De HSS Stena Discovery

Gestart door TeeZee, jun 18, 2008, 12:04:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Tussen 1997 en begin 2007 onderhield Stenaline een hogesnelheidsveerdienst tussen Hoek van Holland en Harwich International. De Stena Discovery was een catamaran die met 75 km/u in slechts 3 uur en 40 minuten aan de overkant was. Helaas kostte zo'n overtocht 180.000 liter diesel, wat zo duur werd dat op 8 januari 2007 de laatste overtocht was.

Sindsdien is er nog wel een verbinding, maar met langzamere veerboten. Met de HSS vertrok je 's ochtends rond 7:30 vanuit Hoek van Holland en stond je nog voor elf uur in Londen d.m.v. een aansluitende trein. Die tijd is helaas voorbij. Er is nog een dagvaart, maar je bent pas na kick-off aan de overkant. Wel zijn er nachtvaarten en is het tarief voor voetgangers niet eens al te verkeerd.

De HSS was aan de prijzige kant, maar eigenlijk vond ik het de fijnste manier van reizen naar Engeland. Aan de keren dat ik er gebruik van heb gemaakt, heb ik dan ook goede herinneringen. Nog meer mensen die ooit het genoegen (of het misschien juist niks vonden) om met de HSS naar Engeland te gaan?




Laatste aankomst Stena Discovery

hgrm

Het oversteken van de grote visbak blijf ik een noodzakelijk kwaad vinden, dat hoe dan ook minstens 3 à 4 uur duurt.  Dat gezegd hebbende, is het wel de meest relaxte manier om het grootste deel van die 3 à 4 uur door te brengen op die dobberende schuit. 

De alternatieven: uren in de auto door het weinig inspirerende Vlaamse land (geen idee wat Jacques Brel er zo mooi aan vond, behalve Marieke) rijden of je moeten onderwerpen aan de grillen van douane en luchthavenpersoneel voegen weinig toe aan de feel-good factor van de reis.

Het enige goede alternatief voor de HSS zou wat mij betreft een betaalbare, rechtstreekse Eurostar zijn die Nederland via HSL en kanaaltunnel met Londen verbindt. Als de HSL eenmaal in dienst is, zal die verbinding er vast wel komen. Maar of het ook betaalbaar wordt, is de vraag.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Batflyer

Ik ging in oktober 2003 met school naar Londen. 's Ochtends vroeg in Hoek van Holland op de boot richting Harwich. Het duurde me veel te lang, en er stond zoveel wind dat je niet eens door het schip kon lopen zonder dat je je ergens aan vast moest houden. Ik werd er dus een beetje misselijk van.

Maar zonder veel wind is het een relaxte manier van reizen, als je kijkt hoe luxe die catamaran was (bioscoopzalen, casino, winkels, restaurants enz.)
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

Stadionhopper

Ik ben afgelopen februari met Stena Line van Hoek van Holland - Harwich gegaan. De reis met de boot duurt 6 uur. Hij vertrok om 14:00 of 15:00 uur vanuit Hoek van Holland. De reis kostte mij 33 euro voor een enkeltje. Ik heb daarna een B&B hotel genomen in Harwich zelf en de volgende dag met de trein naar Norwich gegaan voor de match tegen Preston North End.

Ik ben van plan om Ipswich ook met de Stena Line te doen maar dan de nachtboot. Dat scheelt je een overnachting in een hotel. Vrijdagavond vertrekken, zaterdag wedstrijd en zaterdagavond weer met de boot terug. Ipswich ligt met de trein ongeveer 30 minuten van Harwich.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Ik heb deze overtocht met plezier meer dan eens genoten. For a few dollars more heb ik me meermaals getracteerd op een luxe stoel in een daarvoor geeigende ruimte voor in het schip. Koffie, krantje, cryptogram.

Vanaf de introductie van de chunnel tussen Folkestone en Dover is het gebruik drastisch afgenomen. Ik denk inmiddels in de loop der jaren elke mogelijke optie gehad te hebben tussen IJmuiden en Noord-Frankrijk.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op jun 20, 2008, 21:45:14
Ik heb deze overtocht met plezier meer dan eens genoten. For a few dollars more heb ik me meermaals getracteerd op een luxe stoel in een daarvoor geeigende ruimte voor in het schip. Koffie, krantje, cryptogram.
Ik zie het levendig voor me. Het Zwitserlevengevoel.

CiteerVanaf de introductie van de chunnel tussen Folkestone en Dover is het gebruik drastisch afgenomen. Ik denk inmiddels in de loop der jaren elke mogelijke optie gehad te hebben tussen IJmuiden en Noord-Frankrijk.
Ook Zeebrugge - Rosyth?