Week 15: maandag 08 april t/m zondag 14 april

Gestart door Cyclebob, mrt 13, 2013, 22:41:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spons

Citaat van: Breda op apr 15, 2013, 19:40:09
Waarom niet nu? Het is niet omdat er andere Feyenoord-supporters meelezen?

Nee gewoon omdat ik eind van de middag geen tijd had voor een langer verhaal, stond op het punt om weg te gaan
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Het verhaal begint met het feit dat er, mede door de goede resultaten van de laatste tijd, weer veel te weinig kaarten ( 680 ) beschikbaar waren voor deze wedstrijd. Feyenoord had ruim een maand eerder RKC al verzocht om meer kaarten beschikbaar te stellen ( in het verleden hebben we ook diverse malen de gehele korte zijde gekregen ).

Dit verzoek werd door RKC afgewezen ( ik weet niet of ze dit zelf zo hebben besloten of dat dit niet mocht van de locale driehoek ). In de praktijk bleek afgelopen zondag echter dat naar mijn inschatting zeker 80% van het RKC gedeelte van de korte zijde toch door Feyenoord supporters werd bevolkt. In dit gedeelte waar ik zelf ook zat, en waar wij de hele wedstrijd met een aantal heren op leeftijd, allen al 20 jaar seizoenkaarthouder van RKC en inmiddels in het bezit van een 65 plus kaart, lekker over voetbal hebben zitten ouwehoeren, is niets onvermogend gebeurd.

Het aan het uitvak grenzende vak aan de lange zijde ( HH ) was vrijwel geheel gevuld met Feyenoord supporters en verder zaten her en der in heel het stadion nog plukjes Feyenoord supporters. Bij de 0-1 werd er door een aantal mensen gejuicht in het hoekvak ( EE ) aan de andere kant van dezelfde lange zijde waar het "fanatieke" gedeelte van RKC staat. Ik weet niet of dit een aantal naïevelingen waren of een aantal die dit op provocerende wijze gebeurde maar hier ontstond een opstootje waarna een 30 tal Feyenoord supporters vanuit vak HH de lange zijde overstaken om hun medesupporters te hulp te schieten.
Gelijkertijd klom er welgeteld 1 iemand over het hek die zich na 5 seconden ook weer bedacht en terugkom. Al met al heeft alles denk ik 1 minuut geduurd. Veel geschreeuw wat geduw maar ( hoewel ik absoluut niets goed wil praten ) is er weer een hoop ophef gemaakt maar feitelijk is er weinig of niets gebeurd
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Effzeh

Bij de laatste Willem II - Feyenoord dit seizoen zat er ook een flinke groep Feyenoorders op de korte zijde, na 1-0 hebben ze minimaal 5 minuten staat zingen en springen, enkele supporters van Willem II zagen dat en pikte dat niet. Supporters uit andere vakken zijn richting die feyenoorders gelopen en toen is daar ook onrust ontstaan met een paar raken klappen.

Ze mogen best op de thuisvak zitten maar ze moeten zich wel inhouden en niet denken dat ze zomaar alles kunnen doen. Als je gewoon je mond houd na een goal is er niks aan de hand, ze vragen er een beetje om.

Sebastiaan_W

Citaat van: Breda op apr 16, 2013, 07:24:25
Dank voor de exegese. Ik heb gisteravond op internet ook wat supportersforums afgestruind, waar het voorval ook werd besproken.

Wat mij stoort, is veelal de toon. "Tja, als je ons Feyenoorders niet genoeg kaarten geeft, kunnen zulk soort dingen nu eenmaal gebeuren", vertaal ik vrij de teneur van wat veel mensen zeggen. Ik word daar een beetje moe van. RKC heeft een klein stadion en als het uitvak vol is, kun je dus als uitsupporter in principe niet naar de wedstrijd, tenzij je je gedeisd houdt in een thuisvak en niet gaan staan juichen bij goals of na afloop (= per definitie provocerend, zoals ook ik eens heb mogen ondervinden bij de bekerwedstrijd AZ-NAC 1-2 - een faut-pas van formaat). Zoals ik ook Feyenoord-supporters bij enkele edities van Willem II-Feyenoord heb meegemaakt, gaan zij echter in thuisvakken zitten of het stadion van hen is met een arrogantie waarvan ze blijkbaar niet doorhebben - of het interesseert ze niet - dat die in Brabant niet echt wordt geapprecieerd.

Overigens ben ik zelf diverse malen bij RKC-NAC geweest als uitsupporter in een thuisvak en heb dezelfde ervaring als jij: in Waalwijk zijn de mensen gemoedelijk. Des te veelzeggender is het derhalve dat Feyenoord-supporters erin slagen een vechtpartij te entameren. Zoiets gebeurt in Waalwijk namelijk echt nooit.
Zonder populistisch te willen worden, moet je je eens voorstellen dat je als kleine jongen voor het eerst met je vader naar RKC gaat; kaartjes in losse verkoop voor de lange zijde, wie weet voor vak EE of HH. Die komt daar terecht tussen een stelletje halvegaren met capuchons die na een halfuur beginnen te matten. Zo'n jongen wil toch nooit meer naar het voetballen toe?

Dit is dus niet waar. Paar jaar terug was ik bij RKC - Telstar en toen waren zichzelf RKC noemende supporters uit op een vechtpartij.
Een editie later was een kennis van me heen met 2 vrienden. Na de wedstrijd werden ze aangevallen door een groep van 15 tot 20 RKC supporters. De helden waren ook zo flink om te wachten tot de jongens in de auto zaten. Gevolg 2.000 euro schade aan zijn auto.

Terranova

Bij RKC zit vervelend volk, al een aantal keren met MVV meegemaakt in het verleden. Groepje van een persoon of 20 die het steeds nodig vonden om van een afstand met stenen te gooien. Vreemde is dat ik er met PSV nooit last van heb gehad.
Ik parkeer mijn wagen de laatste jaren altijd in de woonwijk, ideaal.

Maar goed, Feyenoord zijn ook geen lieverdjes. Dit soort incidenten ga je meer en meer zien, vooral als je tickets verkoopt via sites als ticketveilingen etc. Bij RODA JC zaten er honderden Feyenoord supporters op de lange zijde. Toen ontstond ook al een dreigende sfeer.

Danny

Citaat van: Breda op apr 16, 2013, 07:24:25
Dank voor de exegese. Ik heb gisteravond op internet ook wat supportersforums afgestruind, waar het voorval ook werd besproken.

Wat mij stoort, is veelal de toon. "Tja, als je ons Feyenoorders niet genoeg kaarten geeft, kunnen zulk soort dingen nu eenmaal gebeuren", vertaal ik vrij de teneur van wat veel mensen zeggen. Ik word daar een beetje moe van. RKC heeft een klein stadion en als het uitvak vol is, kun je dus als uitsupporter in principe niet naar de wedstrijd, tenzij je je gedeisd houdt in een thuisvak en niet gaan staan juichen bij goals of na afloop (= per definitie provocerend, zoals ook ik eens heb mogen ondervinden bij de bekerwedstrijd AZ-NAC 1-2 - een faut-pas van formaat). Zoals ik ook Feyenoord-supporters bij enkele edities van Willem II-Feyenoord heb meegemaakt, gaan zij echter in thuisvakken zitten of het stadion van hen is met een arrogantie waarvan ze blijkbaar niet doorhebben - of het interesseert ze niet - dat die in Brabant niet echt wordt geapprecieerd.

Overigens ben ik zelf diverse malen bij RKC-NAC geweest als uitsupporter in een thuisvak en heb dezelfde ervaring als jij: in Waalwijk zijn de mensen gemoedelijk. Des te veelzeggender is het derhalve dat Feyenoord-supporters erin slagen een vechtpartij te entameren. Zoiets gebeurt in Waalwijk namelijk echt nooit.

Zonder populistisch te willen worden, moet je je eens voorstellen dat je als kleine jongen voor het eerst met je vader naar RKC gaat; kaartjes in losse verkoop voor de lange zijde, wie weet voor vak EE of HH. Die komt daar terecht tussen een stelletje halvegaren met capuchons die na een halfuur beginnen te matten. Zo'n jongen wil toch nooit meer naar het voetballen toe?

Ondanks dat Witte Leeuw voorbeelden aandraagt waar het tegenovergestelde uit blijkt... Misschien is dit wel de kern van het probleem. Clubs als RKC en Willem II hebben de uitstraling van gemoedelijk, gezellig, er gebeurd nooit iets. Vandaar dat deze supporters zich zo vrij durven te uiten en de arrogantie uitstralen dat het stadion van hun is. Ik zie ze ditzelfde gedrag niet uithalen bij clubs als ADO, FC Utrecht of diverse andere clubs die een ietwat onrustigere uitstraling hebben.

Wel ben ik het eens met Effzeh... Dat er jongens op de thuisvakken zitten moet natuurlijk geen probleem zijn, maar gedraag je... Bal een vuist roep een keer ''Yes'' en ga weer lekker zitten! Maar ga niet 5 minuten lang lopen dansen en zingen!
Laatste nieuwe ground: San Siro, Milaan

spons

Citaat van: Breda op apr 16, 2013, 07:24:25
Dank voor de exegese. Ik heb gisteravond op internet ook wat supportersforums afgestruind, waar het voorval ook werd besproken.

Wat mij stoort, is veelal de toon. "Tja, als je ons Feyenoorders niet genoeg kaarten geeft, kunnen zulk soort dingen nu eenmaal gebeuren", vertaal ik vrij de teneur van wat veel mensen zeggen. Ik word daar een beetje moe van. RKC heeft een klein stadion en als het uitvak vol is, kun je dus als uitsupporter in principe niet naar de wedstrijd, tenzij je je gedeisd houdt in een thuisvak en niet gaan staan juichen bij goals of na afloop (= per definitie provocerend, zoals ook ik eens heb mogen ondervinden bij de bekerwedstrijd AZ-NAC 1-2 - een faut-pas van formaat). Zoals ik ook Feyenoord-supporters bij enkele edities van Willem II-Feyenoord heb meegemaakt, gaan zij echter in thuisvakken zitten of het stadion van hen is met een arrogantie waarvan ze blijkbaar niet doorhebben - of het interesseert ze niet - dat die in Brabant niet echt wordt geapprecieerd.

Overigens ben ik zelf diverse malen bij RKC-NAC geweest als uitsupporter in een thuisvak en heb dezelfde ervaring als jij: in Waalwijk zijn de mensen gemoedelijk. Des te veelzeggender is het derhalve dat Feyenoord-supporters erin slagen een vechtpartij te entameren. Zoiets gebeurt in Waalwijk namelijk echt nooit.

Zonder populistisch te willen worden, moet je je eens voorstellen dat je als kleine jongen voor het eerst met je vader naar RKC gaat; kaartjes in losse verkoop voor de lange zijde, wie weet voor vak EE of HH. Die komt daar terecht tussen een stelletje halvegaren met capuchons die na een halfuur beginnen te matten. Zo'n jongen wil toch nooit meer naar het voetballen toe?

Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens.

Vind met de capaciteit van RKC 680 kaartjes nog netjes zeker als je het vergelijkt met andere clubs in de eredivisie.

Als club of als overheid zou ik het echter pragmatisch bekijken en denken van dat vele kaartjes links of rechtsom toch wel bij Feyenoord supporters terecht komen dus kan je ze beter een groter vak geven zodat je het beter kunt controleren hoewel ik me besef dat als je dit volgend seizoen zou doen dat je dan "wangedrag" zou belonen

Vind het inderdaad ook knap als je bij het gemoedelijke RKC uit problemen kunt krijgen maar ja .... Een vriend van me had juist besloten om zijn dochter van 12 jaar voor het eerst mee te nemen naar een uitwedstrijd van Feyenoord, zij wil echter de volgende keer wel gewoon weer mee als het kan.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

cafebac

Wat ik begrepen heb was het in Waalwijk tijdens het Jupiler League 'avontuur' wekelijks raak bij de uitgang van het uitvak, in de Eredivisie gebeurd hier nagenoeg niets. afgelopen augustus na de wedstrijd tegen PSV is er nog wel op een terras gevochten, maar volgens mij had FCDB hier ook nog een vinger in de pap. Denk dat het aanwezige tuig in Waalwijk zelf(hier kwam Theo's vuurwerk ook vandaan;) ) zich tegen Feyenoord normaal niet zo snel zou roeren, maar om tegen EE aan een feestje te gaan vieren is natuurlijk de kat op het spek binden.

Verder alle respect voor het you-can't-ban-a-feyenoord-fan fenomeen, maar helaas komt Sjakie iets te vaak voorbij "De Flodders zijn keurige mensen, ze hebben het alleen niet altijd makkelijk gehad"