorpsclub die met hulp van een sponsor de hoogste divisie heeft behaald. De ligging van het stadion was voor mij de reden om af te reizen naar het hart van Slowakije.

Meer foto's en het verslag: https://www.indehekken.net/hoogste-divisie-in-slowaaks-dorpje-podbrezova/



AS Trencin - Spartak Trnava:
Het stadion van AS Trencin zal wat bekender zijn voor sommigen hier. Ik bezocht de wedstrijd tegen Spartak Trnava in het vernieuwde Stadion Na Sihoti. Dit duel zorgde uiteindelijk voor een toeschouwersrecord. Deze zomer had ik vanaf het kasteel van Trencin een mooi uitzicht op de stad en het stadion en ben ik ook in het stadion geweest toen het leeg was.

Meer foto's en het verslag: https://www.indehekken.net/prachtig-uitzicht-stadion-na-sihoti-van-as-trencin/






Na deze reis begint mijn teller van voetbalwedstrijden in Slowakije aardig op te lopen.

Vanwege een aantal faillissementen en niet gekregen licenties hebben wat kleine sfeerloze clubs plaatsgemaakt voor clubs als Kosice en Dukla Banska Bystrica. Zoals het er nu uitziet strijden de twee minst populaire clubs tegen degradatie, waardoor de hoogste divisie volgend seizoen mogelijk nog aantrekkelijker wordt.



Olav

Eind november naar AS Nancy gegaan als tussenstop onderweg naar Strasbourg. Ik wist dat het een redelijk bekende club was met een achterban, maar alsnog werd ik verrast in de derde divisie. Ze speelden tegen FC Rouen, een club waarmee de supporters bevriend zijn. Foto's en verslag:
https://www.indehekken.net/as-nancy-en-fc-rouen-vieren-twintig-jaar-vriendschap/