Kerstvakantie on the Isles

Gestart door hgrm, dec 26, 2009, 13:52:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert

#15
jaja, mist in Liverpool. Brings back memories. In februari 2007 na Wigan - Pompey gestrand in Liverpool waar de terugvlucht werd gecancelled vanwege de dichte mist. Omboeken van de vlucht was mogelijk, via Luton konden we de volgende ochtend terug naar Amsterdam. Helaas was het onmogelijk om binnen de voorgeschreven tijd op Luton te komen met trein, bus of huurauto (die reden niet of waren op). Enig alternatief was de taxi, die ons 5,5 uur en 300 pond later op Luton airport afzette. Maar daaraan wel een geweldig contact met chauffeur Glyn overgehouden, die ons vorige maand vergastte op een geweldige dag rond Everton-Liverpool.
Moraal: mist is goed voor je improvisatievermogen en kan zomaar leiden tot geweldig leuke ontmoetingen!

Ga door jongens, veel plezier in Bolton!

Sebastiaan_W


TeeZee

Ik heb het hier eigenlijk best wel naar mijn zin. Wat is het Engelse voetbal toch mooi.
Nog maar eens een drietal foto's van Macclesfield Town v Crewe Alexandra:






TeeZee

Met 3449 betalende bezoekers was dit tot nu toe de grootste home gate van het seizoen. Gemiddeld zit Macclesfield op zo'n 1500 man publiek zag ik. Gek eigenlijk dat ik me er van te voren niet eens zo van bewust was dat dit een derby was die zou leven in de regio. Nou ja, leuk toch.

hgrm

Erg leuk om te lezen!!!!
Zou er een Noordiers equivalent van "Uitzending gemist" zijn?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Na de ontberingen van gisteren hebben we het vandaag een stuk rustiger aan kunnen doen. Eerst nog wat 'garantiewerk' bij Macclesfield; gisteren hadden we voor de wedstrijd geen tijd voor een bezoek aan de clubshop en was het winkeltje na afloop al gesloten. Het vinden van de clubshop bleek nog niet zo eenvoudig. Uiteindelijk werden we via een branddeur het secretariaat binnengeloodst, alwaar in een hoekje een mini-clubshop bleek te zijn ingericht.

De volgende stop was het voetbalmuseum in Preston. Op zich best aardig, al was het in mijn herinnering van de vorige keer mooier dan in werkelijkheid. Na nog een partijtje gesnookerd te hebben, hadden we genoeg tijd vermoord om naar Bolton af te reizen voor de wedstrijd van de dag: Bolton vs. Hull.

Nadat Bolton een aantal jaren bovenin meespeelde en zelfs Europees voetbal in de wacht sleepte, ging het vorig seizoen opeens mis. Uiteindelijk wist de club zich te redden, maar dit jaar speelt de founder member opnieuw tegen degradatie. Opponent Hull, anderhalf jaar geleden gepromoveerd, zit in hetzelfde schuitje: nummer 18 tegen nummer 19.

Op de spelerslijst staan een aantal interessante namen. Bij Bolton spelen de uitstekende Finse keeper Jaskelaainen en de Kroaat Ivan Klasnic, die, als speler van Werder Bremen, een niertransplantatie heeft ondergaan. Bij Hull spelen de Nederlanders Boateng (basisplaats) en Vennegoor of Hesselink (invaller).

De eerste helft was rommelig met veel overtredingen en weinig goed voetbal. Het hoogtepunt was de 1-0 door Klasnic. De tweede helft begon nog slechter, maar na een minuut of 20 werd het leuk. Eerst kwam Bolton op 2-0, maar daarna nam Hull het heft in handen. Mede dankzij de inzet van de ingevallen Vennegoor of H. knokte de Tigers zich terug tot 2-2. Vennegoor kreeg zelfs nog een prima kans op 2-3, maar hij schoot hoog over.






Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

HJanneman

Als ik die foto's zie dan geloof ik de sticker boring-bolton die de wanderers op zich geplakt krijgen, want voor de Premier League heeft deze club(Wigan Athletic kan er ook wat van)toch wel een dramatisch gevuld stadion, maar misschien kunnen die fans die er zitten wel veel geluid maken.
Kortom: hoe was de sfeer?
Ik ben al eens bij Hull geweest en die kunnen wel sfeer maken, hoe was dat gisteravond?

TeeZee

De sfeer was goed, met name dankzij Hull. Ik had niet voor niets plaatsen besteld dicht bij het uitvak. Leuke wedstrijd ook. Stadion is niet heel bijzonder, maar minder saai dan de gemiddelde identikit.


HJanneman

De sfeer op Ibrox was vast niet veel minder ;-).

Gert

17 doelpunten in 3 wedstrijden.... Goede planning heren!

Joost

Er zijn toch best wat excuses voor Bolton Wanderers opm tegen Hull City geen volle bak te trekken. Een bijzonder onaantrekkelijke speeltijd is er een, het beperkte achterland lijkt me nog eenvoudiger te noemen.

TeeZee

Gisteren was het een lange reis met een file van 40 minuten, maar de beloning was er wel in de vorm van enkele zeer mooie hops naar Hampden Park, Lesser Hampden en een prachtig besneeuwd Cathkin Park. Foto's en verhaal volgen nog...

Uiteraard was Rangers v Dundee United wel aardig, met name doordat Rangers met 10 man nog 4x wisten te scoren. Verhaal over de sfeer e.d. volgt ook nog.

TeeZee

30 december 2009, Glasgow (Schotland)

De reis ging verder naar het noorden, een drietal honderd kilometers moesten weggetikt worden. Onderweg hadden we nog al wat onophoud door wegwerkzaamheden. Het landschap was gelukkig prachtig door alle sneeuw die er gevallen was, dus heel erg was het niet.



Daar, in het Lake District, bleek de gsm ook nog eens ontvangst te hebben. Ik werd opeens gebeld door een collega, die vroeg of ik nog meeging naar Groningen v Heerenveen. Die wedstrijd zou eigenlijk al op 20 december j.l. gespeeld worden, maar met dank aan de meteorologen (waardeloos volk) viel er die dag zoveel sneeuw dat het überhaupt praktisch onmogelijk was om er te komen.



Het hotel in Glasgow bleek in zo'n buurt te staan waar de gemiddelde leeftijdsverwachting ongeveer 53 jaar is. Dit is waarschijnlijk een van de weinige gedeeltes op aarde waar een bouwput de boel weet op te fleuren. Niettemin was het wel relatief eenvoudig bereikbaar en op loopafstand van het stadion van Glasgow Rangers. En dat is maar goed ook, want Glasgow is een ramp om auto te rijden. Er zit weliswaar behoorlijk wat structuur in de infrastructuur, het is alleen jammer dat het ooit bedacht is door mensen die straal bezopen waren.



De wedstrijd Rangers v Dundee United zou 's avonds gespeeld worden, dus we hadden alle tijd om wat van de omgeving te genieten. Uiteindelijk pakten we de subway richting Ibrox. De ondergrondse van Glasgow is een van de oudste metrosystemen ter wereld, maar waarschijnlijk ook één van de kleinsten.



Het was best raar om weer rond Ibrox Park te lopen. Ruim 9 jaar geleden liep ik er ook al eens, toen ik op rondreis door Schotland waren. Het stadion leek nauwelijks veranderd te zijn, de façade stond er prachtig verlicht bij in het donker.

De kaartjes moesten nog wel even opgehaald worden bij het ticket collection point. Hier stonden twee rijen: voor A-L en voor M-Z. De rij voor laatstgenoemde was afgetekend de langste en een steward bevestigde ons vermoeden dat dat kwam doordat in Schotland iedereen een achternaam heeft die begint met Mac.



Over de wedstrijd kan ik kort zijn. Wat een feest. Ik had kaartjes besteld voor plaatsen die dicht bij het uitvak gelegen waren. Dat wil ik altijd, want dan kun je mooi het gepest over en weer volgen. Zo ook nu. Rangers won met liefst 7-1 en dat terwijl ze sinds de 3-1 met 10 man moesten spelen. De fans om mij heen hadden het dan ook erg naar hun zin, terwijl het uitvak ruim 20 minuten voor tijd al grotendeels leeg was. Boyd scoord liefst 5x (waarbij de 6-1 een enorme solo was) en passeerde toen en passent het record van Henke Larsson, zijn totaal aantal goals in de SPL staat nu op 162!



Tel hierbij ook nog eens een paar sneeuwbuien op en je hebt een avond waarover je tevreden kunt zijn. De rijen richting de metro terug waren zó lang dat we besloten de 2 km naar het hotel terug te lopen. In de stad was het nog lang prettig onrustig met blij Rangersfans. Ik denk dat we eerder terug in het hotel waren dan wanneer we netjes in de rij naar de metro hadden aangesloten.



hgrm

Behalve de 'grote twee' Rangers en Celtic, heeft (of had) Glasgow nog meer te bieden aan voetbal. Aangezien de stad behalve voetbal voor de tourist niet zo heel veel te bieden heeft (we hebben Glasgow nog boven Zoetermeer en Almere op de lijst van lelijke steden geplaatst), hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om op zoek te gaan naar enkele stukken levende voetbalhistorie.

Ten zuiden van het centrum, vrijwel midden tussen Ibrox en Parkhead, bevindt zich de wijk Queens Park, de bakermat van de eerste Schotse voetbalclub, die zonder al te veel fantasie Queens Park werd genoemd. Er is een aantal redenen waarom Queens Park bijzonder is. Ten eerste deed de club enkele keren mee aan de Engelse FA-cup en werden ze zelfs twee keer tweede. Ten tweede is Queens Park nog steeds een amateurclub. Hierdoor is de club afgezakt van topclub naar marginale also-ran in de laagste divisie. Ten derde heeft de club in korte tijd vier stadions gebouwd die allen Hampden worden genoemd en waarvan er nog drie bestaan.

Het eerste Hampden (1873-1884)  is helemaal verdwenen; er zit nu een bowls-club. Het tweede Hampden (1884-1903) was de hoofdreden van onze zoektocht. Nadat Queens Park in 1903 een nieuw stadion betrok, werd het oude terrein verkocht aan Third Lanark, die het omdoopte tot Cathkin Park. In 1967 gingen de Thirds failliet, mede door de schulden veroorzaakt door de bouw van een nieuwe tribune, enkele jaren ervoor.
Het stadion werd niet gesloopt, maar omgebouwd tot een openbaar veld. De tribune is verdwenen, maar delen van de terracing, die ooit driekwart van het stadion vormde, zijn nog intact.

Het was nog niet zo gemakkelijk om Cathkin Park te vinden; toen het uiteindelijk lukte, hadden we Hampden III en Hampden IV al  gespot.

De derde versie van Hampden is het stadion dat vanaf 1903 tot aan de dag van vandaag de thuishaven is van Queens Park. Bovendien is het het nationale stadion van Schotland. Van het originele ontwerp van Archibald Leitch is niks meer over, maar het blijft een imposant stadion.

Naast het grote Hampden ligt Lesser Hampden, het stadionnetje dat Queens Park in 1923 speciaal voor de lagere teams en de jeugd liet bouwen. Voordat het stadion gebouwd werd, stond er een boerderij. Het hoofdgebouw van de boerderij is omgebouwd tot kleedruimte en pavillion. Verder zijn er nog wat staantribunes en is er één overdekte tribune. Blijkbaar is dit voor de Schotse League voldoende; tijdens de verbouwing van het grote Hampden speelde Queens Park zijn wedstrijden op Lesser Hampden.

<foto's volgen>
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee