Verzoek medewerking historisch onderzoek

Gestart door kuipbewoner, nov 26, 2014, 10:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kuipbewoner

Beste groundhoppers,

Voor mijn studie Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam ben ik bezig met een afsluitende scriptie. Dit gaat over Europese uitwedstrijden die supporters bezoeken. Ik ben hiervoor op zoek naar uitgebreide persoonlijke reisverslagen (een reisjournaal of dagboek) van supporters. Voor de duidelijkheid: geen boek bijvoorbeeld van Tom Bodde, hoewel natuurlijk erg vermakelijk, is het te bondig geschreven.

Houdt één van jullie wel eens zo'n reisverslag bij of kennen jullie iemand die dit doet? Zo ja, zou je dit mij willen laten weten? Alvast bedankt voor het meedenken.


Sportieve groet,
Hans Koole


hgrm

Beste Hans,

Op het forum zijn (vooral uit de Feyenoord-hoek, om de één of andere reden) een aantal die-hard bezoekers van Europese uitwedstrijden te bezoeken. Een aantal verslagen is hier ook wel te vinden.

Kun je aangeven wat je precies zoekt voor verhalen? Gaat het om het organisatorische aspect (kaartje, bed, vervoer), het sociale aspect binnen de groep supporters, het veiligheidsaspect. Ben je ook geïnteresseerd in verhalen van mensen die niet als supporter maar als groundhopper in het buitenland wedstrijden bezoeken?
Ik denk dat als je concreet kunt maken naar welke informatie je op zoek bent en een hoop mensen zijn die informatie kunnen en willen delen.

Voor nu zou ik zeggen: ga eens grasduinen in de verschillende topics. Vooral 'hoe het was' in het agendatopic en de verschillende landensubfora bieden al een hoop leesvoer. Als je meer wilt weten, kun je auteurs ook per PB benaderen (via Mijn berichten in het menu bovenaan).


Misschien klinkt het wat schoolmeesterachtig....Dat kan kloppen. Ik ben schoolmeester en begeleid vaak leerlingen bij profielwerkstukken....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

kuipbewoner

Beste schoolmeester :)

Het gaat om het persoonlijke aspect van reizen als supporter. Veel verslagen blijven steken, hun goed recht overigens, met welke stadions ze hebben bezocht en hoe de sfeer bij en rondom de wedstrijd was. Ik wil onderscheidende persoonlijke noten lezen. Het liefste wil ik een bron waarin je kunt lezen dat een supporter of groundhopper een fysieke en innerlijke reis maakt. Wat doet bijvoorbeeld de reis en de vreemde cultuur met je? Dit soort onderscheidende egodocumenten kunnen dan weer geplaatst worden in de maatschappelijke context van die tijd.