Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

wekke

Citaat van: Joost op sep 19, 2013, 12:47:26
Ik dacht dat alleen het tweede damesteam van Anderlecht nog vast op de Kleine Heizel speelde.

Nu je het zegt, die spelen inderdaad op de Kleine Heyzel.

RoelG

Bedankt! En die app is inderdaad zeer bruikbaar!

3434

Onlangs zag ik deze foto voorbij komen en vroeg me af welk elftal dit zou geweest zijn. Misschien dat Breda, Wekke, Joost of een andere kenner over lagere teams uit België meer weet?



Patro Eisden werd opgericht in 1942 en deze foto is blijkbaar uit 1936, een soort voorloper. Ik denk dat die priester op de foto de 'kapelaan' is die Patro heeft opgericht. Patronaatsmatch, Patro is afgeleid van Patronaat. Zou hier ook een volwassen ploeg van hebben bestaan of is het gewoon een jeugdploeg (school?).

Wie weet.. Het is gewoon gek om iets te zien met de naam en symbolen van je club, tien jaar voor oprichting.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Ik zal eens in mijn grote naslagwerk kijken vanavond, ben nu niet thuis.

Joost

#1249
Dat is nogal een moeilijke vraag. Tegenstander Rekem verklapt dat het een duel kan zijn tussen
FC l'Avenir Eysden Saint-Barbe (opgericht 30/8/1935, ontslag bij de bond  op 7/1/1943, stamnummer 2296) en VV Arbeid Adelt Reickheim (Stamnummer 1605), later hernoemd naar VV Arbeid Adelt Rekem.
Sint Barbara is de naam van die grote kerk in Eisden.

In 1934 was door Kapelaan EH van Schoenbeek het jongenspatronaat opgericht. Ik kan nergens bevestiging vinden maar de Kapelaan zal toch wel zeker verbonden zijn aan de kerk in dezelfde wijk?

Maar daarnaast is er nog iets; het grote boek de stamnummers meldt bij Patro Eisden, nr 3434, een oprichtingsdatum van 5/1/1942. Maar in de noten staat dat de club al sinds 1934 bestaat en sinds 1935 ook een voetbalafdeling heeft. De club was dus al zeker actief voor 1942, iets dat bevestigd wordt door het feit dat de bezetter geen bezwaar heeft aangetekend tegen de club terwijl er een strikt verbod op nieuw verenigingen bestond in die tijd.

L'Avenir Eysden Saint Barbe speelde competitie van seizoen 35/36 tot en met 41/42, Patro Eisden trad toe tot de competitie vanaf het seizoen 42/43.

Er zijn dus twee mogelijkheden;
a. een elftal van L'Avenir Eysden Saint Barbe
b. een vroeg elftal van Patro Eisden

Misschien dat een van de heel oude mensen die bij Patro komen de zaak helemaal kan bevestigen. De puzzelstukjes lijken te passen waarbij l'Avenir een voorloper is van Patro maar bevestiging is er nergens.

3434

#1250
Bedankt voor de info! Het is inderdaad dezelfde persoon als de oprichter van Patro Eisden. Dit vond ik terug:

Onze stichter, E.H. M. Van Schoenbeek, werd geboren in 1884. Hij was in Eisden vooral gekend onder de naam 'de kleine kapelaan'. In 1934 stichtte hij het Jongens Patronaat, en in 1942 richtte hij voetbalclub Patro Eisden op. E.H. Van Schoenbeek was actief te Eisden tot 1947. 

Monument, staat momenteel aan het mijnwerkersmuseum --> oorspronkelijk voor het oude Patrostadion.


Ik denk dat het patronaat te maken heeft met de chiro (Vlaamse jeugdbeweging). Ons logo bestaat ook uit de PX oftewel Chi Ro (of Rho?).

"Patronaten waren oorspronkelijk onderwijsinstellingen die op zondag kinderen en jongeren opvingen en hen godsdienstles gaven.Later werden de doelstellingen van de patronaten uitgebreid. Naast de godsdienstige vorming werd spel heel belangrijk, omdat het een middel was om de belangstelling van kinderen en jongeren te wekken en te behouden. Uit de zondagsbijeenkomsten groeiden zo aparte clubs: turnkringen, scouting (zoals de Jonge Wacht), toneelkringen, en in Vlaanderen de Chiro."  Bron: Wikipedia

--
Daarnaast heet de Chiro in Wallonië: Patro..

Chi Rho embleem: http://bridgestothebridge.files.wordpress.com/2011/03/chirho.gif
Patro embleem: http://foto.patromaasmechelen.be/files/voorblad/foto.jpg
De Waalse jeugdbeweging Patro: http://patro.be/

Mij lijkt het dat het een soort jeugdbeweging/groep was die naast gelovige zaken ook begon met voetballen (spel werd belangrijker om  jongeren aan te trekken) en geëvolueerd is naar 'Patro Eisden VV'.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Interessante materie

Joost

Citaat van: 3434 op sep 23, 2013, 13:36:07
Mij lijkt het dat het een soort jeugdbeweging/groep was die naast gelovige zaken ook begon met voetballen (spel werd belangrijker om  jongeren aan te trekken) en geëvolueerd is naar 'Patro Eisden VV'.

Dit is jullie stichter;


Lijkt verdacht veel op de man die op jou foto bovenste rij 3e van rechts staat.
Zeker omdat de vlag ook de naam St. Barbara draagt neig ik echt naar een link tussen L'Avenir St. Barbe en Patro Eisden. Maar zoals gezegd, het blijft ongewis hoe het echt zit.



hgrm

Gezien de tijd waarin bovenstaande zich afspeelde, zouden er toch nog wel mensen in leven moeten zijn die er bij zijn geweest of uit eerste hand het verhaal gehoord hebben?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

Ik ga eens verder zoeken richting L'Avenir St Barbre, daar had ik nog nooit van gehoord.  St. Barbara heeft er zeker mee te maken, in de eerste ploeg van Patro speelde voornamelijk mijnwerkers (die dan ook lichter/properder) werk kregen. De steenkoolmijn was de baas en regelde alles van huisvesting tot en met vrijetijdsbesteding (voetbal). St Barbara was daarnaast ook de patroonheilige van de mijnwerkers.

Excuses voor het (teveel) offtopic gaan.


PS: de oudste mensen die ik op de club zie rondlopen zijn +- 70 (geboren in de jaren 40). Misschien dat ze het via hun ouders nog weten. Ik ga binnenkort eens polsen bij het mijnwerkersmuseum (waar nu ook het monument van de oprichter staat). De beheerder/gids weet ongeveer alles over Eisden.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

cafebac

In Tweede Klasse is de start van de promovendus Virton uit de overwegend Waalse 3B aanmerkelijk beter dan die van de twee uit Vlaams 3A. Toch wel opvallend volgens mij.

wekke


Joost

Citaat van: wekke op sep 27, 2013, 09:29:35
In Aalst gaan ze terug in de tijd met hun 'nieuwe' noodtribune: http://www.hln.be/hln/nl/949/Belgisch-Voetbal/article/detail/1712042/2013/09/26/Eendracht-fans-voelen-zich-beledigd-door-nieuwe-tribune.dhtml

Haha, dit ding ziet er een stuk instabieler uit van de tribune die is afgebroken.

3434

Dat zoiets 200 000euro kost lijkt me al helemaal gek. Hout komt precies van een schipbreuk. Hoop dat ze een typefout gemaakt hebben 20 000 is al meer dan genoeg.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Citaat van: 3434 op sep 27, 2013, 13:33:27
Dat zoiets 200 000euro kost lijkt me al helemaal gek. Hout komt precies van een schipbreuk. Hoop dat ze een typefout gemaakt hebben 20 000 is al meer dan genoeg.

Pas op. De huurprijs van de tribune in Hoogstraten is al 25.000 per jaar.