Ref on tour

Gestart door Nort, jan 12, 2016, 19:48:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vinnn

Heb echt met veel plezier deze stukjes gelezen!

Nort

Dank, maar we gaan nog even door :)

09-03-2019 Boca Juniors 3-0 San Lorenzo
El Bombonera, Superliga Argentina

De wedstrijd waar op voorhand misschien wel het meest naar uitgekeken werd, was toch wel Boca Juniors. El Bombonera en Boca Juniors zijn een soort legendes geworden, waarbij iedereen superlatieven te kort komt om de ervaring te beschrijven. In tegenstelling tot de andere clubs in Argentinië, verkoopt Boca alleen kaarten aan socio's en is de wachtlijst om socio te worden inmiddels opgelopen tot z'n 15 jaar.

Dat dwingt je als voetbaltoerist al snel in de handen van ticketingbureau's die het afzetten van voetballiefhebbers tot hun beroep hebben gemaakt. Andere opties waren er wel, maar volgens de verhalen kan het er soms 'dodgy' aan toe gaan én daar had ik geen zin in. Zekerheid kost wél een prijs, $190 per stuk. Bizar veel geld, voor een voetbalwedstrijd die 90 minuten duurt.

Waar Boca Juniors als een mythe geldt op voetbalgebied, geldt hetzelfde voor de wijk La Boca. Op internet wordt overal gewaarschuwd om 's avonds vooral niet naar La Boca te gaan en ook een individuele wandeltocht wordt sterk afgeraden. Echter struikel je overdag in het centrum van de wijk over de toeristen en zijn er eigenlijk helemaal geen voorbeelden van beroofde toeristen in de nachtelijke uren.

El Bombonera ligt drie blokken van het centrum af en torent boven de huizen uit. De geel/blauwe kleuren geeft het stadion een prachtige uitstraling. De meeste huizen tegenover het stadion zijn getransformeerd tot souvenir shops, waar zonder blikken of blozen River Plate (!) artikelen verkocht worden. De vijand der vijanden. Aan de grote rij voor een stadiontour blijkt wel dat El Bombonera populair is onder de toeristen.

Voor de prijs van $190 Dollard werd ons een uitstekende 'booze' met bier en hapjes beloofd. In de praktijk viel het best tegen en moest ik me vooral inhouden om twee Amerikanen van een fijne les voetbalcultuur te voorzien. Hun droom was een wedstrijd van Arsenal en Manchester United bijwonen, dan weet je wel genoeg. Gelukkig, vetrokken we op tijd naar het stadion en kregen we zoals verwacht een socio pas uitgereikt met een volledig willekeurige naam erop.

De entree was veel minder strikt dan we gewend waren in de afgelopen wedstrijden en het viel ons op dat er nauwelijks politie op de been was. Voor even ging ik als .... door het leven, al was er niemand die er naar kraaide. Onze plekken bevonden zich op de 3e ring en daar had je een prachtig overzicht op het stadion en de wijk. De steile tribunes, de businesstribune dat lijkt op een goedkoop bouwpakket van de Action, en natuurlijk de staanplaatsen achter de doelen maken het stadion tot een prachtig geheel. Anders dan verwacht kon je vrij rondlopen op de lange zijde en verplaatste ik me gedurende de wedstrijd. In Argentinië heb je gelukkig niet direct een hijgerige steward in je nek als je even plaatsneemt op de trap.

Als voorafje werd er nog een vrouwen wedstrijd van Boca Juniors afgewerkt, die voor het eerst in hun historie een wedstrijd mochten spelen in het stadion. Niemand die zich er in interesseerde en een doelpunt werd niet eens met gejuich of applaus begroet. Nadat de dames was vertrokken, kon het echte werk beginnen en bij winst bemachtigde Boca in theorie een ticket voor de Copa Libertadores van 2020, al is dat voor de fans een gewoonte én zeker geen beloning. Tegenstander San Lorenzo is de kleinste van de 'big five' en kent een hopeloos seizoen en is dan ook de hekkensluiter van de competitie. Desondanks hoeft het niet te vrezen voor degradatie, omdat in Argentinië de degradant wordt bepaald op de prestaties van de laatste drie seizoenen.

Qua sfeer was het de eerste helft timide en maakten de fans hun reputatie zeker niet waar. Na vijf minuten kwam Boca al op voorsprong en dat zorgde voor een tijdelijke sfeer explosie. De fans hadden zoveel meer in hun mars, maar dat kwam er voorlopig niet uit.  Gelukkig is er ook nog zoiets als een 2e helft en daarin werd eigenlijk alles waargemaakt. Gesteund door de vele opstootjes op het veld, kregen de fans er echt zin in en deinsde de fans achter beide doelen minutenlang op en neer.

Op het veld veranderde de wedstrijd in een ordinaire schoppartij, waarbij de doelman van San Lorenzo na een ogenschijnlijk onschuldig tikje, op advies van de assistent, met rood van het veld werd gestuurd. De tien van San Lorenzo lieten zich niet afschrikken door de rode kaart en bleven (on)gecontroleerd op zoek te gaan naar de enkels van hun tegenstander. Het leidde tot 12 gele kaarten en evenzoveel opstootjes. Tussendoor werd er ook nog gevoetbald en vond Boca Juniors nog 2x het net. Na afloop kon de schade opgemaakt worden. 3-0 in score, 5-7 in gele kaarten en 0-1 in rode kaarten. Heeft San Lorenzo toch nog iets gewonnen.

Foto's: https://www.facebook.com/refontour/

FCT1980

Citaat van: Vinnn op mrt 29, 2019, 08:19:37
Heb echt met veel plezier deze stukjes gelezen!

Nog steeds :)
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Saltacampos

Leuk, klein detail wel, het is "La" Bombonera en niet "El".
Over land and sea

ricodejong4

Mooi verhaal weer, klinkt als een top trip.

Nort

Je hebt helemaal gelijk Saltacampos! Vandaag het laatste verslag van Argentinië

10-03-2019 Independiente 1-0 Aldosivi
Estadio Libertadores de América, Superliga Argentina

Daags na Boca Juniors stond de 7e en laatste wedstrijd in Buenos Aires op het programma. Independiente was de gastheer van het kleine Aldosivi in het Estadio Libertadores de América, wat is vernoemd naar de zeven Copa Libertadores bekers die Independiente won én daarmee nog steeds de recordhouder van Zuid-Amerika is. Die successen liggen wel in ver verleden, de laatste Copa Libertadores winst dateert immers uit 1984 en in 2002 werd de club voor het laatst kampioen van Argentinië. Desondanks is Independiente een middenmoter van de 'big five' uit Buenos Aires.

Door de matige prestaties van Independiente zou het stadion alles behalve uitverkopen en konden we gewoon op de wedstrijddag aan de kassa een kaartje kopen. Al was het nog wel even zoeken naar het loket. Deze werden namelijk verkocht bij de lichtblauwe kassa's van Racing(!), notabene dé rivaal van Independiente. De dame achter de kassa probeerde ons nog de duurste plekken aan te smeren, maar dat wisten we gelukkig te voorkomen en kozen we onze plek uit die de helft goedkoper was.

In hetzelfde barretje als een week eerder werd een biertje gedronken en waren de lichtblauwe shirtjes ingewisseld voor het rood van Independiente. Via El Cilindro liepen we naar het rode gedeelte van Avellaneda en bleek het stadion van binnen vele gelijkenissen te hebben met het Philips Stadion. Met als verschil dat bij PSV de hoeken zijn uitgebouwd en er skyboxen tussen de 1ste en 2e ring zijn gevestigd. Als bonus, had je vanaf de achterkant van onze tribune een mooi uitzicht op het stadion van Racing. 

Zoals verwacht liep het stadion niet vol voor de wedstrijd, al was het nog beter gevuld dan gedacht. Met de kwalificatie voor de Copa Sudamericana als doel, stormde Independiente als een orkaan over Aldosivi heen. Ondanks een karrevracht aan kansen bleef het slechts bij één doelpunt voor rust, terwijl een 4-1 tussenstand meer tot z'n recht had gedaan.

In de 2e helft kwam de klad er een beetje in en rommelde Independiente maar een beetje aan. Het gaf de bezoekers, die eveneens streden voor een plekje in de Copa Sudamericana, zowaar nog een aantal kansen. Die werden niet benut en in de blessuretijd volgde de beslissing. Terwijl rivaal Racing afstevent op de landstitel, lijken ze bij Independiente al blij te zijn met de kwalificatie voor de Copa Sudamericana.

Foto's: https://www.facebook.com/refontour/

Nort

12-03-2019 Nacional 1-0 Mineiro
Gran Parque Central, Copa Libertadores

Op maandag werd per ferry de oversteek gemaakt naar Uruguay voor een 2-daags bezoek aan de hoofdstad. Daarbij mogen de bloemen naar de CONMEBOL om op onze 2e  avond een thuiswedstrijd voor Nacional in de Copa Libertadores in te plannen. Toevalligerwijs ook de enige officiële tegenstander van PSV buiten Europa. In de finale om de Intercontinental Cup vond de selectie van PSV het belangrijker om het nachtleven in Tokyo te verkennen in plaats van de wedstrijd serieus te nemen. Ontzettend jammer, want Eindhoven had de kleinste stad kunnen zijn die ooit club Wereldkampioen is geworden.

Een dag voor de wedstrijd werd per fiets de stad ontdekt en mocht natuurlijk een bezoek aan het Centenario stadion niet ontbreken. Het stadion dankt haar bekendheid dat de allereerste WK finale daar is afgewerkt. 89 jaar later is de vorm van het stadion onveranderd en mocht je voor een paar Dollar het stadion van binnen zien.

Drie blokken verder ligt het Gran Parque Central gelegen, dat tevens ook gebruikt werd voor het WK van 1930. Nacional geldt samen met Penarol als de topclubs van Uruguay, al was dat aan de buitenkant niet af te zien. Het zag er uit als een bouwvallig stadion zónder enige vorm van luxe. Het hoofdkwartier was een stuk indrukwekkender, waarbij in de hal z'n 100 bekers stonden uitgestald. Inclusief de Intercontinental Cup van 1988, die natuurlijk in Eindhoven had moeten staan.

Het kopen van een toegangskaart bleek daar niet te kunnen en werden we doorverwezen naar een geldkantoor verderop. Aan het loket kon daar voor €15 een toegangskaart op de lange zijde gekocht worden. De dag erop keerden wij per taxi terug naar het stadion, al moesten we het laatste gedeelte zelf ter voet afleggen. De taxi chauffeur was namelijk een verwend aanhanger van Penarol en weigerde langs het stadion te rijden.

Onze tribune bleek van binnen ook alles behalve af te zijn en via een zandpad werd de ingang bereikt. Daar lag nog meer onafgewerkt beton op ons te wachten. Van binnen zag het stadion er ook vreemd uit. Zo kende beide lange zijdes kende vijf verdiepingen met VIP boxen, waarvan de helft weer gesloten was, en was de 2e ring op de fanatieke tribune nauwelijks verlicht.

De spelersopkomst werd begeleid met een bordjes actie op onze tribune en sier- en knalvuurwerk buiten het stadion. Voor de rest was de sfeer overeenkomstig met Argentinië en waren de circa 100 aanwezige uitsupporters niet te horen. Veel reden was er ook niet toe.

De wedstrijd was vreselijk en kan in 30 seconden samengevat worden. Even leek het erop dat beide teams de hele nacht door konden gaan zónder ook maar een kans te creëren. Tien minuten voor tijd brak Nacional plots de patstelling na een onverwacht goede voorzet en afwerking. Daarmee mocht Nacional drie punten bijschrijven en lijken ze na twee wedstrijden al zeker van kwalificatie voor de laatste zestien.

Foto's: https://www.facebook.com/refontour/

wekke

Eindelijk de tijd gehad om de verslagen te lezen. Wat een prachtige trip. Staat zeker ook op de bucketlist.

Nort

Na ruim 2 jaar heb ik mijn 'blog' weer opgepakt. Door een nieuwe camera kan ik de foto's direct naar mijn telefoon sturen en sneller uploaden. Voorheen moesten de foto's altijd eerst naar de PC en dat schoot er vaak bij in.

De verslagen en foto's van de meest recente trip; Monaco - PSV en aansluitend een weekend Engeland staan online.

Komend weekend staat Engeland op de agenda en 8 december een weekend Baskenland (als er nog publiek welkom is uiteraard).

https://www.facebook.com/refontour

FCT1980

Citaat van: Nort op nov 22, 2021, 10:48:30
Na ruim 2 jaar heb ik mijn 'blog' weer opgepakt. Door een nieuwe camera kan ik de foto's direct naar mijn telefoon sturen en sneller uploaden. Voorheen moesten de foto's altijd eerst naar de PC en dat schoot er vaak bij in.

De verslagen en foto's van de meest recente trip; Monaco - PSV en aansluitend een weekend Engeland staan online.

Komend weekend staat Engeland op de agenda en 8 december een weekend Baskenland (als er nog publiek welkom is uiteraard).

https://www.facebook.com/refontour

Ben je naar Gatwick gevlogen en toen met de trein verder gegaan? Beste reis zeg.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op nov 24, 2021, 13:36:45
Ben je naar Gatwick gevlogen en toen met de trein verder gegaan? Beste reis zeg.
Jup en dat met een kater en weinig nachtrust. Vincken is lijden...

FCT1980

Citaat van: Nort op nov 24, 2021, 14:45:54
Jup en dat met een kater en weinig nachtrust. Vincken is lijden...

Netjes netjes haha
Mag ik vragen hoe je dat met de test op dag 2 hebt gedaan? Ik wil ook graag weer naar Engeland maar die testen staan me tegen.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op nov 24, 2021, 18:47:14
Netjes netjes haha
Mag ik vragen hoe je dat met de test op dag 2 hebt gedaan? Ik wil ook graag weer naar Engeland maar die testen staan me tegen.
Je kunt online een day 2 test boeken, waarbij je ervoor kunt kiezen om je zelf te testen en dit op te sturen of dat je ergens heen gaat. In beide gevallen moet je de test doen op de 2e volledige dag dat je in de UK bent. Als je een weekend gaat (vr - zo) ben je dus het land weer uit, voordat je officieel je test hebt moeten doen. Maar je moet dus wel een bewijs hebben dat je een day 2 test hebt geboekt.

dinkelburg19

Ik vlieg vrijdag naar manchester, en zondag terug, maar ik kom op 49 uur en 10 minuten uit, dus wij gaan wel voor de zekerheid de day 2 test uitvoeren, en je moet getest zijn voordat je terug naar Nederland mag.
Beginnende groundhopper. 93 grounds. Eredivisie uitgespeeld.

https://www.instagram.com/footballonly19/

Nort

Citaat van: dinkelburg19 op nov 25, 2021, 10:22:12
Ik vlieg vrijdag naar manchester, en zondag terug, maar ik kom op 49 uur en 10 minuten uit, dus wij gaan wel voor de zekerheid de day 2 test uitvoeren, en je moet getest zijn voordat je terug naar Nederland mag.
De day 2 test volstaat niet als test bewijs, maar ik neem aan dat je dat weet.