Promotie/degradatie België 2022/2023

Gestart door Joost, feb 10, 2023, 16:31:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Wekke wat is er gebeurt vrijdag?? Lyra-Lierse grijpt naast de top 5 en is dus uitgespeeld.

wekke

Citaat van: Joost op mei 14, 2023, 20:14:02
Wekke wat is er gebeurt vrijdag?? Lyra-Lierse grijpt naast de top 5 en is dus uitgespeeld.

Ik heb het eerlijk gezegd niet echt gevolgd. Ik heb amper 3 of 4 wedstrijden gezien. Mijn interesse is echt helemaal weg.

Naar wat ik hoor, was de citroen uitgeperst. Een deel van de spelers zat al met zijn hoofd bij hun nieuwe werkgever. Een ander deel was fysiek leeg na een slopend seizoen vol blessureleed.

Joost

Terwijl het juist na de winter sportief heel aardig ging.

Hoe kan het dat het enthousiasme verdwenen is?

wekke

Citaat van: Joost op mei 15, 2023, 00:21:44
Terwijl het juist na de winter sportief heel aardig ging.

Hoe kan het dat het enthousiasme verdwenen is?

Voor mij persoonlijk heeft dat verschillende aspecten. Zo heb ik mijn social media accounts stop gezet. Geweldige beslissing geweest, maar zo krijg je nog maar héél weinig informatie over bijvoorbeeld de club. Je betrokkenheid daalt. Bijkomend stoppen mijn vrouw en ik veel van onze tijd in KVC Lille. Mijn vrouw speelt er bij de dames (A+B) en ik train er een jeugdteam dus wij zitten 6 dagen op 7 daar.

Je resterende tijd is dan kostbaar en wil je geven aan iets dat het echt waard is. Lyra-Lierse gaf dat gevoel niet meer. Ik ging plichtsbewust nog naar de eerste twee thuiswedstrijden. Eens aangekomen keek ik naar dezelfde gezapige pot voetbal als vorig seizoen. Traag tempo, voetballers die er niet vol voor gaan, een trainer die geen aanvallende risico's wil nemen, ... en dat allemaal gekoppeld aan een quasi leeg decor.

Ik was duidelijk niet de enige die er zo over dacht. De toeschouwersaantallen zijn fel gekelderd. Het enthousiasme is helemaal weg. Nochtans doet de club het echt wel goed. Gezond beleid, supporters zijn deels eigenaar van de club, het stadion gaat er komen, ... Maar het is niet genoeg. Er mist iets. Bij ons in de groep is er nog wel engagement naar de club toe. Zo zitten er mensen in het mediateam of verzorgen ze de sociale projecten. Maar zelfs zij skippen heel veel wedstrijden of zijn eerder geneigd om naar de uitwedstrijden te gaan. Ik ben benieuwd of de verhuis naar de Hoge Velden iets gaat opleveren. Ik vrees er voor.

Saltacampos

#49
In 1A won Antwerp in blessuretijd van Club Brugge en klopte Union later die dag Genk (3-0).
Het lijkt steeds meer op een duel tussen Antwerp en Union uit te gaan draaien, Genk verloor achtereenvolgens van beide concurrenten. Antwerp leidt met 1 punt voorsprong op Union, Genk heeft nu al vier punten achterstand.

In de Play Offs voor Europa klopte een sterk Gent een matig Cercle met 0-4, terwijl Standard een 2-0 voorsprong uit handen gaf tegen Westerlo. De voorsprong van de Buffalo's op de concurrenten is hierdoor zo groot geworden dat het enkel een kwestie van tijd is voor ze het ticket voor de Conference League binnen hebben.

In 1B heeft RWDM de titel binnen na een 1-0 zege tegen de beloften van Anderlecht. Voor het eerst sinds de jaren tachtig zal de hoofdstad volgend seizoen weer drie clubs in de hoogste afdeling hebben. De zege van Beveren tegen de beloften van Club Brugge was onvoldoende voor de Waaslanders. Virton was vorige week al gedegradeerd.

In 1 Amateur is Club Luik gelijk gekomen met Patro Eisden na een 0-3 zege in La Louvière die meteen Francs Borains, onder voorbehoud van een licentie voor 1B, zekerheid geeft over promotie. Op de laatste speeldag staat enkel nog de titel van kampioen op het spel, Patro is (één wedstrijd meer gewonnen) altijd kampioen als het even goed doet als Luik.

In 2A won Wetteren met een goal in blessuretijd bij de beloften van Zulte-Waregem en vermijdt zo in extremis de rechtstreekse degradatie. Westhoek verloor van Torhout en degradeert samen met Erpe-Mere. Wetteren moet tegen Turnhout spelen voor het behoud. Aalst (periodewinnaar), Cercle "B", Petegem en Oostkamp gaan naar de eindronde die donderdag start. Oostkamp en Petegem hebben geen licentie en kunnen dus niet promoveren.

In 2B is Cappellen kampioen na een zege tegen KV Mechelen "B". Concurrent Hades Kiewit verloor op de slotdag bij de stadsrivaal. Lebbeke veroordeelde Turnhout tot de barrages na een zege in Bilzen terwijl Turnhout thuis verloor van Tongeren. Berchem wendde de barrages af door een zege in Bocholt. Hasselt, Hades, City Pirates (dat de derde periode won) en Belisia spelen de eindronde. Hades en CP hebben geen licentie.

In de Franstalige Tweede Amateur klopte Namur thuis Solières. Namur promoveert, want kampioen Warnant heeft geen licentie. Solières degradeert. Tubize/Braine, La Louvière/Centre, Binche en Meux spelen de einronde.

In de eindronde in Derde Amateur promoveren Houtvenne en Voorde/Appelterre die respectievelijk Termien (1-2) en Geel (6-2!) klopten. Termien en Geel spelen donderdag nog voor een eventuele extra promotieplaats. Houtvenne verhuist volgend seizoen van het B-veld van Westerlo naar het oude terrein van Oosterzonen.

In de eindronde van de Franstalige Derde Amateurreeksen won Tournai met 0-1 bij Habay-la-Neuve en won La Calaminne het Duitstalige duel met Raeren/Eynatten. Zondag finale, beide clubs zijn zeker van de promotie.

In de interprovinciale eindronde gaan Torpedo Hasselt, Achel, Tisselt en Eksel naar de halve finale. Daarin ontvangt Torpedo donderdag provinciegenoot Achel en Eksel krijgt het bezoek van Tisselt.

De Franstalige interprovinciale eindronde start donderdag. Genappe speelt tegen Gouvy, de winnaar speelt zondag tegen Biesme. De winnaar van dat duel speelt dan de finale op 28 mei tegen de vertegenwoordiger van Henegouwen (Flénu) of Luik (Geer).
Over land and sea

Nort

Citaat van: wekke op mei 15, 2023, 07:37:58
Voor mij persoonlijk heeft dat verschillende aspecten. Zo heb ik mijn social media accounts stop gezet. Geweldige beslissing geweest, maar zo krijg je nog maar héél weinig informatie over bijvoorbeeld de club. Je betrokkenheid daalt. Bijkomend stoppen mijn vrouw en ik veel van onze tijd in KVC Lille. Mijn vrouw speelt er bij de dames (A+B) en ik train er een jeugdteam dus wij zitten 6 dagen op 7 daar.

Je resterende tijd is dan kostbaar en wil je geven aan iets dat het echt waard is. Lyra-Lierse gaf dat gevoel niet meer. Ik ging plichtsbewust nog naar de eerste twee thuiswedstrijden. Eens aangekomen keek ik naar dezelfde gezapige pot voetbal als vorig seizoen. Traag tempo, voetballers die er niet vol voor gaan, een trainer die geen aanvallende risico's wil nemen, ... en dat allemaal gekoppeld aan een quasi leeg decor.

Ik was duidelijk niet de enige die er zo over dacht. De toeschouwersaantallen zijn fel gekelderd. Het enthousiasme is helemaal weg. Nochtans doet de club het echt wel goed. Gezond beleid, supporters zijn deels eigenaar van de club, het stadion gaat er komen, ... Maar het is niet genoeg. Er mist iets. Bij ons in de groep is er nog wel engagement naar de club toe. Zo zitten er mensen in het mediateam of verzorgen ze de sociale projecten. Maar zelfs zij skippen heel veel wedstrijden of zijn eerder geneigd om naar de uitwedstrijden te gaan. Ik ben benieuwd of de verhuis naar de Hoge Velden iets gaat opleveren. Ik vrees er voor.
Jammer om te lezen. Mag ik daaruit concluderen dat het project voor het grote publiek mislukt is en dat Lyra/Lierse over een aantal jaar een reguliere amateurclub is? En dat als men in Lier (en omstreken) voetbal op niveau wilt zien, ze toch bij Lierse Kempenzonen terecht komen? Een korte blik op hun website verraad dat de naam van Kempenzonen al bijna helemaal verdwenen is, alleen bij de officiële duiding wordt er nog gesproken over Lierse SK.

Cyclebob

#51
Citaat van: Nort op mei 15, 2023, 11:37:32
Jammer om te lezen. Mag ik daaruit concluderen dat het project voor het grote publiek mislukt is en dat Lyra/Lierse over een aantal jaar een reguliere amateurclub is? En dat als men in Lier (en omstreken) voetbal op niveau wilt zien, ze toch bij Lierse Kempenzonen terecht komen? Een korte blik op hun website verraad dat de naam van Kempenzonen al bijna helemaal verdwenen is, alleen bij de officiële duiding wordt er nog gesproken over Lierse SK.
En als Lyra/Lierse na het verhuizen zijn naam weer verandert in Lyra is de cirkel weer rond: in Lier dronk men een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 18-2 Cesar Vallejo Trujillo - Huancayo 1-1 (Perú). Binnenland: 14-4 Raptim Gorinchem - Leerdam Sport'55 2 3-2. Futbology: Bob Vellinga

syntric

Citaat van: Nort op mei 15, 2023, 11:37:32
Jammer om te lezen. Mag ik daaruit concluderen dat het project voor het grote publiek mislukt is en dat Lyra/Lierse over een aantal jaar een reguliere amateurclub is? En dat als men in Lier (en omstreken) voetbal op niveau wilt zien, ze toch bij Lierse Kempenzonen terecht komen? Een korte blik op hun website verraad dat de naam van Kempenzonen al bijna helemaal verdwenen is, alleen bij de officiële duiding wordt er nog gesproken over Lierse SK.
Direct na de verandering was er al weinig tot niets merkbaar van het bijvoegsel 'Kempenzonen', je zag overal nog gewoon Lierse SK, gebeurt bij wel meer clubs, al vind ik het wat onrespectvol naar de club die dan meestal de redder is
Groundhopper for life :-)

wekke

Citaat van: Nort op mei 15, 2023, 11:37:32
Jammer om te lezen. Mag ik daaruit concluderen dat het project voor het grote publiek mislukt is en dat Lyra/Lierse over een aantal jaar een reguliere amateurclub is? En dat als men in Lier (en omstreken) voetbal op niveau wilt zien, ze toch bij Lierse Kempenzonen terecht komen? Een korte blik op hun website verraad dat de naam van Kempenzonen al bijna helemaal verdwenen is, alleen bij de officiële duiding wordt er nog gesproken over Lierse SK.

Een gezonde amateurclub zijn, is de ambitie van Lyra-Lierse. Op dat vlak is er weinig veranderd. Daar zijn ze momenteel ook gewoon erg goed in bezig. Ik lees zo af en toe wel enkelingen die nog steeds hopen om de grootste en beste amateurclub van België te worden, maar het overgrote deel is gewoon veel realistischer. Zelfs 1e amateur hoeft voor de meesten niet op korte termijn. Dus echt mislukt durf ik het niet noemen.

Daar waar Lyra-Lierse pré-corona de publieke opinie mee had, was het dubbeltje dit seizoen gekanteld naar Lierse Kempenzonen. Zeker hun bekerpartij tegen Anderlecht deed vermoeden dat er nooit een faillissement was geweest. Dat was wat Lierse Kempenzonen al lang voor ogen had. In elke communicatie werd er benadrukt dat zij het enige echte Lierse waren etcetera. Er werd zelfs hier in de buurt echt terug veel gesproken over 'dé Lierse'. Dat momentum lijken ze nu wel weer kwijt te zijn.

De realiteit is gewoon dat ze niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om de poort naar 1A open te beuken.  En weinigen zitten te wachten om wekelijks naar een 1B club zonder ambitie te gaan kijken. Bovendien is het onderling homeless. De laatste banden met enkele figuren, die ook al voor het faillissement rondliepen op het Lisp, werden verbroken. Enkelen van hen uitten hun frustraties dan weer in de media waardoor al het positieve van de laatste maanden weer vervlogen is. Na dit seizoen laten ze inderdaad de naam Kempenzonen vallen, maar het gaat weinig veranderen.

Beide projecten gaan kleinschalig blijven. Er zijn teveel (financiële) beperkingen, teveel tweestrijd, teveel concurrentie in de buurt om dat te veranderen. Plus, al die jaren onder de Egyptenaar hebben Lier generaties aan supporters gekost. Die krijg je nooit meer terug.




wekke

Citaat van: Cyclebob op mei 15, 2023, 12:26:26
   En als Lyra/Lierse na het verhuizen zijn naam weer verandert in Lyra is de cirkel weer rond: in Lier dronk men een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was

Gaat bij Lyra-Lierse niet gebeuren. Heel die club heeft daarvoor teveel respect voor de geschiedenis van zowel Lyra als de Sportkring. Alles wordt daar gedaan met oog voor dat verleden. De supporters hebben trouwens een veto recht als het gaat om veranderingen van naam, logo en kleuren.

Nort

Citaat van: wekke op mei 15, 2023, 13:50:02
Een gezonde amateurclub zijn, is de ambitie van Lyra-Lierse. Op dat vlak is er weinig veranderd. Daar zijn ze momenteel ook gewoon erg goed in bezig. Ik lees zo af en toe wel enkelingen die nog steeds hopen om de grootste en beste amateurclub van België te worden, maar het overgrote deel is gewoon veel realistischer. Zelfs 1e amateur hoeft voor de meesten niet op korte termijn. Dus echt mislukt durf ik het niet noemen.

Daar waar Lyra-Lierse pré-corona de publieke opinie mee had, was het dubbeltje dit seizoen gekanteld naar Lierse Kempenzonen. Zeker hun bekerpartij tegen Anderlecht deed vermoeden dat er nooit een faillissement was geweest. Dat was wat Lierse Kempenzonen al lang voor ogen had. In elke communicatie werd er benadrukt dat zij het enige echte Lierse waren etcetera. Er werd zelfs hier in de buurt echt terug veel gesproken over 'dé Lierse'. Dat momentum lijken ze nu wel weer kwijt te zijn.

De realiteit is gewoon dat ze niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om de poort naar 1A open te beuken.  En weinigen zitten te wachten om wekelijks naar een 1B club zonder ambitie te gaan kijken. Bovendien is het onderling homeless. De laatste banden met enkele figuren, die ook al voor het faillissement rondliepen op het Lisp, werden verbroken. Enkelen van hen uitten hun frustraties dan weer in de media waardoor al het positieve van de laatste maanden weer vervlogen is. Na dit seizoen laten ze inderdaad de naam Kempenzonen vallen, maar het gaat weinig veranderen.

Beide projecten gaan kleinschalig blijven. Er zijn teveel (financiële) beperkingen, teveel tweestrijd, teveel concurrentie in de buurt om dat te veranderen. Plus, al die jaren onder de Egyptenaar hebben Lier generaties aan supporters gekost. Die krijg je nooit meer terug.
Dank voor de info. Wat betreft de laatste alinea blijft het zonde dat Lierse ter ziele is gegaan en dat de achterban is gesplitst.

Saltacampos

Francs Borains zal volgende week een licentie krijgen en promoveert dus samen met Patro Eisden en Club Luik naar 1B:
https://sporza.be/nl/2023/05/17/francs-borains-krijgt-licentie-en-mag-zich-opmaken-voor-challeng~1684323431030/
Over land and sea

Joost

Dan wordt 1B;

Oostende
Zulte-Waregem
Oostende
Beveren
Lierse-Kempenzonen
Beerschot
Deinze
Dender
Lommel
Patro Eisden
FC Liege
Francs Borains
Jong Genk
Jong Club
Jong Anderlecht
Jong Standard

Joost

Overigens heeft ook Olympic Charleroi haar licentie voor 1e Amateur binnen.

Voor promotie naar 1e amateur is morgenmiddag de eerste speelronde in de Eindronde;
City Pirates v Cercle B
Sparta Petegem v Sporting Hasselt
Belisia v Oostkamp
Eendracht Aalst v Hades

Enkel Hasselt, Belisia en Aalst hebben een licentie en hoogstwaarschijnlijk ook Cercle.
Er volgt een tweede ronde als er niet precies twee ploegen met licentie winnen.

kire61

Volgens mij mis ik Seraing in de lijst.