Hoofdmenu

Jaaroverzicht 2022

Gestart door Nort, dec 29, 2022, 17:00:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogo_breda

Wedstrijden: 42
Nieuwe stadion: 22
Landen: 6

5. Excelsior Virton – Deinze 0-1
Virton is voor iedereen een verre uitwedstijd en zeker voor ons Nederlanders. Al een paar jaar kwam het er steeds niet van maar dit seizoen werd dan eindelijk de trip naar Belgisch Luxemburg gemaakt en kon ook de laatste Belgische profclub worden afgevinkt. Elk jaar gaat de club bijna failliet of krijgt het geen licentie, uiteindelijk zijn ze er toch steeds weer bij om ergens onderaan in de tweede klasse te eindigen. Zoals bij veel clubs in deze divisie is het stadion vrij aardig maar valt de publieke belangstelling tegen. Al is dat in een stadje met 11.000 inwoners niet heel verwonderlijk. Het voordeel was dan weer dat we letterlijk tegen de tribune aan konden parkeren. De wedstrijd en sfeer waren zoals je mag verwachten op dit niveau, de ligging en de oude hoofdtribune maakten het tot een meer dan leuke voetbalmiddag.



4. AC Monza – Udinese 1-2
Zoals gebruikelijk op vakantie werd het gezin weer een paar keer 'ontvlucht' voor de drang naar potjes voetbal in nog onbekende stadions. Het mooiste bezoek was dat aan Monza, net voor de allereerste keer gepromoveerd naar de Serie A en beschikkend over een bijzonder stadion. Helaas zat dit toch niet al te grote stadion niet vol, de dure plekken op de hoofdtribune bleven grotendeels leeg. Volgens mij doe je dan toch iets verkeerd als club. De wedstijd werd zeer terecht verloren en ik was er van overtuigd dat het voor Monza bij 1 seizoen Serie A zou blijven, maar inmiddels hebben ze zich toch bij de onderste plaatsen weten weg te werken.



3.Union Saint-Gilloise – Anderlecht 3-1
Voor de derde keer werd het prachtige Dudenpark bezocht maar nu in een heel andere sfeer dan ik gewend was. Geen marginale wedstijd met een paar duizend toeschouwers in de lagere divisies meer, maar een heuse stadsderby in de play-offs om het landskampioenschap in een opgeknapt en uitverkocht stadion. Dit zorgt wel voor de nodige problemen want al vroeg stond er een hele lange rij voor de enige toegangspoort. Ook wachten tot de aftrap werkte niet, na een rondje stadion en park was de rij nog bijna even lang en zodoende moesten de eerste 20 minuten op straat op telefoons worden gevolgd. Op zich ook een mooie ervaring omdat de thuisclub in deze fase al twee keer scoorde. Eenmaal binnen was het puur genieten van de gemoedelijke sfeer, de volgepakte tribunes en vooral de fraaie omgeving waarbij de tribunes naadloos overgaan in het park.



2.  Charlton Athletic – AFC Wimbledon 3-2
Dit jaar 4 wedstrijden in Engeland bezocht en deze waren allen in Londen. Hoewel er juist buiten de hoofdstad zoveel meer te zien is, hier toch voor gekozen omdat het makkelijk te bereiken is per trein. Voor deze wedstrijd zelfs voor het eerst alleen de oversteek gemaakt en dat was nog best goed bevallen. Het was nog midden in Corona-tijd en kostte me zelfs 60 euro voor een Covid-test maar dit mocht de pret niet drukken. The Valley is prachtig, vooral ook vanwege de historie van verloedering, verlaten door de club en weer opnieuw opgebouwd met hulp van supporters. In de Premier League tijd zijn 2 hoeken dicht gebouwd en dat is nu eigenlijk zonde want het stadion is in League One verre van uitverkocht en de away-end staat nu letterlijk en figuurlijk los van de rest. Deze away-end was wel helemaal gevuld met buiten mij nog 3.000 fans van stadgenoot Wimbledon, wat zorgde voor een mooie sfeer.




1. AFC Wimbledon- MK 1-1
Voor het nieuwe stadion hoef je niet naar Wimbledon. Voor het verhaal er achter juist wel. Terug op Plough Lane. Het grappige is dat ik op deze locatie een jaar of 20 geleden eens een grayhoundrace heb bezocht in het stadion wat toen nog op deze plek stond. Het nieuwe stadion valt van buiten niet op tussen de appartementenblokken. Ook een voorgevel ontbreekt, de hoofdingang zit verstopt in een hoek. Van binnen is het ook vrij standaard maar oké. Een prachtig affiche tussen 2 clubs die claimen de opvolger van de oorspronkelijke Dons te zijn. Door de haat en nijd tussen de fans waren de verwachtingen al hoog en deze werden helemaal waargemaakt. Veel gezang, veel banter en fans op het veld na een goal. Helaas stond de plastic club uit Milton Keynes er erg goed voor op de ranglijst en de thuisclub juist heel beroerd. Op het veld was hier echter niets van te merken. Maar zoals het vaak gaat bij clubs in de gevarenzone werden de meeste kansen verprutst en viel er uiteindelijk ook nog een onverdiende maar fraaie goal aan de andere kant. De Dons zouden uiteindelijk geen wedstrijd meer winnen en afdalen naar League Two.


AthleticHolanda

#16
Leuke lijstjes, foto's en affiches hier.

Mijn eigen statistieken en top-5:
Ik zag 71 wedstrijden in 48 stadions, waarvan 33 nieuwe stadions, in 7 verschillende landen.

5. Brera Calcio - FC United of Manchester 1-3 op 6 april
In het eerste jaar van de onvolprezen Fenix Trophy stuitte FC United in de groepsfase op Brera Calcio uit Milaan. Het zorgde voor een kleine invasie van Mancunians, die in het verleden jaarlijks Europa doorkruisten voor Manchester United en dat nu op een andere niveau kunnen continueren.
Dit in combinatie met het decor van de Arena Civica in het hart van Milaan deden me besluiten dat ik hierbij wilde zijn. Het werd een unieke avond op een unieke locatie. De fans van de latere toernooiwinnaar zorgden de hele wedstrijd voor sfeer en de gastvrijheid van de sympathieke thuisclub maakte het verhaal helemaal af.


4. Osasuna - Athletic Club 1-3 op 3 januari
Het kalenderjaar begon traditiegetrouw onder de Pyreneeën waar, een dag na een dubbel in Catalunya, koers werd gezet richting Nafarroa/Navarra. Voor de tweede keer ging ik een thuiswedstrijd bezoeken van de club met misschien wel de mooiste naam in het mondiale betaalde voetbal, maar dit had nog aardig wat voeten in de aarde. Corona waaide namelijk nog rond en een week van tevoren besloot de Spaanse bond plots dat nog maar 75% van de stadioncapaciteit gebruikt mocht worden. Osasuna bedacht dat alle genodigden hun kaartjes moesten inleveren zodat iedereen die betaald had naar binnen kon. Volgens mij werd er aardig gesjoemeld met de capaciteit want ik zag nauwelijks lege plekken, maar ik zal de laatste zijn die daarover klaagt, want ik hoefde gelukkig niet voor niets naar Pamplona te reizen.

Athletic is niet bepaald populair in een deel van Navarra en dat komt met name omdat ze vanwege het beleid continu zoeken naar jonge Navarrese talenten, dit aangezien Navarra bij Baskenland hoort. Vaak gaat dat via partnerclubs zoals Txantrea, gevestigd in Pamplona maar de talenten gaan naar Bilbao, en daar zijn ze bij Osasuna niet bepaald blij mee.
Iker Muniain is een van de vele Navarrezen die voor Athletic speelt en werd als aanvoerder, man in vorm en supporter van Athletic dan ook constant uitgefloten. Voor de jonge Navarrees Oihan Sancet was het 'rode leger' achter het doel een stuk milder. Maar laat het nu net deze speler zijn - die in de jeugd nog voor Osasuna speelde - die de wedstrijd met een hattrick besliste in het voordeel van Athletic.

Osasuna bezocht ik eerder in 2012. Destijds torende de hoofdtribune nog boven de rest van het stadion uit. Recentelijk werd het stadion gerenoveerd en werden alle tribunes - behalve de hoofdtribune - verhoogd en kreeg het stadion een omhulsel, zoals veel Primera stadions recentelijk kregen. Het oude stadion had uiteraard meer charme en karakter maar de verbouwing heeft geen invloed op de sfeer gehad. Ook deze avond bewezen de fans, onder aanvoering van de 'Indar Gorri' achter het doel dat er bij weinig clubs meer passie op de tribune zit. Deze avond was het echter niet genoeg voor drie punten tegen de gehate buurman.


3. Ternana Calcio - US Lecce 1-4 op 5 april
Italië is een beetje oververtegenwoordigd in deze top-5, maar in dezelfde trip als die van Brera bezocht ik de dag van tevoren Ternana. De competitieplanner was namelijk zo vriendelijk om, gelijktijdig midweeks met de Fenix Trophy, een midweekse Serie-B ronde in te plannen. Zo vloog ik 's ochtends naar Rome om 's middags te arriveren in Terni, een typisch provinciestadje waar geen toerist te bekennen is, en dat is ook wel begrijpelijk want er is niets te zien.

Dat geldt natuurlijk niet voor ons voetbaltoeristen want het Stadio Libero Liberati is bijna een must-visit. Dat ik dit nu kon combineren met de Arena Civica kon bijna niet beter, al ligt Terni niet naast Milaan en moest er best wat gereisd worden. De reden dat Ternana redelijk bovenaan de wishlist stond is dat er verbouw/nieuwbouwplannen zijn. Hoe concreet dat is daar heb ik geen idee van, maar dat ik deze niet wilde missen dat wist ik wel, en in niets stelde het stadion teleur.

De sfeer was naar goed Italiaans gebruik uitstekend dankzij de ultra-support en daarin bleven de uitfans uit Lecce niet achter. De latere kampioen, afkomstig ver uit de hak van de laars, bracht ruim 400 supporters mee op een woensdag die enkel zo'n zeven uur moesten reizen. Ze werden rijkelijk beloond want de wedstrijd was eenzijdig en resulteerde in een gemakkelijke uitzege.


2. Royale Union Saint-Gilloise - SC Braga 3-3 op 13 oktober
Bij iedereen die USG in 2022 bezocht komt de club voor in het top-5 lijstje en dat onderstreep ik graag. Wat er sinds de promotie gebeurt is ongelofelijk, en nog meer wat er sinds de zomer gebeurde. Nadat in de belachelijke play-offs de titel werd verspeeld aan Club Brugge besloot succestrainer Mazzu te vertrekken naar buurman en rivaal Anderlecht, daarom verwachtte iedereen een bijzonder moeilijk seizoen.
Niets is minder waar en ondertussen presteert Union onder voormalig assistent Geraerts zelfs beter dan in haar eerste seizoen terug in de Eerste Klasse. Hoe lang het sprookje blijft duren weet niemand, maar de doelstelling is overduidelijk om een blijvertje te worden.

Het prachtige Dudenpark draagt natuurlijk bij aan de charme maar voor Europese wedstrijden voldoet het stadion niet aan de eisen van de UEFA Maffia. Daarom moest er worden uitgeweken naar Leuven, voor mij geen ramp want dit was nu net een stadion dat ik nog nooit bezocht had. Van tevoren was ik sceptisch maar Den Dreef viel me toch behoorlijk mee. Een groot aandeel daarin hadden de formidabele supporters die onder leiding van de Union Bhoys hun ploeg maar bleven aanvuren, ongeacht de stand. O.a. het 'Bruxelles, ma ville' en 'Hissez haut, les drapeaux' rolde hier net zo makkelijk van de tribunes af als in het Marienstadion.

De wisselwerking met de spelers was fantastisch en het is mede daardoor dat Union al meerdere malen vanuit kansloze positie terug wist te vechten. In een bijzonder open wedstrijd van hoog niveau keek Union halverwege tegen een 1-3 achterstand aan maar werd deze na rust vakkundig weggepoetst met het voetbal waar Union inmiddels bekend om staat. Uiteindelijk werd Union groepswinnaar en wacht in maart een wedstrijd bij de laatste 16, helaas deze keer niet in Leuven maar bij buurman Anderlecht. Tot die tijd blijft het genieten van USG in de competitie en wie weet krijgt het sprookje dit seizoen wel een gepast einde.


1. Team Altamura - FBC Gravina 1-1 op 23 september
De derby della Murgia. Tot enkele dagen vooraf had ik er nog nooit van gehoord. Een van de leukste elementen aan groundhoppen en reizen in het algemeen vind ik het 'ontdekken' van nieuwe plaatsen en culturen. Zo boekte ik een retourvlucht naar Puglia tijdens een interlandweekend en zag ik wel wat er op mijn pad zou komen. Na veel geschuif in de laatste dagen bleken Altamura en Gravina hun derby in de Serie D naar vrijdagavond te hebben verplaatst, het zorgde dat ik me aardig moest haasten om op tijd in Altamura te zijn maar dat kwam goed.

Wanneer de verwachtingen laag zijn kan het eigenlijk alleen maar meevallen. Wat ik hier moest verwachten wist ik totaal niet maar het viel niet mee, het was echt overweldigend. Ik was op tijd bij het stadion en waar ik deze trip voor wedstrijden in halflege stadions geen kaartje meer kon kopen, kon ik voor deze - later uitverkochte - wedstrijd gewoon aan het loket een kaartje kopen en naar binnen wandelen.
Voor alle aanwezige supporters was dit overduidelijk een bovengemiddeld interessant affiche en de ultras van de thuisploeg hadden dan ook een leuke sfeeractie met veel vuurwerk voorbereid. Ook de supporters van Gravina bleven geregeld potten afsteken en waren continu te horen. Zoals verwacht was het gezang aan twee kanten onophoudelijk en in deze wedstrijd was de passie en intensiteit echt voelbaar.

De wedstrijd kende een grote anti-climax voor de thuisfans die de bezoekers in de laatste seconde nog gelijk zagen maken. Altamura werd zodoende de morele verliezer maar het deed niets af aan de geweldige ervaring, mijn tweede Italië trip van het jaar kon niet beter beginnen.


- - - - - - - - - -

Overig
Verder nog noemenswaardig waren de amateurderby Olympia-Volharding die voor het eerst sinds 1974 weer in competitieverband werd gespeeld, de prachtige hoofdtribune van VVO Velp die eindelijk bezocht werd, de Kranenmortelderby die ik voor de tweede keer zag, het idyllische terrein naast de kerk van OKSV dat eindelijk werd afgestreept, het prachtige sportpark van Achates dat weer eens bezocht werd, de kampioenswedstrijd van Volharding bij Vianen Vooruit, voetbal op het universiteitsterrein in Nijmegen en zo verder. Zo blijf ik me in Nederland ook niet vervelen.
Daarnaast werden in het buitenland nog o.a. het Motodrom in Halbemond bezocht, bezocht ik eindelijk Tolka Park met de Dublin Derby en deden we Drogheda er nog achteraan op dezelfde dag, werd eindelijk Genk bezocht met de derby tegen STVV en sloot ik het jaar af met drie Engelse wedstrijden.
Al met al geen redenen om ontevreden te zijn al smaakt elk bezoek altijd weer naar meer.



-



-



-



-


Saltacampos

Leuke verslagen, AH.
Alleen jammer dat je het weer nodig vindt de nodige nonsens te verspreiden ivm Navarra.
Dat behoort feitelijk en officieel op geen enkele manier tot Baskenland.
Navarra tot Baskenland rekenen is een Baskisch nationalistisch standpunt dat NIET door de meerderheid van de inwoners van Navarra wordt gedeeld.

Bij de laatste enquête hierover in 2021 was slechts 27% van de inwoners van Navarra hier voorstander van, 63% tegen en 9% geen mening:
Por el contrario, el barómetro eleva hasta el 63% la oposición a formar una comunidad conjunta entre Navarra y la CAV. Sólo el 27,8% declara ser favorable a esta unión y el 9,7% no se posiciona.
Meer details en volledig artikel hier:
https://www.noticiasdenavarra.com/actualidad/2021/06/09/navarros-quieren-relaciones-cav-iparralde-2135161.html

Over land and sea

FC_Emmen

Mijn top 4:
1) FC Dordrecht - Emmen, een slechte wedstrijd in een stadion waar ik al eens geweest was. Toch mijn hoogtepunt omdat Emmen hier promoveerde met als leuke bonus een pitch-invasion!
2) Cardiff - Swansea, een makkelijke overwinning voor Swansea. Wel een mooi (gespannen) sfeertje voor de wedstrijd in de pubs en een leuke sfeer in het stadion.
3) Emmen - Ajax, normaal kijken de meeste Emmen supporters niet uit naar een bezoek van de Amsterdammers omdat er dan altijd wat lokale gloryhunters zijn en je vaak op de kloten krijgt. Dit keer leek het met 1-3 tijdens de rust ook weer die kant op te gaan. De tweede helft keerde het helemaal om en werd het nog 3-3, met groot feest in het stadion tot gevolg.
4) Fortuna Düsseldorf -  Kaiserslautern, vooraf geen hoge verwachtingen had ik er van. Een nieuwbouw stadion. Het stadion was inderdaad niet geweldig, maar de sfeer was wel heel mooi. Mede dankzij de massaal meegereisde fans van de uitclub. Kaiserslautern pakte in de 96e minuut de winst dankzij een strafschop. Niet iedereen kon deze gebeurtenis even goed kanaliseren met als gevolg dat enkelen het veld opliepen.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

jdebruin96

Dit jaar door tijdgebrek eigenlijk weinig bezocht. In totaal 8 nieuwe stadions en 2 revisits in het buitenland. 

Mijn top 4
1. Feyenoord - Marseille. Wat een bizarre pyroshow, sfeer en geweldige wedstrijd. Dat moment dat iedereen zijn hart stilstond en iedereen zijn/haar adem inhield toen Dessers de terugspeelbal onderschepte, Mandanda uitkapte en voor leeg doel stond en vervolgens die ontlading toen de 3-2 werd gescoord. Ik zal het nooit meer vergeten.
2. Millwall - Stoke City. Met m'n ouders, broers en zus een dagtripje gemaakt naar The Den. Millwall is niet echt een club om gezellig met de familie naartoe te gaan, maar wat hebben we met z'n allen genoten. Leuke harde wedstrijd, zonnetje, makkelijke 2-0 overwinning, volle Den, een goede sfeer met de gezelligheid van de familie maakten het echt een top dag.
3. Sparta - PEC Zwolle. Een degradatiekraker, PEC moest winnen en Sparta was ook nog lang niet veilig. Spanning was voelbaar en het georganiseerde vuurwerk bracht daar nog een schepje boven op. Sparta was heer en meester, de ontlading was voelbaar na de doelpunten en de sfeer was schitterend.
4. Misschien een hele verrassende: Deinze - Lierse SK. Spontaan werd bij het ontbijt besloten om naar Deinze te gaan. Zonder verwachtingen reden wij naar Deinze en misschien was het daarom juist zo leuk. Door het slechte voetbal werd het juist een hele leuke wedstrijd, dit sloeg ook over op de 2 tribunes en een voetbalsfeertje volgde. Deze wedstrijd had alles: gemiste penalty, een goal vanaf de middenlijn, een ongelofelijk lelijke goal, afgekeurde goal in de laatste minuut, rode kaart en een scheidsrechter die het volledig verprutste.

Teleurstelling:
Westerlo - Seraing. Westerlo was bezig met een goede serie en op het moment dat ik ging konden zij voor het eerst in de geschiedenis 5 keer op rij winnen. Tegen laagvlieger Seraing moest dat wel goed komen zou je denken. Vanaf het moment dat wij aankwamen leek het er geen seconde op dat iemand dat iets boeide. Tamme sfeer, weinig publiek en slechts 25 uitsupporters zorgden ervoor dat het voelde als een oefenwedstrijd. Ondanks 4 doelpunten (2-2) was ook de wedstrijd niets bijzonders. Tot overmaat van ramp ook geen vlaamse friet kunnen eten......

Stadiumhopper

2022 voor mij even in een notendop:

47 wedstrijden
162 goals
7 landen
43 stadions
41 nieuwe stadions.

Als ik even snel door het lijstje ga van bezochte wedstrijden van vorig jaar dan springen er een aantal uit.

1. Op 1 staat by far FC Magdeburg - Eintract Frankfurt. Oost-Duitsland 180 graden anders dan West-Duitsland wat je merkt in de omgang met de mensen, een groundhoptax, een pyro show van 45 minuten lang en nog een confrontatie tussen FC Magdeburg en Eintract Frankfurt. Hier zal ik ieder jaar nog met een glimlach aan terug denken.

2. De bekerfinale van 2022. In het neutrale vak met een kater naar een spectaculaire wedstrijd zitten kijken. Nog tientallen Ajax hooligans voor m'n neus voorbij zien lopen op Vak NN. Op dat moment één en al adrenaline door m'n lijf.

3. PSV - FC Kopenhagen. Een wedstrijd die in 4-4 eindigde, straalbezopen op de tribune, een goede pyro show vanuit het uitvak, een wedstrijd die de gemeente niet bestempelde als risico wedstrijd (zo goed hadden ze zich verdiept) en het einde van de wedstrijd niet gehaald door een kinderachtige steward.
Bezochte grounds: 69

Instagram: Stadiumhopper.nl
Blog: https://www.stadiumhopper.nl/

AthleticHolanda

Citaat van: Saltacampos op jan 03, 2023, 12:04:06
Alleen jammer dat je het weer nodig vindt de nodige nonsens te verspreiden ivm Navarra.
Dat behoort feitelijk en officieel op geen enkele manier tot Baskenland.
Navarra tot Baskenland rekenen is een Baskisch nationalistisch standpunt dat NIET door de meerderheid van de inwoners van Navarra wordt gedeeld.

Fijn dat je de verslagen leuk vond!

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar je mening als feit brengen is niet correct. Zoals je zelf ongetwijfeld weet behoort Navarra tot Euskal Herria, oftewel Baskenland. Dit vertellen alle bronnen, en niet alleen Baskisch nationalistische bronnen. Je kan het daar niet mee eens zijn, maar stellen dat Navarra feitelijk en officieel op geen enkele manier bij Baskenland hoort is simpelweg onjuist.

Daarnaast kan het zo zijn dat de meerderheid van de Navarrezen zich niet Baskisch voelt. Dat is verder ook prima, ze zijn verder ook gewoon een autonome regio zonder invloed van Baskenland.
De Catalanen daarentegen stemden in een officieel referendum vóór onafhankelijkheid, maar dat werd met geweld en repressie beantwoord; met andere woorden, de stem van de meerderheid is irrelevant.

Osasuna is een Baskische club. Ik heb meerdere wedstrijden van Osasuna bezocht en daarin nog nooit een Spaanse vlag gezien bij de Osasuna supporters, dit in tegenstelling tot Baskische vlaggen. En dat geldt niet alleen voor de harde kern. Toevalligerwijs zijn in mijn random foto ook twee Baskische vlaggen te zien.

Tot slot, en dan houd ik erover op, heb ik internet (lijkt me vrij neutraal) even gevraagd hoe de wereld erover denkt. Dat leverde onderstaande collage op, ik heb niets meer en niets minder gedaan dan Euskal Herria, oftewel Baskenland, gegoogled. Wonder boven wonder kom ik dan constant ook Navarra tegen...

Ik begon bij Google Translate... even checken of de vertaling wel klopt.



Vervolgens kwam ik dit plaatje tegen via Google afbeeldingen.



Even kijken of dit soort afbeeldingen alleen bij Baskisch nationalistische bronnen voorkomen, maar nee, alle google afbeeldingen zien er warempel zo uit.



Misschien zijn de afbeeldingen en de online encyclopedie het niet eens, maar ook dat bleek niet het geval...



Conclusie na enig amateurdeskresearch: de wereld plaatst Navarra bij Euskal Herria, oftewel Baskenland.

Saltacampos

In 1978 (toen er voor het eerst een grondwet kwam) is de regionale indeling van Spanje vastgelegd zoals ze nu nog steeds is.
Daarbij werd vastgelegd dat wat officieel Baskenland heet (País Vasco of Euskadi) bestaat uit drie provincies: Álava, Guipúzcoa en Vizcaya.
Navarra was daarvoor al een aparte provincie en werd toen ook een autonome regio, naast provincie.

Euskal Herria is het hypothetische "Groot-Baskenland" waarbij Baskische nationalisten vinden dat ook Navarra en Frans-Baskenland (Iparralde) bij hun territorium hoort.

Dat mogen ze van mij gerust vinden, de realiteit is officieel, bij grondwet en door landsgrenzen anders vastgelegd, dat is geen mening, dat is gewoon een feit. "Groot-Baskenland" bestaat m.a.w. alleen in het hoofd van die mensen en is geen politieke realiteit.

Wat het referendum in Catalonië hiermee te maken heeft, ontgaat mij volledig.
Ik vind dat elk volk recht op zelfbeschikking heeft, dus als een meerderheid van de Catalanen liever onafhankelijk wil zijn, heb ik daar geen enkel probleem mee.

De meerderheid van de inwoners van Navarra wil duidelijk geen deel uitmaken van Baskenland, misschien moet je dat eens leren respecteren.
Over land and sea

Rob1977_PSV

Bezochte wedstrijden in 2022: 33
Nieuwe grounds in 2022: 7
Landen: 5

Voor mij was 2022, naast een druk gezinsleven, een regulier / normaal groundhop jaar.

Nieuw bezochte clubs / grounds:

Almere City FC (KKD)
FC Zürich (UEFA Europa League)
Stade Briochin (niveau 3 Frankrijk)
Stade Rennais FC (Ligue 1)
Paris Saint-Germain (Lique 1)
Oud-Heverlee Leuven (Jupiler Pro League)
RFC Seraing (Jupiler Pro League)

De pluspunten: voetbal in Frankrijk bezoeken is leuk, maar de infrastructuur rondom het stadion van Rennais is echt een groot drama. Ga op tijd als je daar heen wilt gaan. Prachtige ground overigens. Ook Almere City (scoreverloop tegen Heracles van 0-2 naar 3-2 winst, Seraing (oude houten bankjes) en FC Zürich (awaydag winst met PSV) waren het bezoeken waard.
Minpunt: PSG! Ging er heen voor mijn zoon, been there, done that. Alles is nep aan die club. Wij waren bij de kampioenswedstrijd tegen RC Lens. PSG had een puntje nodig voor de titel en werd door de eigen fans van het veld gefloten nadat Lens vlak voor tijd de 1-1 had geproduceerd...

Eerste nieuw geplande ground voor 2023: Viktoria Köln! Game on...
Altijd in voor een mooie Europese trip met PSV of een ordinaire groundhop ergens in het wilde weg!