Tweede Kamerverkiezingen Nederland 9 juni 2010

Gestart door TeeZee, mei 18, 2010, 09:54:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Citaat van: TeeZee op mrt 23, 2014, 18:44:54
Punt is, als de PVV-stemmer echt wil dat het aantal Marokkanen dat zich met illegale praktijken bezighoudt kleiner wordt dan moeten ze juist niet op de PVV stemmen.

De PVV zorgt ervoor middels de puur generaliserende beeldvorming alleen maar voor dat de allochtonen minder kansen krijgen in onze maatschappij (dat is al het geval trouwens, een Mohammed wordt minder vaak uitgenodigd voor een gesprek dan een Henk).


Ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar hier in België kunnen de extreem rechtste partijen hun "Marokkanen buiten" slogans binnenkort gaan toespitsen op Oost-Europeanen met een voorkeur voor de Roemeense nationaliteit.

Het migratiebeleid trekt nog steeds op niets en nu zetten ze nog nagenoeg alle grenzen open. Mensen die helemaal niets te verliezen hebben, krijgen nu de kans om te gaan stelen in het rijkere westen. Dergelijk ondoordacht beleid blijft ervoor zorgen dat extreem rechts jammer genoeg een bepaald draagvlak heeft. Europese en Belgische regeringspartijen moeten maar eens zorgen dat ze mede dankzij goede regels het migratiebeleid verbeteren en allochtone criminaliteit harder aanpakken. Enkel door vooruitgang op dergelijke punten maak je extreem rechts monddood.

TeeZee

Nou, benieuwd hoeveel partijen er nodig zullen zijn voor een meerderheidskabinet. Er doen er 31 mee aan de verkiezingen van dit jaar.

hgrm

Een zetel of 45 zal onbruikbaar zijn omdat de PVV en de SP niet willen samenwerken en/of omdat niemand met hen wil samenwerken (in het geval van de PVV: gelukkig maar). Dan houd je er 105 over. Daaruit moet een meederheidskabinet worden samengesteld dat zowel in de 2K als in de 1K voldoende steun heeft.

Aan VVD en CDA valt waarschijnlijk niet te ontkomen. Dan zit je op iets van 50. Grote kans dat je dus nog (minstens) 2 andere partijen nodig hebt. De VVD zal nooit toestaan dat zowel GL als de PvdA in een kabinet komen, dus D66 is zeker van z'n plaats.

Om geen 5e partij nodig te hebben, is het van groot belang dat de splinterpartijen zoals klein rechts, PvdD, FvD of 65+ niet te veel zetels afsnoepen. Om de kans op een werkbare en stabiele regering het grootst te maken hoop ik dat iedereen kiest voor één van de grote pro-democratische en samenwerkingsgezinde partijen (VVD, CDA, D66, PvdA, GL dus).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op feb 02, 2017, 12:09:25
Een zetel of 45 zal onbruikbaar zijn omdat de PVV en de SP niet willen samenwerken en/of omdat niemand met hen wil samenwerken (in het geval van de PVV: gelukkig maar). Dan houd je er 105 over. Daaruit moet een meederheidskabinet worden samengesteld dat zowel in de 2K als in de 1K voldoende steun heeft.

Aan VVD en CDA valt waarschijnlijk niet te ontkomen. Dan zit je op iets van 50. Grote kans dat je dus nog (minstens) 2 andere partijen nodig hebt. De VVD zal nooit toestaan dat zowel GL als de PvdA in een kabinet komen, dus D66 is zeker van z'n plaats.

Om geen 5e partij nodig te hebben, is het van groot belang dat de splinterpartijen zoals klein rechts, PvdD, FvD of 65+ niet te veel zetels afsnoepen. Om de kans op een werkbare en stabiele regering het grootst te maken hoop ik dat iedereen kiest voor één van de grote pro-democratische en samenwerkingsgezinde partijen (VVD, CDA, D66, PvdA, GL dus).

En jij gelooft Rutte nog steeds als hij zegt niet met de PVV te willen samenwerken ?

Hoeveel van zijn beloftes heeft hij al niet geschonden ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Jef400

Citaat van: hgrm op feb 02, 2017, 12:09:25
Een zetel of 45 zal onbruikbaar zijn omdat de PVV en de SP niet willen samenwerken en/of omdat niemand met hen wil samenwerken (in het geval van de PVV: gelukkig maar). Dan houd je er 105 over. Daaruit moet een meederheidskabinet worden samengesteld dat zowel in de 2K als in de 1K voldoende steun heeft.

Aan VVD en CDA valt waarschijnlijk niet te ontkomen. Dan zit je op iets van 50. Grote kans dat je dus nog (minstens) 2 andere partijen nodig hebt. De VVD zal nooit toestaan dat zowel GL als de PvdA in een kabinet komen, dus D66 is zeker van z'n plaats.

Om geen 5e partij nodig te hebben, is het van groot belang dat de splinterpartijen zoals klein rechts, PvdD, FvD of 65+ niet te veel zetels afsnoepen. Om de kans op een werkbare en stabiele regering het grootst te maken hoop ik dat iedereen kiest voor één van de grote pro-democratische en samenwerkingsgezinde partijen (VVD, CDA, D66, PvdA, GL dus).
Ik twijfel zelfs of VVD en CDA samen aan de 50 zetels komen. Zeker met de groei van de PVV en de suffe koers van het CDA momenteel.  Ik vrees voor vele partijen met enkele zetels, FvD, DENK en dan nog wat er bij komt bij de PvdD en de SGP dat zouden samen zomaar 10 zetels kunnen zijn. Met de PVV erbij zit je dan op 40, SP erbij op 55 niet benutbare zetels. Dan is het maar afvragen wat de PvdA gaat doen, wat daar vanaf gaat en wat daarvan verdeelt gaat worden. Kijk naar een nieuwe wegen kijk naar andere partijen. Ik zie weinig kans tot een stabiele regering. Ik vraag het me af of VVD, CDA, D66 samen boven de 75 uitkomen, de PvdA zie ik niet meer met de VVD gaan, misschien gaat GL wel met de VVD, CDA en D66 in zee. Maar dat wordt een moeilijk kabinet dan.

hgrm

Citaat van: spons op feb 02, 2017, 12:55:51
En jij gelooft Rutte nog steeds als hij zegt niet met de PVV te willen samenwerken ?

Hoeveel van zijn beloftes heeft hij al niet geschonden ?

PVV en VVD hebben ook nog één of twee partners nodig, zeker als je de 1K in het stuk betrekt.
Rutte acht ik wel instaat om weer met de PVV in zee te willen maar het CDA zie ik de fout niet nog een keer maken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Jef400 op feb 02, 2017, 13:07:30
Ik twijfel zelfs of VVD en CDA samen aan de 50 zetels komen. Zeker met de groei van de PVV en de suffe koers van het CDA momenteel.  Ik vrees voor vele partijen met enkele zetels, FvD, DENK en dan nog wat er bij komt bij de PvdD en de SGP dat zouden samen zomaar 10 zetels kunnen zijn. Met de PVV erbij zit je dan op 40, SP erbij op 55 niet benutbare zetels. Dan is het maar afvragen wat de PvdA gaat doen, wat daar vanaf gaat en wat daarvan verdeelt gaat worden. Kijk naar een nieuwe wegen kijk naar andere partijen. Ik zie weinig kans tot een stabiele regering. Ik vraag het me af of VVD, CDA, D66 samen boven de 75 uitkomen, de PvdA zie ik niet meer met de VVD gaan, misschien gaat GL wel met de VVD, CDA en D66 in zee. Maar dat wordt een moeilijk kabinet dan.

Het CDA is voor veel mensen zonder uitgesproken mening een goed alternatief, zeker nu de VVD op rechts en GL en PvdA op links steeds uitgesprokener worden. Ik zie het CDA een verrassend goede uitslag boeken. Het kan haast niet anders (hoewel ik het graag zou willen) dat VVD en CDA de romp van het volgende kabinet gaan vormen.

Maar naast VVD en CDA zijn nog minstens twee andere partijen nodig. D'66 lijkt me de meest zekere kandidaat. Voor de laatste plaats komen diverse partijen in aanmerking. GL, PvdA en CU lijken me het meest waarschijnlijk. Dus voor de linkse partijen weer het duivelse dilemma: meedoen en afgerekend worden voor de daden van een in essentie rechts kabinet (zoals PvdA nu) of in de oppositie plaats nemen en helemaal geen invloed kunnen uitoefenen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Wat mij opvalt in de huidige politiek is de wirwar aan partijen die slechts voor 1 issue zichzelf verkiesbaar hebben gesteld en ermee wegkomen dat hun argumenten vaak je feitelijk niet kloppen.

Zo'n partij als Artikel 1, dat mist iedere vorm van visie. Kijk op hun site; ze willen de gelijkwaardigheid van mensen versterken. Leuk streven maar dat klinkt meer als een non profit stichting dan iets dat een politieke partij is.

Henk Krol loopt op de radio te verkondigen dat zijn programma niet wordt doorgerekend 'omdat hij het CPB niet vertrouwd'. het is wellicht de meest egoitische partij waar je op kunt stemmen als oudere. Decennia lang hebben ouderen geprofiteerd van de economische groei en voorspoed, hoe haal je het dan in je hoofd om nog meer te eisen terwijl je weet dat jongeren nooit de welvaart kunnen bereiken die ze zelf behaald hebben.

De VVD is niet mijn partij en Rutte een matig uithangbord maar de partij heeft wel een visie op alle punten.

Een regering met de PVV gaat er gewoonweg niet komen. CDA-VVD-D66 lijken wel al zeker als begin van een coalitie, wie er dan nog aansluit is een grote verrassing. Ik denk niet dat de VVD en SP of GL niet zien zitten om met elkaar te regeren, daarvoor liggen hun ideeen toch veel te ver uit elkaar. Ik hoop dan maar dat de PvdA zich enigszins hersteld.

hgrm

Joost slaat de spijker op zijn kop.

Vrijwel alle nieuwe partijen zijn ontstaan uit een bepaald soort (vaak onterechte) onvrede. Als je regeringsverantwoordelijkheid wil, dan kun je niet aankomen met een stel issues waarvoor je je sterk maakt en voor de rest geen mening hebben. Alleen bij de klassieke partijen en in mindere mate de SP zie je een verkiezingsprogramma dat alomvattend is en is gebaseerd op een basisideaal dat doorwerkt op alle beleidsterreinen. Met andere woorden: er zit visie in en er zit structuur in.

Met de idealen en de visie van die partijen kun je het eens of oneens zijn, maar je weet zeker dat als ze aan de macht komen, er geen grote rampen gebeuren. In de VS is momenteel te zien dat die rampen wel kunnen gebeuren als er opportunisten of populisten aan de macht komen.

Op VVD/CDA/D66 wil ik mijn geld ook wel zetten. Ik denk wel dat het dit keer wel eens GL kan zijn dat in het kabinet komt. De PvdA heeft ondervonden wat er gebeurt als je als linkse partij in een rechts kabinet terecht komt en zal niet zo snel toehappen. Ik denk dat VVD/CDA/D66 niet zoveel te kiezen zullen hebben....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Ben zelf VVD lid en een tijd lang ook actief geweest. Nu met het oog op mijn maatschappelijke carriere gestopt met actief zijn in de politiek. Hoewel ik het regelmatig niet eens ben met de VVD (bijvoorbeeld de brief van Rutte) is het wel de partij die qua ideologie aansluit bij wat ik vind. Wat mij net als o.a. Joost stoort aan veel andere partijen is dat er geen ideologisch gedachtengoed is. Voor de SP, de PVV, 50+ en al die andere partijen is niet in te schatten hoe zij op een bepaald thema gaan reageren. Ik roep daarom al een tijdje naar iedereen in mijn omgeving om de komende verkiezingen in ieder geval te gaan stemmen. Als het aan mij ligt natuurlijk op de VVD maar bovenal op een partij met een visie en een ideologie.

Ik geloof overigens niet dat de VVD nogmaals met de PVV in zee gaat. Ik, en ik denk nog vele andere met mij, zeg dan per direct mijn lidmaatschap op. Met die move zou de VVD haar eigen graf graven. Het zal dan ook bjizonder lastig worden om een coalitie te smeden.

ðe waan

Vergeet ook niet dat de PVV ten opzichte van de tijd dat ze gedoogsteun leverden exponentieel geradicaliseerd is. Wilders spuit momenteel vrijwel alleen nog maar ongrondwettelijke ideetjes te ruimte in. Daar kun je als normale partij bijna niet meer mee samenwerken zonder compleet gezichtsverlies te lijden.

Het zou me ook niet verbazen als er een minderheidskabinet komt dat op zoek moet naar gelegenheidsmeerderheden. En dat is denk ik ook beter dan een al te geforceerd meerderheidskabinet.

Kölsche Bosschenaar

#206
Citaat van: DanielsenAxedal op jan 25, 2018, 20:55:19
Ik heb CDA gestemd en ben lid geweest + geflyerd voor hen in de wijken.
Nu ik filosofie studeer heeft mij dit de ogen meer laten openen en zie ik hoe erg het CDA nog vast blijft houden aan oude tradities, christelijken.
Nu moet ik mij weer volledig gaan inlezen op de komende verkiezingen (gemeente) en dit gaat erg interessant worden.
Ik heb les gegeven in Maatschappijleer en hierdoor is mijn kennis groots, voor vragen kan je altijd bij mij terecht.
Ik ben wel benieuwd welke nieuwe inzichten je dan hebt vergaard tijdens je studie. Dat het CDA vasthoudt aan christelijke tradities en waarden had ik je van te voren ook wel kunnen vertellen. Zie zelf ook niet in wat hier mis mee is. Kun je dit nader toelichten?
FC Den Bosch
1.FC Köln

hgrm

Ik vind juist dat de C van CDA van alles kan zijn maar dat het Christelijke daarvan niet echt uit de verf komt. Ik vind het eerder de C van conservatief.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FC_Emmen

Citaat van: DanielsenAxedal op mrt 01, 2018, 10:49:18
De extra belasting op vlees ben ik ook een fan van. Sowieso is belasting geweldig uiteindelijk,  dit zorgt voor een betere verzorgingsstaat. Het simpele volk is tegen belastingen en wilt het enkel omlaag.
Wat mij betreft gaat de belasting naar 90%. Hoe meer, hoe beter.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Nort

Citaat van: DanielsenAxedal op mrt 01, 2018, 10:49:18
Ik dien mij te herinlezen betreffende de partijen die mee doen bij mijn gemeente voor de verkiezingen. Ik zal denk ik gaan kiezen tussen het CDA, VVD, D66 en ach, PvdA zal ik ook even doorscannen.
Je weet dat het gaat om REGIONALE verkiezingen, standpunten van LOKALE afdelingen liggen soms dwars op het LANDELIJKE standpunt. Buiten dat, de gemeenteraads verkiezingen gaan b.v. niet over belastingen (hooguit de OZB), wel/geen migranten en nog tientallen andere punten die door het 'volk' als argumenten worden gebruikt zónder zich te verdiepen in de standpunten van de partij.