Hoofdmenu

Politiek

Gestart door hgrm, feb 20, 2010, 12:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZZ

CiteerPartij Voor Ingetrapte Deuren.

Whatever & anyway. Wouter Bos heeft zojuist in 's-lands belang de animositeit met de heer Balkenende doorbroken om plaats te kunnen maken voor hogere doelen; namelijk de positie als  aantrekkelijke coalitiepartner en het salonfähiger maken van een gematigder PVDA voor zwevende kiezers en PVV-afvalligen.

Politiek is uiterst boeiende stratego met Cohen als tijdelijk veldheer.

Ik heb niet de indruk dat bovenstaande de grote reden van Bos is geweest maar het is er wel een direct gevolg van. Als onder Cohen een samenwerking PvdA-CDA weer tot de mogelijkheden zou behoren is dat alleen maar toe te juichen.

Nog even over het CDA; mensen die uitsluitend de C zien staan en daarom CDA stemmen zijn het waard om bedrogen te worden. Net als mensen die denken dat de PVV daadwerkelijk voor de vrijheid is, de VVD daadwerkelijk een volkspartij is en de PvdA daadwerkelijk voor de arbeiders is. Verder blijf ik erbij dat een grote middenpartij alleen maar bevorderlijk is voor de manier waarop ons bestuur is ingericht, nog naast het feit dat nuance altijd beter is dan grote uitersten.

In één ding ben ik het wel met hgrm eens; dat de verhoging van de AOW-leeftijd - een uitstekende beslissing overigens - niet daadkrachtig genoeg wordt ingevoerd. Ik heb alleen nou juist net niet de indruk dat dat vooral aan het CDA lag aangezien de PvdA zich in allerlei bochten moest wringen om met een akkoord te komen dat te verkopen was aan de achterban (die in principe tegen was).

Maargoed, ik ben erg benieuwd hoe Cohen het gaat doen. En wie de nieuwe burgervader wordt.

TeeZee

De bezuinigingsvoorstellen zijn bekend gemaakt. 775 euro eigen risico, alternatieven voor de hypotheekrenteaftrek, versoberen stufi (incl OV-kaart), et cetera.

Wat vinden we ervan?

Gert

ik vind het alemaal maar vreemd, het zijn voorstellen zonder status en er worden pas na de verkiezingen besluiten over genomen. Iedereen kan dus naar hartelust shoppen én schoppen, want de ideeën zijn van niemand. Liever had ik een kabinet met ballen gezien dat zelf de knopen had doorgehakt. Nu zijn we zo weer maanden verder voordat er wat besloten wordt.

TeeZee

Het schijnt volgens het CPB zo te zijn dat als je geen enkele maatregel neemt, het begrotingstekort in 2015 vanzelf weer onder de 3% gekomen zal zijn.

hgrm

Drie maatregelen zijn ruim voldoende en kosten de gewone burger geen cent:

1) Z.s.m. terugtrekken uit Uruzgan, al het materieel dat daar is overdoen aan de hoogst biedende en het defensiepersoneel dat daardoor overbodig geworden is in de WW.

2) De JSF direct afbestellen

3) Zodra het weer een beetje leuk loopt, ABN en Fortis terugbrengen naar de Beurs. Levert klauwen met geld op. Natuurlijk wel wat preferente aandelen in handen houden, zodat Economische Zaken kan ingrijpen als ze weer last krijgen van grootheidswaan of fusiekoorts.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

King Nothing

Leuk voor de mensen met een beneden-modaal inkomen, 775 euro eigen risico.... Ik heb m'n eigen risico vrijwillig naar 250 euro gezet, maar om nou het drievoudige te gaan betalen zie ik niet echt zitten
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Han

Misschien mag ik de intimiteit van dit platform aanspreken voor de volgende suggestie. Het wringt namelijk dat enerzijds sprake is van kennisvlucht vanwege werkeloosheid en dat het onbetaalbaar dreigt te worden om die niet meer aangesproken en derhalve kwijnende kennis institutioneel in stand te houden.

Anderzijds zuchten primaire sociale aandachtsgebieden onder omstandigheden die in steeds mindere mate de eigenlijke activiteiten mogelijk maken. Ik spreek het beeld aan van een agent die niet op straat loopt, van een verpleegster/verzorgster die niet aan een bed verschijnt en van een onderwijzer die niet voor de klas staat.

Het is fundamenteel fout dat de werkende beroepsbevolking niet aan haar feitelijke taken toekomt en dat het instituut van de niet-werkende beroepsbevolking financieel in stand wordt gehouden zonder een tegenprestatie.

De overheid zou kunnen overwegen om een werkorganisatie in het leven te roepen; gelinkt aan de uitkerende UWV instantie, om er Onderwijs, Veiligheid en Gezondheidszorg mee te faciliteren.

Werkzoekenden verrichten onbetaalde administratieve en andere ondersteunende diensten binnen hun eigen mogelijkheden zolang zij geen betaalde baan hebben. Werkzoekenden houden hiermee hun kennis op peil en verliezen het contact met 'de markt' niet; mogelijk verhoogt het kans op herintreding. Weigerende werkzoekenden worden gekort op hun uitkering.

De beoogde werkunit ontlast Onderwijs, Veiligheid en Gezondsheidszorg die zich dan met afstoten van ondersteunende taken kunnen richten op hun eigenlijke activiteiten met een aangepast, lees lager, budget.


De overheid zou kunnen overwegen om een werkorganisatie in het leven te roepen; gelinkt aan de uitkerende UWV instantie, om er Onderwijs, Veiligheid en Gezondheidszorg mee te faciliteren.

Werkzoekenden verrichten onbetaalde administratieve en andere ondersteunende diensten binnen hun eigen mogelijkheden zolang zij geen betaalde baan hebben. Werkzoekenden houden hiermee hun kennis op peil en verliezen het contact met 'de markt' niet; mogelijk verhoogt het kans op herintreding. Weigerende werkzoekenden worden gekort op hun uitkering.

De beoogde werkunit ontlast Onderwijs, Veiligheid en Gezondsheidszorg die zich dan met afstoten van ondersteunende taken kunnen richten op hun eigenlijke activiteiten met een aangepast, lees lager, budget.

Ik probeer te determineren welke ijzersterke argumenten deze manier van denken kracht bij zetten en welke tegenwerpingen valide genoeg zijn om deze case weg te fabelen.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Klinkt  als een perfecte oplossing voor structurele werkloosheid maar je stuit direct op wet en regelgeving die zoiets tegenwerkt. Zonder diploma mag je niet voor de klas staan.

hgrm

Citaat van: Joost op apr 05, 2010, 20:16:25
Klinkt  als een perfecte oplossing voor structurele werkloosheid maar je stuit direct op wet en regelgeving die zoiets tegenwerkt. Zonder diploma mag je niet voor de klas staan.

Volgens mij bedoelt Han dat nu juist niet.

Een leraar brengt juist een hoop tijd niet voor de klas door. Een deel daarvan is onvermijdelijk (bv. voorbereidingstijd, correctietijd, rapportvergaderingen. Dat kun je een ander niet laten doen). Maar een ander deel kan wèl door een niet-docent worden overgenomen. Administratieve klussen, surveilleren in zelfwerkzaamheidsuren, zelfs leerlingbegeleiding. Hiermee is een deel van het werkdrukprobleem op te lossen en wordt het beroep leraar weer aantrekkelijker.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Dat is een correcte correctie; ik probeer het bestaansrecht af te tasten van een facilitair huis, bemand door werklozen, dat oneigenlijke taken van een agent, een onderwijzer en een verpleegkundige op zich neemt.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Houseman

onderschat de onwil en beperkte capaciteiten van een groot deel van de werklozen niet... bovendien creëer je met een dergelijk systeem direct een overschot aan leraren en verpleegkundigen.