Hoofdmenu

Het weer

Gestart door TeeZee, nov 24, 2007, 11:38:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadionhopper

Citaat van: Joost op feb 08, 2009, 17:57:02
Ik geloof best dat er op sommige plaatsen flink wat sneeuw ligt maar om nu gelijk te zien dat het volledige land ontregeld is door 3 centimeter sneeuw is best bijzonder. Als in Nederland deze hoeveelheid was gevallen dan was er geeneens een weeralarm geweest.

Als in Nederland er een voorspelling wordt gedaan voor natte sneeuw komt er al een weeralarm in dit land. Hoeveel onzinnige weeralarmen zijn er in 2008 wel al niet geweest? Ik kan me voorstellen dat een land als Engeland, waar nooit sneeuw valt, niet weet wat het aan moet met sneeuw dat blijft liggen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Citaat van: Joost op feb 08, 2009, 17:57:02
Ik geloof best dat er op sommige plaatsen flink wat sneeuw ligt maar om nu gelijk te zien dat het volledige land ontregeld is door 3 centimeter sneeuw is best bijzonder. Als in Nederland deze hoeveelheid was gevallen dan was er geeneens een weeralarm geweest.
Het is een te snelle conclusie. De route Dover - Sheffield ligt vrij oostelijk en dicht bij de kust. Hier lag beduidend minder, tot zelfs niets. In de overige 80% van het land lag heel wat meer, in Londen zo'n 22 cm. Je kunt het bagataliseren, maar feit is dat het verkeer er onder geleden heeft. Vooral enkele vliegvelden hadden problemen. Bovendien moet je voor de grap eens kijken naar het aantal afgelastingen. Het was erg bijzonder.

Citaat van: Dennis1981 op feb 08, 2009, 18:01:04
Als in Nederland er een voorspelling wordt gedaan voor natte sneeuw komt er al een weeralarm in dit land. Hoeveel onzinnige weeralarmen zijn er in 2008 wel al niet geweest? Ik kan me voorstellen dat een land als Engeland, waar nooit sneeuw valt, niet weet wat het aan moet met sneeuw dat blijft liggen.
Het laatste weeralarm was van maart 2008, het enige van dat jaar.  Voor natte sneeuw wordt geen weeralarm uitgegeven. Pas als er sneeuw + windkracht 8, of een bepaalde hoeveelheid sneeuw verwacht wordt, zal deze waarschuwing worden uitgegeven. Sneeuw is overigens een subtiel proces en niet eenvoudig om ver van te voren te verwachten. Neem komende dinsdag: een depressie koerst over ons land. Ligt dat ding 100 km zuidelijker, dan krijgen we sneeuw. Ligt het noordelijker, krijgen we juist veel wind en regen.

Als laatste moet je beseffen dat de infrastructuur van Nederland veel kwetsbaarder is dan pakweg 15 a 20 jaar geleden, toen het verkeer veel minder intensief was dan nu. Het is een simpel gegeven dat een enkele sneeuwvlok tegenwoordig al voor files zorgt. Overigens wordt voor dat laatste geen weeralarm uitgegeven.

Joost

Citaat van: TeeZee op feb 08, 2009, 18:21:23
Het is een te snelle conclusie. De route Dover - Sheffield ligt vrij oostelijk en dicht bij de kust. Hier lag beduidend minder, tot zelfs niets. In de overige 80% van het land lag heel wat meer, in Londen zo'n 22 cm. Je kunt het bagataliseren, maar feit is dat het verkeer er onder geleden heeft. Vooral enkele vliegvelden hadden problemen. Bovendien moet je voor de grap eens kijken naar het aantal afgelastingen.

Toevalligerwijs was mijn schoonzusje afgelopen zaterdag in London. Geen vlokje te vinden volgens haar. Ik ga niet beweren dat er geen vlok gevallen is maar in Nederland zijn we er wel veel beter gewapend dan in Engeland.

TeeZee

Citaat van: Joost op feb 08, 2009, 19:50:40
Toevalligerwijs was mijn schoonzusje afgelopen zaterdag in London. Geen vlokje te vinden volgens haar. Ik ga niet beweren dat er geen vlok gevallen is maar in Nederland zijn we er wel veel beter gewapend dan in Engeland.
Jullie waren net te laat, veel is door "warme" regen al weer gesmolten. Niettemin ligt er in de hogere delen van Engeland nog steeds sneeuw. Met dat laatste ben ik het niet eens, als in Nederland die hoeveelheid was gevallen had het hier net zo hard platgelegen. Herinner je je nog 25 november 2005?

Stadionhopper

Citaat van: TeeZee op feb 08, 2009, 19:58:08
Jullie waren net te laat, veel is door "warme" regen al weer gesmolten. Niettemin ligt er in de hogere delen van Engeland nog steeds sneeuw. Met dat laatste ben ik het niet eens, als in Nederland die hoeveelheid was gevallen had het hier net zo hard platgelegen. Herinner je je nog 25 november 2005?

25 November 2005 herinner ik me nog wel, de enige wedstrijd die doorgang vond in Nederland was MVV - Haarlem (1-2) in de Gouden Gids Divisie. Heel Nederland lag onder sneeuw behalve zuidoost-Nederland. Toen ik in Noord-Limburg wegreed was het droog, in Maastricht aangekomen was het droog. De terugreis (rond 22:00 uur) viel er sneeuw en ter hoogte van Maastricht-Aachen Airport bleef het liggen op de snelweg. De rest van Nederland lag toen inderdaad al een hele dag onder een laagje sneeuw.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Er hebben toen mensen 11 uur lang in de file gestaan. Muurvast stilstaand verkeer. En dat was niet eens in de randstad.

Stadionhopper

Citaat van: TeeZee op feb 08, 2009, 20:14:32
Er hebben toen mensen 11 uur lang in de file gestaan. Muurvast stilstaand verkeer. En dat was niet eens in de randstad.

Wat ik me kan herinneren was het vooral rondom Deventer en Apeldoorn?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Citaat van: Dennis1981 op feb 08, 2009, 20:15:51
Wat ik me kan herinneren was het vooral rondom Deventer en Apeldoorn?
In ieder geval ergens in het oosten van het land. Ik kan me de beelden nog herinneren, wat een puinhoop. Daar sta je dan in je auto, zonder eten, drinken en een deken. En als je de auto laat draaien voor wat warmte, raakt je energievoorziening op. Nee, daar ben je dan lekker mee.

Ici c est Paris

Was dat niet hetzelfde weekend dat men in Haaksbergen dagenlang zonder stroom zat?

Houseman

Vandaag 3 cm sneeuw hier in Groningen! Voor de zekerheid maar een slaapzakje onder de snelbinders meegenomen.

Hugo

Citaat van: Houseman op feb 10, 2009, 09:22:43
Vandaag 3 cm sneeuw hier in Groningen! Voor de zekerheid maar een slaapzakje onder de snelbinders meegenomen.

Hier in Dokkum sneeuwt het alweer. Vanavond maar weer een afgelasting.

TeeZee

Citaat van: Hugo op feb 10, 2009, 10:20:01
Hier in Dokkum sneeuwt het alweer. Vanavond maar weer een afgelasting.
3 cm sneeuw en het noorden ligt plat. Het lijkt Engeland wel.

Stadionhopper

Het zuiden heeft dit keer te maken met langdurige regenval.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

TeeZee, waar blijft jullie alarm?

CiteerWeeralarm afgegeven voor regio Aken

De Duitse meteorologische dienst heeft vrijdagochtend een weeralarm afgegeven voor de regio Aken. Dat meldt de West-Deutsche Rundfunk. De weerdienst zegt dat de komende uren veel wateroverlast te verwachten is. Overstromingen in en rond Aken worden daarbij niet uitgesloten.