Southend en Ipswich

Gestart door Gerrit-Jan, jun 04, 2008, 15:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit-Jan

Southend United – Northampton Town 1-1 
(12 april 2008)

Nadat de kaartjes voor Ipswich-Norwich geregeld waren, werd er gekeken welke wedstrijden er op zaterdag allemaal gespeeld zouden worden. Het moest natuurlijk wel een beetje in de buurt zijn van ipswich, en niet te ver van de eurotunnel. Zodoende kwamen we op Southend, waar ook overnacht zou worden.

De heenreis verliep nogal hectisch. Eerst bleek dat de afslag bij Gent richting Brugge afgesloten was, en in Belgie geven ze blijkbaar geen omleiding aan. We hadden trouwens alleen een routebeschrijving van t internet bij ons, en geen wegenkaart of TomTom, wat misschien toch wel handig was geweest...Maar goed, toen dus maar richting Lens gereden. Aangezien ik toch wel een beetje zenuwachtig werd of we de tunnel nog zouden halen, werd het gaspedaal iets verder ingetrapt. Achteraf gezien heeft dat meer tijd gekost dan opgeleverd. Nadat ik namelijk geflitst was, werd ik door een Belgische motoragent van de snelweg geplukt. Had mn rijbewijs ook nog s niet bij me, maar daar doen ze in Belgie dan gelukkig weer niet zo moeilijk over. Na, net als alle buitenlanders die geflitst werden, contant betaald te hebben, konden we verder rijden. Helaas werden we op de rondweg van Lens nog een keer geflitst...Positief was dan weer wel dat de eurotunnel op tijd gehaald werd.

In Engeland werden we gelukkig niet geflitst. Wel moest je bij Dartford een pond betalen om door de tunnel te mogen. Stom dat we geen ponden bij ons hadden. We veroorzaakten dus een aardige file achter onze slagboom. Gelukkig had de persoon in de auto achter ons nog een pond over, waardoor we toch weer vlot verder konden. De rest van de rit naar Southend was een eitje, en na de auto geparkeerd te hebben bij een soort jongens kostschool, werd er koers gezet richting ticket office. We hadden vooraf geen kaartjes geregeld voor deze wedstrijd, maar dat bleek gelukkig ook niet nodig...

Het weer was redelijk, en bij winst zou Southend zeker zijn van een play-off plek. Er kwam dus aardig wat volk opdraven om de plaatselijke trots aan te moedigen. Roots Hall ligt naar mijn mening trouwens heel mooi in een aardig verpauperde wijk. De wedstrijd stelde niet heel veel voor, maar die was eigenlijk ook van ondergeschikt belang. Southend kwam de eerste helft met 1-0 achter, maar wist in de tweede helft gelijk te maken. Er werd nog aangedrongen om de winnende treffer te maken, wat ook wel verdiend zou zijn geweest, maar de bal wou er niet in.

Na afloop van de wedstrijd werden nog wat extra foto's van het stadion gemaakt en daarna werd het tijd om een hotelletje te regelen. Hotel was gelukkig snel geregeld, waarna nog verschillende pubs bezocht werden. Veel dronken Engelsen gezien; een meisje werd door een paar mensen op de stoep neergelegd en vervolgens door een ambulance meegenomen, en een als superman verklede manspersoon ging stroekiedoekn (struik duiken), wat leidde tot de nodige frustraties bij zijn als batman verklede vriendin.

Na deze enerverende dag zelf ook maar s t bed opgezocht, want de volgende dag moesten we al weer redelijk op tijd uit de veren om naar Ipswich te rijden. Hieronder enkele foto's van Southend, zal binnenkort de foto's van Ipswich er ook opzetten...






toren boven de hoofdtribune, volgens mij van een kerk..


die trokken zich nergen wat van aan..


meegereisde supporters




sommige mensen konden gratis meekijken




















TeeZee

Eindelijk iemand die naar Southend gaat en ook even een kijkje neemt op de boulevard:


Zelf probeer ik tijdens het groundhoppen altijd wat van de omgeving mee te krijgen, in Southend heb ik me ronduit verbaasd. Southend is zo'n typisch foute Engelse kermisbadplaats, waar de gemiddelde auto minstens twee uitlaten heeft en neonverlichting aan de onderkant eerder norm dan uitzondering is.

Southend United Football Club vind ik totaal niet in dit plaatje passen. Het stadion is oud en een allegaartje (mooi) en ademt op geen enkele manier de posh en de ordinaire psychedelica uit van de boulevard. Toegegeven, het pier van 2 km met het treintje is een bezienswaardigheid en Blackpool is nog veel erger.

Southend United is typisch zo'n club die leuk is voor een of meerdere revisits.

Gerrit-Jan

Southend is inderdaad een enorm foute kermisbadplaats, maar wel leuk om een keer mee te maken. Als het uitkomt zou ik het helemaal niet erg vinden om hier nog eens een wedstrijdje mee te pikken.

De volgende dag dus eerst genoten van een Engels ontbijt. Met een goed gevulde maag werd koers gezet richting Ipswich. Onderweg zijn we volgens mij ook nog langs het nieuwe stadion van Colchester gekomen, dat pal aan de snelweg ligt.

Na de auto geparkeerd te hebben, werden de kaartjes opgehaald, die netjes klaarlagen. Voor deze kaartjes had ik op de ochtend van de general sale meer dan een half uur aan de telefoon gehangen. Dit was wel te merken aan de telefoonrekening, maar ik was al lang blij dat ik kaartjes had weten te bemachtigen.

Het stadion was helemaal uitverkocht en de sfeer was geweldig. Had eigenlijk ook niet anders verwacht, na verhalen gelezen te hebben van anderen die deze wedstrijd al eens bezocht hadden. Die verhalen maken je toch wel enorm nieuwsgierig hoe die sfeer dan in het echt is. Ik kan nu zeggen dat die sfeer echt helemaal fantastich is. Op het veld is het negentig minuten lang een enorm hoog tempo (waardoor er ook genoeg fout gaat, maar dat is niet erg) en met een inzet, waarvan ik hoop dat het NL elftal dat vanavond ook eens zou laten zien. Op de tribunes zorgen de supporters voor een orkaan aan geluid, geweldig! Het is echt een wedstrijd die je iedereen aan kunt raden om naartoe te gaan.

Ook het scoreverloop werkte aardig mee aan de goede sfeer. Na 4 minuten kwamen de kanaries op een 0-1 voorsprong, maar binnen het kwartier was het alweer gelijk. Vlak voor rust werd het ook nog 2-1 voor de Tractor Boys, en was het hek helemaal van de dam. Helaas werd er de tweede helft niet meer gescoord door Ipswich, terwijl daar toch volop mogelijkheden toe waren. De speler die mij het meest opviel was Owen Garvan, een nog vrij jonge middenvelder, waarvan het leek of ie al jarenlang basisspeler was. Verder viel me op dat er erg veel politie aanwezig was om ervoor te zorgen dat de verschillende supportersgroepen elkaar niet tegen zouden komen. Hieronder een greep uit de foto's.








packed to the rafters








ingezoomed op de north stand

















Hugo

Citaat van: Gerrit-Jan op jun 04, 2008, 15:59:11



Leuk verhaal met vooral bij Ipswich een paar hele mooie foto's. Ondanks nieuwe tribune's blijft stadion Ipswich mooi. Wil ik zeker ooit nog eens een kijkje gaan nemen. Ga je ook proberen een volgende keer sommige foto's 90 graden te draaien?

TeeZee

Ipswich v Norwich, ook wel bekend als The Old Farm, moet haast wel een van de mooiste en fanatiekste derby's van Engeland zijn. Alleen Sunderland v Newcastle schaal ik persoonlijk nog iets hoger in vanwege de eeuwen oude politieke achtergrond, maar ik besef onmiddellijk dat dat ook maar een willekeurige keuze is. Mooie foto's trouwens!

Overigens vind ik dat ze in die omgeving het beste voetbal van Engeland spelen, alle wedstrijden die ik er zag waren meer dan de moeite waard. Het zal toeval zijn, maar toch.

Gerrit-Jan

#5
Citaat van: Groundhopping on the moon op jun 09, 2008, 16:06:24
Ga je ook proberen een volgende keer sommige foto's 90 graden te draaien?

Ja, k wordt steeds handiger met photobucket :)..




Batflyer

Leuk verslag en mooie foto's! Vooral die van het Ipswich stadion, ik had daar eigenlijk nog nooit foto's van gezien.
Maar ehh.. je ging met de auto naar Engeland, zonder ponden en rijbewijs? :S :P
Laatste nieuwe ground:
San Siro (15 februari 2012, AC Milan v Arsenal 4-0)

Volgende nieuwe ground:
Veltins Arena (6 november 2012, Schalke 04 v Arsenal)

Gerrit-Jan

Citaat van: Batflyer op jun 13, 2008, 12:07:42
Maar ehh.. je ging met de auto naar Engeland, zonder ponden en rijbewijs? :S :P

Ja, dat was natuurlijk wel erg amateuristisch. Rijbewijs in alle hectiek bij vertrek vergeten mee te nemen en ponden dachten we daar wel te kunnen pinnen. Beginnersfouten zullen we maar zeggen...

Hugo

Citaat van: Gerrit-Jan op jun 13, 2008, 14:29:31
Ja, dat was natuurlijk wel erg amateuristisch. Rijbewijs in alle hectiek bij vertrek vergeten mee te nemen en ponden dachten we daar wel te kunnen pinnen. Beginnersfouten zullen we maar zeggen...

Dat laatste betwijfel ik. Vroeger besteld ik weken tevoren ponden bij de bank. Tegenwoordig pin ik eigenlijk altijd in Engeland.

Joost

Als je een plaatje opent in de Windows viewer kun je hem daar draaien en dan gelijk opnieuw opslaan, wel zo handig.