Hoofdmenu

St Pauli

Gestart door georgesv, jan 03, 2009, 12:08:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Houseman

#15
Bij Sankt Pauli verafschuwt men ook alles wat met commercie rond het huidige voetbal te maken heeft. En inderdaad, veel vlaggen met Ché, het publiek lijken vrijwel allemaal krakers en linkse activisten. Voordat ik er heen ging vond ik het ook allemaal wat gehyped en overdreven. Maar achteraf was het één van mijn leukste, zo niet dé leukste groundhoptrip die ik gemaakt heb. Heb daardoor wel sympathie voor de club gekregen. De sfeer voelt wel echt aan, en niet overdreven 'kijk ons eens lekker uniek zijn', waar ik bang voor was.

AthleticHolanda

Citaat van: Dennis1981 op jan 07, 2009, 21:44:06
En dat stoort mij dus ontzettend als ik St. Pauli zie. Tot overdrevenheid toe.

Tja ik kan het best begrijpen dat mensen het maar vreemd vinden en er niets mee hebben, vandaar ook mijn post. Mocht je de achtergrond niet kennen dan kán een bezoek aan Sankt Pauli als neutrale voetbalfan of hopper erg tegenvallen, al kan ik me dat bijna niet voorstellen want bijna iedereen wordt daar met open armen ontvangen.

Zie er trouwens wel een uitdaging in om jouw mening tijdens een avondje Reeperbahn met aansluitend een wedstrijd op Millerntor te doen veranderen ;-).

Citaat van: Batflyer op jan 07, 2009, 22:12:47
Wat vind je dan zo sympathiek aan deze club?

Eigenlijk alles. :-)

Stadionhopper

Citaat van: AthleticHolanda op jan 08, 2009, 11:30:19
Zie er trouwens wel een uitdaging in om jouw mening tijdens een avondje Reeperbahn met aansluitend een wedstrijd op Millerntor te doen veranderen ;-).

De Reeperbahn ben ik al enkele keren geweest, ook dit viel mij enorm tegen. Het enige leuke is de kermis die naast de Millerntor staat. Al met al zal ik toch een keer naar Hamburg afreizen om St. Pauli te bezoeken, deze ground is nog niet in mijn bezit, evenals de HSH Nordbank Arena.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Ik hoop dat ik dit voorjaar een keer de kans krijg voor een dubbel Werder Bremen op zaterdag/St. Pauli op zondag. Met wellicht nog iets leuks in de Oberliga op vrijdag.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: Dennis1981 op jan 08, 2009, 16:33:40
De Reeperbahn ben ik al enkele keren geweest, ook dit viel mij enorm tegen.

Ik vond de vrouwen daar allemaal erg aardig.


Maroboduus

Citaat van: AthleticHolanda op jan 08, 2009, 11:30:19
Tja ik kan het best begrijpen dat mensen het maar vreemd vinden en er niets mee hebben, vandaar ook mijn post. Mocht je de achtergrond niet kennen dan kán een bezoek aan Sankt Pauli als neutrale voetbalfan of hopper erg tegenvallen, al kan ik me dat bijna niet voorstellen want bijna iedereen wordt daar met open armen ontvangen.

Ik vind het op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat je een link legt tussen geen sympathie hebben voor een club als FC. St. Pauli en het niet kennen van de achtergrond van deze club. Het is ongelooflijk naïef (en niet alleen dat) om te stellen dat je verkocht zou zien zodra je de clubcultuur hebt leren kennen. Het feit dat antipathie op onwetendheid terug te voeren zou zijn nog daargelaten. Ik snap er ook niets van dat extreem-rechts per definitie wordt verguisd, terwijl men vaak alle begrip en zelfs verregaande sympathie voor extreem-links koestert.

CiteerBij Sankt Pauli verafschuwt men ook alles wat met commercie rond het huidige voetbal te maken heeft. En inderdaad, veel vlaggen met Ché, het publiek lijken vrijwel allemaal krakers en linkse activisten.

Die afschuw gaat zels zo ver dat nagenoeg geen enkele andere club in Duitsland over zo'n uitgebreid assortiment merchandising beschikt als FC St. Pauli zelf - het is zelfs één van de best verkopende voetbalmerken van de Bondsrepubliek. Ik moet er dan natuurlijk wel bij vermelden dat de club daar zelf nagenoeg niets aan verdient, wat echter geen eigen verdienste is, maar terug te voeren is op grove blunders in het management van de afgelopen jaren. Toen de club op sterven na dood was verpatste het de rechten van merchandising aan het bedrijf Upsolut Merchandising, dat nu goede winsten met het merk maakt - iets wat de club met lede ogen aan moet zien.

Ik kan alleen maar iedereen aanraden ook van de Reeperbahn niet veel te verwachten. Buiten wat kroegen en een enkele nachtclub valt er weinig te beleven. De roemruchte Herbertstraße is een regelrechte parodie op een rosse buurt. Loop hier bij wijze van sightseeing ook vooral niet met je vriendin doorheen, want daarop staan behoorlijke sancties, met name van de aanwezige dames achter de ramen. De kermis, Hamburger Dom genaamd, heeft overigens ook niet het hele jaar plaats, maar slechts enkele periode's.

CiteerIk heb ze inmiddels hier en daar zien spelen maar dat mogelijke extreem linkse karakter is me nooit zo opgevallen.

Ik maak mij ernstige zorgen over het observatievermogen van sommige mensen.

Houseman

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 11:28:16


Die afschuw gaat zels zo ver dat nagenoeg geen enkele andere club in Duitsland over zo'n uitgebreid assortiment merchandising beschikt als FC St. Pauli zelf - het is zelfs één van de best verkopende voetbalmerken van de Bondsrepubliek. Ik moet er dan natuurlijk wel bij vermelden dat de club daar zelf nagenoeg niets aan verdient, wat echter geen eigen verdienste is, maar terug te voeren is op grove blunders in het management van de afgelopen jaren. Toen de club op sterven na dood was verpatste het de rechten van merchandising aan het bedrijf Upsolut Merchandising, dat nu goede winsten met het merk maakt - iets wat de club met lede ogen aan moet zien.

Ik geloof best dat Sankt Pauli een goed verkopend merk is, cult verkoopt nou eenmaal goed, maar één van de best verkopende van Duitsland? Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien. Toegegeven, toen ik er was heb ik er minimaal een half uur over gedaan om een sjaaltje te 'mogen' kopen, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ze de grote clubs in Duitsland voorbij gaan in omzetcijfers.

Stadionhopper

Citaat van: Houseman op jan 09, 2009, 17:00:35
Ik geloof best dat Sankt Pauli een goed verkopend merk is, cult verkoopt nou eenmaal goed, maar één van de best verkopende van Duitsland? Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien. Toegegeven, toen ik er was heb ik er minimaal een half uur over gedaan om een sjaaltje te 'mogen' kopen, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ze de grote clubs in Duitsland voorbij gaan in omzetcijfers.

Je moet het natuurlijk wel zien in vergelijking. St. Pauli is geen Bayern of Dortmund, maar zet de procentuele verkoopcijfers per supporter naast elkaar en ik denk ook dat er dan weinig verschil zal zijn.

Zelfs ik heb gezondigd toen ik bij de spelersburs/stand van St. Pauli een RETTER shirt heb gekocht terwijl ik niets met deze club heb.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

AthleticHolanda

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 11:28:16
Ik vind het op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat je een link legt tussen geen sympathie hebben voor een club als FC. St. Pauli en het niet kennen van de achtergrond van deze club.

Wat ik bedoelde te zeggen; dat wanneer je als hopper / neutrale fan Sankt Pauli bezoekt je niet moet schrikken van het vrij extreem linkse karakter van de ultras. Als hopper probeer ik vaak van tevoren wat informatie op te zoeken over de club die ik ga bezoeken, maar dat betekent niet automatisch dat ik van elke club meteen alles weet. En in dit geval wist ik van tevoren niet of georgesv bekend was met alles m.b.t. FC Sankt Pauli.

Over geen sympathie hebben had ik het niet, wel over de benadering t.o.v. FC Sankt Pauli door neutrale fans en / of hoppers. Ik kan me makkelijk voorstellen dat mensen er het fijne niet van weten, en misschien ook niet hoeven te weten. Hugo's post bevestigt dat mijns inziens.

Neemt niet weg dat ik zoiets wel graag van tevoren meldt, zodat mensen er niet (al dan niet onaangenaam) door verrast worden.

Citaat van: ikzelfik kan het best begrijpen dat mensen het maar vreemd vinden en er niets mee hebben, vandaar ook mijn post.

Voor de duidelijkheid, het eerste gedeelte is een reactie op Dennis1981 (die de achtergrond dus wel kent), met het tweede gedeelte doelde ik op mijn eerste post in dit topic, waar ik georgesv wilde informeren, mocht hij dezelfde denkwijze als Dennis1981 hebben wat dit betreft, maar de achtergrond van FC Sankt Pauli dus niet kennen.

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 11:28:16Het is ongelooflijk naïef (en niet alleen dat) om te stellen dat je verkocht zou zien zodra je de clubcultuur hebt leren kennen. Het feit dat antipathie op onwetendheid terug te voeren zou zijn nog daargelaten.

Hier snap ik de moraal van het verhaal niet.

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 11:28:16Ik snap er ook niets van dat extreem-rechts per definitie wordt verguisd, terwijl men vaak alle begrip en zelfs verregaande sympathie voor extreem-links koestert.

Ben het er niet mee eens dat 'men' vaak verregaande sympathie voor extreem-links koestert.
Waar maak je dat uit op? En doel je dan op mij, dit forum, voetbalsupporters, Nederlandse bevolking in het algemeen, Europa? Iets anders?

Dat extreem-rechts per definitie wordt verguisd lijkt me vrij begrijpelijk.

Allereerst wil ik over de merchandising alleen zeggen dat voor veel mensen Sankt Pauli niet alleen staat voor voetbal, maar ook voor alles waar we het inmiddels wel over gehad hebben. Zo tref ik regelmatig mensen met Sankt Pauli merchandising, zonder dat ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in voetbal in het algemeen, FC Sankt Pauli uitgezonderd.
In dit geval mag je best een verschil zien tussen clubliefde (of cult-liefde, wat je wil) en de gemiddelde mening van Sankt Pauli fans m.b.t. commercie in het voetbal. Ook in Duitsland worden de fans getracht zich op alle mogelijke manieren aan te passen aan de commercie, denk dan aan (te) vroege aftraptijden, waardoor fans een dag eerder van huis moeten willen ze hun club aan moedigen op verplaatsing, stadions die in 'arena's' veranderen waardoor de prijzen op elk gebied stijgen, het niet op mogen hangen van spandoeken dankzij reclameborden, recentelijk het gedoe met de 'Millerntaler', etc. etc. etc.
Dit alles heeft voor mij vrij weinig verband met een sjaaltje, shirtje, petje of wat dan ook kopen van je favoriete club, dat is voor mij nostalgie, zo hoort het voor mij en dat maakt voetbal leuk (vooral bij Sankt Pauli zijn de prijzen overigens niet exhorbitant hoog) en laagdrempelig, voor bovenstaande maatregelen geldt het tegenovergestelde.

Maroboduus

Citaat van: Houseman op jan 09, 2009, 17:00:35
Ik geloof best dat Sankt Pauli een goed verkopend merk is, cult verkoopt nou eenmaal goed, maar één van de best verkopende van Duitsland? Daar zou ik wel eens cijfers van willen zien. Toegegeven, toen ik er was heb ik er minimaal een half uur over gedaan om een sjaaltje te 'mogen' kopen, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ze de grote clubs in Duitsland voorbij gaan in omzetcijfers.

"Eklatante Unterschiede zwischen Klubs

Wie nicht anders zu erwarten, ist Rekordmeister Bayern München auch beim Fanartikel-Verkauf mit einem Umsatz von 41 Millionen Euro Branchenführer. "Es gibt aber auch Klubs, die an der Marke von einer Million kratzen", sagte Hohenauer. Noch ausgeprägter ist die Zweiklassengesellschaft in der 2. Liga. Zum Vergleich: Der FC St. Pauli hat sechs Millionen Euro eingenommen, dagegen wurden bei anderen Klubs lediglich 15.000 Euro durch den Fanartikel-Verkauf in die Kassen gespült."

Bron: http://www.reviersport.de/67689---merchandising-deutsche-ligen-wollen-mehr-fanartikel-verkaufen.html

Toegegeven, er zat enige vorm van overdrijving in mijn stelling, maar feit is dus wel dat de club meer omzet (met merchandising) dan menig club in de 1. Bundesliga en in de 2. Bundesliga dus primus is.

Hugo

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 11:28:16
Ik maak mij ernstige zorgen over het observatievermogen van sommige mensen.

Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn. Maar AH schetst een beeld dat de aanhang van St.Pauli bestaat uit stelletje aggressieve links-radicalen. Mijn ervaring is wel links/alternatief maar over het algemeen wel vriendelijk.

georgesv

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 11:28:16Ik snap er ook niets van dat extreem-rechts per definitie wordt verguisd, terwijl men vaak alle begrip en zelfs verregaande sympathie voor extreem-links koestert.

ik snap er niets van dat men extreem-rechts niet zou per definitie 'verguisen'. of zijn er positieve aspecten aan extreem-rechts?

Houseman

Citaat van: Maroboduus op jan 09, 2009, 21:01:35
"Eklatante Unterschiede zwischen Klubs

Wie nicht anders zu erwarten, ist Rekordmeister Bayern München auch beim Fanartikel-Verkauf mit einem Umsatz von 41 Millionen Euro Branchenführer. "Es gibt aber auch Klubs, die an der Marke von einer Million kratzen", sagte Hohenauer. Noch ausgeprägter ist die Zweiklassengesellschaft in der 2. Liga. Zum Vergleich: Der FC St. Pauli hat sechs Millionen Euro eingenommen, dagegen wurden bei anderen Klubs lediglich 15.000 Euro durch den Fanartikel-Verkauf in die Kassen gespült."

Bron: http://www.reviersport.de/67689---merchandising-deutsche-ligen-wollen-mehr-fanartikel-verkaufen.html

Toegegeven, er zat enige vorm van overdrijving in mijn stelling, maar feit is dus wel dat de club meer omzet (met merchandising) dan menig club in de 1. Bundesliga en in de 2. Bundesliga dus primus is.


Dank. Ik had zelf moeite om via google iets te vinden over dit onderwerp.

Maroboduus

Het was niet de intentie van mijn vorige uiteenzetting een politieke discussie op gang te brengen, hoewel ik had moeten weten dat dat in het geval van FC St. Pauli haast onvermeidelijk is.

CiteerBen het er niet mee eens dat 'men' vaak verregaande sympathie voor extreem-links koestert.
Waar maak je dat uit op? En doel je dan op mij, dit forum, voetbalsupporters, Nederlandse bevolking in het algemeen, Europa? Iets anders?

Dat extreem-rechts per definitie wordt verguisd lijkt me vrij begrijpelijk.
Citeerik snap er niets van dat men extreem-rechts niet zou per definitie 'verguisen'. of zijn er positieve aspecten aan extreem-rechts?

Ik vind het bijzonder treurig op dit soort reacties te moeten reageren. Het feit dat ik mij kritisch uit over extreem-links betekend niet per definitie dat ik een sympathie zou hebben voor extreem-rechts. Het feit dat ik er aan appeleerde dat extreem-rechts altijd zonder ommezien wordt verguisd, diende alleen maar ter verduidelijking van de in mijn ogen verschillende benadering van veel mensen van deze twee extreme politieke stromingen.

Om op het eerste deel van bovenstaande quote terug te komen: Inderdaad dit forum, veel voetbalsupporters en grote dele van de publieke opinie in o.a. Duitsland, maar ook Nederland.
Hoewel St. Pauli dus een club is die zich zeer sterk associeert met een politieke richting die extreem is en in de wereldgeschiedenis evenveel schade heeft berokkend als andere extreme politieke denkbeelden, is ook op dit forum te merken dat veel mensen - ongeacht het feit of ze de achtergrond van deze club nu wel of niet kennen - daarvoor een sympathie hebben. Iets wat bij een voetbalvereniging met een extreem rechts karakter vrijwel ondenkbaar is. (Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ik niet begrijp dat er weinig draagvlak en sympathie is voor clubs met een rechts-extreme achterban, maar dat ik mij juist verbaad over het feit dat men ineens niet meer zo kritisch is als het om een links extremistische achtergrond gaat.)

Bij het lezen van jou (AthleticHolanda) bijdrage kreeg ik het gevoel alsof je wilde stellen dat mensen die geen sympathie voor de club hebben, dit wel zouden krijgen zodra ze de club en hun omgeving beter zouden leren kennen, omdat deze nu éénmaal uniek is. Goed, ik begrijp nu dat je vooral inging op de reacties van georgesv en Dennis1981.
Zelf heb ik namelijk het tegenovergestelde gevoel; hoe meer mensen zich met de club FC St. Pauli bezig zouden houden, hou duidelijker zou moeten worden dat het een verachterlijke vereniging is die door een niet-kritische omgeving bewierrookt wordt op basis van haar alternatieve uitstraling, een uitstraling die o zo welkom is in een tijd waarin de eenheidsworst regeerd. In mijn ogen is St. Pauli echter de ultieme uiting van deze eenheidsworstcultuur. Alternatief zijn is niet meer alternatief als iedereen op dezelfde manier een invulling aan dit begrip geeft. Het is wachten op de dag dat het portret van Che Guevara het wereldwijd meest verkochte motief op t-shirst is. Lang leve het mainstream alternativisme!

Houseman

Citaat van: Maroboduus op jan 14, 2009, 11:53:16
Het is wachten op de dag dat het portret van Che Guevara het wereldwijd meest verkochte motief op t-shirst is.

Volgens mij is dit al lang het geval. Hoewel ik daarvan geen omzetcijfers kan tonen om dat te staven.