Jouw seizoen 2023-2024

Gestart door Olav, jun 13, 2023, 22:23:25

Vorige topic - Volgende topic

DanielsenAxedal

Citaat van: ricodejong4 op jun 19, 2023, 16:30:47Leuke samenvatting Daniël! Ik heb je avonturen dit seizoen met veel plezier gevolgd, zowel hier als op Twitter. Dit mede omdat ik zelf in 2017 ook 4 maanden in Boedapest heb gewoond en veel mij bekend voor kwam. Het enige wat mij niet helemaal bekend voor kwam was de vriendelijkheid en behulpzaamheid. Ik heb in mijn periode in Boedapest vrij weinig contact met de Hongaren kunnen krijgen welke ik vaak erg nors vond en weinig tot geen Engels spraken. Dit kan echter ook komen doordat ik juist niet de dorpen ben ingetrokken en vooral in de hoofdstad ben gebleven.

Blijf je voorlopig in Nederland of heb je voor komend (studie)jaar weer een trip op de planning staan?

Hey Rico, bedankt! Je tips voor m´n verblijf hebben geholpen. Ik kwam onder meer in het contact met Hongaren via de app Futbology, je ziet vaak dezelfde mensen inchecken en ze vroegen zich af: wie en waar is die Nederlander die overal is? Uiteindelijk vind je elkaar wel door goed rond te kijken. Daarnaast werd ik soms benaderd via Twitter door Hongaren die af wilde spreken bij wedstrijden. Als je ze eenmaal kent willen ze overal mee helpen. Een zeer fanatieke groundhopper heeft me bijvoorbeeld geholpen om in contact te komen met een paar supportersgroepen om stukken te schrijven (bijv. Siófok BFC, South Coast Ultras). Naast het voetbal is mijn vriendin Hongaars (in Budapest leren kennen), waardoor ik veel meer lokale inwoners heb ontmoet. Ik blijf nog een paar maanden hier en zal dan besluiten waar ik ga wonen mbt werk. Dat kan in Nederland of Hongarije zijn.

Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

rogo_breda

Voor mij ook een heel mooi seizoen met als hoogtepunten:
- het aantal wedstrijden (48), zelfs meer dan in de laatste jaren voor Corona.
- het aantal landen (7), meer dan ooit in één seizoen.
- 6 wedstrijden in Engeland, ook meer dan ooit.
- Portugal als nieuw land met een heerlijke wedstrijd in een heerlijk stadion (Setubal).
- ondanks een gebroken voet op vakantie toch nog 2 wedstrijden kunnen bezoeken in Italië, waaronder de heerlijke betonbak van Varese die aan de oude Goffert deed denken.
- 1A en 1B in België eindelijk compleet gemaakt door een bezoek aan Virton.

watergatehopper

1. SM Caen. Het hoogtepunt van dit seizoen was voor mij de derby van Normandië, Caen - Le Havre. Voor de wedstrijd was er in de hele wijk een derbysfeer voelbaar. Een gespannen maar vriendelijke sfeer. Aan beide zijden werden vocaal de ploegen ondersteund en met meerdere tifo's en pyro's was het een levendige derby te noemen.

2. Gornik Zabrze. Mijn eerste vinck in Polen. In tegenstelling tot de oude gare meuk waar Polen voor de meesten bekend om staat is dit een relatief nieuw stadion. Het is overigens wel voor 3/4 af en is het wachten op het laatste deel. De sfeer vond ik echt geweldig hier en daarom voor mij een plaats 2 in de ranking.

3. Magdeburg. De eerste buitenlandse awayday met Cambuur en dan ook nog naar Magdeburg. Helaas was er weinig publiek maar desondanks bijzonder om bij te zijn geweest.

4. Victoria Setubal. Echt een prachtig oud stadion. Alles in de clubkleuren geschilderd, alleen de hoofdtribune overdekt, mooie curva's en floodlights. Zoals het hoort zou ik zeggen.

5. Odra Opole. Het laatste seizoen in het oude stadion met zijn prachtige lichtmasten. Dat we ook nog een avondwedstrijd keken maakte de romantiek compleet.

Ik tel alleen de buitenlandse stadions.
www.watergatehopper.nl

🇧🇪 2de klasse ✅

DannyH79

Gisteren het seizoen afgesloten met GVVV tegen Stedoco. Hiermee komt mijn seizoen op 63 wedstrijden totaal. Een record voor mij. Hiervan 37 grounds bezocht waarvan slechts 25 nieuwe grounds bezocht. Ook maar slechts 4 potjes in het buitenland kunnen doen, Wuppertaler, Genk, Eupen en Aachen, waarbij Wuppertaler het mooiste is qua ground. Het merendeel dit seizoen dus in Nederland waarbij ik ook vaak voor het affiche en daarmee revisits heb gekozen. Zowel GVVV-DOVO als ook DOVO-GVVV, maar ook IJsselmeervogels-Spakenburg. Beide derby's zijn komend seizoen van het programma. Dit seizoen ook bijna in elke ronde een bekerwedstrijd bezocht, waarvan 3x Spakenburg.(katwijk, fc utrecht, psv). Mijn amateurclub Valleivogels heb ik 16x bezocht met thuis en uit wedstrijden.

Voor komend seizoen wel weer een hoop wensen op het lijstje staan. Wat mogelijk is hangt ook weer af van welke zaterdagen de vrouw niet hoeft te werken. Heb er nu alweer zin in.

Overzicht van al mijn wedstrijden zijn terug te vinden via deze link: https://groundhop-hopper.blogspot.com/p/seizoen-2022-2023.html.

Mijn blog: https://groundhop-hopper.blogspot.com/

Mijn insta: @groundhophopper

Olav

Ik merk dat ik aan het eind van elk voetbalseizoen in herhaling treed en dat is een goed teken, want ook dit jaar was weer geweldig. In een aantal landen zag ik voor het eerst een wedstrijd. Deze landen werden bezocht (met tussen haakjes het aantal wedstrijden): Macedonië (1), Roemenië (3), Spanje (4), Albanië (1), Montenegro (2), Kroatië (3), België (7), Frankrijk (2), Engeland (4), Italië (3), Marokko (2). Het seizoen kon eigenlijk al niet meer stuk toen ik in juli en augustus wedstrijden in Macedonië, Roemenië, Albanië, Montenegro en Kroatië had gezien en Mestalla had bezocht.

Geluk: na een paar dagen in Tirana waren we in een wijk en zag ik dat het stadion zo'n tien minuten lopen was. Na de lunch besloten we om er even een kijkje te nemen. Toen we aankwamen zagen we dat het stadion open was en zagen we spelers op het veld. Het bleek dat vijf minuten later een oefenwedstrijd tussen Vora en Dinamo Tirana gepland stond!

Een ander gevalletje geluk was het midweekse bezoek aan Zagreb, met in mijn achterhoofd dat Dinamo Zagreb mogelijk een kwalificatieronde zou spelen. Maar dat kon alleen als het Champions League was, want op donderdagavond waren we al weg. En dan zouden ze ook eerst uit moeten spelen. De goden van de loting hebben dit gehoord, want Dinamo Zagreb overleefde de eerdere rondes, speelde eerst uit en speelde precies toen wij er waren thuis tegen Bodo Glimt. Na de verlenging was het een groot feest in het stadion!

Verrassing: het bezoek stond niet gepland, maar er was een gaatje in de planning dus de trein naar Ploiesti werd genomen. De sfeer bij Petrolul was super met meerdere fanatieke groepen en de club leefde enorm. Dit had ik niet verwacht, altijd leuk om zo verrast te worden door een club. Ook zag ik in de zomer een vriendschappelijke wedstrijd in Mestalla: Valencia – Atalanta. Ik kende de verhalen van het stadion, maar het was nog mooier dan ik dacht.

Tegenvaller: niet elk bezoek kan een feest zijn, dit seizoen viel Club Brugge erg tegen. De stad is leuk en het stadion heeft wel wat charme, maar ik vond de sfeer wat tam. Misschien was het de enorm saaie wedstrijd tegen Seraing die niet kon zorgen voor wat emotie.

Ook de trip naar Engeland viel wat tegen. Het land spreekt mij niet aan. Op Crewe Alexandra na vond ik de sfeer ook matig (Sheffield Wednesday, Blackpool en Stoke bezocht).

Nostalgie: in 2016 maakte ik een rondreis waarin ik onder andere een wedstrijd van Brescia heb bezocht. Toen Italië was geboekt had ik mazzel dat Atalanta en Brescia op een verschillende dag moesten voetballen, waardoor ik zeven jaar later nog een keer Stadio Mario Rigamonti kon bezoeken. Net als toen was ik onder de indruk van Brescia's Curva Nord. Helaas mogen ze zich volgend seizoen gaan opmaken voor de Serie C. Meer foto's hier.

Teleurstelling: naar Casablanca gaan en zien een wedstrijd van Raja Casablanca kunnen meepakken. Helaas boycotte de supporters precies deze wedstrijd, omdat er eerder die week een supporter is overleden tijdens een wedstrijd vanwege politiegeweld/verdrukking. Terechte boycot, maar voor mij wel heel zuur qua timing.

Olympique Marseille – PSG viel ook tegen, maar dat was meer omdat ik had gehoopt dat Marseille zou winnen. PSG kwam al snel op voorsprong en op het veld was de thuisploeg kansloos. De sfeer en beleving waren alsnog super (video hier), maar het zou nog leuker zijn geweest als Marseille punten had gepakt. Een soortgelijke ervaring had ik bij Napoli: we hadden veel zin om de voetbalmachine die elke ploeg aan de kant schuift aan de bak te zien, maar uitgerekend toen wij kwamen zagen wij een slechte pot tegen Lazio (0-1). Gelukkig maakte de stad Napels veel goed! Verder wilden we in juli naar een wedstrijd van Voluntari en pakten we de taxi naar het stadion. Daar troffen we niemand en het bleek dat ze een flink stuk verder speelden. De informatievoorziening was beperkt en voor ons betekende dit dus geen wedstrijd.

Aanrader: in november bezocht ik Racing Mechelen. Een geweldig stadion en een goede sfeer, zoals velen hier zullen weten. Er zijn plannen om een nieuw stadion te bouwen, dus ik zou het zeker aanraden om er komend seizoen nog heen te gaan.

Het is altijd lastig om de mooiste herinneringen eruit te pikken, maar dit seizoen is het me gelukt om van de buitenlandse tripjes een top-7 te maken:

7. RWDM – Beveren
Met nog twee wedstrijden te gaan speelde de nummer één tegen de nummer twee. Mijn tweede bezoek aan RWDM dit seizoen, eerder tegen Lierse was het ook super. Het stadion was uitverkocht en de sfeer (zie video) was goed. De wedstrijd miste wat vuurwerk, maar dat maakte de spanning niet minder. Uiteindelijk wist RWDM een week later alsnog het kampioenschap veilig te stellen. De Belgische hoogste divisie heeft er weer een mooie club bij.

6. Valencia – Atalanta
Een vriendschappelijke wedstrijd in de hoogtepunten. Tuurlijk, als het lekker weer is dan ben je snel tevreden. Maar ik ben blij dat ik Mestalla nog heb kunnen zien, want voor je het weet is het te laat. Dit is zeker weten één van de mooiste stadions die ik heb bezocht. Overigens was het ook – ondanks de belangen – een leuke wedstrijd.
Meer tekst en foto's: https://www.indehekken.net/estadio-mestalla-geniet-nu-het-nog-kan/

5. Nîmes – Amiens
Veel mensen hier zullen wel een club hebben die ze vaker hebben bezocht. Nîmes Olympique is daar na mijn bezoek in 2016 één van. Dit seizoen stond mijn vierde en laatste bezoek aan Stade des Costières op het programma. Na de wedstrijd tegen Amiens speelden ze er nog eenmaal voordat het werd gesloopt. Zonde, ik vind dit echt een onderschat stadion. Ik ben blij dat het uitkwam om op het laatste moment er nog eens heen te gaan. Sfeercompilatie hier.

4. Sevilla – Valencia
Bij het boeken van een paar dagen Sevilla zag ik Real Betis als hoofdgerecht en vond ik het meer een extraatje dat Sevilla FC ook nog speelde. Achteraf weet ik beter: Sevilla FC is meer dan de moeite waard, ik vond het zelfs leuker dan Betis. Het stadion ligt dichtbij de stad en doet wat Zuid-Amerikaans aan. Het clublied voorafgaand de wedstrijd was ook mooi om mee te maken. Ik ga zeker nog eens naar Sevilla en dan zal ik Real Betis als extraatje zien.
Meer tekst en foto's hier: https://www.indehekken.net/de-voetbalstad-sevilla/

3. Hajduk Split – Dinamo Zagreb
Je regelt een vakantie naar Kroatië en weet niet welke clubs er allemaal spelen dat weekend. Later zie je dat Hajduk speelt.. tegen Dinamo. Mooier kan het niet. Stadion Poljud vind ik geweldig en de sfeer was dat ook. Het uitvak van Dinamo was ook indrukwekkend. Later werd er nog brand gesticht in het uitvak. Die 0-0 kan me gestolen worden. Video hier.
Meer tekst en foto's: https://www.indehekken.net/tifos-en-brand-bij-hajduk-dinamo/

2. Buducnost Podgorica – Sutjeska Niksic
Er zal niet direct een belletje gaan rinkelen: de topper van Montenegro voor zo'n 2.000 toeschouwers. Toch werden wij verrast. Voor Montenegrijnse begrippen een mooi aantal. Na wat biertjes in de stad liepen we in een paar minuutjes naar het nationale stadion. Een mooi stadion met een eigen karakter. De sfeer was goed dankzij de fanatieke supporters van de thuis- en uitploeg. Dit soort minder bekende en lokale potjes vind ik altijd leuk om te zien. De derby van pakweg Belgrado is populair, maar in dit soort landen is de voetbaltoerist nog niet te bekennen. Zo kom je nog eens ergens!
Meer tekst en foto's hier: https://www.indehekken.net/de-topper-van-montenegro/

1. Chabab Mohammedia – Wydad
Dit bezoek compenseerde de gemiste wedstrijd van Raja. Complete chaos buiten het stadion met honderden uitsupporters voor de poorten. Ik betwijfel het of iedereen binnen is gekomen, want de poorten gingen op een moment dicht. Ik twijfelde ook of wij zelf nog wel binnen zouden komen. Anderhalf uur voor de aftrap ging het al los en dit stopte niet. 80% in het stadion was voor Wydad en dit hoorde je de hele wedstrijd. De pyroshow na rust maakte het feestje compleet. Compilatie hier.
Meer tekst en foto's: https://www.indehekken.net/voetbalbeleving-in-marokko-invasie-van-wydad-en-chaos-op-de-wedstrijddag/

Jeroen503

Na de vakantie de statistieken van het seizoen 2022/2023 bijgewerkt.

Aantal wedstrijden: 104:
- Nederland 96;
- Duitsland 5;
- Engeland 1;
- Italië 1;
- Schotland 1.

Mijn twee favoriete clubs:
- Ajax 45 (thuis 22, uit 22, neutraal terrein 1);
- SDO 19 (thuis 10, uit 9, neutraal terrein 0).

Mijn eerste wedstrijd dit seizoen was op 16-7-2022 Rijnsburgse Boys - FC Rijnvogels 2-1 op Sportpark Middelmors. De laatste was op 24-6-2023 GVVV - SteDoCo 2-0 op Sportpark Panhuis.
Doelpuntrijkste wedstrijd was de districtsbekerfinale West I op 18-5-2023 VV Eemdijk - VV Scherpenzeel 6-3. Ik zag dit seizoen 5 keer een 0-0 en de meest voorkomende uitslag was 3-0, 9 keer.

De hoogste toegangsprijs betaalde ik bij Rangers FC - Ajax, € 68,62. De laagste betaalde ik bij Columbia - SDO, € 4,00.
Het hoogste toeschouwersaantal was 54.990 bij Ajax - Vitesse en het laagste was 25 bij SV Baarn - SC Hoevelaken. Het totaal aantal toeschouwers bij de wedstrijden die ik dit seizoen zag was 1.763.094.

Ik zag 55 profwedstrijden (hoogste niveau Eredivisie) en 49 amateurwedstrijden (laagste niveau 9: NC 4e Klasse West I Zaterdag). Alle wedstrijden die ik zag betroffen clubvoetbal. Ik zag de thuisploeg 49 keer winnen, de uitploeg 38 keer en 17 keer werd het gelijk.
Ik zag 375 doelpunten (3,6 gemiddeld per wedstrijd) waarbij de thuisploeg 211 keer en de uitploeg 164 keer scoorde.

Ajax zag ik het vaakst spelen (45), de meeste wedstrijden zag in de Johan Cruijff Arena (22). Hierbij zag ik de meeste wedstrijd in Nederland (96) en in Amsterdam (23). De meeste wedstrijden zag ik in de Eredivisie (31).

Ik zag 58 clubs aan het werk (20 nieuw). Ik zag wedstrijden in 63 stadions (21 nieuw). Ik zag voetbal in 5 landen (0 nieuw) en in 55 plaatsen (16 nieuw).

Meer volkomen nutteloze statistieken zijn op aanvraag beschikbaar.

Olav

Elk jaar val ik in herhaling. Na elk seizoen denk ik: wat zijn er weer mooie wedstrijden bezocht. Het lijkt ook alsof het elk jaar beter wordt, al komt dat ook omdat ik nu gerichter steden en clubs/stadions bezoek die ik graag wil zien i.p.v. dat ik toevallig ergens spontaan wat meepak.

Het bezoeken van mijn favoriete (vakantie)landen waar je natuurlijk een wedstrijd bezoekt is voor mij de beste combinatie. Dit seizoen zag ik voetbal in elf landen: Slowakije (FC Kosice, Slovan Bratislava, Spartak Trnava, Podbrezova, Petrzalka, AS Trencin), Macedonië (Pobeda Prilep, FK Ohrid, FC Struga, FK Skopje, Shkendija), Griekenland (PAOK, Panathinaikos, Panionios, AEK), Slovenië (Olimpija Ljubljana, Radomlje), België (Sporting Hasselt), Spanje (Real Sociedad, Sevilla, Betis, Cadiz), Nederland (lange lijst), Frankrijk (Lille, Lens, Nancy, Strasbourg), Turkije (Fenerbahce, Esenler Erokspor, Galatasaray), Zwitserland (Servette) en Albanië (Teuta Durrës).

Eigenlijk kon het seizoen na augustus al niet meer stuk, want in de zomer bezocht ik Kosice, PAOK en een wedstrijd in Macedonië. Deze drie bezoeken stonden hoog op mijn verlanglijst. Ook AS Trencin, RC Strasbourg, Saint-Etienne, AEK, Fenerbahce en FC Struga kan ik nu afstrepen. Verder wilde ik graag Spartak Trnava, RC Lens, Panathinaikos, Helmond Sport en Cambuur nog eens bezoeken en dat is gelukt. Volgend seizoen zal ik het wat rustiger aan moeten doen, dus ik ben blij dat ik dit seizoen zoveel heb kunnen zien.

De hoogtepunten van seizoen 2023-2024 op chronologische volgorde:

Kosice - Slovan Bratislava
Kosice keerde na jaren afwezigheid terug op het hoogste niveau en opende het seizoen direct thuis tegen Slovan Bratislava. De twee grootste steden tegen elkaar en een vol stadion. De korte zijdes waren nog niet af. Ook werd er nog een puntje binnengesleept. Dat was een vijf uur durende treinrit vanaf Trnava zeker waard!

Video van de sfeeractie: https://youtu.be/_tECjq2YpDI?si=NigMwzrGpjzL2-An
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/kosice-is-terug-en-speelt-direct-in-een-uitverkocht-stadion-tegen-slovan/

FK Pobeda - Teteks Tetovo
Een wedstrijd tussen twee Macedonische clubs die in de hoogste competitie thuishoren. Voor iets meer dan 1,50€ konden we naar binnen in het grote en karakteristieke stadion. Ik was verrast! Beide clubs werden gesteund door een groep fanatieke supporters. Deze groepen zongen elkaar ook toe, omdat er veel clubs zijn met een Albanese achtergrond en deze twee clubs gewoon Macedonisch zijn.

Sfeerimpressie: https://youtu.be/clOwtiKTwfU?si=ZKBeERP93qpGDMZC
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/macedonische-voetbalbeleving-in-karakteristiek-stadion/

PAOK - Hajduk Split
Als je in augustus met je vriendin naar Griekenland gaat dan check je natuurlijk wel even wanneer de voorrondes van het Europese voetbal zijn. 'Toevallig' zaten we in een hotel op zo'n 1,5 uur rijden van Thessaloniki en de loting kwam goed uit, want PAOK mocht het thuis opnemen tegen Hajduk Split. De heenwedstrijd eindigde in 0-0, maar de thuiswedstrijd werd met 3-0 gewonnen. De sfeer was weer top en ook na een vierde bezoek aan PAOK smaakt dit naar meer.

Video sfeer: https://youtu.be/7OOFMQNydPc?si=-h83PcDvM7y4Y0jR

AS Trencin - Spartak Trnava
Het stadion van Trencin is bekend vanwege het kasteel op de achtergrond. Dit seizoen is het heropend nadat de renovatie volledig voltooid is. Drie van de vier zijden zijn vernieuwd. Hoe mooi is het dan als de tegenstander Spartak Trnava is, waarvan bekend is dat er een vol uitvak zal zijn? Trencin boekt een toeschouwersrecord en we krijgen een vermakelijke wedstrijd voorgeschoteld: 2-3, na een 2-1 voorsprong.

Artikel over Stadion na Sihoti: https://www.indehekken.net/prachtig-uitzicht-stadion-na-sihoti-van-as-trencin/

AS Nancy - FC Rouen
Nancy leek ons een leuke tussenstop voordat we doorgingen naar Strasbourg voor Strasbourg - Olympique Marseille. Bovendien speelde AS Nancy die avond thuis, een club die een respectabele achterban heeft. We wisten niet dat beide teams een vriendschap hadden en dat de supporters zouden uitpakken met meerdere sfeeracties! Nancy pakte later ook nog eens drie punten na tijden niet gewonnen te hebben.

Video van de sfeeractie: https://youtu.be/xQ_TAGTuZtk?si=gOFdoDbcjx5Jy3jU
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/as-nancy-en-fc-rouen-vieren-twintig-jaar-vriendschap/

Sevilla - Alavés
Sevilla is zo'n geweldige stad, dus na een eerste bezoek vorig jaar stond een volgend bezoek al snel gepland. Een stadion op loopafstand maakt het feest compleet. Ik hou van zulke open stadions die compleet in de clubkleuren zijn, het had - al ben ik er nooit geweest - een Zuid-Amerikaanse uitstraling.

Video van het prachtige clublied: https://youtu.be/nAHf3FovKqA?si=txpPGhceC0CE-3Ym

Fenerbahce - Kasimpasa
Het Passoligsysteem is een drama, de site kan je niet altijd vertalen en hij pakt bijvoorbeeld geen Nederlandse telefoonnummers. Via de laptop werkt het iets beter, maar het bezorgt nog steeds veel hoofdpijn. Ik kwam in contact met een Nederlandse Turk die ons kon helpen met het aanvragen van de Passolig en kaarten voor zowel Fenerbahce als Galatasaray regelde. Het kostte iets meer, maar zelfstandig was het mij niet gelukt en nu waren we verzekerd van kaarten. Het scheelde ook een hoop stress. Die extra kosten waren het meer dan waard, want de sfeer bij Fenerbahce is een van de mooiste die ik heb meegemaakt! Continu gezang, iedereen die staat en de clubkleuren draagt en luide fluitconcerten.. Heel mooi om mee te maken.

Video sfeer: https://youtu.be/XZT1rx5C6pk?si=u7csATLuYtIu-3EM

Esenler Erokspor - Vanspor
Onderweg naar deze wedstrijd zagen we ineens dat dit de nummer 1 tegen de nummer 2 van het derde niveau is. Aangekomen bij het stadion treffen we een enorme chaos met poorten die dicht zijn. Ineens worden we ingesloten tussen de uitsupporters. Niemand sprak Engels. Uiteindelijk begrepen we dat de club alles dichtgooide, omdat er meer uitsupporters dan verwacht waren. Er werden ook geen tickets verkocht.
Toen we eindelijk weg mochten, besloten we toch nog even te kijken bij de andere ingangen. Ineens doken er mensen op met rolletjes tickets in hun handen. Deze werden gratis uitgedeeld en de mensen gingen als wilde hyena's erop af. Aangezien wij geen Turks spraken en het geen prettige situatie was, achtten we de kans klein dat we een ticket kregen. Toch werd onze geduldige uitgestoken hand beloond, want we hadden ineens een kaartje vast en konden naar binnen!

Tot aan de eerste helft druppelden mensen binnen, ook uitsupporters die naast de harde kern van de thuisclub gingen zingen. Met respect werd dit opgelost, ook al leek het er heet aan toe te gaan. In de tweede helft werd er een deurtje geopend en konden de uitsupporters naar het extra gecreëerde uitvak achter het doel.

Video uitsupporters: https://youtu.be/oLqHr8CUOfc?si=fN4knBZtUg82X-XP
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/onbekendste-topper-in-europa-overspoeld-door-uitsupporters/

Saint-Etienne - Auxerre
Saint-Etienne staat bekend om de goede sfeer en stond daarom al lang op mijn lijstje. Pluspunt is dat de koploper op bezoek kwam. Nog mooier is dat we het konden combineren met de 'Derby du Lac' tussen Servette en Lausanne Sport de dag daarna. De sfeer voldeed aan de verwachting en ook nu was het een extraatje dat Saint-Etienne ook nog eens met 1-0 won. Leuk om te zien dat ze aan het einde van het seizoen via de play-offs weer zijn teruggekeerd in de Ligue 1.

Video sfeer: https://youtu.be/U0hsxYDB2tM?si=zjMjQOQ0ivN5AGtg
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/saint-etienne-is-springlevend-in-de-ligue-2/

FC Struga - Sileks
Soms is het moeilijk uit te leggen waarom een 'stadion' met 1.150 plaatsen op je verlanglijst staat. Struga's Stadion Gradska Plaza ligt direct aan het meer van Ohrid en sinds ik daar een paar keer ben geweest ben ik de club een beetje gaan volgen. Ze speelden echter telkens uit op het moment dat ik in Macedonië was. Het werd dus eens tijd. Struga verloor als koploper, maar werd een week later alsnog kampioen. De toegang was gratis!

Video van het stadion aan het meer: https://youtu.be/mPQ7RwlkQ78?si=MD4K7pwIKOaKxJPp
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/fc-struga-opgericht-in-2015-en-nu-al-twee-keer-kampioen/

Shkendija - FC Struga
Een week na Struga had ik een andere wedstrijd op het oog, totdat deze wedstrijd ineens de directe kampioenswedstrijd werd. Shkendija startte zelfs een voorverkoop en het stadion was uitverkocht (een tribune was gesloopt vanwege geplande renovatie). Honderden supporters konden niet naar binnen omdat het al vol was. Gelukkig was ik ruim op tijd binnen. Struga ging er met de winst vandoor, maar de sfeer was goed. Het stadion, met uitzicht op de huizen en bergen achter de doelen, is ook heerlijke oude meuk. Rondom het stadion stond iedereen letterlijk overal geparkeerd, sommige auto's waren driedubbel ingesloten. Als je ooit in Macedonië komt en je komt in zo'n situatie: kijk er niet raar van op als mensen de rechterbaan of de stoep gebruiken om te parkeren. Sommigen hadden zelfs hun auto direct naast de ingang gezet.

Video sfeer: https://youtu.be/QLA-KnLAAJk?si=uOkN5efrwksjGi10
Artikel + meer beelden: https://www.indehekken.net/kampioenswedstrijd-in-macedonie-albanees-onderonsje-tussen-shkendija-en-struga/

Nederland - Polen
Het toetje van het seizoen wacht nog, maar ik zet de wedstrijd alvast tussen de hoogtepunten. Nederland live op een EK zien is een droom!

Pech:
1. Twee nachten in Koper overnachten om o.a. Koper - Rogaska te bezoeken. Een half uur voor de aftrap komen we aan en horen we dat de wedstrijd niet doorgaat omdat de selectie van de bezoekers niet voldoet aan de eisen. Er zouden te weinig eigen jeugdspelers mee zijn.
2. We pakten een Uber van Bratislava naar Dunajska Luzna, om daar de plaatselijke FC te bezoeken. Toen we aankwamen zagen we echter bijna geen mensen. De bekerwedstrijd tegen Sered' was helaas vlak voor aankomst afgelast vanwege regenval.
3. Eyüpspor - Sakaryaspor was al uitverkocht toen we aankwamen. Het was een gokje, maar toch jammer.

jdebruin96

Na de South Dublin Derby van vorige week donderdag zit mijn seizoen 2023-2024 er echt op helaas. Het was weer een prachtig (groundhop)seizoen. Dit seizoen zag ik in 12 landen een wedstrijd. Hongarije, Ierland, Roemenië en Turkije waren nieuw voor mij. Dit seizoen had een ook aantal tegenvallers, hieronder mijn tegenvallers van het seizoen:

- Ferencvaros – Ujpest. De derby van Budapest, viel wat tegen. Qua sfeeracties en pyro was het geweldig, maar weinig gezang en voornamelijk monotoon ultragezang.
- FC Metz – Strasbourg. Ook deze derby viel wat tegen. Het stadion is prachtig maar een draak van een wedstrijd en een slap sfeertje zorgde ervoor dat deze dagtrip tegen viel. Daarnaast kreeg ik ook nog eens een boete van €300,-. Nare middag.
- West Bromwich Albion – Leeds United. Destijds een hele belangrijke wedstrijd in een uitverkocht Hawthorns. Een ijskoude vrijdagavond waarbij de pie zwaar tegen viel en de sfeer ook niet noemenswaardig was.
Het was héél lastig om een top 5 te maken:

5. Inter – Juventus 1-0
De klassieker van Italië. Ik had San Siro al eens gezien bij een wedstrijd van AC Milan, maar het San Siro blijft imponeren. Op het moment van het bezoeken was het een 6-punten wedstijd en de spanning was daarom om te snijden. De ontlading en de sfeer was geweldig.

4. Wolves – Everton 3-0
Deze trip zorgde ervoor dat een ijskoude december namiddag veranderde in een warm bad. Molineux is echt een prachtig stadion en de sfeer was goed. Het was een uitverkocht huis en de uitsupporters waren ook in grote getalen aanwezig. Het voetbal was goed en dit bracht de sfeer zeker ten goede. Een groots pluspunt was ook dat de pie héérlijk was. Daarnaast vond ik Wolverhampton een leuke stad waar je je prima een dagje kan vertoeven.

3. Austria Wien – Rapid Wien 0-0
Een wedstrijd die eindigt in een brileindstand scoort vaak nooit hoog, maar deze wel. Begin oktober stond Austria Wien bijna onderaan en Rapid draaide bovenin mee. Austria had (meen ik) al 3 seizoenen niet meer verloren van Rapid en dit wilde zij doorzetten en daarmee konden zij uit de onderste regionen vertrekken. De sfeer was geweldig met vele sfeeracties van beide clubs. Austria was beter in de eerste helft maar binnen 10 min na rust kregen zij 2 maal rood. Het was overleven en Rapid kreeg met een 2-man meer situatie kans op kans maar het punt én de ongeslagen status bleef overeind. Het gelijkspel voelde als een zware overwinning

2. Rangers – Celtic 0-1
Een jongensdroom die uitkwam en dat op mijn verjaardag. Alles wat je hoort over deze derby klopt. Het stadion is echt prachtig en de sfeer en spanning was al uren voelbaar in Glasgow. Het Simply The Best zorgde voor kippenvel en een traan. Het moment werd nog mooier toen Dessers al binnen 1 minuut de bal tegen de touwen aan knalde. Helaas werd de goal wel door de VAR afgekeurd maar het kortstondige juichen was heel indrukwekkend. Rangers was heer en meester, maar Celtic ging toch onverdiend met 3 punten naar huis. Ondanks de uitslag was de sfeer ongekend.

1. Galatasaray – Fenerbahce 0-1
Ook deze derby was een jongensdroom én Galatasaray kon bij een gelijkspel kampioen worden tegen de aartsrivaal. Het was uren voor de wedstrijd al een gekkenhuis in Istanbul en overal zagen we de clubkleuren van Galatasaray. De passie die de Turken hebben, heb ik nog nergens zo gezien als daar. Ruim 2,5 uur voor de aftrap was ik al bij het stadion en de mensen- en politie massa was enorm. Voor het betreden van de tribune heb ik maar liefst 4 keer mijn kaartje en/of paspoort moeten laten zien. Ook bij deze derby geldt: alles wat je er over hoort klopt. Ruim 1,5 uur voor de wedstrijd zat het stadion vol en vanaf dat moment tot het laatste fluitsignaal werd er gezongen door heel het stadion. Opvallend vond ik ook dat je iedereen zag staan tijdens de wedstrijd, zelfs de dure plekken. De passie stroomde van de tribune af en de fluitconcerten wanneer Fenerbahce aan de bal was zijn oorverdovend hard. De haat is intens voelbaar. Het feest kon na een rode kaart van Fenerbahce in de 24ste minuut niet meer stuk. Helaas werkte dit averechts voor Galatasaray en scoorde Fenerbahce in de 2e helft de enige goal van de wedstrijd. Een flinke aderlating voor Galatasaray, maar voor mij mocht dit de pret niet drukken. Geweldige dag!

Een paar opvallende statistieken:
- Dit seizoen zag ik maar liefst 5 keer een 0-0
- Mijn vriendin is dit seizoen 10 keer meegegaan naar een wedstrijd. Daarvan werden er 8 gewonnen en werd het 7 keer een 1-0 en in die andere wedstrijd scoorde de uitpartij ook niet.
- De meeste goals zag ik bij de wedstrijd tegen de aartsrivaal, Feyenoord – Ajax 6-0.

Saltacampos

Mooie verslagjes!
Waarvoor krijg je in godsnaam een boete van 300€ ?
Over land and sea