De Nederlandse Inglis

Gestart door TeeZee, jan 02, 2008, 22:14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Han op nov 29, 2009, 22:46:36
Ik vraag me af welk Nederlands stadion(s) ooit de beschikking had )hadden) over zitten en staan aan voor zijden. Vermoedelijk kwalificeert Het Oosterpark hier zich voor.

Het Oosterpark heeft dat maar aan drie zijden gehad dacht ik. Ik heb er nog een boek over staan, zal het vanavond eens nakijken.

Hoewel Belgisch denk ik dat het oude Daknam in Lokeren misschien wel aan je eisen voldoet.

Hugo

Citaat van: Han op nov 29, 2009, 22:46:36
Ik vraag me af welk Nederlands stadion(s) ooit de beschikking had )hadden) over zitten en staan aan voor zijden. Vermoedelijk kwalificeert Het Oosterpark hier zich voor.

Welicht de Kuip ergens in de tijd.

Han

Ik ben erin geslaagd om een foto te traceren van de hoofdtribune van De Vrolijkheid, voormalige ground van zowel Zwolsche Boys als PEC.


http://www.historischcentrumoverijssel.nl/hcoroot/hoofdnavigatie/zoeken_en_vinden/introductie/Beeldbank.htm

Op het invulscherm de volgende zoekinstructie:

Vrije tekst: De Vrolijkheid
Plaatsnaam: Zwolle

Kies bij 'zoeken' pagina 4 en stuit op foto 35; laat je niet misleiden door de onjuiste begeleidende tekst.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

Citaat van: Han op aug 20, 2010, 21:55:07
Ik ben erin geslaagd om een foto te traceren van de hoofdtribune van De Vrolijkheid, voormalige ground van zowel Zwolsche Boys als PEC.


http://www.historischcentrumoverijssel.nl/hcoroot/hoofdnavigatie/zoeken_en_vinden/introductie/Beeldbank.htm

Op het invulscherm de volgende zoekinstructie:

Vrije tekst: De Vrolijkheid
Plaatsnaam: Zwolle

Kies bij 'zoeken' pagina 4 en stuit op foto 35; laat je niet misleiden door de onjuiste begeleidende tekst.

Ik ben zo vrij geweest om hier een rechtstreeks link te plaatsen.

Mooie foto, zal eerst het boek weer eens lezen voordat ik wat ga vragen.


Han

Die gebruikersvriendelijke oplossing lukte mij helaas niet. Bedankt. De foto is in die zin vanuit een bijzondere optiek genomen omdat ik als jongetje talloze malen over het voorgrondmuurtje heb gehangen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ik heb uiteindelijk het boek nooit in handen gehad en zou het bijzonder op prijs stellen als een geestverwant in de gelegenheid is om hier scans te plaatsen van de inhoudsopgave/opsomming van de behandelde grounds; als dat voorhanden zou zijn.

Of een verwijzing ernaar als het gepubliceerd is op het net.

Bij voorbaat dank!
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Op Bol.com zijn 36 pagina's (waaonder de inhoudsopgave) als inkijk te zien.
Als je zoekt op "Reurink" dan vin je m zo.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op okt 12, 2014, 00:34:10
Op Bol.com zijn 36 pagina's (waaronder de inhoudsopgave) als inkijk te zien.
Als je zoekt op "Reurink" dan vin je m zo.

Cheers!!!

Het roept bij mij enkele vragen en verbazing op maar ik voel me niet de aangesproken persoon om de auteur te betwisten. Zo zal er ongetwijfeld sprake zijn van een legitieme motivatie om het bijveld van het Olympisch Stadion niet te benoemen.












Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ðe waan

Het bijveld wordt wel benoemd, maar dan in het lemma over het Olympisch Stadion. Zelfs met een fraaie foto erbij.

Ook is er een apart hoofdstuk waarin alle terreinen worden benoemd die bij NBVB-wedstrijden zijn gebruikt.

Han

Citaat van: ðe waan op okt 13, 2014, 13:28:08
Het bijveld wordt wel benoemd, maar dan in het lemma over het Olympisch Stadion. Zelfs met een fraaie foto erbij.

Ook is er een apart hoofdstuk waarin alle terreinen worden benoemd die bij NBVB-wedstrijden zijn gebruikt.

Ok, bedankt! 

Ik ben bij het raadplegen van historisch materiaal en beeldbanken gestuit op meerdere discrepanties die voor mij tot op heden onverklaarbaar zijn; zonder hier overigens aan te willen sturen op opheldering.

Wellicht is dat te verklaren vanwege afwijkende naamsaanduidingen in de inhoudsopgave. Zo speelde KFC in Koog aan de Zaan op 'het KFC-terrein' aan de Sportstraat/Breestraat en aan de Wezelstraat terwijl in de clubhistorie prominent melding wordt gemaakt van de Pinkstraat en daar verrassend veel beeldmateriaal van te traceren is (te zien in het topic zwartwitte hommage).

Stop press.

Ik kreeg van een medelid het zeer gewaardeerde aanbod om het boek tegen verzendkosten op een correspondentie-adres in Nederland te laten bezorgen. Mijn dank voor dat geweldige gebaar is zeer groot!



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: Han op okt 13, 2014, 22:38:44
Ok, bedankt! 

Ik ben bij het raadplegen van historisch materiaal en beeldbanken gestuit op meerdere discrepanties die voor mij tot op heden onverklaarbaar zijn; zonder hier overigens aan te willen sturen op opheldering.

Wellicht is dat te verklaren vanwege afwijkende naamsaanduidingen in de inhoudsopgave. Zo speelde KFC in Koog aan de Zaan op 'het KFC-terrein' aan de Sportstraat/Breestraat en aan de Wezelstraat terwijl in de clubhistorie prominent melding wordt gemaakt van de Pinkstraat en daar verrassend veel beeldmateriaal van te traceren is (te zien in het topic zwartwitte hommage).

Stop press.

Ik kreeg van een medelid het zeer gewaardeerde aanbod om het boek tegen verzendkosten op een correspondentie-adres in Nederland te laten bezorgen. Mijn dank voor dat geweldige gebaar is zeer groot!

Ik meende mij te herinneren dat KFC ooit moest vertrekken vanwege de aanleg van de Coentunnel. Dat zou gelijk het hele mysterie oplossen. De Pinkstraat is namelijk het verlengde van de Breestraat, en vlak na die overgang kruist de Pinkstraat de Sportstraat. Aan de Wezelstraat ligt nu nog steeds een voetbalterrein.

Han

Citaat van: Joost op okt 14, 2014, 08:52:21
Ik meende mij te herinneren dat KFC ooit moest vertrekken vanwege de aanleg van de Coentunnel. Dat zou gelijk het hele mysterie oplossen. De Pinkstraat is namelijk het verlengde van de Breestraat, en vlak na die overgang kruist de Pinkstraat de Sportstraat. Aan de Wezelstraat ligt nu nog steeds een voetbalterrein.

Daarmee is aan verwarring en einde gekomen! Cheers!

Enschedese Boys speelde onder andere op 'Deppenbroek'. In de inhoudsopgave wordt gewag gemaakt van  'Volkspark'. 

Wie was in Kerkrade de betaaldvoetbal-club op 'Juliana Sportpark' aan de Heerlenersteenweg?


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Bier und Bratwurst

Enschedese Boys speelde zeker in Het Volkspark. PW speelde daar tot voor een aantal jaren geleden ook nog. Nu staat alleen het clubgebouwtje van PW er nog maar er is geen voetbal meer. Heb er zelf ook nog ooit een paar wedstrijden mogen voetballen met D.V.O.'71 uit Almelo. (D.V.O.'71 is nu opgegaan met SV Rietvogels tot D.R.C.'12)
Het ene stadion is het andere niet!

Han

Citaat van: Bier und Bratwurst op okt 14, 2014, 22:27:07
Enschedese Boys speelde zeker in Het Volkspark. PW speelde daar tot voor een aantal jaren geleden ook nog. Nu staat alleen het clubgebouwtje van PW er nog maar er is geen voetbal meer. Heb er zelf ook nog ooit een paar wedstrijden mogen voetballen met D.V.O.'71 uit Almelo. (D.V.O.'71 is nu opgegaan met SV Rietvogels tot D.R.C.'12)

OK.

CiteerDe ploeg speelde haar wedstrijden in het Volkspark. Later werd verhuisd naar een privéterrein van de Enschedese familie Deppenbroek.

CiteerIn 1956 werd door de gemeente, die op Deppenbroek woningen ging bouwen, besloten dat De Boys moest verhuizen naar Het Diekman.


CiteerVanaf 1954 kwam de vereniging uit in het net gestarte betaald voetbal in Nederland. De Boys kwamen vanaf 1956 uit in de Tweede divisie. Er was sprake van een verhuizing van sportpark Deppenbroek naar het net opgeleverde Stadion Het Diekman, maar uiteindelijk werd SC Enschede de bewoner van het nieuwe stadion en ging de Enschedese Boys haar wedstrijden spelen in het G.J. van Heekpark.

Bron: wikipedia en website FC Twente.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

In het seizoen 1968/69 werd Nederland verrast door uiterst opmerkelijk en verrassend nieuws. Zwolsche Boys contracteerde destijds de Joegoslaaf Ivica Osim; een voetballer van wereldfaam en dito formaat. Alsof Johan Cruijff de overstap zou maken naar SC Drente.


Op 6 Januari 1969 trok de magneet Osim meer dan 8000 toeschouwers naar het Gemeentelijk Sportpark in Zwolle. Dat aantal was ongehoord voor Boys-begrippen als PEC niet de tegenstander was in de stadsderby. De tegenstander was Limburgia.

Later bleek dat sprake was van volksverlakkerij omdat Osim niet speelgerechtigd bleek. Medici hielden hem op de tribune. Uiteindelijk debuteerde hij op 19 januari 1969 tegen Gooiland.

Van de in het Stadioncomplex genoemde ex-league clubs heb ik, als ik mijn bibliotheek er goed op na sla, er in de loop der jaren 41 in actie gezien tegen hetzij Zwolsche Boys of PEC. Hoofdzakelijk in Zwolle, maar zo nu en dan ook uit.

Uitslagen blijven niet nauwelijks bij; beelden en gevoel(ens) deels wel. Je herinnert je niet het uitshirt van PEC maar wel de witte outfit van SC Drente in de goelag-archipel op de permafrost van Zuid-Oost Drente waar ik de turnstile niet durfde aan te raken; bevreesd als ik was voor bittere dactyloscopie.

In Hilversum was ik op het Gemeentelijk Sportpark op de tweede rang tijdens Gooiland-PEC volledig gebiologeerd, meer nog geobsedeerd, door de Dudok-juweel. Van het wedstrijdverloop weet ik hoegenaamd helemaal niets meer. Alleen dat PEC won.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed