Kein schöner Land (Von der Elbe, bis zur Isar...)

Gestart door Maroboduus, dec 09, 2008, 12:49:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroboduus

In navolging op onder andere witte leeuw's "Durch Deutschland" en Hugo's "Hugo in België" zal ik in dit topic middels korte berichten en enkele foto's stil staan bij mijn visits aan Duitse grounds gedurende het seizoen 2008/2009. Aangezien ik enkel clubs en grounds belicht die ik voor de eerste (en in nagenoeg alle gevallen ook direct laatste) keer bezoek, zal het hier hoofdzakelijk gaan om clubs uit de marge. Wie weet gaan er na de winterstop toch nog wat grounds uit de hogere speelklassen bij komen.
Het spits gaat afgebeten worden door FC Viktoria 09 Urberach.

Aflevering 1
Dinsdag 29 juli 2008, Hessenliga
FC Viktoria 09 Urberach – Offenbacher FC Kickers II
Viktoria-Sportplatz an der Traminer Straße, 600 toeschouwers


In de tot het stadje Rödermark behorende deelgemeente Urberach trapten beide clubs samen met mij het nieuwe seizoen af. Hoewel in de midweek eigenlijk de tweede speelronde op het programma stond, besloot de Hessische voetbalbond de gehele eerste speelronde tot nader orde uit te stellen. Zodoende beleefde de "nieuwe" Hessenliga haar ouverture op de 2. Spieltag. Overigens verschilt de Hessenliga buiten de ietwat aangepaste naam in het niets van de voormalige Oberliga Hessen. Voor beide clubs was het evenwel toch een nieuwe ervaring, aangezien het hier twee kersverse promovendi betrof. Dat zal gelijk de belangrijkste reden voor het bovenmodale toeschouwersinteresse geweest zijn. Liefst 600 toeschouwers wilden getuige zijn van deze wedstrijd die onder buitengewoon aangename weersomstandigheden van start ging.
In het eerste bedrijf overliep de thuisploeg de gasten, maar blonk men uiteindelijk enkel uit in het onbenut laten van de karrevracht aan kansen. Nadat in de rust een afvalbak uitbrandde en de stadionsprecher de menigte tot kalmte had gemaand, ging het in de tweede helft op dezelfde voet verder. Hoewel er rondom het veld een hoog "zomervoetbalgehalte" heerste, was het voetbal van een andere, betere klasse. In de slotfase gingen de gasten nog bijna met de (onverdiende) zege aan de haal, maar ook de tweede keus van Offenbach bleek het vizier nog niet op scherp te hebben staan. Al bij al een 0-0 in de leukere categorie.

N.B. Een week later veegde Urberach in haar tweede thuismatch met liefst 7-3 de vloer met Baunatal aan. Bij deze wedstrijd waren beduidend minder toeschouwers. Ook ik had dus de verkeerde keuze gemaakt. Anno december 2008 draait Urberach verrassend goed bovenin mee en gaat het na verliespunten zelfs aan de leiding.  


Korte broeken weer in Rödermark-Urberach tijdens de opening van het nieuwe Hessenliga-seizoen.

Hoog bezoek op de Viktoria-Sportplatz an der Traminer Straße; "Weltmeister" en "Heulsuse" Andi Möller nam in zijn hoedanigheid als manager van de Kickers een kijkje bij het tweede elftal.

Een goed gevulde tribune. De mannen van de fanclub (rechts, allen in een blauw polo-hempje gehuld) drinken nog een weizenbier op de goede afloop.

Wie op de hoogte wil blijven van het wel en wee van de Hessenliga-clubs in de regio kan niet zonder deze krant met haar bijzonder foute naam.

RKSVW

Moet de titel niet zijn: Von der Maas bis an die Memel ;)

----------------
Now playing: Letters To Cleo - Co-Pilot
via FoxyTunes

Stadionhopper

Aangezien de auteur van dit topic een RW Essen sympathisant is zou de titel moeten zijn:

Von der Ruhr bis an der Elbe...(immer wieder RWE!)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

RKSVW

Citaat van: Dennis1981 op dec 11, 2008, 01:26:05
Aangezien de auteur van dit topic een RW Essen sympathisant is zou de titel moeten zijn:

Von der Ruhr bis an der Elbe...(immer wieder RWE!)
heb je ook gelijk in maar ik wou de RWE aanhang even herinneren aan de 3e strofe ;)

----------------
Now playing: Midnight Oil - Beds Are Burning
via FoxyTunes

Maroboduus

Aflevering 2
Woensdag 13 augustus 2008, Hessenliga
1. FC Germania 08 Ober-Roden – Hünfelder SV 1919
Sportplatz an der Frankfurter Straße, 210 toeschouwers


Aangezien ik reeds elders op dit forum over deze match heb verhaald en het zeker in dit geval onnodig is dit hier nog eens dunnetjes over te doen, zal ik het hier verder bij laten. Om het document echter compleet te houden kon ik niet anders dan toch even op deze match in te gaan in dit topic.


Komt dat zien: Oberliga-voetbal in Ober-Roden!

Het pronkstuk van Germania.

Het publiek had bij tijd en wijle moeite de emoties in bedwang te houden.

Maroboduus

Aflevering 3
Zaterdag 25 oktober 2008, Oberliga Baden-Württemberg
Offenburger FV – TSG 1899 Hoffenheim II
Karl-Heitz-Stadion, 590 toeschouwers


Op deze zonnige zaterdag in oktober besloten we – for old times' sake – maar weer eens met het "Schönes-Wochenend-Ticket" op pad te gaan. Via Mannheim en Karlsruhe bereikten we na een ruime drie uur het hart van de Ortenau: Offenburg. De Ortenau is een regio die min of meer ingeklemd ligt tussen het Zwarte Woud en de Rijn die hier de natuurlijke grens tussen Frankrijk en Duitsland vormt – Strasbourg is eveneens niet ver weg.
De hoofdplaats van de Ortenau ontpopte zich als pittoresk en vriendlijk ogend stadje. Minstens een fatsoenlijke Oberligaclub waardig zou je zeggen, maar niets is minder waar. De vers gepromoveerde Offenburger FV bewijst wekelijks het niveau van de Oberliga niet aan te kunnen. Zodoende was het treffen tussen de rode lantaarn en de Tabellenführer uit Hoffenheim op voorhand reeds een ideaal treffen voor ons "World Wide Saturday"-spel, ware het niet dat de eerste seizoenshelft in oktober reeds ten einde was.
Und so kam es, wie es kommen musste...voor de overwegend lege tribune's van het officieel aan 15.000 mensen plaats biedende Karl-Heitz-Stadion ontspon zich vanaf de eerste seconde een kat en muis spelletje.
Hoewel de kat aanvankelijk weinig honger leek te hebben, koesterde de muis realistiserwijs weinig hoop het er levend vanaf te kunnen brengen. En zo duurde het 25 minuten alvorens de Fransman met de exotische naam Etoko-Etoko de score kon openen die nog voor de thee werd verdubbeld. In het tweede bedrijf voerde Hoffenheim bij tijd en wijle het tempo iets op. Na de 0-3 volgde de eretreffer van de thuisploeg die uiteindelijk met 1-5 op de billen kreeg. Etoko-Etoko scoorde daarbij overigens nog een tweede maal. Onder de laatste warme zonnenstralen van het jaar en met een Rothaus Tannenzäpfle (dat gezien de reacties van de plaatselijke bevolking mag worden beschouwd als een soort vloeibaar cultureel erfgoed van het Zwarte Woud en de Ortenau) in de hand was het een bijzonder aangename middag.


Deze kolossale gedenksteen attendeert de bezoeker op de naamgever van het stadion - de man die meer dan twee decennia lang de scepter zwaaide in Offenburg; Oberbürgermeister Karl Heitz.

Het spel kabbelde voort bij verlaat Altweibersommer-weer.



Op de achtergrond het clubhuis waar direct na afloop de persconferentie plaats vond.

De overdekte tribune die pakweg 500 zitplaatsen herbergt.

Maroboduus

Aflevering 4
Zondag 9 november 2008, NRW-Liga
SSVg Velbert 02 – MSV Duisburg II
Stadion Sonnenblume, 280 toeschouwers


Grauw, grauwer...Velbert. Het maakte niet of ik nu zocht naar de overtreffende trap van woorden als troosteloos, desolaat, depressief of grauw, op deze zondag kwam ik uiteindelijk steeds weer bij het woord "Velbert" terecht. Ik had mij de intocht in dit oord altijd geheel anders voorgesteld, maar mijn timing was klaarblijkelijk niet optimaal en zo lag deze verzameling huizen in het Niederbergische Land er verlaten en verloren bij.
Jarenlang stond het Stadion Sonnenblume op mijn lijstje. Dat was echter in een tijd dat Velbert qua afstand wel te doen was en de ploeg stevast bovenin meedraaide in de Oberliga Nordrhein. De grootste hindernis lag in het feit dat het stadje niet over een eigen station beschikt en de busreis vanuit het naburige Ratingen(-Ost) mij niet bijzonder plezierig leek. Toen de club in het seizoen 2003/2004 op doelsaldo ook nog eens de titel op doelsaldo voor Fortuna Düsseldorf wegkaapte, maar om redenen die men enkel in de bestuurskamers van Nederlandse hoodklassers kent besloot om niet te promoveren, was het voorgoed gedaan met mijn interesse in deze club. Anno 2008 bood mij een asgrauwe novemberzondag dan ineens toch een mogelijkheid die ik stom genoeg niet kon weerstaan.
Waar met name in het noorden van de Bondsrepubliek het nieuwe "Liga-System" er voor heeft gezorgd dat tal van clubs zichzelf plotsklaps "Oberligist" mogen noemen, hebben de hervormingen in de deelstaat Nordrhein-Westfalen er toe geleid dat twee vrij sterke Oberliga's terug zijn gebracht tot één grote NRW-Liga. Zo is de concurrentie er in één klap een stuk groter op geworden, terwijl men eigenlijk een niveau lager speelt. Deze klap lijkt ook SSVg Velbert 02 niet te boven te komen, want voor het treffen met de reserves van de Meidenricher Sport Verein bivakkeerde men onderin de ranglijst en zag men zich genoodzaakt de trainer op straat te zetten. Zodoende maakte coach Kunkel voor de uitermate bescheiden "kulisse" van 280 betalende toeschouwers zijn debuut. Ik sluit niet uit dat hij zich gedurende de eerste 45 minuten rot is geschrokken, want wat beide ploegen de die-hards die op waren komen dagen voorgeschotelden, paste naadloos in het complete plaatje waarin dus de woorden grauw, desolaat, depressief en troosteloos de eerste waren die in mij opkwamen. Het zouden de slechtste 45 minuten van het jaar worden. In het tweede bedrijf kwam er met name bij de gasten wat Schwung in. Dit resulteerde meteen in een Doppelschlag in de eerste tien minuten van de tweede helft. De thuisploeg leek deze klap aanvankelijk niet boven te komen, maar bleek toch geprikkeld door de achterstand. In een wat leukere slotfase waarin natuurlijk weer meer mis liep dan dat er goed ging, kwam men eindelijk niet verder dan de Anschlusstreffer. Velbert kan zich al ver voor de kerst op gaan maken voor de 6de divisie, zo althans de mening van de 12-koppige ultra-groepering "Bluboys Velbert" die de wedstrijd waren begonnen met het beledigen van alles wat met Wuppertal te maken heeft, daarna uit verveling ringtones dmv een megafoon door het ovale rond lieten schallen, om te besluiten met het realistische "6. Liga – Velbert ist dabei!". Na het laatste fluitsignaal verliet ik volslagen gedesillusioneerd het Stadion Sonnenblume. De ironie van de stadionnaam in deze omgeving ontdeed mij van het laatste beetje Lebensfreude.


"Pay at the gate" in Velbert.

Een "Ordner" uit de tijd dat Deutschland nog "Good Old Germany" was. Het was overigens de enige steward die bij de wedstrijd aanwezig was. Ik neem dan ook aan dat er apfelsaftschorle in die beker zat.

Lege tribune's in Stadion Sonnenblume.



Herfst in Velbert. Achter één der doelen restanten van een oude tribune?!



De legendarische Bluboys Velbert, hier in actie tijdens hun "Hadi, Hadi, Hadi, Ho, WSV Hurensöhne!" Zou ik mogen kiezen, zou ik mijn kinderen liever aan de drugs hebben dan dat ze lid van een dergelijk haveloos clubje gasten zouden zijn.

Maroboduus

Aflevering 5
Dinsdag 2 december 2008, Oberliga Südwest
SV Alemannia Waldalgesheim – SC Hauenstein
Sportplatz Waldstraße, 113 toeschouwers


Soms heb je van die clubs en stadions waarvan je om één of andere vaak ondoorgrondelijke reden het gevoel hebt dat je er per se eens naartoe moet. En zo had ik mij in het verleden al meer dan eens moeten bedwingen om niet een thuismatch van Alemannia Waldalgesheim te bezoeken. De mijzelf opgelegde regel dat ik geen wedstrijden lager dan de Oberliga bezoek, had mij er uiteindelijk steeds van kunnen weerhouden. Maar deze zomer gebeurde er een wonder en promoveerde de club voor het eerst in haar bestaan naar de Oberliga Südwest en dat enkele jaren nadat de traditioneel grotere clubs uit de regio (Hassia Bingen, Eintracht Bad Kreuznach en in mindere mate SpVgg Ingelheim) allemaal uit deze speelklasse zijn verdwenen. Zodoende is lijfsbehoud het voornaamste doel van de mannen die in een Celtic-achtig shirt hun wedstrijden afwerken.
Omdat de wedstrijd anderhalve week eerder was afgelast, werd het dus een Flutlichtspiel op de dinsdagavond. Vanuit richting Rommelsheim door de heuvels rijdend, was het verlichtte stadion in het zeer bescheiden Waldalgesheim direct zichtbaar. Waarom de match 10 dagen eerder was afgelast is mij overigens niet duidelijk, want de weersomstandigheden konden toen amper slechter zijn geweest. Bij een temperatuur net boven of net onder het vriespunt, een snijdend koude wind en af en toe wat natte sneeuw, wistten slechts 113 toeschouwers de weg naar de Waldstraße te vinden. Bij aankomst vreesde ik voor het ergste toen ik beide teams op het tweede veld warm zag draaien, maar ook het bijveld bleek over een kleine tribune te beschikken. Uiteindelijk stak men de straat over om de wedstrijd op het hoofdveld te spelen.
Na slechts vijf minuten namen de Hausherren de leiding. Een uiterst curieus doelpunt aangezien speler Erbach vanuit een ingooi scoorde. Alles en iedereen dook onder de bal door, keeper Fahr incluis. Het geambitioneerde Hauenstein liet dit niet op zich zitten en investeerde vooral veel in overtredingen. Zo werd het onder de winterse omstandigheden een spijkerhard duel dat het bekijken waard was. Op het half uur maakte Hauenstein gelijk. Daarna volgde een stortvloed aan kansen en kolderieke momenten, maar gescoord zou er niet meer worden. Totaal verkleumd maar voldaan stapte ik na het laatste fluitsignaal in de auto. De onverklaarbare sympathie voor Alemannia Waldalgesheim is enkel groter geworden.


Niet al te veel volk op de staantribune aan de lange zijde die uit enkele stenen trappen bestaat.

In Waldalgesheim hebben ze de overdekte zittribune voor de verandering achter het doel gebouwd.

Ik heb een toe-toe-toeter... Via een ingenieus systeem van slangetjes en hendeltjes kunnen de toeters manueel en afzonderlijk van elkaar worden bediend. Het is niet duidelijk wie er verantwoordelijk is voor deze belangrijke taak, toch schalde er gedurende de match een enkele keer de schelle toon van één van de toeters door de koude nacht.

Niet al te veel mensen besloten bij dit weer stil in een hoekje te gaan zitten. De Glühweintent naast de tribune deed overigens goede zaken.



Geen club zo klein in Duitsland of ze beleggen na afloop een persconferentie. De speaker van de Alemannen probeerde het publiek te overreden om na de wedstrijd dit gebeuren bij te wonen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er bij aanwezig zijn geweest.

Maroboduus

Aflevering 6
Zaterdag 6 december 2008, Hessenliga
TSG Wörsdorf 1887 – FSC Lohfelden
Sportplatz Wörsdorf, - toeschouwers


Spontaan besloot ik op zaterdagmiddag eindelijk eens de dichstbijzijnde Oberliga-club te bezoeken die nog op mijn lijstje ontbreekt. Te oordelen naar de foto's die ik op het internet had gezien stond mij een niet bijster bijzondere ground te wachten, maar eens moest het er maar van komen, dus waarom niet op de dag waarop de Duitsers de Heilige Nikolaus bejubelen. Zodoende vertrok ik vol goede moed naar Wörsdorf, een klein dorpje dat tegen de "Nassauische Residenz" Idstein aan ligt. Daar aangekomen schoten beide elftallen zich warm op het kunstgrasveld dat naast het clubhuis, een meter of 20 onder het hoofdveld is gelegen. Naar snel bleek maakten de heren in tegenstelling tot wat ik in Waldalgesheim had mee gemaakt hier echter geen aanstalte naar het verlaten hoofdveld te lopen om daar de wedstrijd te spelen. De club had besloten de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop op het bijveld af te werken. Een veld zonder enige vorm van een tribune en godbetert ook nog eens met kunstgras. Ik besloot dit schouwspel niet langer gade te slaan en hier 7 euro voor uit te geven en keerde linea recta om. Of ik Wörsdorf ooit nog eens ga bezoeken? Ik denk het niet. Wat een ontstellende k*t-club.

Joost

Ik vind dat je erg leuke stukjes schrijft met schitterende foto's.

Is het toeval dat je zo vaak een wedstrijd kiest met een tweede team als tegenstander?

Sebastiaan_W

Leuke stukjes!

Stadion van Offenburg, Karl-Heitz-Stadion, ziet er leuk uit. Jammer van de publieke belangstelling.

Maroboduus

Bedankt voor de bloemen!

CiteerIs het toeval dat je zo vaak een wedstrijd kiest met een tweede team als tegenstander?
Eerlijk gezegd is dat puur toeval. Het is zelfs zo dat ik vaak de matchen van tweede teams probeer te mijden, maar zoals je ziet ben ik daar niet erg succesvol in. Aan de andere kant is dat ook helemaal niet nodig, want in het geval van Urberach zorgde de relatief grote naam van Offenbach voor de bestbezochte wedstrijd van het seizoen (tot op heden) en in het geval van Offenburg zorgde de komst van Hoffenheim voor een leuke match met veel doelpunten.

CiteerStadion van Offenburg, Karl-Heitz-Stadion, ziet er leuk uit. Jammer van de publieke belangstelling.
Klopt, hoewel uiteindelijk 590 toeschouwers een heel respectabel aantal is voor een wedstrijd in de Oberliga.

Maroboduus

Aflevering 6
Zaterdag 31 januari 2009, 1. Bundesliga
TSG 1899 Hoffenheim – FC Energie Cottbus
Rhein-Neckar-Arena, 30.150 toeschouwers


Voor het eerst dit seizoen verliet ik afgelopen zaterdag de spelonken van de Oberliga om eindelijk weer eens een kijkje te nemen in de 1. Bundesliga. Reden voor mijn eerste nieuwe Bundesliga-ground sinds april 2007, was de opening van de nieuwe Rhein-Neckar-Arena in Sinsheim. Want hoewel de commercie mij steeds meer richting de lagere speelklassen heeft gedirigeerd, kan een mens ook niet helemaal zonder de hogere niveau's. De mix maakt het juist interessant.

Eén keer eerder bezocht ik de club van SAP-medeoprichter Dietmar Hopp. Dat was op 9 oktober 2004. Die dag ontving Hoffenheim in de Regionalliga Süd Jahn Regensburg, dat het overtuigend met 5-1 versloeg. In het Dietmar-Hopp-Stadion in Hoffenheim zaten en stonden die dag 2.000 toeschouwers. Op dat moment hoorde men al wel van de gouden toekomst die de club te wachten zou staan, maar dergelijke geluiden waren al jaren te horen en niet alleen bij Hoffenheim. Ook een club als Tennis Borussia Berlin promoveerde niet al te lang geleden naar de 2. Bundesliga en zou binnen enkele jaren Europees spelen, om in werkelijkheid binnen afzienbare tijd weer naar de Oberliga terug te keren. Anders liep het dus in de voorbije ruim vier jaar voor Hoffenheim. In het seizoen 2004/2005 zat er weliswaar nog geen promotie in, maar de jaren daarop marcheerde de club door naar de 1. Bundesliga, waar het veel eerder dan verwacht aan is belandt en in deze jaargang zelfs op de koppositie mocht overwinteren.

Gedurende de opmars van de club deden er tal van geruchten omtrend het stadion de ronde. Eerst zou het bestaande stadion in Sinsheim-Hoffenheim uitgebreid worden, daarna ontstond het plan een multifunctionele stadion in het naburige Heidelberg te bouwen, omdat het draagvlak daar groter zou zijn. Uiteindelijk bouwde met een stadion in Sinsheim, waartoe de deelgemeente Hoffenheim behoort. Vanaf de snelweg A6 van Mannheim naar Heilbronn is het stadion niet te missen, direct gelegen tegenover het Museum Sinsheim dat sommige mensen misschien van hun reis richting het Zuiden kennen - vanaf de snelweg zijn op die plek immers twee concorde's te zien.

In de winterstop verkocht Hoffenheim nog een flink aantal seizoenskaarten. Bij het totaal aantal van 20.000 besloot men te stoppen. De resterende plaatsen voor de match met Cottbus gingen pas de woensdag! voor de wedstrijd in de verkoop. Geduld, concentratie en geluk waren aldus gevraagd om een ticket te bemachtigen, maar dit lukte wonderwel. Zodoende hoopte ik eindelijk weer eens goed Bundesligavoetbal te zien, de laatste keer dat dat gebeurde is alweer lang geleden. Het technisch verzorgde en uiterst offensieve spel van voor de winterstop smaakte naar meer, doch tegen Cottbus zat het er met drie geblesseerde aanvallend ingestelde spelers niet in. In een kleurloze match had de Tabellenführer geen kind aan Cottbus, dat de broek waarschijnlijk al ergens onderweg vanuit het verre Cottbus vol had. De sfeer bij de premiere was ook niet bepaald uitzinnig, maar wat wil je met een dergelijk publiek? Frapant is dat binnen één jaar tijd een fanbasis is gegroeid die zich in niets onderscheid van die waarover de andere 17 Bundesligaclubs beschikken. Dezelfde ultra's, dezelfde kleding, überhaupt hetzelfde uiterlijk en optreden, dezelfde liedjes... Je zou kunnen stellen dat het stadion inclusief publiek en ploeg op elke willekeurige plek in de Bondsrepubliek had kunnen staan. Dat is treurig, maar inherent aan de huidige tijd. Voetballend gezien (tenminste voor de winterstop) is de club echter wel degelijk een aanwinst voor de Bundesliga en het nieuwe stadion zet ik persoonlijk ook in de categorie bovengemiddelde nieuwbouw, zonder dat ik er nu heel erg warm van wordt.












Houseman

Mooi verslag. Ik was hier stiekem toch wel benieuwd naar. Van de foto's doet het stadion me denken aan een kleine uitvoering van de Commerzbank-Arena van Eintracht Frankfurt.

Joost

CiteerDe sfeer bij de premiere was ook niet bepaald uitzinnig, maar wat wil je met een dergelijk publiek? Frapant is dat binnen één jaar tijd een fanbasis is gegroeid die zich in niets onderscheid van die waarover de andere 17 Bundesligaclubs beschikken. Dezelfde ultra's, dezelfde kleding, überhaupt hetzelfde uiterlijk en optreden, dezelfde liedjes... Je zou kunnen stellen dat het stadion inclusief publiek en ploeg op elke willekeurige plek in de Bondsrepubliek had kunnen staan. Dat is treurig, maar inherent aan de huidige tijd. Voetballend gezien (tenminste voor de winterstop) is de club echter wel degelijk een aanwinst voor de Bundesliga en het nieuwe stadion zet ik persoonlijk ook in de categorie bovengemiddelde nieuwbouw, zonder dat ik er nu heel erg warm van wordt.

Ik was uiteindelijk wel het meest benieuwd naar bovenstaande alinea maar je hebt het vrij briljant omschreven.

Psychologisch wringt bij mij de schoen als ik denk aan die club die met 140 supporters naar Tivoli en nu ruim 30,000 fans heeft. Daar gaat gewoon iets mis. Hoewel inherent aan de tijd is 't niet mijn ding.