Stelling van de dag: Messi

Gestart door TeeZee, apr 12, 2010, 22:45:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Stelling: Messi is een aardige jongen en een erg goede voetballer, maar de massale adoratie is overdreven.

Substelling: Adoratie van voetballers: overdreven of liefhebberij?

hgrm

Eens.
Voetbal is een spel van 11 spelers die allen met hun kwaliteiten bijdragen aan het team. Een speler als Messi, Robben of van Nistelrooy is bijzonder handig om in de gelederen te hebben en levert een hoop amusement, maar zonder een middenveld dat ze bedient of een defensie die voor balbezit zorgt, zijn ze nergens.
Dus om te beginnen te kwijlen zodra Messi aan de bal komt, getuigt van tunnelvisie.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Messi is een uitzonderlijk goede voetballer. Maar wel een in een uitzonderlijk goed team. Wanneer je als spits zo'n middenveld met zo'n aanvoer achter je hebt staan is het makkelijker te excelleren. Wanneer Messi in een minder team wordt gezet, zoals bijvoorbeeld Argentinie, straalt zijn ster een stuk minder.


King Nothing

Als Messi Argentinië wereldkampioen maakt dan is hij een voetballer die in de rij "uitzonderlijk goede voetballers" past.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

TeeZee

Citaat van: Joost op apr 13, 2010, 10:24:45Maar wel een in een uitzonderlijk goed team.
Maar blijkbaar zijn de overige individuen uit dat team niet zo heel geweldig, want die krijgen niet de zelfde lofzang. En dat terwijl een Zlatan Ibrahimovic toch ook niet de minste is.

Rinus A.

Er staat geen standaard op adoratie, dus kan er ook geen sprake zijn van overdrijven.

Het is net als bij de groundhoppers: hoeveel energie en aandacht kun je verspillen aan een oude tribune of lichtmast? En is er wel sprake van verspillen?

TeeZee

Er is mijns inziens wel verschil tussen persoonsverheerlijking en het mooi vinden van een oude tribune.

Hielke

Al eerder ter sprake gebracht: Messi is niet alleen een wereldvoetballer, maar ook een normale jongen. Zo'n etalagepop als Cristiano Ronaldo zal -hoe goed hij ook speelt- nooit die adoratie oproepen, omdat hij met zijn uitstraling en gedrag veel weerstand oproept.

Toen ik twee jaar geleden de stadsderby van Barcelona bezocht, liep Messi de dag voor de wedstrijd even op blote voeten het veld op voor een fotoshoot met sponsors. Wat een iel, verlegen, schuchter ventje. Hij lijkt zich bijna bezwaard te voelen door alle aandacht.

Rinus A.

Citaat van: TeeZee op apr 13, 2010, 12:43:39
Er is mijns inziens wel verschil tussen persoonsverheerlijking en het mooi vinden van een oude tribune.

Persoonsverheerlijking en stadionverheerlijking, het is beiden iets persoonlijks en iets waarvoor geen standaard geldt.

Sommige mensen zien een tribune gewoon als vervuiling van het landschap, een nu eenmaal broodnodige faciliteit die nodig is om grote hoeveelheden mensen van een wedstrijd of van een Messi te kunnen laten genieten. Een grotesk stuk beton met lelijke betimmering en veel roest. Anderen krijgen juist een harde plasser en dromen weg van de verhalen die bij de tribune horen of die ze er zelf bij bedenken.

Zo ook bij Messi of wat mij betreft Jan Bruin. De een ziet het als een te goed betaalde vent die achter een balletje aantrapt. Een ander raakt in trance van zijn bewegingen, keuzes. Messi geeft hem hoop, geeft hem herinneringen aan zijn jeugd, herinnert hem aan vroegere wedstrijden, spelers of spelmomenten.

Met beiden is het net als met de verheerlijking van God. Je kan het niemand kwalijk nemen dat ze zich zo laten gaan voor iets onbenulligs doch zo iets moois. Je kan enkel hopen dat ze ooit weer hun verstand gaan gebruiken.

Han

Citaat van: TeeZee op apr 12, 2010, 22:45:15
Stelling: Messi is een aardige jongen en een erg goede voetballer, maar de massale adoratie is overdreven.

Substelling: Adoratie van voetballers: overdreven of liefhebberij?

Ik verkeer in de wellicht benijdenswaardige positie dat ik in willekeurige volgorde de grascapriolen van Edson Arantes do Nascimento, Johan Cruijff, George Best en Diego Maradona in meer of mindere mate live op de voet heb kunnen volgen. Deze spelers hebben gemeen dat tijdens hun brille sprake was van onstentenis van het internettijdperk.

Ik spreek het vermoeden uit dat dat laagdrempelige medium bijdraagt tot de uitvergroting van collectieve bewondering, door jou omschreven als massale adoratie.

Ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men hedendaags een ontembare behoefte heeft aan iconisering. Ik kan dat niet los zien van de beelden van consumenten die volstrekt apathisch een winkel verlaten, hun aangeschafte Ipad hooghoudend als betrof het de Jules Rimet beker.

Men lijkt meer als voorheen helden en producten plaatsvervangend te koesteren om aan het ondermaanse de zin van raison d'etre te ontlenen.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed