[Reacties] Christmas Carol

Gestart door TeeZee, dec 13, 2007, 15:33:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Voortreffelijke timing, een topic over Engels voetbal op Boxing Day of rondom de kerstdagen. Een wedstrijd op Boxing Day bezoeken staat nog altijd op mijn verlanglijstje, de komende jaren ga ik daar dan ook wat mee doen. Wedstrijden net buiten de kerstdagen hebben al iets speciaals, al is dat puur gevoelsmatig, maar hoe moet de sfeer wel niet zijn tijdens Boxing Day zelf? Ik denk serieus dat het anders is, met een vleugje bijzonderheid. Qua decibellen zal het niet per se beter zijn, maar supporters in de kerststemming op de meest traditionele voetbaldag van het seizoen... dat moet toch iets doen.

Weet iemand toevallig van wanneer de Boxing Day traditie stamt in Engeland en hoe dat zo gekomen is?

Han

Het enige dat ik weet te melden over een 'traditie' is dat in elk geval al in 1885 sprake was van boxing day fixtures.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Ik weet dan weer te melden dat 'boxing day' de dag na kerst was waarop de arbeiders hun kerstpakket (box) kregen. Waarschijnlijk mochten ze daarna naar huis.
In de tijd voor de floodlights, werd op elke middag dat de arbeiders (=toeschouwers) vrij waren, gebald. Ik heb wel eens gehoord dat er zelfs met kerst zelf gespeeld werd. De fixturelist moest immers afgewerkt worden, dus elke middag dat er toeschouwers te verwachten waren, werd gebruikt.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen