15-08-2008 Rot-Weiß Erfurt - FC Carl Zeiss Jena

Gestart door Remco, aug 18, 2008, 20:50:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remco

Om zes uur s'morgens vertrokken met de trein naar Erfurt. Waar ik rond half één aankwam. Vlug de spullen gedropd bij de lokale hostel en dus nog genoeg tijd voor een beetje sight-seeing in Erfurt. Voor mij betekend dit meestal eerst een rondje langs het stadion en daarna pas de toeristische attracties. Wat in Erfurt vooral de Dom en de andere kerken zijn. Zo'n twee uur voor de wedstrijd weer richting het steigerwaldstadion gelopen.

Op het menu van vandaag stond namelijk de Thüringer derby tussen de plaatselijke Rot-Weiß en het 40 kilometer verderop gelegen Carl-Zeiss Jena, een beladen wedstrijd in deze contrijen. Zo konden de uitsupporters niet op eigen gelegenheid naar het stadion gaan vanuit de Hbf. Alle FCC-fans moesten zich verzamelen op het pleintje voor het station waarna ze onder begeleiding van de duitse ME begeleid werden naar het stadion. Iets, wat volgens mij vrij ongebruikelijk is in Duitsland.

Kaartje voor de staantribunes was deze keer €10,5. Men had de entree met 1,5 verhoogd om zo de politiekosten te kunnen betalen. Meteen na de ingang in het stadion is een souvenierskraam waar ik mijn gebruikelijke pinnetje kocht.

Het stadion bestaat uit een overdekte zittribune met aan de overzijde onoverdekte zitplaatsen. Achter beide doelen bevinden zich de in Duitsland zo bekende, en bij mij geliefde, kurven. Een aardige stadion met 4 grote lichtmasten.

Met 15.722 toeschouwers was het stadion nagenoeg uitverkocht. Zo'n 2.500 supporters droegen Jena een warm hart toe en zei hadden na 1  minuut al reden tot juichen. Aangezien Erfurt een knullig eigen doelpunt maakte. Een half uur later stond het weer gelijk. De beslissing bij deze wedstrijd viel pas in de laatste minuut. Nadat twee eerdere open doelkansen van Erfurt werden afgefloten wegens buitenspel (onterecht), werd het doelpunt in de laatste minuut wel toegekend, die volgens mij wel buitenspel was. Het feest was er niet minder om. Over het geheel gezien was het spel vrij mager, maar werd het gecompenseerd door veel inzet, zoals wel vaker in Duitsland.

Al met al een leuke derby. Met veel onderlinge strijd tussen beide supportersgroepen. Zo had Erfurt een aardige intro, en werden er aan beide zijden gestolen spandoeken en sjaals getoond. Midden tweede helft werd er in het Jena vak 1 van de gestolen spandoeken in brand gestoken wat begeleid werd met een aantal fakkels. Toch een beetje geproefd hoe de Oost-Duitse derbies waren in de begin negentiger
jaren.









Sebastiaan_W

Volgens mij gebeurt het wel vaker in Duitsland. Dat de fans van de bezoekende partij moeten wachten voor de ingang van het station moeten wachten voordat ze door de politie naar het stadion worden begeleid.

Deze taferelen heb ik ook gezien bij 1. FC Union Berlin - Babelsberg 03.