Stelling van de dag: 12 december 2008

Gestart door Pieros, dec 12, 2008, 10:43:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieros

De term "een supporter ben je niet voor even, maar voor je hele leven"  of "I'm ...... till I die"  geven aan dat jouw huwelijk met jouw favoriete club er eentje is van levenslang. Ook op verschillende forums komt soms de discussie bovendrijven waarin wordt gediscussieerd over de echtheid van supporters. Hoeveel wedstrijden heb jij al gezien of hoelang ben jij al supporter van deze club? zijn dan vragen die gesteld worden. Mensen die eerst een andere favoriete club hadden, worden dan niet al "vol" aangezien. Maar is het zo raar om van club te wisselen? Veel mensen blijven ook niet de rest van hun leven met hun eerste vriend/vriendin. Daarom mijn stelling van de dag:

Af en toe van favoriete club wisselen is helemaal geen schade. Dat moet gewoon kunnen.

spons

Citaat van: Pieros op dec 12, 2008, 10:43:03
De term "een supporter ben je niet voor even, maar voor je hele leven"  of "I'm ...... till I die"  geven aan dat jouw huwelijk met jouw favoriete club er eentje is van levenslang. Ook op verschillende forums komt soms de discussie bovendrijven waarin wordt gediscussieerd over de echtheid van supporters. Hoeveel wedstrijden heb jij al gezien of hoelang ben jij al supporter van deze club? zijn dan vragen die gesteld worden. Mensen die eerst een andere favoriete club hadden, worden dan niet al "vol" aangezien. Maar is het zo raar om van club te wisselen? Veel mensen blijven ook niet de rest van hun leven met hun eerste vriend/vriendin. Daarom mijn stelling van de dag:

Af en toe van favoriete club wisselen is helemaal geen schade. Dat moet gewoon kunnen.

Dus binnenkort wordt je supporter van Vitesse ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Pieros

Citaat van: spons op dec 12, 2008, 11:56:06
Dus binnenkort wordt je supporter van Vitesse ?

Dat zou best wel eens kunnen.....

Maar daar gaat het niet om. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken. Kun jij na 30 jaar (misschien meer of minder) Feyenoord op een gegeven moment genoeg krijgen van die club en bijvoorbeeld "naar een andere binnen/buitenlandse club gaan"?

spons

Citaat van: Pieros op dec 12, 2008, 12:22:06
Dat zou best wel eens kunnen.....

Maar daar gaat het niet om. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken. Kun jij na 30 jaar (misschien meer of minder) Feyenoord op een gegeven moment genoeg krijgen van die club en bijvoorbeeld "naar een andere binnen/buitenlandse club gaan"?

nee absoluut onmogelijk, ik kan sympathie hebben voor andere clubs, ik had bijna bij ado den haag gewerkt maar ik kan nooit supporter worden van een andere club.

goed ingeschat trouwens die 30 jaar mijn eerste wedstrijd was in september 1979 ( Feyenoord - Everton voor de UEFA Cup )
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Denniz1974

Ik zou ook onmogelijk supporter van een andere club kunnen worden. Wat Spons al noemt is dat het wel goed kan dat je sympathie voor een andere club hebt en er regelmatig over de vloer komt, maar dat is toch heel wat anders dan supporter er van zijn.
Natuurlijk heb ik ook wel eens momenten in De Kuip dat ik denk "Ik kap er mee, want ik heb geen zin om elke zondagmiddag voor schut te zitten", maar uiteindelijk draven we de volgende  wedstrijd weer braaf op !

Een citaatje van www.lunaticnews.nl wil ik je in dat opzicht zeker niet onthouden:
CiteerEen elfde plaats op de ranglijst, meer wedstrijden verloren dan gewonnen en uitgeschakeld in de UEFA Cup. Maar De Kuip zit morgen gewoon weer bomvol voor de thuiswedstrijd tegen AZ. Ook dat is Feyenoord!

Via Feyenoord is de wedstrijd al enige tijd uitverkocht en ook AZ heeft al haar kaarten (1.200) aan de man gebracht.

In voor- en tegenspoed, wij zullen onze club altijd steunen!

Een echte club kan niet zonder zijn supporters!

Houseman

Over dit onderwerp is een aardig epistel te schrijven. En dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar (consumenten)gedrag van supporters. Er zijn verschillende groepen supporters. En ja, er zijn dus ook supporters die van club naar club hoppen (huh!). Of dat acceptabel is? Vanuit het oogpunt van de fanatieke supporter uiteraard niet. En vanuit het oogpunt van de clubbestuurder ook niet, want die wil zijn 'klanten' het liefst vasthouden.

Het is echter wel een dilemma voor de fanatieke supporter, want die ziet zijn club het liefst ook succes hebben. En daarvoor heb je die dagjesmensen wel nodig, want die brengen geld in het laatje. Heerenveen, Groningen, Twente, AZ.. allemaal zitten er veel meer mensen op de tribune dan 10 jaar geleden. Een deel kwam eerder niet bij het voetbal, een ander deel zal bij Veendam, Cambuur, Heracles of Ajax op de tribune hebben gezeten. Door goede prestaties en goede faciliteiten hou je deze mensen vast en kan je structureel bouwen aan groei van je club.

Ik denk dat het een kwestie van accepteren is. Je kan als fanatieke supporter niet van de rest eisen dat iedereen hetzelfde voelt voor de club als jij.

Zou ik zelf kunnen veranderen van club? Ik kom nu 15 jaar bij Heerenveen en op een gegeven moment maakt het deel van je leven uit, wordt het een routine. Heb je veel vrienden bij de club. En daarbij lijkt het me leuk om als bejaarde te kunnen zeggen dat ik al 50 jaar een seizoenkaart heb.. (ja ik plan ver vooruit). Maar omstandigheden kunnen veranderen. Zou ik bijvoorbeeld voor mijn werk of relatie naar Maastricht moeten verhuizen zou ik op termijn vast wel een seizoenkaart bij MVV nemen. Je kunt ook besluiten om in het Noorden te blijven voor je club, maar de ervaring is dat de liefde vaak maar van 1 kant komt..

Neemt niet weg dat ik regelmatig naar de club uit mijn woonplaats ga kijken.. komende zondag in het thuisvak, maar 2 weken later scheld ik bij wijze van spreken alles wat groenwit is weer verrot vanuit het uitvak. Hypocriet? Ja.

spons

Citaat van: Houseman op dec 12, 2008, 13:48:37

Ik denk dat het een kwestie van accepteren is. Je kan als fanatieke supporter niet van de rest eisen dat iedereen hetzelfde voelt voor de club als jij.

Zou ik zelf kunnen veranderen van club? Ik kom nu 15 jaar bij Heerenveen en op een gegeven moment maakt het deel van je leven uit, wordt het een routine. Heb je veel vrienden bij de club. En daarbij lijkt het me leuk om als bejaarde te kunnen zeggen dat ik al 50 jaar een seizoenkaart heb.. (ja ik plan ver vooruit). Maar omstandigheden kunnen veranderen. Zou ik bijvoorbeeld voor mijn werk of relatie naar Maastricht moeten verhuizen zou ik op termijn vast wel een seizoenkaart bij MVV nemen. Je kunt ook besluiten om in het Noorden te blijven voor je club, maar de ervaring is dat de liefde vaak maar van 1 kant komt..


Ik sprak ook voor mezelf en verwijt anderen niets, kan me ook voorstellen dat als je naar Maastricht zou verhuizen dat je een seizoenkaart voor MVV zou nemen ( leuk voor de vrijdagavond ) maar in dat geval zou ik toch ook nog elke twee weken heen en weer rijden.

Je hoeft in dit geval niet voor je club in het noorden te blijven wonen, in zo'n groot land wonen we niet dus dat lijkt me niet zo'n probleem
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Houseman

Seizoenkaart zou ik inderdaad ook houden, maar ik geloof niet dat ik elke 2 weken naar Friesland zou rijden. Dan zou ik de wedstrijdjes eruit pikken en vooral veel uitwedstrijden onder de rivieren bezoeken. Ons land is inderdaad niet zo groot maar toch laat ik de uitwedstrijden onder de grote riolen vaak aan me voorbij gaan.

Hielke

Goed verhaal, Houseman. Ik zal ook maar even reageren, als supporter op afstand.

Mijn hele leven woon ik al in Zuid Holland, toch voel ik mezelf Heerenveen-supporter. Er zijn maar weinig mensen die begrijpen dat ik niet naar Ajax, Den Haag, Feyenoord, AZ, Utrecht of Sparta ga. Dat is nou eenmaal in de buurt. Maar sinds mijn eerste bezoek aan Heerenveen voel ik me gebonden aan die club, dat zal ook niet meer veranderen. Ik ga soms met een vriend mee naar Feyenoord, harstikke leuk. En als ik er de tijd voor zou hebben zou ik gerust ieder weekend een extra duel bezoeken, bijvoorbeeld op Het Kasteel, in de Kuip of aan De Dijk. Want supporter en voetballiefhebber zijn gaat goed samen, maar clubliefde is in mijn ogen niet inwisselbaar.

spons

Citaat van: Hielke op dec 12, 2008, 14:14:42
Er zijn maar weinig mensen die begrijpen dat ik niet naar Ajax ga.

dat kan ik nu juist heel goed begrijpen, snap de mensen niet die daar wel naartoe gaan
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Hielke

Citaat van: spons op dec 12, 2008, 14:28:18dat kan ik nu juist heel goed begrijpen, snap de mensen niet die daar wel naartoe gaan

Dan zijn we het nu een keer eens, spons! Behalve als uitsupporter ben ik daar ook wel eens 'los' geweest, maar ik begrijp niet hoe mensen binding kunnen voelen met die club.

Sebastiaan_W

Mwah..... ik woon nu een half jaar in Almelo, maar mijn club is gewoon Telstar en dat zal altijd zo blijven waar ik ooit zal komen te wonen.

Ik kom weleens bij Heracles,  omdat mijn vriendin hier supporter van is en ik vind dat zeker een leuke club, maar zie mezelf niet supporter worden van Heracles of welke club dan ook i.p.v. Telstar.

Helaas red ik het niet om op de vrijdag een thuiswedstrijd te bezoeken, maar soms neem ik vrij en uiteraard bezoek ik de uitwedstrijden tegen GAE, AGOVV, Zwolle en Emmen. Maar Telstar zal toch altijd mijn club blijven.

spons

ken ook iemand ( witte leeuw wel bekend ) die vroeger supporter was van haarlem en nu van telstar en ook nog eens vroeger voor crystal palace ( zelfs als seizoenkaarthouder ) en nu van millwall
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

Citaat van: spons op dec 12, 2008, 16:01:03
ken ook iemand ( witte leeuw wel bekend ) die vroeger supporter was van haarlem en nu van telstar en ook nog eens vroeger voor crystal palace ( zelfs als seizoenkaarthouder ) en nu van millwall

Ik vermoed dat deze gemeenschappelijke kennis niet zozeer clubsupporter is maar sfeergevoelig is. Dat laatste is mijns inziens stembepalend voor zijn voetbalbeleving en níet de club zelf. We hebben óók een gemeenschappelijke kennis die ooit Chelsea als voorkeur had ende club de rug toekeerde na tussenkomst van opportunisme en commercie.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed