Hoofdmenu

TSV Lyra

Gestart door Joost, sep 01, 2008, 00:52:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

De laatste zondag van augustus, mooi weer plus de beschikking over een autombieltje. Drie ingrediënten dus om een voetbalwedstrijdje in België te bezoeken. De keuze was echter karig. Aangezien mijn vriendin, eigenaresse van het autootje, mee zou gaan wilde ik haar niet meenemen naar plaatsen als Bocholt of Hamoir waar slechts 1 tribune staat. En eerlijk gezegd had ik daar ook weinig zin in. De enige wedstrijd die aansprak was TSV Lyra – Olympia sc Wijgmaal. Niet qua affiche maar het stadion van Lyra scheen schitterend te zijn. Ik had er geen foto's van in mijn geheugen en besloot dat zo te laten om de verrassing wat groter te maken.

Even na 1 uur vertrokken we richting België. Ik blijf me iedere keer weer verbazen hoe dichtbij dat allemaal is. Naar Eindhoven is een uur rijden, naar Brussel en Antwerpen ook en in tegenstelling tot de route naar Eindhoven kom je dan nog langs allemaal leuke clubjes en stadions. Westerlo, Geel, Herentals, Beringen om een kleine selectie te noemen.

Wanneer je richting Lier rijdt zie je eerst de lichtmasten van die andere club, Lierse SK. Rechtsom via de ring kom je dan bij Lyra. Je rijdt er nogal gemakkelijk voorbij en rijdt dan zo de Grote Markt op. Lyra heeft altijd in de schaduw gestaan van grote broer Lierse SK al speelde ook Lyra vele seizoenen in een van de hoogste twee divisies maar dit zijn lang vervlogen tijden. In 1961 zakte het oorspronkelijk Lyra naar Derde. Oorspronkelijk want in in 1972 was er een fusie tussen beide clubs in Lier. Veel van Lyra zat er overigens niet bij, de enige verandering was dat Lierse SK tien jaar lang Lierse SV zou heetten. De supporters van Lyra vonden het maar niets en richten hun club gewoon weer opnieuw op. Het stamnummer 52 werd alleen niet teruggekregen en sindsdien is het 7776. Toch viert Lyra 1909 als haar geboortejaar en dit is daarom het junileumsjaar.

Het nieuwe Lyra ging vlot van 4de provinciaal naar tweede maar bleef daar 4 seizoenen hangen. In 1978 was er eindelijk promotie naar eerste maar de stap naar de nationale divisie kon niet gemaakt worden. In 1982 volgde zelfs degradatie naar 2de provinciaal. De club had even tijd nodig om te herstellen maar in 1986 werd wederom de hoogste provinciale klasse behaald. Ditmaal werd de kampioensvorm doorgezet en in 1987 was Lyra terug in vierde klasse. Sindsdien speelde Lyra voornamelijk 4de klasse met twee uitstapjes naar boven. Eerst de seizoenen 91-92 en 92-93 en vervolgens van 2000 tot 2005. In de laatste periode werd er zelfs een derde plaats gehaald in de derde klasse.

We waren een minuut of tien voor aanvang aan de kassa waar de algemene entree 10 euro bedroeg. Behoorlijk prijzig voor vierde klasse niveau. Gelukkig wel een mooi kaartje. Binnengekomen viel ik om van verbazing, er zijn maar twee echte tribunes in het Lyrastadion maar deze zijn dan ook fantastisch mooi. Achter een van de doelen een stijle terrace met zeer kleine treden. Aan de lange zijde een schitterende hoofdtribune waaraan sinds 1972 niets meer aan onderhoud was gedaan. In deze tribune lijkt het alsof er nog resten staan van een vorige tribune. Aan de andere lange zijde een reclamewal en achter het andere doel een hoge kantine met businessseats. Het gratis programmablad was erg dik maar het percentage tekst was lager dan de hoeveelheid sport in de Daily Sport.

De wedstrijd tegen het Olympia Wijgmaal zei me vooraf weinig maar was zeer de moeite waard. Al na 2 minuten kon Lyra zeer eenvoudig de 1-0 maken. De verdediging van Wijgmaal leek nog met vakantie. Met voetbal had het overigens weinig te maken want van enig samenspel was bij beide teams nauwelijks sprake. Na dik 10 minuten ging de keeper van Wijgmaal weer eens onder de bal door en werd het 2-0. Verder was Lyra eigenlijk niet over de middenlijn geweest maar wel twee goals. Wijgmaal probeerde veel maar had spitsen die in geen honderd jaar zouden gaan scoren. De keeper van Lyra maakte het nog leuker. Hij beoordeelde een diepe bal totaal verkeerd en zag 'm over zich heen gaan, bedacht zich geen moment en pakte 'm vast. Helaas voor hem 10 meter buiten de zestien dus hij kon vertrekken. De nieuwe keeper liet gelijk zien er niets van te kunnen maar gelukkig voor Lyra waren den spitsen van Wijgmaal nog slechter. Vlak voor rust zorgde een uitbraak zelfs voor 3-0.
Na rust drong Wijgmaal nog meer aan maar iedere aanval van Lyra was veel gevaarlijker. Het was een klein wonder dat het bij 3-0 bleef. Wijgmaal wist wel een doelpunt te maken. De keeper van Lyra schoot een terugspeelbal in de voeten van een Wijgmaal speler, deze plaatste de bal netjes richting doel en wilde al juichen totdat een van zijn medespelers de bal nog net een tikje gaf om de goal te claimen, vanuit buitenspelpositie. Dat was in de 70ste minuut waarna de drang om te scoren bij beide teams afnam.

Na afloop liepen we richting centrum om een hapje te eten. De keus viel op het Pitapalais aan het Zimmerplein. Dit is genoemd naar de Zimmertoren, een bouwwerk met astronomisch uurwerk. Lier deed aan als een gezellige stadje en je kunt er uitstekend eten.
Op de terugweg maakten we een kleine omweg langs Beringen maar daar waren de poorten volledig gesloten.































georgesv

leuk leuk!
tot voor kort speelde bij Lyra overigens Filip Joos, voetbalverslaggever bij de VRT
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gmsif2j0

nog foto's van Lyra op www.groundhopping.be > antwerpen

Stadionhopper

Jammer dat je het tankstationnetje niet erbij op de foto hebt genomen. Dat vind ik juist het bijzondere aan de ingang:

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op sep 01, 2008, 19:20:15
Jammer dat je het tankstationnetje niet erbij op de foto hebt genomen. Dat vind ik juist het bijzondere aan de ingang:



Er zit nu een groenige benzineleverancier in, heb het inderdaad niet op de foto.

hgrm

De tribune is inderdaad later uitgebreid. Voor informatie hierover verwijs ik naar het verslag van mijn bezoek aan Lyra:

http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=234.msg1616#msg1616
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen