Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Jehoentelaar

Het is inderdaad triest te noemen. Dat de club twee losse vakken bij uitwedstrijden wilde regelen is eveneens 'lächerlich'.

Voor de supporters die niks met deze onderlinge janboel te maken hebben en willen hebben (zoals ik) word je na een tijdje wel een beetje hondsberoerd van al die liedjes door elkaar. Maar het zij zo. Je moet er wat voor overhebben om 3.Liga te kunnen zien in een echte Kurve per OV.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

TonyS

How low can you go.
Ik meen dat er bij PSG ook zoiets gebeurde en daarbij zelfs bij onderlinge gevechten een dode viel. Gelukkig kwam toen het grote schip met geld binnen uit het M.Oosten en werden Kop de Boulogne en andere hardcore fans verdreven uit het stadion en rellen ze nu bij het damesvoetbal. Misschien ook een scenario voor Munster?

ALenstra

Overigens zijn er meer clubs in Duitsland waar dit soort verdeeldheid heerst onder ultras.

Jehoentelaar

Citaat van: TonyS op aug 12, 2015, 18:31:09
How low can you go.
Ik meen dat er bij PSG ook zoiets gebeurde en daarbij zelfs bij onderlinge gevechten een dode viel. Gelukkig kwam toen het grote schip met geld binnen uit het M.Oosten en werden Kop de Boulogne en andere hardcore fans verdreven uit het stadion en rellen ze nu bij het damesvoetbal. Misschien ook een scenario voor Munster?

Liever geen sjeik in Münster. Nieuw stadion zit men in de gemeente ook niet op te wachten schijnt.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Hugo

@jehoentelaar; wat zijn de grote verschillen tussen de groepen in Münster?

Jehoentelaar

Ik weet helaas niet heel veel van beide groepen wat betreft inhoudelijke verschillen (ideeën over de club, de sport, politieke achtergrond, et cetera). Wel is de Fiffi-Gerritzen-Kurve een stuk groter en zij komen meer over als een reguliere groep ultra's zoals je die bij praktisch elke profclub in Duitsland wel tegenkomt. Van hun fanatisme komt ook na elke thuiswedstrijd een filmpje op het YouTube-kanaal van Münster4Life, een soort online magazine wat over diverse activiteiten en onderwerpen gaat rondom de stad Münster. Ik zie hen daarom als de meer 'erkende ultra's'.

De Deviants zijn een stuk kleinere groep en zie je eigenlijk vooral de FGK proberen te overstemmen wanneer er weinig tumult is naar aanleiding van het wedstrijdverloop. Ze hebben ook wat eerder de neiging om stil te vallen als het op het veld niet lekker loopt voor de Preußen (al zijn beide groepen natuurlijk heel goed in het uiten van onvrede). Je ziet dat ze hard hun best doen om vooral alternatief te zijn ten opzichte van de FGK en de andere supporters - ook met uiterlijke kenmerken (denk aan van die typische over het achterhoofd hangende mutsen). Beetje de hipsterultra's als je het mij vraagt.

Overigens verzamelen zich rondom de FGK ook een heleboel minder fanatieke supporters, terwijl rondom de Deviants meestal gaten ontstaan in de Kurve (behalve in de topwedstrijden en natuurlijk tegen Osna). Heb het idee dat de niet-ultra's die vaak naar het stadion komen het ook niet zo op de Deviants hebben.

Aankomende zaterdag ga ik weer een kijkje nemen in het Preußenstadion als steenkolenduits-sprekende fan, benieuwd hoe de verhoudingen dan in elkaar steken. Met de eerste thuiswedstrijd tegen Großaspach was het zulk hondenweer dat er überhaupt vrij weinig mensen kwamen opdagen, dus dat moet nu wel iets beter zijn.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Sebastiaan_W

Wanneer worden de wedstrijden in de 1. Bundesliga tot en met november vastgesteld?

FCT1980

Ik vond dat Deviants groepje ook maar een zielig zooitje toen we er afgelopen seizoen waren. Stonden achter hen (dicht bij een bierkraam uiteraard) en ze keken steeds achterom wie we waren haha. Waren er destijds met een paar jongens van Twente en Villa dus dat zal ze misschien niet bevallen zijn. Liep ook nog even uit de hand tussen de politie en een paar gasten en toen kwamen er ook jongens van het andere ultra vak over. Leek net of er toen wel eenheid was.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

AthleticHolanda

Citaat van: Sebastiaan_W op aug 13, 2015, 11:04:19
Wanneer worden de wedstrijden in de 1. Bundesliga tot en met november vastgesteld?

Ik denk nadat de loting voor de groepsfases van de Europese competities bekend is.

mike_t

Naar mijn mening zijn de antwoorden hierboven allemaal een beetje kort door de bocht.
Er worden ongenuanceerde uitspraken gedaan over zaken waarover vaak inhoudelijk geen kennis voorhanden is.
JeHoentelaar is de enige die echt dicht bij Preussen Munster zit en misschien inside zaken weet.

Hier staat in ieder geval nog meer info over de breuk tussen beide groepen :
http://www.11freunde.de/artikel/fuenf-stimmungsbloecke-die-fanszene-bei-preussen-muenster-ist-gespalten

(volgens mij ook deels door staantribune gebruikt, maar dat terzijde)

Van buiten af is het makkelijk om af te geven.
Politieke achtergronden (rechtsextremisme), ingrijpen in eigen groep ja/nee, groepsdoek ... allemaal zaken waar wij verder van af staan.

Een interne strijd, als je groepsdoek in andere handen valt, als kinderachtig betitelen?  De waarde van het groepsdoek begrijp je als je onderdeel uitmaakt van een groep. In veel ultra groeperingen is het de grootste vernedering die er kan bestaan, en reden om een groep op te heffen. Indien een groep wil doorgaan onder de oude naam en een ander deel daar anders over denkt, kan dat tot splitsing leiden.
Misschien vinden buitenstaanders van dit forum het feit of een ground pas telt als er je er een wedstrijd hebt gezien of niet ook als kinderachtig.
Ieder zijn ding, ieder zijn normen en waarden.

Tegenwoordig is er zeker een tendens gaande dat veel groeperingen zich opsplitsen. Omdat er verschil van mening is over hoe de ultra cultuur beleefd wordt of politieke verschillen.
Er zijn veel clubs met dit soort problemen (Alemannia Aachen, Preussen, Hannover, Dynamo Zagreb, PSG)

Ik kan me in veel gevallen voorstellen dat er een pro- en contra kamp over een club-intern dilemma ontstaat waardoor een splitsing de enige optie is. Dat gebeurt in de politiek ook regelmatig. Als je je niet kunt vinden in een bepaalde opvatting, dan komt er een partijafsplitsing.

Of een splitsing tot betere sfeer leidt?  Soms wel, meestal niet is mijn persoonlijke mening. Velen willen wedstrijden bezoeken waar enige vorm van vibe/brisants bij aanwezig is. Een derby, een duel met 2 goede supportersgroepen. Dus om simpel te roepen dat een PSG scenario goed is voor Munster? Wie komt er nu nog graag bij PSG? Qua beleving is het doods sinds Kop en de anderen niet meer (mogen) komen.

AthleticHolanda

Citaat van: mike_t op aug 13, 2015, 14:25:04
Wie komt er nu nog graag bij PSG?

Ik niet, maar het is er drukker dan ooit tevoren...

HRM1880

Citaat van: TonyS op aug 12, 2015, 18:31:09
How low can you go.
Ik meen dat er bij PSG ook zoiets gebeurde en daarbij zelfs bij onderlinge gevechten een dode viel. Gelukkig kwam toen het grote schip met geld binnen uit het M.Oosten en werden Kop de Boulogne en andere hardcore fans verdreven uit het stadion en rellen ze nu bij het damesvoetbal. Misschien ook een scenario voor Munster?
Ja laten we zoals in Parijs de fanatieke supporters bannen, dat gaat de sfeer zeker ten goede komen.
Ik ben grote fan van heel de ultrabeweging. De hoofdreden dat ik bijna nooit meer in Engeland ga hoppen omdat de sfeer daar zo goed als onbestaande is.
Geef mij dan maar een wedstrijd in Zweden of in zo'n grouwe Oostblokbak waar de ultras hun ding doen. Als die dan interne twisten hebben is dat hun ding.
Het oh zo geroemde Borussia Dortmund heeft zelfs 3-4 grote ultragroepen en waarschijnlijk nog wel meer kleinere groepen.

hgrm

Ik denk dat de post van mike_t haarfijn aantoont waar het probleem ligt.

In de hele post lees ik niet over de club of over het voetbal. Al die groepjes zijn alleen maar bezig voor zichzelf. Ze komen niet om voetbal te kijken of hun club te steunen, ze komen om zichzelf te profileren. Je ziet het al aan al die doeken aan de hekken. Er staan van alles en nog wat op, maar het gaat altijd om ultra's, niet om de club. Wat is de waarde ervan dan je de rest van het stadion laat weten dat groepje X uit Y ook aanwezig is?

Wat dat betreft zal ik ook nooit vergeten wat ik een keer bij de Haarlemse Honkbalweek heb meegemaakt.
Tijdens een wedstrijd van het Nederlands Team begonnen een stel malloten zo'n 'van je hela hela holala'-wave die je bij elk Nederlands team ziet. Door de spelers worden ze compleet genegeerd. Waarop één zo'n maupie roept "we doen dit voor jullie". Fout. Je doet het voor jezelf.

En zo is het met ultra's ook. De hele wedstrijd stompzinnig de zelfde liedjes zingen en met vlaggetjes wapperen voegt niets toe aan een wedstrijd of de sfeer. Support hoort een wisselwerking te zijn tussen wat er op het veld gebeurd en de tribune, niet de zelfpijperij van een stelletje overjarige pubers die denkt dat alles om hen draait. Als er op het veld niks gebeurt, hoort het op de tribune ook stil te zijn. Als je met 2-1 achter staat in de laatste minuut, een vrije trap krijgt en de keeper gaat mee naar voren, dan hoort het een heksenketel te zijn. Als een speler van de tegenpartij die net een overtreding heeft gemaakt of een 'verleden' heeft, aan de bal komt, hoort er gefloten te worden. Maar dat soort dingen heb je alleen door als je niet met je rug naar het veld in een megafoon staat te blèren.

Hoe het publiek het team wel echt kan steunen: HCAW-Pioniers ergens een jaar of vijf geleden tijdens het Pinkstertournooi zal ik ook nooit vergeten. Het is druk; er is een groot (jeugd)tournooi geweest dus veel publiek op de tribune bij de competitiewedstrijd van het eerste. Kennerspubliek want allemaal zelf honkballer, coach of begeleider. Wedstrijd kabbelt voort dus op de tribune wordt vooral geouwehoerd en met een half oog naar de wedstrijd gekeken. Todat er verlenging noodzakelijk is en HCAW de eerste twee honken bezet krijgt. Je voelt de spanning toenemen. Tussen de slagbeurten door wordt passende muziek gedraaid (Tomahawk Chop). Het publiek gaat meedoen en je voelt de spanning nog meer stijgen. HCAW komt door een stootslag op het tweede en derde honk. Muziek weer aan. Publiek doet massaal mee. Sfeer wordt bijna intimiderend. De werper van Hoofddorp wil de slagman van HCAW opzettelijk vier wijd geven (uit tactische overwegingen). Normaal gesproken routine. Na elke bal zwelt het geluid van het publiek harder aan. De werper kan de druk niet aan en gooit de bal hoog over de catcher heen. Loper van het 3e honk kan scoren. Einde wedstrijd; HCAW wint.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit nooit zo gelopen was zonder de sfeer die er op dat moment in het stadion hing.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

mike_t

Ik zal niet al te diep op je antwoord ingaan HGRM, maar toch wat persoonlijke kanttekeningen.
- je voorbeeld van HCAW is juist het laatste waar ik blij van zou worden. Als muziek mij moet vertellen of ik ergens aan mee moet doen dan ben je bij mij juist weer aan het verkeerde adres. Ik heb een gruwelijk hekel aan tunetjes bij doelpunten, of zoals bij basketbal/honkbal op specifieke momenten.
- Jij vindt dat het stil moet zijn op de tribune als er op het veld niets gebeurt .... vind ik niet. Ik zeg niet dat er 90 minuten lang dauer support  moet zijn, maar soms kun je als pubiek ook bij een 4-0 achterstand laten zien dat je achter de club staat. Met een megafoon heb ik overigens ook vrij weinig. Het moet komen zoals het komt. Maar momentum is vrij, niet altijd spelafhankelijk (dan kun je net zo goed de plaatselijke fanfare inhuren)
- Je leest nergens iets over club. Misschien niet direct, maar het is wel zo dat een aantal splitsingen van supportersgroepen komen door clubbeleid. Dynamo Zagreb is gesplitst omdat 1deel wil dat de club de ene kant opgaat, terwijl een ander deel de andere kant op wil. Hoe ga je als supporters om met 50+1 regel? Wat als een sjeik komt met dollars of de club wil een fancy nieuw stadion? Denk aan Manchester Utd en Arsenal. Ik ben van mening dat een supportersgroep de luis in de pels moet zijn op gebied van dit soort zaken. Ze staan nooit boven de club, maar moeten wel een mening hebben over beleid en daar ook naar handelen. Als dat opsplitsing betekent, so be it.

Jij jouw opvatting over support , ik de mijne.

hgrm

Citaat van: mike_t op aug 13, 2015, 17:01:41
Ik zal niet al te diep op je antwoord ingaan HGRM, maar toch wat persoonlijke kanttekeningen.
- je voorbeeld van HCAW is juist het laatste waar ik blij van zou worden. Als muziek mij moet vertellen of ik ergens aan mee moet doen dan ben je bij mij juist weer aan het verkeerde adres. Ik heb een gruwelijk hekel aan tunetjes bij doelpunten, of zoals bij basketbal/honkbal op specifieke momenten.
Dat vind ik van de sport afhangen. "Deuntjes" (het liefst op een echt orgel, zoals bij de Chicago Cubs, zitten in de cultuur van het honkbal. Bij voetbal is dat niet zo.

Citeer
- Jij vindt dat het stil moet zijn op de tribune als er op het veld niets gebeurt .... vind ik niet. Ik zeg niet dat er 90 minuten lang dauer support  moet zijn, maar soms kun je als publiek ook bij een 4-0 achterstand laten zien dat je achter de club staat. Met een megafoon heb ik overigens ook vrij weinig. Het moet komen zoals het komt. Maar momentum is vrij, niet altijd spelafhankelijk (dan kun je net zo goed de plaatselijke fanfare inhuren)
Dat ben ik met je eens. Het gaat me erom dat hetgeen op de tribunes gebeurt relatie moet hebben met wat er op het veld gebeurt. Als PSV in de 80e minuut de achtste goal erin trap tegen De Graafschap heb ik liever dat het publiek een beetje lauw reageert dan dat ze allemaal staan te hossen alsof ze net de beslissende goal in de bekerfinale hebben gemaakt.

Citeer
- Je leest nergens iets over club. Misschien niet direct, maar het is wel zo dat een aantal splitsingen van supportersgroepen komen door clubbeleid. Dynamo Zagreb is gesplitst omdat 1 deel wil dat de club de ene kant opgaat, terwijl een ander deel de andere kant op wil. Hoe ga je als supporters om met 50+1 regel? Wat als een sjeik komt met dollars of de club wil een fancy nieuw stadion? Denk aan Manchester Utd en Arsenal. Ik ben van mening dat een supportersgroep de luis in de pels moet zijn op gebied van dit soort zaken. Ze staan nooit boven de club, maar moeten wel een mening hebben over beleid en daar ook naar handelen. Als dat opsplitsing betekent, so be it.
Dat is allemaal waar, maar op het moment dat je op die tribune staat, dan hoort dat niet van belang te zijn. En als je het er zo niet mee eens bent dat je er echt een probleem mee hebt, dan blijf je lekker thuis. Of richt je een club als FC United op. En zeker dingen als politiek horen niet op de tribune thuis. 

Citeer
Jij jouw opvatting over support , ik de mijne.

Dat zeker.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen