Doodsstrijd in Oss

Gestart door Hielke, apr 17, 2010, 22:16:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

Doodsstrijd in Oss
FC Oss - Telstar, 16 april 2010

Twee clubs met 28 punten, twee wedstrijden te spelen, één degradatieplaats. Het affiche FC Oss - Telstar is bij voorbaat een thriller. Een Engels scenario. 'That Final Day', maar dan op de één na laatste speeldag. Het doelsaldo van Telstar is beter, waardoor FC Oss móet winnen om niet op 'Non League' plaats te blijven staan. Alle reden om de vrijdagmiddagfiles te trotseren, op naar Oss.


Kijk, daar heb je het stadion van TOP, euh, FC Oss.


Het Heesen Yachts Stadion


'No one can stop Oss'. Nou ja, bijna niemand dan...

Bij de receptie van FC Oss halen wij de vooraf bestelde kaartjes op. De mevrouw van de ticketing verdwijnt achter de computer en komt dan met een onthullende mededeling. 'U komt uit Zuid Holland, meneer.' Ze bedoelt te zeggen: iedereen die boven de Waal woont, kan nóóit een supporter van Oss zijn, en is daarom verdacht. Telstar komt met bussenvol supporters, waardoor het duel tot risicowedstrijd is gepromoveerd. Vrije kaartverkoop aan mensen die op een kwartiertje rijden van Schoonenberg komen is duidelijk niet de bedoeling.

'U zit tussen de supporters van TOP Oss, meneer. Houd u gedeisd, dan kan er niets gebeuren.' Na een vriendelijk knikje krijg ik de kaarten.


Hoe lang branden de lichten nog?


Post hier uw afscheidsbrieven.


Heerlijk, een gammel supportershome met afbladderende vensterbanken.


In dit luxe onderkomen zetelt de harde kern van FC Oss.


En ze hebben ook een kerk...


Undercoveragent in Oss.  ;)


Hoewel het voetbal niet tegenviel, was deze Osser schnitzel toch echt het hoogtepunt van de avond!


Dat is nog eens een mooie spelersbus!


Meer dan 3000 toeschouwers. Oss lééééft!


Telstar is met honderden supporters: een uitvak vol. De witte confetti is mee uit Velsen-Zuid.


Hup Witte Leeuwen!

De ambiance valt bepaald niet tegen in het Heesen Yachts stadion. Heel Oss is toegestroomd om de wellicht laatste thuiswedstrijd in het profvoetbal te aanschouwen. Bij binnenkomst worden wij grondig gefouilleerd. Maar dan ook echt grondig. Niet heel gastvrij.

In de zesde minuut lijkt het doek al te vallen, voor de onthutsend zwakke thuisclub. 0-1, en een ijzige stilte. Behalve in het uitvak. Aangezien ik hoop dat Telstar voor het betaald voetbal behouden blijft, een gunstige ontwikkeling. 'Amateurs, amateurs', zingen de uitsupporters pesterig richting de Ossenaren. Het thuispubliek fluit en scheldt richting de eigen spelers, die er niets van bakken. Tot uit het niets de gelijkmaker valt.

Het gaat even spoken in Oss. Iedereen gaat er achter staan. Geweldig om die intense beleving, van alles of helemaal niets, mee te maken. Een verdediger van Telstar schiet eerst op de eigen paal, en daarna op de eigen lat. 'Survival' komt heel dichtbij. Steeds als de donkere keeper van Telstar de bal heeft, klinken achter het doel oerwoudgeluiden. Ik hoop dat Telstar nogmaals scoort.

Zover komt het niet, in een zenuwachtige tweede helft zonder doelpunten. Al was Telstar nog tweemaal zéér dichtbij, in de slotfase. Oss blijft laatste, maar ontvangt applaus. Volgende week valt de beslissing. En het doek, voor Fortuna Sittard, Telstar of FC Oss.


De Telstar-spelers vieren de snelle voorsprong met het uitvak.


Een 1-1 gelijkspel. Nog steeds hekkensluiter. Het thuispubliek wordt bedankt. Voor de laatste keer?

Lek11

Leuk foto's en verslag Hielke.

Dat wordt aankomende vrijdag erg spannend. Ik hoop dat Fortuna Sittard er in ieder geval in blijft.

Zit nog te twijfelen om naar één van de duels te gaan. Maastricht is me te ver, maar misschien dat ik nog naar Zwolle of Velsen-Zuid ga.

Als ik mocht kiezen had ik Oss aangewezen om te degraderen.

hgrm

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren als Veendam *na* het seizoen de geest geeft.
De KNVB heeft gezegd dat zodra het seizoen afgelopen is, de nummer 19 van de eerste divisie als topklasser wordt beschouwd. Dit houdt dus in dat als Veendam dan pas het loodje legt, de degradant niet a priori wordt aangewezen als vervanger.

Wat er dan wel gebeurt?
Een eerste divisie van 17 lijkt me niet wenselijk. Wellicht dat de KNVB pro forma alle topklassers de mogelijkheid geeft een licentie aan te vragen. In dat geval lijkt het me sterk dat er andere clubs zijn dan de nummer 19 van dit jaar die in staat zijn om op zo'n korte termijn te voldoen aan de voorwaarden. Dus als de KNVB niet voor 17 kiest, zat dat er in de praktijk wel op neerkomen dat de nr 19 een reprieve krijgt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Louk

Mooi verslag van de doodsstrijd.....