It's raining, it's pouring - Zomer in Engeland 2010

Gestart door TeeZee, aug 04, 2010, 11:44:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HRM1880


TeeZee

Na afloop van het bezoek aan Exeter reden we over de A303 richting Londen. We zouden álle tijd hebben om nog een paar uurtjes bij te komen in het hotel van zo'n lange reis. We maakten bij aanvang van de reis al de opmerking dat dat wel niet zou gaan lukken, ondanks de speling van circa 4 uur die we zouden hebben. Enfin, lang verhaal kort: de A303 is met afstand de ergste weg van heel Engeland. Continu wisselend tussen 1 en 2 stroken schoot het voor geen meter op. Uiteindelijk moesten we de auto aan de westkant van Londen parkeren om daar de metro te pakken naar de andere kant, een metrorit van zeker drie kwartier. We waren op tijd bij Leyton Orient, maar vraag niet hoe.

Leyton Orient bezochten we al 7 jaar eerder. Ik verheugde me toen enorm op deze bescheiden Londense club, met het oude vervallen stadion midden in een wijk vol schattige Engelse huisjes. Dat was zo'n bezoek dat me enorm tegenviel. Ja, het stadion was leuk. Maar het was 35 C en de supporters waren niet leuk. Sindsdien had ik niet zoveel meer met Leyton Orient, vooral niet omdat ze het stadion zouden gaan verkrachten met appartementencomplexen in de hoeken en een lelijke nieuwe tribune.

En toen de revisit in 2010. Op een vrijdagavond, met normale temperaturen. Het zou nog veel gaan regenen, hetgeen voor mij met mijn gipsen arm niet handig was. De wedstrijd was hartstikke leuk. Ik vond Leyton eigenlijk veel beter spelen dan tegenstander Charlton Athletic. Orient speelde creatief en met veel combinaties, die helaas wel stokten bij het strafschopgebied van Charlton. Het stadion was totaal anders dan 7 jaar eerder en het voelde niet aan als een revisit, maar als een nieuwe ground. Dit keer was het publiek leuk en besefte ik dat je eigenlijk alle bezochte clubs die ooit tegenvielen zou moeten onderwerpen aan een second opinion.

Charlton zou met 1-3 winnen.

Na afloop liepen we met voornamelijk Charlton Athletic supporters naar het metrostation, door de regen en het was genieten van het fanatieke gezang. Zeker in het station zelf bleef het geluid goed hangen.






TeeZee

#47

Soepel en ruim voor aanvang van de wedstrijd stuurt hgrm zijn bolide de parkeerplaats op. Het is nog vrijwel leeg en we worden begroet door een man in een Fulhamshirt, die nauw aansluit over zijn welvarende postuur. Ik weet niet meer of het een betaalde parkeerplaats was, zo pal aan het stadion van fusieclub Hayes & Yeading. Wél zal ik nooit meer vergeten wat de man meteen vroeg, de meest onverwachte vraag die ik ooit gesteld kreeg in Engeland. Je moet je voorstellen dat we aan kwamen rijden in een Nederlandse auto. Ik zat in het gips vanaf de oksel tot aan de duim omdat ik mijn elleboog enkele weken eerder gebroken had bij een enthousiaste remactie op de crosshybride. Enfin, het eerste dat deze vriendelijke man zei was:

"Are You the Players?"

Later zou ik begrijpen dat wij als rariteiten niet echt opvielen in Hayes, een soort van suburb in West-Londen. We waren zoals gezegd veel te vroeg en besloten het centrum van Hayes te bekijken. Hayes was overduidelijk rijk aan een grote verscheidenheid aan culturen, maar desondanks zag ik in het voorbijlopen iets dat heel erg Engels is: Bowls. Het is een soort Jeu de Boules, of knikkeren. Ik wist niet dat het ook outdoor gespeeld werd, want op de Beeb is het altijd binnen. Ik trok meteen mijn beeldenschieter om deze herinnering vast te leggen voor eventueel nageslacht. Terwijl ik die taak volbracht hoorde ik mensen iets schreeuwen en zei hgrm mijn naam. Ik zag twee oude mannetjes vrolijk poseren op een comedy capers-achtige wijze. Ik moest lachen, maar heb juist dat beeld alleen in mijn hoofd opgeslagen. Ooit ga ik nog eens naar Wookey Hole (nota bene nabij Welss, waar we eerder die week nog waren) om daar het bowlsveld te hoppen (gras!)





Bij een broodjeszaak kocht ik de lunch en was daarmee net op tijd. De winkelbedienden hadden blijkbaar geen trek om nog langer te werken en waren druk doende om alle broodjes te deponeren in vuilniszakken. De winkel ging dicht! Het was nog niet eens één uur 's middags... Op zaterdag. Eigenlijk was er helemaal niets te doen in Hayes en we liepen terug naar het stadion.

We spraken daar een steward aan met een vage blik in zijn ogen. Hij keek je niet aan en gaf willekeurige antwoorden op onze vraag of we even alvast wat foto's konden maken van het stadion. In de overtuiging dat ons Engels nou ook weer niet zo slecht was liepen we vrolijk naar binnen en viel me meteen op dat Hayes uitzonderlijk veel doet voor mensen met een verstandelijke handicap: ze worden namelijk massaal ingezet als steward. Misschien is dat echter te positief gedacht en worden ze flink uitgebuit, of zit er iets vreselijks in het kraanwater in Hayes.


Naast het stadion ligt een met klimopbegroeide pub waar ik op zich wel wat wilde drinken. Het was een kale en vieze ruimte en ik voelde me er eigenlijk niet zo op mijn gemak en besloot weer lekker naar buiten te gaan. Hgrm bleef wel, want er was voetbal op tv. Ik vermaakte me met mijn ipod en wandelde rustig nabij het stadion.

Ik mijmerde een beetje over Hayes, dat ooit opgericht werd met een werkelijk fantastische naam: Botwell Mission. De club werd opgericht door ene Eileen Shackle en volgens mij is dat een vrouwennaam. Les Ferdinand en Robin Friday speelden ooit aan Church Road.

Yeading herinner ik me nog vooral van een paar jaar terug, toen ze in de FA Cup hadden geloot tegen Newcastle United. Op Loftus Road hielden ze lang stand en pas in de tweede helft wist Newcastle twee maal te scoren. De wedstrijd werd volgens mij ook live uitgezonden op de Beeb. Hun stadion van toen, The Warren, schijnt nog steeds in gebruik te zijn.

Vier jaar geleden fuseerden beide clubs tot Hayes & Yeading United en spelen ze op Church Road, het stadion van Hayes. De gates van beide clubs waren te laag om op dit niveau te kunnen overleven. Met terugwerkende kracht vraag ik me af of de gates dat nu dan wel zijn, én of ze hoger zijn dan voorheen. Het zou wel heel simpel zijn als de gemiddelde gates van de fusieclub gelijk zijn aan de gates van de afzonderlijke clubs.

Een uurtje voor kick-off gingen de poorten open. Het winkeltje met het unieke assortiment was er nog steeds. Het is klein en gesitueerd in een container, maar buiten het nog kleinere zaakje bij Millmoor heb ik zoiets nog nooit ergens anders gezien. Hgrm kocht er een NonLeague Grounds Guide dat net zo groot was als een telefoonboek. Dat was lastig om de hele tijd bij zich te houden, maar in goed overleg met de stewards mocht hij het stadion even verlaten om het boek in de auto te leggen.

De wedstrijd was vermakelijk. Al weet ik er eigenlijk niks meer van. Het stadion was typisch nonleague, maar o zo leuk. Bath City is geen club met veel aanhang, dus meer dan een aantal honderd man was er zeker niet aanwezig. Halverwege gingen we op de kopse zijde staan en dat houden we niet moeten doen. Deze meteoroloog werd gegrepen door regenbuien van de buitencategorie. Ik zat in het gips en dat moet niet nat worden. Ik kon nog maar net schuilen onder de overhellende klimops en gek genoeg genoot ik ook wel weer. Zomer in Engeland 2010: It's Raining. It's Pouring.

Net als bijvoorbeeld het eveneens Londense Bromley is ook Hayes & Yeading gewoon leuk om te bezoeken. Je kunt daar op het gemakje sfeer proeven, hoe weinig het ook is, het smaakt Engels. Je hebt er niet het hijgerige van het grote geld of de aanstellerij. Dit is het ware voetbal, dé reden dat ik op dit moment al weer nerveus ben voor het bekend maken van de nieuwe fixtures in Engeland. The New Season is Near.












Het bijzondere winkeltje met allerlei verborgen schatten.








Deze man is een groot voorstander van all-seaters.














It's Raining, it's Pouring. And I LOVE English Football.

Joost

Heerlijke ground in Hayes!

Je hebt een heel seizoen gedaan over het verslag, komende zomer weer een week?

TeeZee

Citaat van: Joost op jun 14, 2011, 19:27:25
Je hebt een heel seizoen gedaan over het verslag, komende zomer weer een week?
Dat is wel de bedoeling ja!

Hugo

Leuk dat jullie nog op Church Road zijn geweest, het schijnt inmiddels verkocht te zijn aan een projectontwikkelaar. Uiteraard gaat die het volbouwen met appartementen. Hayes & Yeading zou dan op die oude ground van Yeading gaan spelen, maar eerst nog een jaartje bij Woking.

Die Main Stand vind ik niet heel bijzonder, verder leuk terrein met een briljante clubshop.

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen